El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) ha fet una intervenció important al castell de Cardona. Concretament, ha restaurat les vuit escenes i el frontal d’altar, de fusta policromada i daurada, que formen part del retaule barroc de Sant Ramon, de la capella de Sant Ramon del castell. L’obra, que es trobava en un estat de conservació deficient, amb rascades i abrasions, és de l’escultor manresà Pau Sunyer. La documentació, l’estudi tècnic i les tasques de conservació i restauració s’han fet als laboratoris del CRBMC. En total, la intervenció ha durat quatre mesos.

El conjunt de relleus representa diversos fets de la vida del sant i el frontal d’altar conté l’escut dels Cardona. Són aixoplugats dins la capella de Sant Ramon Nonat del castell, on, segons la tradició, va morir el sant.

L’escut de Cardona, restaurat.

Un estat de conservació deficient

Tot el conjunt es trobava en un estat de conservació deficient. L’estrat pictòric, tant de la policromia de l’estofat com de la dauradura, tenien pèrdues que deixaven al descobert la capa de bol (argila). També s’observava, a tot el perímetre de les taules, una repintada de color fosc, que cobria els emmarcaments daurats originals. Al frontal, també s’hi veien pèrdues de policromia, que deixaven a la vista el pa d’or. La dauradura de l’escut era completament repintada amb purpurina, cosa que també s’observava en tots els punts de la peça on s’havia perdut el pa d’or.

En general, hi havia rascades i abrasions, com també orificis originats per insectes xilòfags a tota la superfície pictòrica. A més, el suport presentava esquerdes, en el sentit longitudinal de les fibres, pròpies dels moviments de contracció i dilatació, per la higroscopicitat (sensibilitat a la humitat) de la fusta.

El procés de restauració

Les peces, una vegada desmuntades, es van traslladar als laboratoris del CRBMC, on foren examinades visualment i analitzades amb diverses tècniques fotogràfiques i de laboratori. L’estudi va determinar que la capa de pintura requeria una fixació generalitzada. El procés de neteja ha consistit a retirar la brutícia superficial, a llevar la capa de vernís oxidat i a eliminar-hi les repintades. Per acabar la intervenció de la policromia i de la dauradura, s’ha aplicat una capa de protecció a tota la superfície pictòrica.

En el suport de fusta, s’hi han tornat a unir les posts i s’han encolat les esquerdes. També s’hi han reforçat els travessers per guanyar estabilitat estructural. Per a l’exposició de les peces del retaule, s’ha dissenyat una nova estructura de doble marc, d’alumini anoditzat. Aquest sistema permet de subjectar la peça al mur i millorar-ne les condicions de conservació, perquè ara es podrà accedir al revers de les peces, cosa que en facilitarà el manteniment.

El conjunt barroc, restaurat.

Un retaule de gran valor

El desembre del 1681, després d’una epidèmia de pesta a Catalunya, la duquessa Caterina d’Aragó i Sandoval, filla i hereva del duc Lluís Ramon Folc, va ordenar la fundació de la capella de Sant Ramon Nonat, que s’havia de bastir al lloc on s’havia mort el sant l’any 1240, amb altar, retaule i llàntia d’argent. El febrer del 1682 van començar les obres. El retaule el va dur a terme l’escultor manresà Pau Sunyer.

El castell de Cardona, d’estil romànic i gòtic, és considerat una de les fortaleses medievals més importants de Catalunya.

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.