Raül Balam i Jaume Subirós, Premis Nacionals de Gastronomia

  • L'Acadèmia Catalana de Gastronomia i Nutrició lliura els seus premis anuals i també distingeix Patricia Sierra, Laia Comas i Trinitat Gilbert, en un acte que homenatja Carles Vilarrubí, ex-president de l'entitat

VilaWeb
03.06.2026 - 22:30
Actualització: 03.06.2026 - 22:31

Els xefs Raül Balam, en la categoria de gastronomia d’autor, i Jaume Subirós, en la de gastronomia tradicional, han estat distingits amb els XXIV Premis Nacionals de Gastronomia 2026, atorgats, com cada any, per l’Acadèmia Catalana de Gastronomia i Nutrició, presidida per Joan Font.

Els guardons també han reconegut Patrícia Sierra, del restaurant Granja Elena, amb el premi Cap de Sala, i Laia Coma, de la Mare de la Font de Solsona, com a cuinera revelació. L’acte també ha servit per a atorgar el premi Nèstor Luján de periodisme gastronòmic, que ha reconegut la periodista del diari Ara Trinitat Gilbert, i ha tingut un record per qui va ser president de l’entitat, Carles Vilarrubí, mort el desembre passat, distingit amb un premi pòstum especial.

Dos cuiners, dues generacions, una cuina

Els guardons han volgut distingir dos xefs de dues generacions i dues trajectòries ben diferents, però profundament arrelats als territoris respectius –Balam al Maresme, Subirós a l’Empordà–, en la tradició i en l’ofici, i segons l’acadèmia exemplifiquen perfectament un país viu culinàriament, plural i en constant evolució. Una cuina que mira al futur sense perdre les arrels.

Nascut a Sant Pol de Mar (Maresme) el 1976, en una família dedicada a l’hoteleria, Raül Balam Ruscalleda es forma al restaurant de casa, Sant Pau, completa la formació a l’Akelarre de Sant Sebastià i incorpora al seu bagatge l’etapa al Sant Pau de Tòquio, abans d’obrir Moments a l’hotel Mandarin Oriental. Allà és on ha desenvolupat una cuina basada en el producte, la tècnica i l’estacionalitat, amb una lectura contemporània de la tradició gastronòmica.

Jaume Subirós va néixer a Santa Llogaia d’Àlguema (Alt Empordà) l’any 1949 i va començar a treballar al Motel Empordà de Figueres així que es va inaugurar, l’any 1961. Després de la mort del seu sogre, Josep Mercader –de qui enguany s’ha commemorat el centenari del naixement–, ha mantingut amb absoluta fidelitat el llegat d’aquest restaurant fundacional de la cuina catalana.

Els guardons han estat lliurats durant el decurs d’un sopar signat a quatre mans pels xefs Romain Fornell i Òscar Manresa al Palau de Pedralbes.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor