Per què volen que votem si faran el que vulguen?

  • La intromissió constant de la justícia i l'administració electoral en la vida política catalana degrada greument la democràcia

VilaWeb

Hi ha moltes maneres de definir una democràcia. I fa segles que els filòsofs i els sociòlegs ho discuteixen. La més senzilla que conec és aquella que diu que la democràcia és “una forma de governar que depèn de la voluntat del poble”. Té la gràcia que defineix només la substància i deixa, per tant, molt de marge als matisos.

Matisos que són importants, perquè les democràcies tenen moltes regles de funcionament, i variades, que es poden aplicar de maneres molt diverses. No és igual una democràcia plebiscitària com la suïssa que una de presidencial com la dels Estats Units, que una de mixta com la francesa o que qualsevol democràcia parlamentària corrent. I això mirant tan sols les diferències entre les democràcies que més o menys tenen un nivell. Perquè després trobem encara democràcies autoritàries, il·liberals, ètniques i tot de subconjunts semblants on la línia entre allò que és una democràcia i allò que no ho és es difumina tant que arribes a dubtar de què passa.

La votació és sempre allò que marca la diferència. Si votes, és possible que sigues en una democràcia –potser no, però és possible. La qüestió és que si no votes, aleshores segur que no ets en una democràcia. I, per tant, l’alteració del procés que fa que tries en un moment determinat la direcció cap on vols que s’encamine el teu país és la línia divisòria entre allò que és una democràcia i allò que no ho és.

En relació amb això, aquestes darreres hores, coincidint amb el començament oficial del període electoral, hem vist tot d’incidents que tenen a veure amb aquesta alteració i que ens haurien de fer estar alerta. La consellera Meritxell Serret, cap de llista d’ERC a Lleida, ha estat inhabilitada pel TSJC. Hi recorrerà en contra, i això li dóna un cert marge, però acabarà havent de deixar el càrrec i l’escó pel qual la va elegir la gent. També el candidat de Junts a Argentona, Eudald Calvo, ha estat apartat de les llistes per la Junta Electoral. Els d’Argentona s’han empescat una via alternativa suggeridora, però això no priva que l’acció siga condemnable. A Badalona, en un cas que no acaba de tenir tots els detalls clars, Marcel Vivet no podrà fer part de les llistes de Guanyem, a causa d’una inhabilitació prèvia. També ahir jutjaven l’ex-batlle de Sabadell, Maties Serracant (Crida per Sabadell), com abans han jutjat la batllessa de Roses o el batlle d’Alcarràs, i com n’investiguen molts més. Fa uns quants dies, en fi, vam publicar aquest article explicant de quina manera la justícia ha intervingut el Parlament de Catalunya i n’ha apartat quinze diputats i fins i tot presidents de la Generalitat.

I el problema no és tan sols que es coarta i talla l’aspiració de totes aquestes persones de participar en la vida social. El problema és que també es coarta i talla la voluntat de tots els seus electors. Si prohibeixes a algú de ser elegit restringeixes els drets democràtics de tots els qui l’han votat. Això són faves comptades.

Un darrer element, però que és el més important: això passa tan sols contra els independentistes i és una regla que Espanya aplica de manera sistemàtica i sense límits únicament contra el moviment independentista. Una constatació que posa en relleu la intencionalitat política, l’ús de les institucions electorals o de justícia, no com a àrbitres sinó com a pinxos. I, per tant, la necessitat no pas de fer reformes o pegats, sinó de trencar. Radicalment.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
26.04.2023  ·  22:24

Encara resulta més flagrant quan els jutges anuncien una vaga en plena campanya electoral per un augment de sou. Immunes i del Deep State. Quan a la democràcia li has d’afegir adjectius, malament.

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
26.04.2023  ·  22:37

Apunteu-ho això. Perquè el llistat és GOI.

Afegeix-ne, també el cas de Mònica Oltra i Jarque, que malgrat no voler ser GOI, ells ja s’han encarregat de ficar-la dintre del sac.

Recordes quan en un editorial de fa molts anys vas definir els Països Catalans com a una “Unitat d’agressió” per a l’estat español?

De casos en concret, els mapegem i apareix sempre el perfil geopolític.

L’aparició de Ciutadanos, dels VOX, dels torturats per l’individu aquell tal Garzón, etc.

Sort que estan encanats de tant de negar allò que no existeix, eh !

S’ha d’anar a votar ni que siga per a taponar els intersticis per on s’escola eixe verí que és l’espaÑolada -tant indígena col·laboracionista com la forastera- vinguda i pagada ex professo per a damnar i podrir aquesta societat.

Espere resultats molt bons i que concentrem el vot a les Illes a favor dels Més, així com al País Valencià per part de +Compromís.

Al Principat, no ens queda més remei que concentrar el vot en Junts, i fer “patâ i avant” com diem ací baix.

Josep Blesa (València)

Roger Dalmau
Roger Dalmau
26.04.2023  ·  22:42

Hi ha una cosa que no entenc: amb la repressió galopant que patim des de fa anys, perquè els partits independentistes segueixen el joc a l’estat espanyol?
No crec que siguin estúpids i que no s’adonin que l’estat espanyol és mentider, brut i corrupte; estic convençut que hi ha gent molt més intel·ligent que jo al darrere de cada partit.
Què els mou a acatar submisament si això poc a poc els va arruïnant? No puc entendre com ha deixat de ser independentista un partit com ERC, si a mitjà llarg termini els ensorrarà com a partit!
M’agradaria saber les raons pel canvi de jaqueta que han fet molts polítics catalans. Fredament jo veig que no porta enlloc, què se m’escapa?

Mercè Duran
Mercè Duran
26.04.2023  ·  22:53

Molt bé, trenquem radicalment i com i amb qui tirem endevant?
Ja fa temps que em pregunto que hagues passat si no s’hagués congelat la DUI. En aquell moment creia fermament que potser passaríem un temps d’incertesa i de carències fins que poc a poc ens anéssin reconeguent i possant les coses al seu lloc. M’havia fet fins i tot l’idea de no cobrar la pensió durant un temps, erem molts que sabíem que comportaria mancances i uns començaments difícils .
Però avui en dia, després de veure el que són capaços de fer els nostres polítics, no puc estar-me de pensar que potser no haguéssim arribat enlloc.
Tenim un pais arruïnat. Infraestructures obsoletes, trens vells, una xarxa deficitària, carreteres en mal estat, embassaments buits i canonades foradades perdent millions de litres d’aigua. Anys i anys de governs de tots colors i que només han mirat de conservar i entaforar els seus amb sous astronòmics comparats amb els de la gent corrent. Nepotisme també és corrupció.
Tenim 1 de cada 4 catalans , més d’un milió i mig, que han de recórrer a ajudes per poder su subsistir. I tot això no és culpa de Madrid .
Madrid ens roba, si. Però els nostres governs han estat i el d’ara per demés , un ineptes . Uns pocavergonyes aprofitats .
Avui en una comissió del Parlament de 6 diputats per escoltar a les víctimes de pederàstia d’aquí, que ni Montserrat s’en deslliure, una d’elles els ha cridat l’atenció per estar tota l’estona mirant el mòbil, aquest és el nivell.
I em pregunto com farem el dia a dia d’un estat independent amb aquesta gentussa? I no em digueu que hi farem el poble, per què no tenim els recursos ni la valentia d’anar a fer-los fora

Josep m Uribe-echevarria
Josep m Uribe-echevarria
26.04.2023  ·  22:57

En llegir el titular,he pensat que’s referia als politics,que que no paren de dir-nos que anem a votar,per acabar fent el que volen.En fi,que entre la justícia i administració espanyoles i els nostres representants estem llestos.

jaume vall
jaume vall
26.04.2023  ·  22:59

Molt bé, nosaltres ho sabem, i ho patim.
Qui més ho sap?

Xavier Clèries
Xavier Clèries
26.04.2023  ·  23:11

Se’m fa difícil entendre com no trobem la manera de treure profit de totes les maniobres il·lícites de l’estat espanyol. Caldria denunciar-les sistemàticament i destapar totes les irregularitats que fan.

Victor Serra
Victor Serra
26.04.2023  ·  23:26

El problema és que no hi sabem respondre. Almenys de moment.

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
26.04.2023  ·  23:41

Si. Faran el que vulguin.

Ens bombardegen cada cert temps per sagrat dret de conquesta des de fa tres-cents anys.

I abans, fa quatre-cents anys, ho feien sense el dret de conquesta.

I no ho denunciem mai.

Albert Ferrer
Albert Ferrer
27.04.2023  ·  00:12

Cal una candidatura independentista no dependent dels partits actuals i que tingui com a objectiu impedir que hi hagi un govern autonòmic i repetir les eleccions tantes vegades com calgui. I entre convotàries electorals reivindicar la independència, treure a la llum la corrupció espanyola i les seves males arts i organitzar-nos al costat del CXR. I així fins a culminar la independència.

Núria Castells
Núria Castells
27.04.2023  ·  00:12

Totes aquestes vulneracions del dret de ser electe o de poder elegir lliurement els nostres representats haurien de ser documentades exhaustivament i presentades a la justícia EU, que és l’únic camí.

De fet, TOTES les vulneracions, les arbitrarietats, la persecució de l’estat als catalans, en conjunt, hauria de constituir un enorme i documentat dossier de denuncia que evidenciés davant les institucions EU que els independentistes catalans -i, de fet, els catalans tout court- som un GOI PERSEGUIT. A nivell polític, jurídic, econòmic, lingüístic i cultural… a tot nivell!
Però aquesta feina imprescindible no la fa, el govern “independentista”. Ni cap partit “independentista”.
Prova evident que, d’independentistes, no en són gens.

O és que, com passa amb les “negociacions” amb Madrit (concepte), els “nostres” prefereixen passar per inútils per tal d’encobrir la seva submissió autonòmica (pactada)?
Queixar-se eternament és un frau als electors.
Quan sentiu que un polític professional, pertanyent a un partit que, naturalment, coneix el pa que es dóna a la política, diu:
“Ens han TORNAT a enganyar!”, “Espanya MAI no compleix!”… sapigueu que us està aixecant la camisa.
I portem anys, així.
Quan direm prou? Als “nostres”, em refereixo.
Prou autonomisme.
Fem Foc Nou. Aquesta gent “no serveix”.

Jaume Riu
Jaume Riu
27.04.2023  ·  00:18

MERCENARIS
Se sap que la inhabilitació de càrrecs electes és una regla que el regne d’Espanya aplica de manera sistemàtica i sense límits únicament contra el moviment independentista, i és bo que se sápiga.
L’ús de les institucions electorals com la Junta Electoral, o de justícia com el Tribunal Superior de Justicia de Catalunya, no com a àrbitres sinó com a mercenaris, és una obvietat que veu tothom, i és bo que es vegi.
Des de la victòria de l’1-O de 2017, el règim del 78 ja admet que la independencia de Catalunya és inevitable perqué ha perdut totes les batalles:
– Ni amb la violència dels cossos i forces de seguretar de l’estat contra ls població que anava a votar, no van poder impedir el referèndum, i el van perdre.
– Van haver d’indultar els presoners sense complir la sentencia exemplaritzant de TS.
– Tot i l’estratègia d’oposició desfermada i l’intent de segrest a Estrasburg, els exiliats van aconseguir ocupar el seu escó d’eurodiputats al Parlament de la UE.
– Han retrocedit fins a haver de suprimir el delicte de sedició a l’ordenament jurídic espanyol.
– Han de renunciar a l’extradición dels exiliats i no aconsegueixen el reconeixement de cap altre tribunal europeu.
En definitiva, se sap i ho veu tothom que, quan hi ha elecciones democràtiques, en un darrer intent d’impedir la independència de Catalunya, el regne d’Espanya s’ha de rebaixar a contractar mercenaris.

Lluís Paloma
Lluís Paloma
27.04.2023  ·  00:23

Indra te lo afina. Jo ja no crec en la política, i una de les raons és la llei electoral de 1977 amb el Règim al darrere. I sí, no entenc en absolut els partits, sobretot ERC.

Bonaventura Casanova
Bonaventura Casanova
27.04.2023  ·  07:08

Hom podria fer un llistat d’inhabilitats per la justícia espanyola, fora curiós veure com la majoria, sinó tots dels inhabilitats espanyols ho han sigut per corrupció, i tots o la majoria dels catalans per activitats polítiques, ací cal posar la excepció valenciana, on la majoria de catalans del País Valencià, han sigut inhabilitats per corrupció, és el que té abraçar l’imperi.

Carles Serra
Carles Serra
27.04.2023  ·  07:27

Ahiiiii!!!! apreciat Vicent, això que comentes només té un nom, POR DERECHO DE CONQUISTA, com els col.laboracionistes que han tingut des de la colònia catalana històricament, com ara amb la majoria de partits/polítics que emblanqueixen aquesta realitat d’opressió, espoliació i aniquilació de la nostra cultura i aquest pajaros els defineixes d’autonomistes Vicent, quant és tindrien que definir de traïdors i botiflers.
Caldria ser més clar i definir aquest partits/ polítics en base els seus fets.
Llàstima Vicent que no fas esment de l’entrevista que li varen fer a la nyorda de TV3, ja no és la nostra, és la seva, la d’ER+PSO€, una tal Oltra li va fer una entrevista a l’advocat Sr. Boye, l’advocat en qüestió va dir que havia’t el president Puigdemont vindrà a Catalunya, i aquesta espanyolissima Oltra li va replicar, que venia EspaÑa, assumpte que el Sr. Boye va tenir que defendre la colonitzada Catalunya.
Com definiries Vicent aquesta entrevistadora Oltra i TV3?

Ferran Izquierdo
Ferran Izquierdo
27.04.2023  ·  07:33

tots o quasi tots tenim molt clar que la democracia en Ñ és una farsa, amb uns polítics que pensen més en la seva butxaca i la dels seus palmeros , que en el benestar del poble. Fins a quan? Jo penso és un problema que mai desapareixera….malauradament.

Carles Ortiz
Carles Ortiz
27.04.2023  ·  07:36

L’única manera de trencar en votacions espanyoles és votar en BLANC. L’abstenció no és alternativa perquè indica al poder que ja ens va be el que facin. En canvi, us imagineu l’efecte que causaria al polítics i a tothom més de 2.000.000 de vots en blanc? Seria un missatge molt clar de que Som Aquí I No Us Volem.

Imma Presseguer
Imma Presseguer
27.04.2023  ·  08:07

Com ja han dit més amunt: sense llista cívica, vot en blanc. Res d’abstenció ni de vot nul, que no compten per res i amb que els partits s’hi freguen el darrera.

Ramon Perera
Ramon Perera
27.04.2023  ·  08:13

Amb els polítics que teníem/tenim dirigint el país [excepcions, a part], si haguéssim tirat endavant amb la independència potser hauria resultat un desastre.

Hem de fer l’esforç de posar dirigents competents al capdavant del moviment.

Enric Queraltó
Enric Queraltó
27.04.2023  ·  08:17

Per això no val votar a cap partit dels que ara mateix tenen representació al consistori. Hem de votar peró, un vot de castig, i fer-ho per qualsevol altre partit.

Albert Miret
Albert Miret
27.04.2023  ·  08:24

Democràcia és el poder del poble, però aquí no és només que el poble no té cap mena de poder, sinó que els polítics elegits tampoc en tenen cap, perquè són constantment interferits pels jutges. Els únics que tenen poder i n’abusen tant com poden, són els que no es poden elegir per la senzilla raó que si ho fessin anirien tots a l’atur per incompetència, parcialitat, i sobretot pel seu desconeixement manifest del que és la Justícia, el poder judicial. O sigui que res és més lluny de la democràcia que aquest país, que mai ha deixat de ser una DICTADURA exclusivament formada per l’ètnia més primitiva i inculta de tota la península i darrerament ajudats pels pobres d’esperit que canvien els seus pobles per quatre caricies dels corruptes centrals.

Joan Cuscó
Joan Cuscó
27.04.2023  ·  08:43

I el President Torra i la Presidenta Borràs i…

Maria C. Colomer
Maria C. Colomer
27.04.2023  ·  08:53

Hi ha dos comentaris, 7’36h i 8’06h que tornen a parlar del vot en blanc. El vot en blanc es regala al partit que ha obtingut més vots. Alguna vegada s’han regalat al psoe i alguna vegada a erc.
El vot en BLANC és afavorir al partit majoritari, que no vol dir que sigui el més convenient, altre cas és el vot nul que no el pot utilitzar ningú.

Pep Agulló
Pep Agulló
27.04.2023  ·  09:02

INHABILITEN LA DEMOCRÀCIA… PERQUÈ PODEN FER-HO

Pels independentistes no hi ha democràcia representativa. Ho proclamen amb fets. Un òrgan administratiu, la JEC, fa de repressor. No necessiten més per un parlament rendit.

Voleu més clar el que ens estan dient? Que si no hi ha revolta, per la via autonòmica, no assolirem mai la llibertat.

PS. Jo també he pensat com Josep m Uribe-echevarria 22:57.

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
27.04.2023  ·  09:04

Que trist! Tot està al voltant d´aquests quatre venuts professionals de la política. I el poble? Ah no, som una colla de robots que acceptem el que ens donen, i diem gràcies. Revolta ja !

Josep Ramon Gil
Josep Ramon Gil
27.04.2023  ·  09:19

Subscric el comentari de Roger Dalmau de les 22 42 hs ….. qué hi ha darrera de la actitud “suicida” dels dits Partits Independentistes ????

Núria Bau
Núria Bau
27.04.2023  ·  09:25

Ja estem tip d queixanos i d plorar .Organitzemnos i plantem cara en el q pugem .M identifico en Núria Castells 00:12 No podem permetre més abusos.

Berta Carulla
Berta Carulla
27.04.2023  ·  09:37

Hi ha molts catalans que no votaran perquè, com ha dit algú abans, els catalans no sabem què fer-ne del poder, i per això s’escudaran rere els seus sentiments d’enuig, de fastigueix, de culpa mal dissimulada, d’autoodi, de cansament, d’esgotament, de decepció, desig de càstic etc, etc, etc, i per això els catalans no podem més que celebrar derrotes i així hi consta i hi constarà sempre als llibres d’Història, que altres escriuran per nosaltres. Amagats rere l”olla pudent dels nostres sentiments, ens abstindrem i votarem nul o blanc. Perquè la intel.ligència només ens arriba per a servir el nostre amo espanyol i res més.
Això sí, tenim els egos ben engreixats i per a enganyar-nos a nosaltres mateixos sempre i cada dia sí que ens arriba i per això ens creiem que entregar el poder al botxí és el millor que podem fer. I encara esmentareu la dignitat i blablabla.
Faria riure si no fos tan dramàtic.

Gerard Palacín
Gerard Palacín
27.04.2023  ·  09:37

Crec que som molts els que pensem que la justícia, les seves institucions i les persones que estan al cap de munt, és la responsable d’aquest baix nivell de democràcia. Estan estirant tant la corda que aconseguiran el que suposo que és el seu objectiu: que es trenqui la corda i retornem als temps foscos que ja coneixem i hem viscut desgraciadament més d’una vegada.

Griselda Manejas
Griselda Manejas
27.04.2023  ·  09:44

Absolutament d’acord amb Mercè Duran!

Lluís Urpí
Lluís Urpí
27.04.2023  ·  10:32

Una democràcia desvirtuada, cohartada i corrupte no és una democràcia. Així doncs, si com es diu a l’artícle, -“La qüestió és que si no votes, aleshores segur que no ets en una democràcia.”- Per part meva, prefereixo deixar les coses ben clares i actuar en conseqüència. NO VOTO PERQUÈ NO SOM A UNA DEMOCRÀCIA.

Jordi Peradalta
Jordi Peradalta
27.04.2023  ·  10:58

Recordeu:

Què és el vot nul i quin efecte té? 
És comptat com un “vot emès no vàlid”. Per tant, aquests vots es compten, però no es tenen en consideració en el repartiment de la representació dels partits. No beneficien ni perjudiquen cap partit.

Què és el vot en blanc i quin efecte té? 
El vot en blanc és un vot vàlid i entra en el recompte per al repartiment de representants. Amb l’aplicació de la llei d’Hondt, el vot en blanc encareix l’obtenció de representants, perjudica els partits petits i afavoreix que als parlaments o als ajuntament hi hagi menys partits.

I l’abstenció?
L’abstenció és senzillament no anar a votar. Per tant, tan sols es té en compte a efectes d’anàlisi política, però no té cap impacte concret en el recompte electoral ni en el resultat.

En els pobles com al meu tothom es coneix i sabem de quin peu calça cadascú. Sé qui votaré.

A les eleccions al Parlament hi vull participar però no pas amb aquests partits. Votaré nul.

Al Congreso no s’hi pot parlar la meva llengua. Com volen que el consideri el meu parlament? M’abstindré de votar.

Aleix Gaus
Aleix Gaus
27.04.2023  ·  11:09

Una democràcia real no passaria el que passa ara per tant s´ha de seguir treballant per la independència del nostre pais

Francesc Gruartmoner
Francesc Gruartmoner
27.04.2023  ·  11:18

A qué ve aquesta campanya de vot en blanc… Al meu poble s’hi presenta una candidatura clarament independentista…. I als pobles del meu voktant també… Ah… És que sou de Barcelona… Dons a Barcelona també hi ha ANC, i CxR…. I sofás….

Albert Barrachina
Albert Barrachina
27.04.2023  ·  11:20

Estic d’acord amb l’editorial del senyor Partal, però amb un matís: jo no he votat ningú directament. Vull dir que, em sembla escandalós que el gobierno, amb totes les seves eines, estigui coartant la nostra democràcia, però tinc tendència a pensar que aquesta democràcia no ho acaba de ser.
En efecte, ni jo ni ningú dels que estem aquí ha votat “realment” els seus representants. El que hem fet és escollir unes llistes tancades que s’han cuinat prèviament i segons criteris que tenen poc a veure amb la democràcia i molt amb l’amiguisme, el clientelisme i el nepotisme.
Un cop hem votat, tenim uns representants que no són els que volíem ni de bon tros sinó que són el resultat d’una segona cocció sobre la qual no tenim control: tots els tractes, negociacions i altres intercanvis poc o gens confessables entre partits i polítics per designar el govern. I no en cap el més mínim que en aquesta segona fornada és on es cuinen totes les traïcions al votant.
Salut

Rafael Benavent
Rafael Benavent
27.04.2023  ·  11:26

Tres-cents i pico d’anys Conquerits i Pastats a Imatge i Semblança del Conqueridor, donen per a molt. Quina i quanta part del “Estado Español”, “juntos i revueltos”, condicionats en cos i ànima, administrativament, culturalment, econòmicament, històricament, per “la nobleza e hidalguia castellana”, el qüestiona? Democràcia és poder votar?: Amb Franco ja votàrem els “25 años de paz”. Limitats, immersos dins aquest mateix cercle quadrat, heretat, “atado i bien atado”, podem votar, ara, el sistema monàrquic, amarat i alletat per ell? Quan, qui i com se li posa el cascavell al gat?

Francesc Casas
Francesc Casas
27.04.2023  ·  12:10

Democràcia és un concepte que s’expressa amb una paraula tan sols, quan necessita d’aclaracions del concepte, epítets i altres especificacions, el concepte ja queda adulterat…, ja no és DEMOCRÀCIA. Recordem sinó la “democracia orgánica” del franquisme, o la seva hereva; l’actual “democracia consolidada”.
Tot i aquesta situació no volguda -la de “democracia consolidada”- hem d’anar a votar…, a votar en BLANC, naturalment.

alexandre Cases
alexandre Cases
27.04.2023  ·  12:16

El Vicent Partal s’oblida del més important: està prohibit portar a terme el programa dels partits independentistes encara que guanyin sempre per majoria absoluta. Per tant la voluntat dels electors és paper mullat. Fins i tot quan simplement els partits només demanaven més autogovern l’Estat tampoc atenia als resultats electorals. Però segur que si algun dia guanyen partits partidaris de més centralisme i més castellanització tots els seus desitjos seran satisfets en un nanosegon. A Catalunya només hi ha democràcia si votem extinció.

Carles Viñals
Carles Viñals
27.04.2023  ·  14:37

En un estat que inhabiita, jutja i condemna els electes que volen complir la voluntat dels electors i on els electes successors dels primers traeixen desvergonyidament el mandat dels seus votants per temor a ser represaliats com aquells, la democràcia no existeix; és un mot buit de significat i seguir votant-los és un contrasentit; un acte de masoquisme només explicable per una completa alienació mental de la població.
En absència d’una formació electoral clarament disposada a assumir la causa de l’emancipació nacional de Catalunya amb totes les coseqüències -i aquesta sembla ser, no ens enganyem, la realitat a frec de les eleccions-, repetiré un cop més que l’única opció no només digna, ans també efectiva en ordre a reagrupar, enfortir i comptabilitzar l’independentisme, rau en VOTAR NUL. I ja veuríem amb quina cara accedien als llocs de govern els qui es repartissin els escons, amb més d’un 50% de vots nuls d’inequívoca i inocultable significació independentista, tant per als amics com per als enemics d’una Catalunya independent, i com ho explicaven al món.
Com que no ho espero del tarannà perpetuament infantil i ploramiques dels catalans, em resignaré a veure com segueixen confiant el seu destí als mateixos que porten sis anys traïnt-los i enganyant-los.
Si fa només deu anys m’haguéssin dit que veuria el que estic veient, no m’ho hauria cregut, per considerar-ho la més inimaginable, indigna i vergonyosa de les possibilitats. Així doncs aneu-hi, aneu tots plegats a votar… a la vía.

Josep Albà
Josep Albà
27.04.2023  ·  15:14

La pregunta retòrica del Sr. Partal en el seu editorial d’avui fa que per una vegada torni a escriure aquí, tot i que sempre dic el mateix…

Resposta obvia a la pregunta: Perquè volen seguir cobrant el seu bon sou i gaudint dels seus bons privilegis.

I res més. Absolutament res més.

El primer i imprescindible pas per tornar a aconseguir un 1 d’octubre és no votar JUNTS, ni ERC, ni CUP, els farsants que es fan passar per independentistes.

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
27.04.2023  ·  15:22

El primer i imprescindible pas per tornar a aconseguir un 1 d’octubre és no votar JUNTS, ni ERC, ni CUP, els farsants que es fan passar per independentistes.

Per descomptat!

Ramón Mir
Ramón Mir
27.04.2023  ·  15:56

Aquí hi diu Ramón no sé perquè, doncs que jo sóc Ramon. Nomès vull dir que som en una democràcia totalitària de llistes tancades i això no és altra cosa que màfia depredadora del pressupost, amb l’ afegit d’ un nepotisme vergonyós. Que hi hagi gent de bona fe no treu el principal.

Pere Roca
Pere Roca
27.04.2023  ·  16:13

tots critiquem els bancs i els partits , pero tenim q fer-los servir, es a dir votar i tenir compte corrent.
Aixo si, llistes obertes !!!

Joaquim Campanyà
Joaquim Campanyà
27.04.2023  ·  17:17

Sí la voluntat del poble està restringida a triar entre partits amb llistes tancades amb vot d’obediència no anem més enllà de la Partitocràcia, del poder oligàrquic. El Executiu i el Parlament i la es dilueixen en la voluntat dels Partits/Corporacions.
I així ens va.

Ismael Calvet
Ismael Calvet
27.04.2023  ·  17:29

‘Perquè hi haurà un dia que no podrem més i llavors ho podrem tot’

Vols dir, estimadíssim Estellés?

JORDI SEDÓ
JORDI SEDÓ
27.04.2023  ·  20:19

Ara ho has dit, benvolgut director, trencar radicalment. Fotre-li una òstia a l’estat espanyol que el deixi ben estabornit i així poder fer via (al meu parer). Perquè tot el demès, estructures d’estat, eines de país, espais de sobirania, no aniran gens de lluny si aquest estat no està com he dit abans, ben estabornit a resultés d’una bona òstia. La que no li vol fotre un independentisme poruc i inoperant amb el qual tenim el país paralitzat, caminant cap a la decadència i l’extinció com a nació.

Ricard Giro
Ricard Giro
27.04.2023  ·  23:10

Hola, d’aqui a poc m’hauré de renovar el DNI’e, i no podré. No es pas el mateix que amb el carnet de conduir, on una revisió médica i una gestió administrativa son suficients. Peró el DNI’e, davant un cos de “les forces de seguretat i opresió de l’estat ny…”? Simplement NO

Antoni Cuadrench
Antoni Cuadrench
27.04.2023  ·  23:43

Fa anys vaig llegir que democràcia és la capacitat de decidir que adquireixen els ciutadans per millorar la convivència i el benestar col·lectiu.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes