Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

El Parlament Europeu ha aprovat avui d’obligar els operadors de trens a reemborsar el preu del bitllet en retards de més d’una hora. Aquesta és una de les normes que inclou l’acord confirmat amb els estats membres de la Unió Europea per ampliar els drets dels viatgers de ferrocarril. En l’any del ferrocarril, la UE contempla una reforma del reglament sobre els drets dels viatgers d’aquest transport per millorar el servei ofert als passatgers com amb ajudes per als viatgers encallats, assistència per a persones amb mobilitat reduïda o més espai en els combois per a bicicletes. L’eurodiputat Bogusław Liberadzki, ponent del text, assegura que les noves mesures suposen avenços significatius per facilitar els viatges amb tren.

La nova normativa contempla que davant d’un retard de més de seixanta minuts, els viatgers tinguin la possibilitat de triar entre el reintegrament de l’import total del bitllet o reorganitzar el viatge amb tren o una via alternativa sense cost addicional. A més podran obtenir un reemborsament per comprar un nou bitllet si la companyia ferroviària no els ofereix cap opció en un termini de cent minuts a partir de la sortida programada.

També hi ha canvis en la normativa per a persones amb mobilitat reduïda. Aquestes persones fins ara havien de notificar a l’operador del viatge els seus plans de ruta quaranta-vuit hores abans; amb la nova normativa podran fer-ho en vint-i-quatre hores. A banda, si necessiten acompanyant, podrà viatjar de forma gratuïta i se’ls garantirà que un gos d’assistència pugui viatjar amb ells, si així ho desitgen.

Per tal d’adaptar els ferrocarrils al nou paradigma de la mobilitat sostenible, segons la nova normativa els trens hauran d’estar dotats d’espais per a bicicletes. En concret s’indica que cada comboi haurà de tenir almenys quatre places reservades per aquests vehicles.

La nova normativa afectarà a tots els viatgers i serveis ferroviaris internacionals i nacionals de la UE. Els estats membres podran fer una excepció amb els serveis nacionals, però per a un temps limitat. Es preveu que la nova legislació entri en vigor vint dies després de la seva publicació al Diari Oficial de la Unió Europea i que es comenci a aplicar dos anys després. En el cas dels requisits d’espai per a bicicletes, s’aplicarà la normativa quatre anys després de l’entrada en vigor.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any
120€/any
Si encara vols ajudar-nos més, pots fer-te'n com a Protector.

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.