L’incendi que ha cremat gran part de la catedral de Notre-Dame de París i ha destruït la torre central ja està totalment extingit. Així ho ha anunciat el portaveu dels bombers, Gabriel Plus, que ha dit que el cos ‘continua mobilitzat per a vigilar, verificar l’estabilitat de l’estructura i, sobretot, per a evacuar les obres d’art’. Al voltant de la catedral de Notre-Dame hi ha cent bombers mobilitzats. A primera hora del matí el ministre de Cultura francès, Franck Riester, ha dit que ‘l’estructura principal s’ha salvat, però encara és molt inestable i la situació és precària’.

[FOTOGRAFIES] Primeres imatges de l’interior de Notre-Dame després de l’incendi

Ja ha començat la investigació judicial per a determinar les causes del foc, que es preveu ‘llarga, complexa i tècnica’, segons una font policíaca citada per Le Monde. Encara no han pogut inspeccionar el lloc dels fets perquè l’estructura encara és massa inestable, de manera que la policia ha començat la investigació identificant totes les persones que treballaven a les obres de restauració de la catedral i n’han començat a interrogar.

Pluja de milions per a reconstruir Notre-Dame

L’alarma per l’incendi va saltar ahir a les set del vespre i les xarxes es van començar a inundar d’imatges i vídeos de la catàstrofe. Segons France Press, l’incendi ha estat causat per les obres de renovació que de la catedral. La caiguda de l’agulla central ha estat acompanyada de l’esfondrament del sostre i encara es tem que l’estructura no cedís en qualsevol moment.

La prefectura de policia de París, com també la batllessa de la ciutat, Anne Hidalgo, van demanar als ciutadans que mirin de no transitar-hi a prop per facilitar el pas dels vehicles de bombers. S’ha activat una operació de salvament de les obres d’art que hi ha dins la catedral per evitar que es cremin.

Vegeu-ne alguns vídeos i fotografies.

Les imatges fan impacte. Notre-Dame de París, un dels grans símbols de la cultura europea, devorada per les flames en un incendi paorós que sembla haver començat per una errada en unes obres de reparació.

El foc va començar prop de les set del vespre. Ràpidament s’estengué per la teulada de la catedral i arribà a fer caure la fletxa, l’element arquitectònic que la presidia, d’un gran valor simbòlic.

Un edifici amb una llarga història

La construcció de Notre-Dame durà més de dos segles: del 1163 a mitjan segle XIV. Per això no té un estil completament uniforme: presenta característiques del gòtic primitiu (voltes sexpartides de la nau) però també del gòtic radiant. Les dues rosasses que adornen cadascun dels braços del transsepte són de les més grans d’Europa: fan tretze metres de diàmetre cadascuna. Després de la Revolució, entre el 1844 i el 1864, s’hi féu una restauració important –i un punt controvertida– que hi incorporà elements i motius inèdits.

Amb motiu del 850è aniversari de la catedral, s’hi van fer obres importants per preparar-ne l’entrada al segle XXI. La il·luminació de la nau va restaurada ser en bona part, i s’hi crearen atmosferes per a visites, misses i concerts a la nit. També s’hi va reformar el gran orgue; en una primera fase, el 2013, s’hi va informatitzar totalment la consola. I després se’n van netejar les 12.000 canonades. També s’hi va instal·lar un sistema de prevenció d’incendis, ara criticat, amb nous tancaments de portes i cablejament específic. Els cables que s’enfonsen ací i allà a l’interior i a l’exterior també són emmascarats per presentar una certa unitat arquitectònica. Finalment, les torres de Notre-Dame es van dotar d’un conjunt de campanars similars als que hi havia a l’edat mitjana.

Un gran símbol de la cultura europea

Notre-Dame ha estat un dels monuments més emblemàtics de París des de bon començament. Durant molt de temps va ser l’edifici més alt de la ciutat i ha ocupat un lloc simbòlic de primer rang a París.

Així mateix, ha estat relacionada amb nombrosos episodis de la història de França i d’Europa. Església parroquial reial a l’edat mitjana, acollí l’arribada de la Santa Corona el 1239 i, molt més tard, el 1804, la coronació de Napoleó I. A sota de les voltes es cantà un magníficat inoblidable després de l’alliberament de París, el 26 d’agost del 1944. En l’àmbit literari la catedral ha estat lligada sempre a la novel·la Nostra Senyora de París, de Victor Hugo, publicada el 1831.

La catedral ha arribat a acollir catorze milions de turistes l’any, cosa que en fa el monument més visitat de París i de tot Europa.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb