Junts podem anar molt més lluny

Fa vint-i-cinc anys que VilaWeb va començar a caminar. Ara, amb tota l'experiència acumulada, sabem que si aconseguim prou suport podem elevar la potència a 25 i fer el millor diari del món. Digital, català i en català. Ens ajudeu a fer-ho possible?

Doneu suport a VilaWeb

Torna al Gran Teatre del Liceu l’òpera Madama Butterfly, la reeixida producció de Moshe Leiser i Patrice Caurier. La producció del Liceu i la Royal Opera House – Covent Garden ja va esdevenir un èxit el 2006 i el 2013 i ara torna sota la batuta del mestre Giampaolo Bisanti i amb la reposició de Gilles Rico. Dues sopranos de renom internacional s’alternaran en el paper protagonista. D’una banda, l’aclamada soprano armènia Lianna Haroutounian, que debuta al Liceu. D’una altra, Ainhoa Arteta, que s’estrena en el rol de Cio-Cio-San. Els tenors Jorge de León i Rame Lahaj, que també debuta al Liceu, encarnaran el tinent nord-americà Pinkerton que acaba trencant el cor de la geisha.

Madama Butterfly ens explica una història d’amor incondicional protagonitzada per una jove geisha de Nagasaki que és repudiada per la seva família quan es casa amb el tinent nord-americà Pinkerton. Després de tot això, el marit l’abandona. Quan l’oficial retorna casat amb una dona occidental, reclama el fill que Cio-Cio-San ha tingut en la seva absència, cosa que trencarà el cor de la protagonista i la conduirà al suïcidi.

Després de l’èxit assolit en les dues anteriors visites al Liceu, aquesta reposició torna amb una proposta teatral que destaca per l’elegància i la senzillesa típiques de l’estètica japonesa. Un minimalisme inspirat en els espais escènics centenaris del teatre nipó que permeten de cedir el centre de la posada en escena a la tragèdia de Butterfly. El vestuari d’Agostino Cavalca i la il·luminació de Christophe Forey treballen en consonància per dotar aquest muntatge d’un espai poètic ple de bellesa i petits detalls.

Giacomo Puccini és, probablement, un dels compositors més populars de la història, un gran músic que sabia com commoure l’espectador. A Madama Butterfly n’hi ha molts exemples. Com ara, el duet entre Pinkerton i Cio-Cio-San durant la nit de noces, ‘Vine la serà’; i el llegendari cor a boca tancada, que potencia l’agònica espera de la geisha pel seu estimat. És precisament en aquesta llarga espera que la soprano entona l’ària més emblemàtica de l’òpera de Puccini, ‘Un bel di vendremo’.

Tot i que avui és una de les seves òperes més populars i representades arreu, Puccini va viure un dels fracassos més estrepitosos quan Madama Butterfly es va estrenar a La Scala de Milà el 17 de febrer de 1904. Les revisions que, posteriorment, va fer el compositor italià la varen convertir en una de les òperes més reconegudes del repertori. Curiosament, a Barcelona, Madama Butterfly no es va estrenar al Liceu sinó al Teatre del Bosc de Gràcia, el 2 d’agost de 1907. Les primeres funcions al Liceu van ser el 10 de desembre de 1909 i, la darrera, el 29 de juliol de 2013. Al teatre de la Rambla s’ha representat un total de 178 vegades.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.