Fotografia: Prats i Camps.

Els col·lectius contraris a l’ampliació el port de València es manifestaran avui pels carrers de la ciutat. La comissió Ciutat-Port i Joventut pel Clima han convocat una marxa contra un projecte que consideren que serà devastador per a la vida dels barris, no solament de la façana marítima de València, sinó de tota la ciutat, per a les platges i per al sistema ecològic de l’Albufera i el Saler.

A la convocatòria de la manifestació s’hi han afegit la Federació d’Associacions de Veïns de València i la Federació de Pares i Mares d’Alumnes.

Tornar als carrers

Amb aquesta mobilització, Ciutat-Port vol reprendre les accions informatives i de conscienciació ciutadana contra l’ampliació del port, que s’havien arraconat un poc amb la covid. “Durant els mesos de pandèmia, la societat civil hem hagut de parar, però la maquinària administrativa no i l’Autoritat Portuària continua fent actuacions sobre el port”, diu a VilaWeb Pau Monasterio, d’Ecologistes en Acció i membre de la comissió. I per això consideren molt important que coincidisca amb el dia que Joventut pel Clima ha triat per a tornar a fer accions mundials.

Alba Pla (Joventut pel Clima): “No creiem mai allò que ens diuen els polítics, hem de pressionar-los sempre”

Una d’aquestes actuacions que no han parat és la terminal de creuers prevista en uns terrenys que eren propietat de la naviliera Boluda i que van ser objecte de permuta. El govern espanyol havia aturat l’operació perquè la considerava lesiva per a l’interès públic. Així i tot, el port considera que ja pot ocupar aquells terrenyes. És per això que Antonio Montiel, també membre de la comissió, ha avisat que presentarien al·legacions.

Montiel està convençut que aquesta estratègia de combinar pressió jurídica i social és la millor eina per a aturar el projecte d’ampliació del port: “Contràriament a allò que diu el president de l’Autoritat Portuària, Aurelio Martínez, és impossible que abans no s’acabe l’any es puguen adjudicar les obres a MSC, aquesta batalla la guanyarem.”

El jurista també es mostra satisfet de la rebuda que els promotors de la manifestació van tenir dimecres al congrés espanyol quan van presentar la PNL contra l’ampliació. Els grups parlamentaris es van mostrar molt receptius i van entendre els perjudicis de l’ampliació per a la ciutat. Tant que, segons que ha dit, a la marxa hi haurà diputats d’Unides Podem, de la CUP i d’Esquerra Republicana.

El port de València porta cua

L’estratègia de la represa de la campanya d’informació inclou actes en diferents comarques per a donar a conèixer el projecte. Per a donar suport a les protestes ciutadanes, aquests dies hi ha amarrat al port de València el veler Diosa Maat, d’Ecologies en Acció, que ha recalat a la ciutat després d’haver estat unes setmanes a Múrcia per a denunciar l’estat de degradació del paratge de la mar Menor.

Divisió al Consell

L’Autoritat Portuària de València és un organisme que depèn de l’estat espanyol, però el nomenament d’Aurelio Martínez va ser proposat pel president de la Generalitat, Ximo Puig. Fa tres anys que la comissió Ciutat-Port va demanar una entrevista amb Puig per a explicar-li els motius pels quals s’oposen al projecte, però encara no l’han aconseguida.

Per què l’ampliació del port de València pot fer entrar la ciutat en el club de les ciutats brutes?

L’ampliació del port de València és una de les qüestions que divideixen els partits que formen part del Pacte del Botànic. Els consellers socialistes no s’hi oposen perquè veuen en l’augment del trànsit de mercaderies una oportunitat econòmica per a la ciutat.

Unides Podem i Compromís s’hi oposen frontalment. La situació de Compromís és una mica més complicada, perquè el batlle de la ciutat, Joan Ribó, és membre nat del Consell d’Administració del port. Sobre la manifestació, ha dit que la respectava, però que no hi aniria perquè representa tota la ciutadania de València. En aquest sentit, Pau Monasterio, de la comissió Ciutat-Port, considera que això és obviar el conflicte.: “Solament els grans empresaris demanen l’ampliació del port, no hi ha cap clam ciutadà perquè es faça.”

La consellera de Transició Ecològica, Mireia Mollà, que s’ha pronunciat reiteradament contra l’ampliació per les implicacions ambientals que pot tenir sobre el parc natural de l’Albufera, tampoc no ha decidit encara si participarà de la marxa. “En les manifestacions, el protagonisme l’ha de tenir la ciutadania”, va dir.

Mireia Mollà: “L’únic que explica el model de port d’Aurelio Martínez són els interessos de les navilieres”

El recorregut

La manifestació eixirà a dos quarts de set de la tarda de l’Albereda, al costat de la plaça de Saragossa, però sense tocar-la, per ordre directa de la delegació del govern espanyol, i arribarà a l’ajuntament. L’encapçalaran Joventut pel Clima i la comissió Ciutat-Port, i a continuació hi desfilaran els moviments socials i ecologistes, els sindicats, els partits polítics, i una columna que han anomenat silenciosa perquè s’hi afegisca la ciutadania en general que vol protestar contra l’ampliació del port de València, però no vol tenir una actitud tan activa en la manifestació.

La marxa transcorrerà per l’Albereda, la Porta de la Mar, el carrer de Colom i el carrer de Correus per arribar a la plaça de l’Ajuntament. Allà es farà la lectura del manifest i les actuacions de Tessa, Xavi Castillo i Joe Pask, entre més espectacles.

És necessària l’ampliació del port de València?

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.