Fa una setmana vam parlar de l’esforç de les empreses catalanes per a sortir de la crisi i els entrebancs que han hagut de superar. Ara el desafiament urgent és de quina manera cal afrontar un futur molt diferent. Un aspecte del qual es parla molt és la digitalització, perquè cal millorar tots els processos de l’empresa. Però hi ha una segona part, que de vegades oblidem, i que és també molt important perquè sigui competitiva: els treballadors. Per això és cabdal de preguntar-nos si són gestionats de la manera més adient. Avui ja hi ha societats que han començat a plantejar-se molt seriosament el camí de focalitzar esforços en el seu benestar. Saben que tenir persones contentes millora la qualitat de la feina i això aporta beneficis a tothom. No és fàcil ni tots els directius ho veuen així, però és cosa de temps. S’ha demostrat que el talent i el compromís són les armes per a triomfar en el mercat del futur. I qui no ho vegi pot acabar fora del joc i del mercat.

Per això és molt valuós de tenir una bona caixa d’eines per a treballar aquests aspectes. Avui presentem una de les eines, que ens diu que de moment l’equilibri entre benestar personal i vida professional millora, però que encara té camí per a recórrer. Un 67% de les empreses ja proposa maneres de treballar més flexibles i fomenta l’esport i la salut entre els treballadors. Tanmateix, a les empreses mitjanes aquest percentatge es redueix al 39% dels casos.

També hi ha encara molta feina a fer en la igualtat d’oportunitats i diversitat, sobretot a la petita. Només el 39% de les organitzacions de fins a cinquanta treballadors ha fet accions en aquest camp, mentre que el percentatge puja al 60% a les grans. Entre els aspectes a millorar sobretot destaca l’assoliment d’una representació de les dones als llocs directius adequada: el 33% del total d’organitzacions que han fet servir el Baròmetre declara que no té mecanismes per a assegurar-hi la igualtat de gènere.

En canvi, en l’empresa mitjana i petita hi ha més transparència. El 82% del total fa accions en afers relacionats amb la transparència. Ara, aquest percentatge tan alt és degut sobretot a les empreses mitjanes i petites, tot i  que encara és una assignatura pendent a les grans, que reconeixen que hi ha mancances en la comunicació amb els empleats.

Aquestes són només tres de les conclusions principals del Baròmetre. Però, a què ens referim? Al Baròmetre de la Fundació Factor Humà, una eina d’anàlisi dissenyada per a obtenir informació sobre l’acompliment d’una sèrie de principis que fomenten entorns de treball estimulants i motivadors. Ha nascut a Barcelona i és pioner a Europa. És un instrument d’autodiagnosi perquè les organitzacions puguin analitzar els punts forts i les àrees de millora i decidir les accions a fer per a avançar en la gestió de les persones. Bé, un any després de la presentació, dimarts passat la fundació va fer públic el primer informe, elaborat a partir dels resultats del Baròmetre i que ofereix una radiografia completa de l’estat actual de la manera com les empreses col·laboradores tracten els empleats. Són gairebé cent organitzacions, majoritàriament catalanes, que apleguen 152.000 treballadors i que tenen com a denominador comú el fet d’estar compromeses amb el seu valor.

L’instrument abraça qüestions fonamentals per al desenvolupament empresarial com l’ètica, la igualtat, la transparència, la salut, la retribució equitativa, la flexibilitat o la innovació, que no tan sols contribueixen al benestar humà, sinó que milloren el funcionament de les organitzacions i la capacitat d’atreure el talent i retenir-lo.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya és un exemple de la manera com el Baròmetre ha permès de millorar la manera com una empresa encara el factor humà. Ho va explicar Juliana Vilert, directora d’organització i persones: ‘L’any 2016 vam iniciar, en el marc del comitè de Responsabilitat Social (RS), unes sessions de reflexió en les quals ens vam adonar que les mesures de contenció dels darrers anys havien obligat les empreses públiques a posar el focus en el servei i havia minvat l’atenció a aspectes generadors de compromís i confiança. El Pla de RS va fixar cinc programes o eixos estratègics, el tercer dels quals va ser “El valor de les persones”, que té com a objectiu principal recuperar-ne la centralitat en les decisions estratègiques de l’empresa.’ Va ser en aquest moment quan Ferrocarrils va fer servir el Baròmetre. ‘És perfecte per a fer una bona introspecció empresarial’, va afegir.

Recordo que fa un any l’acte de presentació del Baròmetre va gaudir de la participació de Manel del Castillo, director gerent de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona i president del Consell Assessor de la Fundació Factor Humà. I em va agradar la síntesi que va fer d’un dels principals objectius d’aquesta nova eina: posar les persones al centre, tot destacant la importància, com deia, de tenir cura d’aquells amb els quals treballen, perquè és una condició necessària, encara que no suficient, per a aconseguir el compromís dels professionals a les organitzacions. ‘I no podem oblidar que aquesta és l’eina més potent que es coneix en gestió’, va afegir.

Sens dubte aquest punt és decisiu per a tractar de millorar un horitzó incert. Les empreses han d’optar per la innovació i això exigeix una cultura de compromís a tota l’organització, de dalt a baix. Segons l’informe, el 66% de les organitzacions s’encarrega de projectes d’innovació aliats amb clients, proveïdors, clústers del seu sector o més socis estratègics; i el 46% comencen a treballar en l’aplicació de mecanismes que fomenten la cultura de la innovació, com ara el reconeixement d’actituds emprenedores, els errors tractats com a oportunitat d’aprenentatge i la promoció de la participació.

I, per últim però potser molt més important, l’ètica té rellevància per a la gran majoria de les empreses que hi han participat. El 64% són adherides a estàndards i principis que prescriuen ètica i bon govern com, per exemple, el Pacte Mundial de les Nacions Unides o alguns altres acords sectorials o territorials. Però tot i les bones intencions, el 41% del total d’organitzacions del Baròmetre no gaudeix encara de certificacions de gestió ètica i responsable ni pot millorar a partir de les observacions d’aquests certificats externs.

Anna Fornés, directora de la Fundació Factor Humà, va subratllar precisament l’ètica com a element fonamental per al bon funcionament de les empreses, ‘no solament pel fet que ens trobem en l’era digital i de la intel·ligència artificial, amb tots els problemes morals associats. Ja fa anys que nosaltres parlem de l’ètica i destaquem la seva rellevància en les organitzacions’. I, referint-se concretament al Baròmetre, va ressaltar-ne la importància com a eina analítica, situada entre la responsabilitat social i els recursos humans, que permet de transformar en dades les qüestions de la gestió de les persones, és a dir, quantificar per permetre la comparació entre organitzacions. ‘Aquest és un fet cabdal’, va afegir.

Per últim, em van agradar molt les coses que va comentar l’experta del treball i gestió del factor humà i membre del Consell Assessor de la Fundació homònima, Esther Sánchez, que alhora va insistir i matisar que avui ‘sense dades no es pot fer res, però extreure totes les conclusions només a partir dels números no és correcte. Hem d’aprofitar totes les eines que ens dóna l’estatística i combinar les dades qualitatives amb les quantitatives per comprendre més bé la realitat en què ens trobem, els perquès i saber cap a on hem d’anar. I precisament això ens proporciona el Baròmetre. Em sembla una eina fantàstica per a situar-nos i una brúixola per a guiar-nos cap a una millor gestió de les persones’, va concloure.

Tant de bo s’hi afegeixin cada vegada més empreses. Seria una assegurança per a millorar la manera com es fa l’activitat i funciona, com també un pas endavant per a tota la societat en conjunt. Cal afegir que és un instrument gratuït (entreu a www.factorhuma.org) i a l’abast de totes les organitzacions, ‘per petites que siguin’, com recorda l’Anna Fornés.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

 

Vicent Partal
Director de VilaWeb