L’aeroport de Barcelona, com si fos la tanca de Gibraltar?

«Cal, doncs, que algú explique clarament per què no es fa res per resoldre aquesta situació, si sabien des del 7 de març que s'aplicarien les noves normes i si sabien quanta gent passaria per cada cabina»

Vicent Partal
Vicent Partal
17.05.2017 - 08:14
Actualització: 17.05.2017 - 10:14
VilaWeb

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

Roger Evans es demanava ahir si això que passa a l’aeroport de Barcelona no és comparable a la tradicional actitud espanyola a la tanca de Gibraltar. A mi em sembla una pregunta pertinent, per bé que no té una resposta senzilla.

En posaré un exemple de l’agost de 2013. Gibraltar havia abocat setanta-cinc tones de ferro i formigó a les aigües marítimes, com una mesura per a frenar la pesca il·legal de vaixells espanyols. El govern espanyol va reaccionar amb una frase que era una amenaça: ‘Les polítiques contràries a Espanya tenen un cost.’ I quin va ser aquest cost? Paralitzar el pas de la frontera. D’avui per demà, a travessar la tanca de Gibraltar s’hi tardava dues hores, pel cap baix. Dues hores per a fer un trajecte que normalment es fa en minuts. Aquest era el cost de les ‘polítiques contràries a Espanya’, un cost que tenia conseqüències directes: molts treballadors espanyols arribaven tard a la feina, molts ciutadans de Gibraltar no podien eixir del penyal i la circulació esdevenia un caos. Ho pagaven, sobretot, els espanyols que treballaven cada dia a Gibraltar, però això no semblava que tingués gens d’importància. Com que aquesta reacció es manifesta sovint, la cosa ha arribat a ser tan escandalosa que una de les webs més populars entre els gibraltarencs és una que els serveix per a veure en temps real la cua de cotxes que hi ha a la frontera.

En el cas de l’aeroport de Barcelona, se sap que AENA envia al Ministeri d’Interior, quaranta-vuit hores abans, la llista de vols que hi haurà a l’aeroport cada dia. La policia espanyola sap perfectament, per tant, quants passatgers han de passar el control de passaports i a quina hora. És veritat que hi ha dies amb més trànsit i dies que no n’hi ha tant, però mai, mai, no hi ha sorpreses. No s’hi improvisen vols en quatre hores. Els passatgers són els que són i les hores en què un nombre determinat i concret de gent han de passar els controls són les que són. La pregunta és com pot ser que amb dos dies no puguen fer res per evitar el caos?

Segons la policia espanyola, el problema és que no tenen prou personal. Les normes de control de passaports han canviat aquest mes d’abril i ara els policies han de comprovar els noms de tothom en les bases de dades, sempre que isques o entres en la zona Schengen. És evident, per tant, que hi ha raons tècniques que han complicat l’operativa policíaca, que l’han alentida. Però també resulta bastant sorprenent que aquest canvi, que no ha estat improvisat per les autoritats europees, no haja anat acompanyat de la dotació de recursos per a resoldre’l. Perquè una cosa és fer un poc més de cua per ensenyar el passaport i una altra, ben diferent, haver-hi d’estar tres hores, com ha passat aquests dies a l’aeroport barceloní. A Barajas, certament, també hi ha hagut cues en alguns moments, però no es pot comparar amb això que ha passat al Prat.

Cal, doncs, que algú explique clarament per què no es fa res per resoldre aquesta situació, si sabien des de fa un any que s’aplicarien les noves normes i si sabien –com saben amb quaranta-vuit hores per endavant i amb detall exacte– quanta gent passaria per cada cabina. Entre més motius perquè, si les explicacions són només les respostes tan poc encertades d’Enric Millo, alguns podríem començar a creure que hi ha alguna cosa més que pura incompetència.


[Bon Dia] –El PP a la Diputació de València va votar ahir contra el pressupost de l’estat espanyol, cosa que causà una nova trencadissa amb el PP espanyol. Passen coses importants en la dreta valenciana que cal seguir amb molta atenció. Tant en la dreta política com en la dreta econòmica. I si la incomoditat organitzada creix potser serà només qüestió de temps que aparega un partit d’estricta obediència valenciana per la dreta –i no parle de res semblant a allò que representà en el seu moment l’inefable senyor Lizondo…

–Ahir es va acabar la seua vida comercial l’MP3. El Fraunhofer Institute va anunciar que deixava de llicenciar aquest format que el 1993 va revolucionar el món. L’MP3 va ser el primer vehicle que ens féu arribar músiques amb facilitat, totes, als nostres ordinadors. Sí, és cert que va crear la pirateria. Però també va canviar la cultura musical per sempre. I el negoci en aquest terreny. Jo recorde sempre, quan sent la paraula MP3, un disc dur que l’enyorat Jordi Vendrell tenia ple de música persa. A Barcelona era molt difícil de trobar-ne abans de l’MP3 i ell era tan feliç escoltant-la i intentant que m’interessàs…

–Avui va de records. El nou escàndol de Trump, la filtració als russos de materials de la intel·ligència israeliana, em fa tornar als anys daurats del periodisme americà. Primer el Post publica la història i desferma un terratrèmol que sacseja Washington i més enllà. I al cap de poques hores el Times respon amb una dada que, a partir del seguiment del fet, hi afegeix encara una dimensió més gran. Tots dos diaris s’han adaptat meravellosament a internet i dècades després continuen pilotant les grans crisis polítiques dels Estats Units.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Ramon Perera
Ramon Perera
16.05.2017  ·  23:56

Jo sempro prefereixo enfrontar-me a adversaris intel·ligents. Si em superen, al menys hi guanya algú: ells. Si els supero, al menys hi guanya algú: jo. Però si m’haig d’enfrontar a adversaris que no ho són però tenen força, llavors tothom hi surt perdent.

Josep M. Armengou
Josep M. Armengou
16.05.2017  ·  23:58

Hi ha un fenomen profundament incomprensible per a una mentalitat moderna i democràtica: la inquina administrativa espanyola que sempre ha estat present (amb prou col.laboracions locals), però que s’ha desfermat contra els catalans (se’n diu xenofòbia), els darrers anys de manera explícita, està minant les bases de l’economia espanyola: Rodalies, Corredor Mediterrani bloquejat permanentment i prioritzantMadrid, dumping fiscal madrileny, desastre de la centralització de ports i aeroports, agressions lingüístiques, greuge fiscal enorme,…
Ofèn la intel.ligència.perquè més aviat que tard hauran de fer marxa enrere.
Probablement amb la pèrdua de Catalunya com a “província”, i amb un cost enormement superior.

Joan Rubiralta
Joan Rubiralta
16.05.2017  ·  23:58

Tal com el govern espanyol està tractant els usuaris de l’aeroport de Barcelona, equival al tracte que una metròpoli podria fer amb la seva colònia. La mateixa portaveu del govern català ha dit que la forma de gestionar el servei del control dels passaports era un sabotatge. Tot això plegat, afegit a la imputació de la consellera Meritxell Borràs pel tema de les urnes, ja és un fet que s’està configurant una situació d’estat dictatorial que vol manar per sobre de tot i que qui no cregui se la carregui.

Aquestes formes, cada cop més directes, ja ens les podíem imaginar, però el que sorprèn és que ho fan deshibidament i sense dissimular. Ataquen a Catalunya com poden –quantes vegades hem dit i repetit que tenim un estat en contra- i cada vegada està més clar que la necessitat de tenir una república està pujant de graus i caldrà veure si no haurem d’avençar-ho, per comptes d’ajornar-ho. Ho dic no només pel setge judicial que el govern espanyol ha muntat, sinó també perquè les agressions ja entren en els terrenys econòmics i de prestigi internacional de la nostra nació i haurem de valorar fins a quin punt haurem d’aguantar tanta pressió.

Esperem que la proposta de dilluns que el president català farà a Madrid no signifiqui cap rebaixa de plantejament de cara a l’obtenció d’un estat propi i que el govern espanyol respongui ràpid. Per cert, crec que entre les demandes que Puigdemont ja va insinuar, caldria afegir l’anul·lació de totes les sentències judicials ja aplicades i la paralització les que ja s’han iniciat, traient al TC les competències que se li van afegir últimament de fer complir les sentències. A veure si Rajoy i cia, són capaços d’acceptar el referèndum sense fer res sobre els càrrecs electes afectats judicialment.

Josep Albà
Josep Albà
16.05.2017  ·  23:59

No cerqui explicacions Sr. Partal, deixem-nos de formalitats. Espanya guerreja contra Catalunya amb tots -tots- els instruments que té a l’abast. I aquest de l’aeroport n’és només un d’entre molts.

No només ens volen aturar: ens ho volen fer pagar, i si no ens en sortim ho pagarem encara molt més car. No hi ha, ni hi haurà ja, a aquestes alçades, oblits ni perdons ni reformes ni contemplacions de cap mena.

Hauriem d’adonar-nos que aquesta és una lluita definitiva i que ens hi juguem, ras i curt, la supervivència.

Miquel Strubell
Miquel Strubell
17.05.2017  ·  00:01

En els darrers temps he passat per diversos aeroports que tenen instal·lacions noves amb controls automatitzats, que llegeixen el passaport digital i et miren fotogràficament sense necessitat de cap policia (i per tant, sense risc d’exabrupte si vols dir bon dia): en tot cas, només alguna persona per ajudar a seguir les instruccions al respecte.
Per què passa això al Prat i no a Barajas? ¿Perquè al primer senyal de problemes, a Madrid ho denuncia un subsecretari o un senador, i correm-hi tots? ¿Perquè per promoure Barajas (ofegats per les amortitzacions hipermilionàries) cal enfonsar l’aeroport més rendible de l’Estat, situat -a més- al costat d’un dels ports més importants del Mediterrani?
De debò, costa no ser mal pensat.

Víctor Serra
Víctor Serra
17.05.2017  ·  00:02

Per què, passa això, a l’aeroport, per què passa el que passa a Rodalies? , per què la Nacional 2 porta 40 anys de retard ? per què el corredor Mediterrani no s’ha ni tant sols començat ?, per què el control de duanes funciona com funciona ? per què les aportacions del Gobierno a les institucions culturals catalanes on està als patronats és tant ridícula …….. Ja es veu que no només és pura incompetència, que també. Hi ha una manera de fer les coses amb l’objectiu de perjudicar-nos tant com puguin.

Xavier Folch
Xavier Folch
17.05.2017  ·  00:02

o encara afegiria quelcom més, mai he aconseguit passar amb un passaport dels nous pels controls de passaport automàtics d’El Prat (tot i que se que funcionen perquè no he tingut problemes per entrar al Regne Unit)

¿Va servir per alguna cosa aquesta inversió en tecnologia? ¿Hi ha quelcom d’aquest nou reglament que inhabiliti els controls automàtics? ¿O és deixadesa?

Roger Civera
Roger Civera
17.05.2017  ·  00:03

Estem en guerra (freda) i tot val… si volem ho entenem i si no no…
I a la guerra tot val, així que més val que no anem amb el lliri a la mà.

Carles Balbastre
Carles Balbastre
17.05.2017  ·  00:04

Tant si és incompetència com si és maldat demostra, un cop més, que no podem romandre en aquest estat (de postració i frustració).

Sebastià Batlle
Sebastià Batlle
17.05.2017  ·  00:19

I si hi hagués un atemptat terrorista ? Quantes victimes hi hauria per haver-se produit aquesta aglomeració de gent ?……… Ah!!, encara hi ha qui continuaria dient : paciència, paciència.A quí s’ aplica la llei antiterrorista ??

Diego Arcos
Diego Arcos
17.05.2017  ·  00:29

Quan es va muntar la polèmica per la compra de Repsol, per part del corrupte govern Kirchnerista, per cert el millor negoci que ha fet Brufau en sa vida, els espanyols estaven enfurismats, per “el seu petroli”… tant va ser aixi que es va muntar un boicot a productes argentins.
Doncs vet aqui, que “casualment” aquelles setmanes d’excitació espanyola, les devolucions en frontera (aeroports) de passatgers argentins/es es va multiplicar per quatre.

I nosaltres en el Casal Argentí ho sabem, per la quantitat de reclamacions a les aerolinies per recuperar el bitllet, donat que el contracte es per que et portin al destí, no a la porta de fora del destí…

Els porters de discoteca amb gorra o tricorni, s’ho prenen molt en serio. I aqui ja veig que hi ha conxorxa transversal, des dels comandaments als policies de la base.

jaume vall
jaume vall
17.05.2017  ·  00:43

Busquem l’explicació més simple. Hi ha alguna cosa més que pura incompetència. Hi ha revenja i sabotatge a la seva regió més rica i pròspera… i més lliure.

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
17.05.2017  ·  01:16

Aquells dies d’estiu jo era a Gibraltar i les cues eren enormes. La gent s’emprenyava tant la de la Línea de la Concepción i redols que hi anaven a pencar o a subministrar-hi, els turistes espanyols, els turistes britànics i els que no ho érem a fer llargues estades en aquella esplanada en dues línies de vehicles.

Senzillament obligaven els duaners a revisar tot de dalt a baix. Els treballadors liniers emprenyats, així que tot es va d’omplir de banderes gibraltarenyes vermelles i blanques amb el castell al bell mig d’elles. És a dir de rebuig envers España. Parlaments de Tito Vallejo i alguns rotgles de gent que intercanviaven parers simultàniament i alhora en yanito i en anglès, tal i com passa a la ciutat València en eixa barreja idiomàtica que llança la problemàtica lingüístico-identitària al poal del fem.

Recorde les llanxes de la G.C. espanyola fent rais i en aparèixer una enorme fragata britànica, aquells, giraren coa i cap a casa.

Les excuses aquelles del ministre español de torn que no encerte a identificar si amb G. Margallo o Trillo, tot dient que pretenien protegir els bancs dels pescadors d’Alboran i encontorns.

Tot fal·làcies de mal pagador doncs, se’ls veia el llautó.

Què n’han aconseguit l’estat espanyol dels dipositaris de la sobirania gibraltarenca fins ara?

Res. Llur rebuig i una comparança continuada dels gibraltarenys entre les “regions, comunidades y nacionalidades espanyolas “ i el seu grau d’autonomia/sobirania en què la balança cabota cap a ells.

El Principat cal que es valencianitze. I explicaré el perquè. Em va criar una dona valenciana nascuda en 1888 i de tendència carlina, la tia Milagritos, que em contava una història supose- imaginada però pertanyent a l’imaginari col·lectiu de l’Horta que relatava una desfilada davant d’Alfons XII, el rei espanyol, que preguntà qui eren els Valencians i l’acompanyant li digué que per a descobrir-ho anara tirant pedretes a la infanteria que desfilava…en general tots quan la pedreta els pegava no gosaven d’alçar la vista, mentre que en passar els valencians, a qui li pega, s’aturà de colp i alçant la mirada desafiant i li féu:

– Eh tu, cara-cordons ! ,
– baixa ací i tira’m la pedreta si tens collons!
– I l’acompanyant li fa al rei: heus-los ací, els valencians.

He contat aquesta anècdota de l’imaginari popular a propòsit de l’afer del Prat, trenat amb el plantar cara a l’autoritat màxima de l’estat perquè no es pensen que tenen butla per a fer la maldat que vulguen.

Estan tocant interessos nostres però -en un món globalitzat com el d’avui- també toquen els d’altres que esdevindran els nostres aliats ocasionals. Aprofitem la seua derrapada com en el judo.

http://blocs.mesvilaweb.cat/josepblesa/?paged=6

PS: en Josep Usó em fa memòria de que vos recorde que només n’hi manquen 135, de dies 🙂

Josep Usó
Josep Usó
17.05.2017  ·  01:21

Segurament tot s’hi val. Però semblen ser més incompetents que altra cosa. El millor és comptar els dies que resten. 136, només. Ja queda poc, Millo.

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
17.05.2017  ·  03:28

Quan algú, aquí mateix, deia que Espanya no podia fer res per frenar el procés, que no tenia prou força, alguns pensàvem: i tant que té prou força i mitjans!! Ara comença a demostrar que si vol, pot tenir la paella pel mànec i encara pot fer molt, molt més i pitjor.
Ajudeu a veure la part positiva perquè veig molt lluny la possibilitat de independència.
Mai els nostres polítics han parlat clar ni ha denunciat genocidis ni supressió de la nostra nació i les nostres lleis (les més democràtiques d’Europa) i per tant ara no tenim la força que tindríem si algú hagués dit que es tractava de una cosa tant simple com que España ens retornés tot allò robat per la força de les armes.
Em temo que ja hem et tard per no voler enfrontar-nos en la trista realitat de que una España absolutista sotmet el nostre estat democràtic abans del 1714.

Roser Giner
Roser Giner
17.05.2017  ·  07:53

Jo igual que en Usó i en Blesa. Falten 135 díes.

Albert Miret
Albert Miret
17.05.2017  ·  08:07

Cap novetat. Tots sabíem que farien els impossibles per a atemorir-nos i doblegar-nos. Ara bé, que ho facin en el pas més important de l’entrada turística a tot el país, em sembla una demostració ostentosa de la estupidesa a que pot arribar una nació. En un moment en que tota Europa coneix els abusos de poder constants de Madrid contra Catalunya, que els sembla que explicaran aquests turistes quan arribin a casa seva? Com que no tenen cap tipus d’imaginació, ja els ho dic jo mateix: QUE ELLS TAMBÉ HAN HAGUT DE PATIR LA BESTIALITAT DEL GOVERN ESPANYOL EN LA SEVA PRÒPIA PELL. QUE NO VAGIN A ESPANYA, PERQUÈ L’AGRESSIÓ JA ÉS MASSA DURA COM PER ANAR-HI A FER EL TURISTA.

Alex Rodriguez
Alex Rodriguez
17.05.2017  ·  09:06

Una puntualització sobre el MP3. El que ha passat és que les darreres patents han expirat, per tant el format és finalment lliure. És a dir, que tothom el pot utilitzar sense pagar llicència. Per tant el seu final és molt lluny. Una altra cosa és que l’Institut Fraunhofer vulgui que la gent utlitzi formats més moderns que encara requereixen llicència, però és només una recomanació.

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
17.05.2017  ·  09:41

Els donyets de la informàtica em jugaren una passada anit, i l’enllaç que volia afegir-hi era aquest

Is size important?

http://blocs.mesvilaweb.cat/josepblesa/?p=268029

Comença així…

Seventieth place is good?. Doesn’t matter. Size isn’t important, to me. Small is beautiful. That is true but we have to insist on rights of Catalan people and our environment overall: in healthy, in education, in arts, in architecture, in design, in urban planning, in economy diverse and sustainable conditions. Even we must recognize interdependence among other peoples. Elements of humankind interact with and depend upon natural world. Whit broad views on diverse implications at every scale. Expand theses considerations to recognizing even distant effects that could affect us. We ought to accept responsibility for the consequences into decisions upon own society well-being. Viabilities of natural and energetic systems….

Pep Agulló
Pep Agulló
17.05.2017  ·  10:03

Faig meu el comentari d’en Josep M. Armengou. No els es gaire difícil practicar la infeficàcia administrativa, en són bregats . Imagineu-vos que serà, amb la república catalana, viatjar pels països catalans amb tota aquesta maquinària fent-nos boicot. Que compon Gibraltar, serà com els controls israelians als palestins.

Xavier Folch
Xavier Folch
17.05.2017  ·  10:13

Jo encara afegiria quelcom més, mai he aconseguit passar amb un passaport dels nous pels controls de passaport automàtics d’El Prat (tot i que se que funcionen perquè no he tingut problemes per entrar al Regne Unit)

¿Va servir per alguna cosa aquesta inversió en tecnologia? ¿Hi ha quelcom d’aquest nou reglament que inhabiliti els controls automàtics? ¿O és deixadesa?

Lluís Paloma
Lluís Paloma
17.05.2017  ·  10:14

Tinc molt clar que això és deliberat. I començo a no entendre per què no premem ja l’accelerador per marxar com més aviat millor d’aquest caos autoritari anomenat Espanya.

Ramon Sans
Ramon Sans
17.05.2017  ·  10:42

A Gibraltar , MADRID cerrando la frontera (con controles por FALSOS peligros sobre tráfico de tabaco y drogas ) CASTIGABAN la economía de Gibraltar , daba igual si el efecto colateral eran trabajadores españoles que pasaban esa frontera …. Y EL SILENCIO DE IU , PODEMOS Y EL PSOE y SINDICATOS apoyaba y permitia ESA GUERRA COMERCIAL DEL PP.

AHORA PODEMOS COLAU y parte de LA CUP REALIZAN UNA CAMPAÑA CONTRA EL TURISMO EN BARCELONA COMO EL PP HACÍA CONTRA LOS INMIGRANTES EN BADALONA …. responsabilizando a un sr/sra con una cámara de fotos de todos los males de la ciudad… y mira por donde van los del PP Y CON EL MISMO SILENCIO COMPLICE DE LOS ACTORES SOCIALES QUE EN GIBRALTAR CALLABAN … REVIENTAN LA IMAGEN DE BARCELONA Y LA ECONOMIA , se perderan miles de puestos de trabajo si esto sigue ….

LOS SILENCIOS SEÑALAN LOS COMPLICES DE ESTA GUERRA SUCIA …. EL BOICOT DEL CAVA se ha transformado EN BOICOT AL TURISMO EN CATALUNYA ….

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
17.05.2017  ·  11:27

El govern d’Espanya sempre ha estat bestial utilitzant la seva força contra Catalunya.
No us feu il·lusions respecte la independència i alliberament de Catalunya.
Faran tot el possible i més perquè no ens en sortim.
I els nostres polítics callen el genocidi i accepten ser súbdits subjugats i des del 1700.

Albert Miret
Albert Miret
17.05.2017  ·  12:29

Senyor Martin. Vol dir que vostè no és una mica massa pessimista? No s’ho cregui que la força acaba guanyant. La humanitat ha guanyat a la bèstia des que es va posar dret. No tenia defensa possible davant de l’ós, ni davant del brau ni de cap bèstia grossa que se’l pogués menjar. I doncs perquè van acabar guanyant les persones? Perquè eren més intel·ligents. No en dubti senyor Martin. La intel·ligència i el coneixement sempre acaba guanyant a la força bruta. No es deixi deprimir, home! Anem endavant amb tota la il·lusió i amb tots els drets a les mans. Ja no deixarem que ens tractin injustament mai més!

Més notícies

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €