La Rodalia s’encén: l’escut d’Illa rere la ministra i el dard de JxCat a ERC

  • La pugna es fa agra a Madrid · ERC denuncia que li veten la publicitat a les estacions

Odei A.-Etxearte
17.05.2023 - 20:50
Actualització: 17.05.2023 - 20:54
VilaWeb

El dirigent del PSC, Salvador Illa, no vol convertir-ho en un gran tema de debat. Quan li han demanat pel desgavell de Rodalia, ha admès que hi ha un “espai de millora” però ha demanat que deixi de ser un objecte de confrontació. Creu que alguns estan còmodes en la queixa i no vol anar més enllà. Els problemes de Rodalia incomoden el PSC, que ha hagut d’entomar la inoportunitat –per a la seva estratègia electoral– de l’avaria de la R2 a Gavà. Els seus adversaris polítics ja la van explotar en pre-campanya i ho continuen fent en el compte enrere definitiu fins a les eleccions. Rodalia és la gota malaia d’aquesta campanya. Però si Illa ha optat per esquivar els dards que li envien sobretot ERC i Junts, ha estat la ministra de Transports i ex-batllessa de Gavà, Raquel Sánchez, que s’ha vist obligada a confrontar l’intent dels partits independentistes d’erosionar els socialistes als municipis. Fins al punt que Sánchez ha entrat avui en campanya, tot elevant el to i les crítiques com si fos una candidata més d’aquestes eleccions.

“Li interessa Rodalia o només com a munició electoral?”, ha preguntat amb sornegueria la ministra del faristol del congrés estant a la cap de files de JxCat. Míriam Nogueras li acabava de disparar un reguitzell de dades per mirar de demostrar que el govern de Pedro Sánchez és tan culpable del dèficit inversor com els executius de Mariano Rajoy o de José Luis Rodríguez Zapatero: del pla de Rodalia 2020-2023, que és el que correspon a Sánchez, el 2020 s’havia previst d’invertir 711 milions i se’n van gastar 322. El 2021, 970 milions, i se’n van gastar 260. I el 2022, 1.123, i se’n van invertir 368. “No cal que busqui, ministra, entre els seus papers –li ha etzibat Nogueras, mentre Sánchez semblava cercar més dades per a preparar la resposta–: de cada 100, n’han arribat 24 els últims vint anys.” Per provar de desmuntar JxCat, Sánchez fins i tot s’ha referit a les “divisions internes” i a les “batusses” del partit. “Un ja no sap si són junts o barallats. S’inventen traspassos, greuges, i no tenen gens d’estima per la realitat”, ha sentenciat.

Tant JxCat com ERC han aprofitat l’altaveu del congrés espanyol per a prosseguir la seva tàctica de desgast. Nogueras ha fet una interpel·lació urgent a la ministra i ERC una altra, a més d’una pregunta formulada per Gabriel Rufián, que ha traslladat temporalment a Madrid la seva campanya com a cap de llista a Santa Coloma de Gramenet. Durant la intervenció, Nogueras també falcava frases en català, algunes de les quals han acabat a les xarxes; un lloc estratègic per a la campanya de tots els partits. “El mètode de creure el que ens diuen a Madrid és un mètode que no funciona. Alguns ens hauran d’explicar molt bé quins són els beneficis de l’estratègia de venir aquí ajupits i acomplexats a dir sí a un govern que ens pren el pèl i humilia cada dia. El mínim que hauríem de fer els que som aquí a Madrid és fer que aquesta gent respecti Catalunya”, ha dit. Era un missatge per a culpar també ERC de la situació; un dels arguments amb què Junts insisteix aquests dies en els actes per a marcar distàncies amb Esquerra i criticar el pactisme a Madrid. A més, Junts també ha afegit Rodalia al conjunt de greuges per a defensar la independència de Catalunya. S’hi ha referit Laura Borràs, avui mateix, en una conferència de premsa sobre infrastructures a Sabadell, acompanyada del candidat de Junts i de l’ex-conseller de Territori Josep Rull: “El tren que va amb més retard és el que té la parada a l’estació de la independència.”

Les infrastructures són matèria delicada. I Rodalia, per història recent, encara més: va ser un element clau en l’augment del suport a la independència, objecte transversal de protesta, i és un dels serveis públics que més perjudica els qui el necessiten per a anar a treballar o a estudiar cada dia. Potencials votants, al capdavall. Segons la radiografia que va publicar Eldiario.es, de cada cinc dies, en quatre hi ha retards greus. La Cambra de Comerç va calcular que les incidències de Rodalia han representat per als usuaris 520.810 hores i 856.709 desplaçaments perduts. “Avui, senyora ministra, apel·lo a la seva humanitat, a la seva consciència”, ha dit Rufián a Sánchez, que, en vista dels moviments als escons, ha recomanat als diputats que no riguessin perquè després “surten fatal en els vídeos”. “Vostè és catalana com jo. Vostè ha estat batllessa de Gavà. Sap perfectament com a ministra que esperar, que agafar un tren a Catalunya és la pitjor estona de la setmana. Així que miri’m als ulls: què farà? Què farà per ells?”, li ha demanat. La ministra –que avui encara retreia a ERC que la reprovessin també amb els vots del PP– l’ha acusat de recórrer “al relat del victimisme”.

Sánchez ha assegurat que el seu govern dedica més recursos que cap altre a Rodalia i a Catalunya i que les obres de millora van “a ple rendiment”. En resposta a una interpel·lació de la diputada d’ERC Inés Granollers, ha acusat el govern de la Generalitat, en canvi, de no respondre a les peticions d’Adif i Renfe perquè s’augmenti la vigilància dels Mossos d’Esquadra a la xarxa. “Un 20% de les incidències són altres causes que no tenen a veure ni amb l’operador ni amb la infrastructura”, ha dit, i ha posat d’exemple els robatoris de cable, el vandalisme, atropellaments o sabotatges. També ha recordat que la Generalitat és titular del servei des del 2010 i l’ha acusat de passar per alt, per interès, aquesta responsabilitat per a culpar altres “de tot allò de dolent que passa a Catalunya”. “I potser tot allò de dolent que passa a Catalunya és per la seva fantasia independentista, que ha fet que hàgim hagut de perdre oportunitats”, ha reblat. També Rufián ha penjat el seu vídeo a Twitter: “Només l’any passat, 18.000 trens van tenir algun problema.”

Hores més tard, ERC denunciava que Renfe havia refusat la seva publicitat de campanya a les estacions, mentre que alguns altres partits sí que hi han pogut penjar cartells. Un vet electoralista? “Esquerra Republicana espera que aquest greuge no respongui a una represàlia per la denúncia que ha fet la formació de la gestió desastrosa del servei de Rodalies feta pels socialistes”, ha afegit en un comunicat. La campanya, amb Rodalia al centre, continua.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any