
Per: Vicent Partal


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.

Fes-te subscriptor de VilaWeb
El 15 de març, d’ací a dos dies farà un mes, els dos presidents de les Generalitats, la presidenta del govern Balear i el president del govern espanyol es van reunir amb els de les comunitats autònomes, convocats per Pedro Sánchez. D’aquella primera reunió va eixir la imatge d’una enorme unitat en la lluita contra el coronavirus trencada només per l’exigència del president Quim Torra. La premsa nacionalista espanyola va criticar-lo durament, acusant-lo d’insolidari perquè demanava mesures més dures de contenció i perquè criticava, en solitari i contra tots, la recentralització i la militarització de la vida pública engegades pel president del govern espanyol.
Quatre reunions més tard, ahir, a Pedro Sánchez gairebé no li restaven aliats. El president Torra ha apujat el to i està escandalitzat, sensatament escandalitzat, pel retorn a la feina que promociona Sánchez per a avui a Espanya i per a demà al nostre país. I ha decidit de prendre mesures per a minimitzar-ne l’efecte. Però a diferència de la primera reunió, aquesta vegada ja no és ell qui està sol, sinó que més aviat ho sembla Sánchez.
Urkullu, que en la primera reunió va decebre acceptant la recentralització com si res, ahir es va mostrar molt dur en públic. Va dir que estava ‘fart d’aguantar l’escenificació permanent del govern espanyol’ i que la manera de prendre les mesures de Madrid no és seriosa.
Entre els presidents del PP les crítiques també han crescut i són com més va més dures. La madrilenya Díaz Ayuso fins i tot es va permetre el numeret de fer tard perquè havia anat a fer-se fotos en un avió amb material sanitari. La discrepància amb Ayuso ja es donava per descomptada de fa temps, però ara fins i tot el moderat president de Galícia, Alberto Núñez Feijo, va tenir paraules dures i va afirmar que la desconfiança envers Sánchez ‘és cada dia més gran’.
Aquestes friccions d’alguna manera es podien donar per descomptades. Però evidencien clarament els problemes derivats de la gestió pèssima de Pedro Sánchez, encara més quan alguns presidents socialistes també s’han afegit a les crítiques i expressen ja en públic discrepàncies severes, com el president Puig i la presidenta Armengol. Puig, que gestiona de manera remarcable la crisi, va reclamar mesures generals i comunes per a tot l’estat espanyol, però també algunes amb ‘un accent diferenciat en la geografia, per edats i activitats econòmiques’. Ho va refermar dient que ‘la pandèmia no actua igual en tots els territoris ni l’eixida del confinament pot ser la mateixa per a tots els negocis’, un míssil directe a la línia de flotació del cap del seu partit. La presidenta balear va exigir, al seu torn, que els ports i els aeroports continuassen tancats, permetent així el confinament de fet, extraordinari, de les Illes.
Però, per si Sánchez no tenia encara ja prou problemes, dins el seu govern la discrepància s’ha fet difícil de contenir després de l’adopció d’una mesura tan absurda i summament perillosa com és la de reinstaurar la situació prèvia al confinament total.
El PSOE s’ha partit, amb l’ala neoliberal encapçalada per les vice-presidentes Montero i Calviño, marcant les decisions de Pedro Sánchez i portant-lo a adoptar mesures que inquieten i molesten l’ala esquerra. Fins al punt que aquestes darreres hores els Comuns i Podem han llançat una de les seues maniobres per marcar perfil, insistint que no veuen clar el desconfinament ‒i fent servir aquesta seua habilitat única en el camuflatge polític per a fer veure que ells és com si no estiguessen en el govern que adopta aquestes decisions. Una piulada fixada al Twitter de Pablo Iglesias criticant ‘la massacre que la patronal no va voler evitar’ (a Bèrgam…) ha provocat tot de comentaris i especulacions.
Per tot plegat Pedro Sánchez se la juga les hores i dies vinents. Si el desconfinament va malament, siga aquesta setmana o d’ací a tres, la crida funambulista als Pactes de la Moncloa no li servirà per a escapar de la crisi total. En quatre setmanes Sánchez ha passat de presumir, cofoi, autoproclamant-se autoritat competent i única, a mostrar-se irritat fins i tot en les conferències de premsa. I la cosa que és pitjor, no ha parat d’enviar missatges contradictoris sobre què s’ha de fer, amb unes ziga-zagues constants que en la reunió d’ahir van ser objecte d’unes crítiques unànimes. Amb la qual cosa Sánchez va poder comprovar en persona que la seua incompetència en la gestió de la crisi ja és pública i notòria. Només un mes després i encara amb la pitjor part per a arribar.
PS.A VilaWeb som conscients aquests dies, més que mai, de la necessitat que tenim tots de pensar i d’imaginar el futur que ens espera. Perquè aquesta situació no s’acabarà i tornarem a fer com fèiem abans, com si res.
És per això que ens hem esforçat darrerament d’una manera especial a donar veu a personatges que amb les seues reflexions poden ajudar-nos a tots a analitzar en profunditat els fets que ara s’esdevenen, tant al nostre país com al món.
Voldria destacar així les entrevistes que hem publicat aquests darrers dies a Jordi Galí, Yuval Noah Harari, Massimo Cacciari, Clara Granell, Salvador Macip, Richard Wolf, Carles Muntaner o Simona Levi i la sèrie ‘Confinats a la intempèrie’, on ja hem pogut escoltar, de moment, les opinions de Sebastià Perelló i Enric Casasses. Avui us n’oferim dues més, al filòsof i politòleg canadenc John Ralston Saul, que defensa que ‘el sistema ha fallat i això n’hauria de ser el final’ i a l’escriptor valencià Martí Domínguez, director de la prestigiosa revista científica Mètode que afirma que ‘el pitjor són les metàfores bèl·liques’. Per demà en preparem una altra a la professora de filosofia de la Universitat de Harvard Susanna Siegel.
42 comentaris dels subscriptors

Josep Usó
12.04.2020 | 22:08
Sánchez acabarà sol. Igual com tantes víctimes del virus i de la incompetència d’un govern d’inútils han mort en absoluta soledat. El problema és que els morts passaran de 20000 aquesta setmana. I els afectats coneguts passaran de 200000. És evident que res se li perdonarà, però l’exèrcit que ha tret al carrer ja veurem com es torna a tancar a les casernes. Pel que fa al futur de Sánchez, com el dels seus còmplices de govern. No en tenen, però ni tan sols ho saben.

JOSEP AMILCAR ALBERT
12.04.2020 | 22:16
Sánchez és la versió 2020 dels generals africanistes. Ho perdrà tot i més, però la carnisseria no ens l’estalviarem. Total, la carn, la posen els de sempre. I les medalles i els mèrits, seran també pels de sempre. Quantes morts val mantenir el règim? No ho hem vist ja altres vegades? Antes morta que trencada.

Francesc Gilaberte
12.04.2020 | 22:34
Molt d’acord amb l’editorial !!!
Moltes gràcies a tot VilaWeb per la vostra bona feina !!!

Jordi Camprubí
12.04.2020 | 23:26
El govern espanyol o el gobierno español com diu el Conseller ens portarà a l’abisme. Jo també us dono les gràcies per la vostra feina i per l’alt nivell de la mateixa.

Enric Emo
12.04.2020 | 23:30
Ens hem de cuidar entre tots. Hem e tenir vura dels veins que no poden anmar a comprar o la farmàcia. hemde comuni-mar-nos amb la gent gran, familars, amics, etc.Hem de treballar des de casa tant com puguem. No hem de trencar al cadena de pagaments en la mesura que poguem: paguem als nostres proveidors. Tinguem cura dels nostres treballadors. Els sindicats han de ser vigilants. Les empreses de riscos laborals molt professionals. Ajornem les compres per mitjà dels gegants d’Internet que no siguin imprescindiobles. Ja les farem al comerç de proximitat. Destriem quins polítics es regeixen pel bé comú i quins per interessos partidistes i electorals. A Aquest últims no els hi perdonem. Vegem quins son rigorosos i quins no, A Aquest últims expulsem-los. Abandonem els seveis de les grans companyies que no tinguin perspoectiva social. Per sort avui tenim alternatives. Critiquem les patronals i els sindicats que no tinguin com a primer interés el benestar de la gent.

Joan Mollà
12.04.2020 | 23:39
Les decisions estúpides de Sánchez es traduiran en un repunt d’afectats i de morts, que hauran de carregar-se sobre les seves espatlles, perquè no crec que afectin la seva consciència. D’això se’n diu comportament criminal. I no serà que no estigués advertit des de diferents instàncies, també d’internacionals.
El Govern de la Generalitat es veu impotent per prendre mesures que representin una desobediència. Què faran, detenir Torra? enviar l’exèrcit, si ja el tenim aquí? L’inhabilitaran? Altra cop? Sánchez i Espanya són a hores d’ara la riota de mig món. Ell i els seus uniformats de les rodes de premsa, que semblen una sucursal de Corea del Nord.
Crec que, si més no, s’hauria de tensar la corda. La salut i la vida de les persones s’ho mereix. I la supervivència dels sanitaris també. Ells no poden fer una vaga, i tindrien tota la raó de fer-la. Podran resistir un nou embat?
Si més no, des de la Generalitat caldria adoptar mesures que compliquin força el retorn a la feina a les indústries i activitats no essencials: fent tornar a casa els que no portin mascareta, vigilar que als mitjans de transport només hi pugi un nombre limitat de persones per vehicle o vagó. I si provoca cues, doncs millor. Vigilar que la gent mantingui en l’espai públic la distància de seguretat…No oposar-se frontalment als decrets irracionals al servei de l’IBEX, però fer-los inviables fins allà on es pugui. Imaginació al poder!

Josep Bautista
12.04.2020 | 23:41
Sánchez amb la seva incompetència i manca de valor en front del capital s’està jugant a la ruleta el futur del seu govern. El pitxor és que el recanvi serà una dictadura feixista de la que en serà també responsable.

Gemma R.
12.04.2020 | 23:49
A Sánchez se’ l veu sol i perdut, només recolzat per Iceta. Ara bé el paperot de Podemos és d’ una falsetat inmensa. Si no están d’ acord amb Sánchez i no ténen cap influència, què hi fan encara al gobierno? Són casta de la pitjor, ja que volen fer veure que no. I si hi ha un personatge pitjor que el majordom de les èlits, és el que vol fetmr veure que és diferent però actúa igual a la pràctica.

jaume vall
13.04.2020 | 00:05
1, Continuar felicitant l’equip de Vilaweb per ser un dels pocs referents seriosos de periodisme i de respecte al lector.
2. Constatar que tenim la necessitat de criticar, blasmar, les decisions que es prenen a Madrid. És a dir constatar que no tenim poder decisori.
A . es volia fer la independència, desafiant l’estat, amb una demografia superior d’1 a 7.
B. no es van prendre prou bé les mides, ni es va confiar amb la població decidida d’aquí.
C. mentre ha durat la repressió, el crit de “no podran amb nosaltres i ho tornarem a fer” ha estat constant.
D. quan hi ha oportunitat de desafiar la injustícia de l’estat espanyol, (tenint el suport de la Declaració dels Drets Humans, de Tribunals Europeus, de la Organització Mundial de la Salut, que asseguren que el primer pren mesures incorrectes, injustes i perilloses), no es fa, i només es demana permís per actuar.
Si la E es vol una conclusió, quina seria, en funció de les premises anteriors?
Què quan arriba l’hora de la veritat no sabem / no volem dependre de nosaltres ?
COM VOLEM QUE ALTRES ESTATS ENS PRENGUIN SERIOSAMENT ????

Josep Salart
13.04.2020 | 00:26
Com més dolentes i complicades siguin les notícies que venen d’espanya i el seu govern, més m’espero l’estocada final i que nosaltres sapiguem aprofitar-ho. Una part que tots sabem del nostre Govern no ho posarà fàcil, doncs estan sota la tauleta esperant que passi la tormenta.
Però sóc optimista veient com els petits nans se li enfilen a la taula i li surten de l’armari. Potser d’aquí un any serem lliures, i ells, un cop fotut el rei al carrer, cercaran federar-se entre ells per no matar-se. No m’importa.
MHP Torra, estic amb vostè, comprenc que se sent sól però em demostra cada dia amb la seva humanitat, enteresa i responsabilitat que no defallirem. Moltes gràcies.

Jaume Planas
13.04.2020 | 02:40
Al twitter de Puigdemont he proposat, com a respoesta de la Generalitat al desconfinament, la conjunció de les festes autonómiques i locals en els propers 4 dies. Això ens donaria una finestra de 1 setmana sense desconfinament enfront de la resta d’Espanya. I es totalment competencia autonómica, no?.
Obvi que això fa que s’hagin de treballar dies emblemàtics com el 11 de setembre, però també fa que, probablement arribem mes de nosaltres a aquests dies.

Ramon Sans
13.04.2020 | 03:21
Hace semanas escribí que era necesario hacer un aislamiento estricto severo o también llamado BLINDAJE de la población de riesgo , mayores de 65 años y personas con enfermedades previas , este protocolo https://drive.google.com/file/d/1lpHVDQjxMAr5-QzsZoSEVmqRrSKDKVmD/view u otro parecido , da igual , pero BLINDAR A LOS GRUPOS DE RIESGO hubiese evitado lo de las residencias.
Ahora hay que desescalar habrá que BLINDARLOS y ser los últimos en salir del refugio de protección , sino seguirán muriendo ,
SE PUEDE DESESCALAR MAÑANA PERO DE OTRA MANERA , ES POSIBLE , de manera segura , por ZONAS sanitarias , dejo una orientación de lo que se podría hacer para dar ideas … https://twitter.com/Sans49Sans/status/1247218834605518849
Salut, solidaritat i memoria para l@s que han muerto .

Oriol Roig
13.04.2020 | 05:31
En una democràcia ningú no es proclama autoritat competent. Això ho fan les urnes. Els partits polítics han fet un paper galdós fins ara, i la pandèmia els proporciona una oportunitat d’or de fer-ho bé. El govern de la Generalitat (de les Generalitats, de fet) han de fer el millor per la població. I si això implica contradir l’autoritat (in)competent, es fa. I quan vinguin els jutges a tocar el que no sona, la realitat ensenyarà la diferència en morts entre els qui han fet una o altra cosa. I si ve l’exèrcit i els piolins, que vinguin. Els hem perdut la por i el respecte, perquè s’han guanyat el predre’l. I si cau el gobierno “socialista” i ve la dreta, que vinguin. Espanya va perdre les colònies a l’Àfrica mentre manava el feixisme. Ja n’hi ha prou.
Hi ha idees molt bones en comentaris anteriors perquè el Govern faci el que cal fer. Ser creatiu, i endeutar-se si cal per salvar la població. Europa ha “donat permís” per a endeutar-se. Aprofitem-ho. Pocs donàvem un duro per en Puigdemont quan el va “posar” en Mas, i en acabar ens va sorpendre perquè va fer allò que calia (fins que la va pifiar al final, però ha reconegut que es va equivocar i continua mirant d’endreçar-ho). El govern d’en Torra (i no dic només el MHP) ha de fer el que pugui i el que no pugui per salvar la població. I si a Espanya no li agrada, que reaccioni amb violència, que és l’únic que sap fer. Ja n’hi ha prou. Ens hi va la vida. Potser no la dels que estem sans i forts, però tots tenim algú en els grups de més risc. I els volem a tots vius.

Ignasi de
13.04.2020 | 06:15
Ademés l’acudit d’enviar 1714 milers de mascaretes a Catalunya. Fer-se el “gracietes-humiliador” dels catalans. En Sanchez em recorda a Milòsevic dient un acudit per humiliar els eslovens. Acudit que va ser acompanyant de la retirada dels socialistes eslovens i de la declaració d’independència de Eslovenia.

PAU BOLDU
13.04.2020 | 06:23
Sanchez xerrameca nazional.socialista, pur franquisme.borbònic. Tornarà la misèria i la dictadura propia dels dictadors. Son uns miserables i la mort de vells i joves els hi importa una m.

Albert Miret
13.04.2020 | 08:28
A partir d’ara, com que aquesta darrera marranada té moltes més possibilitats de fracàs que d’èxit, hauríem d’estar molt vigilants, perquè l’estafa i tergiversació amb el número casos positius i de morts de cada dia sense cap dubte seran falsos i dignes d’un triler. Estic segur que els periodistes a sou del gobierno, ja tenen a hores d’ara les xifres que han de publicar cada dia.
El paperet dels comuns també m’ha fet força gràcia, perquè la manca de responsabilitat que proclamen en vers als més que previsibles assassinats, només val si el Sánchez i l’Illa en maten més dels prevists i no poden amagar-ho. Però si no és així, tindrem els pilotes de la Colau i de l’Iglesias a la TV matí, tarda i nit assegurant que ells ja ho deien que seria un èxit. En aquest país miserable, la misèria mental, el botiflerisme professional i el filldeputisme en són els protagonistes principals.

Jordi Torres
13.04.2020 | 08:35
Jo proposaria tests de Covid-19 obligatoris als treballadors de les empreses que obrin presencialment. Un positiu i tots a casa, un contacte i també tots a casa, amb la baixa, és clar. Seria lo normal, vigilar la salut dels treballadors que se l’han de jugar.

Ramon Simon
13.04.2020 | 09:27
Y yo me pregunto, los sindicatos no estan para defender al trabajador, pues que coño hacen ugt y ccoo de no convocar una huelga general y que trabajen los directores del ibex 35.

Jaume Bosch
13.04.2020 | 09:54
Em sembla que a Ejpaña li ve la tormenta perfecta.

Carles Farre
13.04.2020 | 09:58
Les picabaralles polítiques no crec que salvin a ningú de la pandèmia, allargar el confinament pot ajudar, però el problema a la mes minima oportunitat, tornarà a rebrotar, i suposo que no us voleu pas passar la resta de la vostra vida confinats oi?, les vacunes poden tardar a arribar, i la seva efectivitat serà inversament proporcional, al temps que tardi el virus en mutar, o sigui molt menys que en el cas de la grip, que ja es dir, a no ser que finalment, i amb la necessària col.laboració del laboratori de Wuhan, que el va crear i desde el qual es va escapar, trobin una espècie de “soldado universal”, per combatre’l, mentre, seguiran havent-hi moltes baixes, dintre dels mega virus humans.
I com que tampoc es vol admetre cap mena de solució que no vingui dels canals “oficials”, doncs toca assumir les conseqüències, Sr. Partal, editorial de Vila web, no podeu, no voleu, o el vostre suposat academicisme, us impedeix donar veu a altres solucions?, us impedeix donar veu a la Dolça Revolució?, a l’Andreas Kalcker?, a la Teresa Forcades, a Minadalia TV, ( https://www.mindaliatelevision.com/ ), o La caja de Pandora? ( https://www.youtube.com/watch?v=14VjNE7dTFA ).
Proposo un debat en el format que volgueu, entre, per una banda l’Andreas Kalcker, el Josep Pàmies i la Teresa Forcades, i per l’altra un metge del col·legi de metges de Catalunya, l’Oriol Mitjà i un responsable de la conselleria de sanitat, crec que seria molt interessant i aclaridor, però em temo que al igual que ha passat amb les meves reiterades crides a analitzar els problemes de la sobrepoblació, dels quals n’estem patint les conseqüències, no hi haurà interès per fer-lo. I si aquest es el cas, no hi hauran prous crematoris per incinerar tants cadàvers, doncs es la manera mes efectiva d’eliminar el virus, atès que quests poden continuar vivint en l’organisme mentre hi hagi una minima cèl·lula viva que pugi ser utilitzada com a fàbrica de nous virus.
Salut

Daniel Gambús
13.04.2020 | 10:10
A partir de dins de dues o tres setmanes amagaran i manipularan estadístiques com mai s’ha vist. Estadísticament Espanya anirà bé.

Eulàlia Gili
13.04.2020 | 10:17
Ja hem vist de quina manera es comporta el Gobierno de España, ara cal veure si el nostre govern estarà al costat del MHP Quim Torra per buscar una estratègia que ens permeti desobeir o com a mínim esquivar el desconfinament insensat al què teòricament ens obliguen.
Agraïm profundament l’esforç de Vilaweb per tenir-nos informats minut a minut i haver-nos ofert entrevistes amb persones tan altament qualificades per opinar sobre els canvis i oportunitats que ens planteja el covid19. Vilaweb és el nostre referent. Gràcies i finites!

Josep Ramon Alonso
13.04.2020 | 10:22
Quan en quinze dies augmentin els contagiats i els morts que farà Sànchez? declarar l’estat de guerra contra el coronavirus i acabarà traient tot l’exèrcit al carrer a matar el virus a trets?
O dimitirà i ens deixarà ancorats en l’estat d’Alarma en mans dels militars, guàrdia civils i policia nacional que surten amb ells en les rodes de premsa?
Quin panorama ens espera!!

Pep Agulló
13.04.2020 | 10:42
UN DILEMA NOMÉS ÈTIC…
Quan la vida depèn tan directament d’una decisió política, parlar de crisis del “gobierno” es queda molt curt. Avui és obligatori complementar l’editorial amb el magnífic tractat d’ètica d’en Ramon Resina perquè el dilema del triatge, Sánchez ja l’ha descartat triant l’economia per damunt de la vida.
Quan Resina ens parla de l’abominable triatge mèdic d’un sol malalt entre dos, amb el criteri d’una xifra d’edat a l’hora d’atendre la urgència col·lapsada, Sánchez com que no té cap voluntat primera de salvar vides, dribla aquest dilema vital. Simplement triant l’economia sabent que, segons tots els experts, augmentaran les morts, tria la immoralitat del menyspreu per la vida de molts ciutadans. Els vots enfront del dol. El malestar del malviure, enfront del silenci i l’oblit dels morts…
O potser sí, que la mort de les persones grans ja jubilades fan que el dilema economia (pensions de jubilació)-morts sigui un mateix paquet d’interessos…

jordi Rovira
13.04.2020 | 10:50
Sense més proves que la simple intuïció, sóc dels que penso que la crisi està servida a l’Estat Espanyol. Com esmenta el senyor Ralston en l’article que es referencia en la PS d’aquesta editorial: “Aquest és un dels meus grans temors(…)el nacionalisme negatiu, el populisme, les veus enfadades que volen aprofitar en favor seu allò que s’esdevé”. I en això m’apunto a la idea de tensió reaccionaria de l’Estat Espanyol. Una idea que dia a dia ens van reportant les editorials de “Vilaweb”, amb tant d’encert. La qual cosa serveix per fer reflexionar a tots aquells que van configurant un relat en el que apareix “El Procés” com una mentira. Un engany dels nostres líders cap a nosaltres. Certament, pot ser que m’obligui; però considero “El Procés” com un intent avançat a la recerca d’una societat individualment més compromesa. I per tant, llenço la reflexió de considerar “El Procés” com un moviment ciutadà d’avui, i no tant un moviment únicament independentista. La qual cosa, no deixa d’apuntar que també és un moviment a la recerca d’un nou estat nació, anomenat Catalunya; fundat segons el nou model d’estats nacions que els moments actuals i de futur requereixen.

Francesc Fortian
13.04.2020 | 11:27
De la incompetència a la mala fe, no hi ha gaire tret. Actualment les senyals que ens arriben del govern central van amb aquesta direcció.
La tasca informativa de VilaWeb contribueix a donar una mica de llum a la apagada de la veritat motivada per els ajuts estatals als mitjans de Madrid. Només falta veure el insuflament patriòtic amb les conferencies, per comprendre que estem amb una llastimosa manipulació més pròpia de governs absolutistes que de democràtics.

Marcel Barbosa
13.04.2020 | 11:28
Algun dia caldrà buscar la veritat de tot plegat.LLàstima que en aquesta guerra iniciada pels mateixos també acabem rebent els de sempre. Moltes coincidències per no plantejar-s´ho. Pq a la gent gran, pq s´ha oblidat Catalunya -Xangai-Lombardia, pq tanta gent a l´atur i més en condicions precàries. Jugada perfecta, per alguns.

Josep Ramon Noy
13.04.2020 | 11:40
Un conjunt tan gran de estupideses només poden acabar malament. La primera i majúscula: menystenir el virus i veure’l només com la gran oportunitat de acabar amb el “problema catalan” recentralitzant i agafant tots els poders, com dient:”aparteu als ximples dels territoris! ara mano jo i tot anirà bé!”. Segona estupidesa: treure a passejar als militars , sense cap finalitat, ni clara ni eficaç. Tercera i també majúscula: no fer cas dels experts medics i científics en epidemies, que lògicament eren als territoris no al centre; i la derivada de aquesta també majúscula: ignorar que els virus es manifesten a territoris concrets i els propaguen més o menys en funció de les característiques de cada territori (densitat de població, clima, etc.).
Massa bestieses a l’hora! I una estratègia canviant i dubitativa. El resultat pot ser només un desastre total, cosa que comença a veure molta gent a tota España. Seguidamenr vindrà el “salvi’s qui pugui!”, lògic en aquest context; de fet ja ha començat a passar. Si Podemos no vol ser arrossegat pel l’enfonsament del PsoE, més val que s’afanyi.
Ho sento apreciat Jaume Assens: una altre España no era/és possible….

Joan F Ruiz
13.04.2020 | 11:50
El que he comentat a l:excel·lent article de Jordi Domingo és d’aplicació també aquí per parlar de la negligència criminal del gobierno Sánchez, i de la poca confiança que se li demani a ell, i als inútils dels seus ministres, inclosos els Podemos-Comuns, cap responsabilitat per part dels ciutadans del regne d’espanya.
L’article em fa pensar que potser haguera estat millor que hagués continuat manant el PP en aquesta crisi del Covid19.
Perquè?
Doncs perquè en teoria tindríem una oposició “d’esquerres” (entre cometes perquè hem comprovat que no ho és), que tindria els seus mitjans de comunicació a sou propis i que per tant farien d’altaveu potent a espanya i la part espanyolitzada dels Països Catalans, criticant (ara sabem que per motius electoralistes) el menyspreu per la vida del gobierno i la manca de sensibilitat social pel poble i pels autònoms i petits empresaris.
Els Balears, Catalans i Valencians concenciats ja disposem de mitjans professionals com VW per tenir oberts els ulls.
Disortadanent no ha estat així, tenim al gobierno les teòriques esquerres fent política (o no fent) de dretes al servei de la monarquia i la oligarquia econòmica (que ningú dubti que ambdós sortiran mes enriquits de la situació a costa del poble i dels empresaris honestos).
Per tant tot i que a l’article esmenta que la gent demanarà responsabilitats, que es podria sublevar, això no passarà perquè la gran majoria dels espanyols i els espanyolitzas tindran el cervell rentat per tots els poderosos mitjans de comunicació a sou del naZionalisme espanyol, majoritaris en un 95%.
Els oferiran un altre culpable, però mai la realitat dels autèntics culpables PSOE-Podemos-Comuns, amb el vist i plau del trifachito PP-C’S-VOX i la benedicció borbònica.
Quan es va fer la moció de censura a Rajoy jo no tenia clar si calia donar-li suport, però tampoc pensava que fos dolent.
Ara si, després d’haver comprovat novament que el més semblant a un espanyolista de dretes/ultradretes és un espanyolista d’esquerres, estic convençut de que va ser un error ajudar al Pedro Sànchez.
Ara no tenim oposició critica seriosa de pes. La del PP no compte, és purament electoralista.
Mala peça al teler.

Manuel Satorra
13.04.2020 | 12:01
Molt d’acord amb tots els comentaris amb general, però ULL : molt em temo que estem sota un personaje a Madrid que es un psicópata

Anton Alabau
13.04.2020 | 12:17
No tinc clar si Ñ acabarà patint un cataclisme, però si passa tinc clar que aniran a totes contra Catalunya, és l’únic que els uneix. I ens agafaran com sempre amb els deures per fer.

Antoni Lladó
13.04.2020 | 13:12
Perdoneu, però no serà que a Sànchez l’han coaccionat, forçat, amenaçat… l’exercit i els de l’ibex35, perquè altrament no s’entén que un polític dit d’esquerres accepti l’omnipresència de les forces militars a les rodes de premsa i tingui pressa per fer a anar a treballar a tothom. Potser per això fa aquestes intervencions tant descafeïnades que no es deu creure ni ell !
Si no és així, quina explicació hi trobeu?

Joan Royo
13.04.2020 | 13:28
No cal esparverar-nos per com actua el govern espanyol. D’on no n’hi ha, no en raja. L’eficàcia dels espanyols sempre està sota zero. L’actitud de Podemos, Comuns, Colau, Albiach etc és la de sempre, pur cinisme i hipocresia, són els mestres de l’engany i la mentida. I continue demanant què diuen els sindicats espanyols sobre el que està passant, el govern “d’esquerres” obliga els obrers a anar a treballar i aquests estómacs agraïts no diuen ni mu. Avui he sentit no sé qui d’UGT, demanant una reunió amb govern i patronal per eixir de la crisi…no tenen cap vergonya aquests sindicats col.laboracionistes d’un govern indecent que juga amb la vida de la gent. També espere alguna declaració dels sindicats catalans.

JORDI PIGRAU
13.04.2020 | 13:40
Voleu que en quinze dies els de Podem arreglin el que el PPSOE no ha arreglat(ni ha volgut) en quinze anys?
Descarregeu la vostra bilis contra els Iceta i Cia i doneu una oportunitat als Nouvinguts
Per cert, els ‘Pactes de la Moncloa’ no naixeran o naixeran coixos, molts partits ja han dit que no..

Josep M Armengou
13.04.2020 | 13:47
És brutal la manera de treballa del govern espanyol. Personalment, a banda el més important, la salut i el futur de la població sotmesa a aquest paradigma autoritari, em sap greu perquè simpatitzo molt amb la part petita de la coalició, UP, i em consta (sobretot per la banda dels Comuns) l’esforç que fan per introduir mecanismes experts, racionalitat i complicitat amb les actuals autonomies en la presa de decisions.
Sóc dels que de capa manera contribuiré a fer cap caldo gros que possibiliti, ni per casualitat, que el trifatxito se sortís amb la seva. Son el Mal. Sí, en termes ètics, morals, religiosos si voleu.
Per tant, vull que aquell gobierno espanyol duri. Altrament, ni la desgraciada autonomia que ara patim, ni la llibertat dels presos, ni el camí cap a la desitjable independència, res de res avançarà.
El govern espanyol actual és un mal menor davant d’un Mal enorme encara possible.
D’altra banda, em sorprèn que el nostre Govern estigui tan i tant lluny de ser un bon govern, en tants aspectes. I encara el prefereixo mil vegades al govern espanyol.
La vida és aixi de possibilista.
Vaig per feina. Un entre tantíssims.
A fer volar coloms amb plom a l’ala ja s’hi dediquen molts altres compatriotes.

Juan Martin ALEGRIA
13.04.2020 | 13:55
Muy interesantes algunos de los comentarios de los lectores. Muchas gracias.
Creo que es muy importante hacer un ejercicio de proyección de qué es lo que puede ocurrir una vez que se llegue a controlar la epidemia porque lo que sí tenemos que tener claro es que ellos, los de enfrente, lo están haciendo ya. Es más, creo que dedican más “inteligencia” a ello que a resolver con decencia lo de la epidemia.
España tiene ahora dos problemas, el virus y Catalunya, y España tratará de acabar con los dos al mismo tiempo.
Con la llegada del final de la epidemia (cuando llegue) nos encontraremos en un escenario económico dantesco pero no dantesco para las grandes compañías, estas, como siempre, mediante fusiones, reconversiones, compras por parte de otras grandes compañías “extranjeras” seguirán saliendo adelante por la sencilla razón de que disponen y dispondrán de los medios financieros necesarios. Las ayudas económicas rara vez llegan a los más necesitados, en este caso del tejido industrial, sino a los que ya tienen de sobra.
Me hace mucha gracia cuando se piensa, por ejemplo, que ENDESA es una compañía española. ENDESA empieza a no ser española desde hace 13 años y ahora es propiedad de la italiana ENEL en un 70% (llegó a serlo en un 90%). ¿Cree alguien que al núcleo español que dirige ENDESA le preocupa perder su puesto de trabajo? Pues no, no le preocupa lo más mínimo porque, pase lo que pase, ellos seguirán en su puesto y, además, en la cuota de poder que les corresponde seguirán diseñando los destinos de España.
El escenario dantesco es para los pezqueñines y, lo que queda de la UE lo resolverá a golpe de créditos (no de coronabonos), eso sí, a cambio de reajustes drásticos en el gasto público, es decir que ya sabemos quienes serán los que van a pagar el pato.
Los pagadores del pato en España, como ya tienen el hemisferio norte del cerebro lobotomizado por los medios de comunicación, optarán por castigar al PSOE y votar a los otros, a los otros de siempre (esta vez con VOX de actor secundario importante). Optarán por aquello de echar a los malos para poner a los malos y lo harán con el convencimiento de que eso es una buena solución cuando, en realidad, es más de lo mismo. En España la capacidad de reacción, por parte del grueso de los votantes, se limita a cambiar de bar. Se creen que porque cambian de bar, cambian de marca de cerveza.
¿Qué harán los pagadores del pato en Catalunya? Bueno, pues eso depende mucho de hasta qué punto los actores políticos y sociales independentistas apuesten por trasladar a la población (totus revolutum) que continuar dentro de España y más en los tiempos venideros es, de alguna manera, un suicidio.
Siempre me ha llamado la atención que los políticos independentistas, por una parte, se quejan de los 16.000 millones que nos roban pero, por otra, no han hecho, no hacen y ¿no harán? campañas publicitarias institucionales explicando a la gente cuantos hospitales, escuelas, viviendas … se podrían crear de disponer de ese dinero.
Aquí hay gato encerrado y mientras el gato sigue encerrado, los Think Tanks españoles (Real Instituto Elcano, FAES, CNI y toda la artillería) lleva, por lo menos un mes de reloj, dándole a las meninges para aprovechar lo del bicho y finiquitar, aunque sea durante una decena de años (últimamente las crisis se repiten cada 10 años), la pretensión del virus independentista catalán de romper la unidad de España.
Desgraciadamente lo tienen fácil, apelando al argumento de la insolidaridad de los catalufos en estos tiempos en los que la Madre Patria está sufriendo la más cruel de las embestidas desde la Guerra Civil e incluso desde que perdieron Cuba.

Bonaventura Casanova
13.04.2020 | 14:33
El govern espanyol ha fet coses molt malament, per això el major percentatge de morts per milió d’habitants, però no estic segur que tornar al confinament que va haver entre el 14 i el 28 de març siga una mala decisió en termes econòmics i fins i tot sanitaris. SI mirem les xifres, la quinzena del 14 al 28 va se quan es van acumular de forma ràpida els casos de les persones infectades fins al 14 de març. Entre el 28 de març i l’11 s’han replegat els casos de persones infectades durant la fase “tova” del confinament (entre el 14 i el 28 de març), i a partir d’ara, i durant les properes dues setmanes s’arreplegaran els casos dels infectats durant la fase de confinament dur. Per la qual cosa es disposa de 15 dies des d’ara pera veure la evolució de la pandèmia. Però no sembla que vaja a col·lapsar el sistema, afortunadament. Pot ser m’equivoque, però sempre he cregut que qualsevol anàlisi requereix d’un diagnòstic encertat, i els números em donen que ara és pot començar a sortir del confinament, i que es pondrà atendre els casos que vagen presentant-se.

nestor tejero
13.04.2020 | 15:02
L’entrevista a Harari no està ben enllaçada, hauria de ser https://www.vilaweb.cat/noticies/yuval-noah-harari-el-que-fem-el-proxim-mes-canviara-el-mon-durant-anys/

Rubén Cruz
13.04.2020 | 18:01
El senyor Carles Farre proposa obrir un debat a Vilaweb entre la consciència crítica i els espontanis que salten a la plaça pública per agafar-se l’alternativa si ningú se la hi dona. Tot molt holístic.
No vull ofendre, perquè hi ha qui en creu. Al final, és una qüestió de fe: tothom necessitem creure en alguna cosa per tirar endavant, però no qualsevol cosa que els oportunistes posin al nostre camí i que en tastem perquè no tenim res a perdre… tot i que sí que en tenim: el sentit comú, que pot ser crític i alliberador o alternatiu i disposat a que et robin la cartera.
I com que tots dos enllaços publicats porten cap a sengles canals de vídeos autosedients holístics, queda inaugurat aquest debat: censura oficial a les xarxes? Cacera de bruixes / màrtirs de l’holisme?… Bo i entenent per holisme la tendència groguenca d’un tipus de revista centrada en la Gent de Revista i els seus ocis i negocis.
No, de cap manera, cal no blanquejar la reputació dels holistes esgrogueint la dels mitjans crítics.

Cristina Bernadó
13.04.2020 | 18:09
Jo, si no us sap greu repartiré a banda i banda.
Crec que s,ha de ser crític i demanar responsabilitats a tothom, a l’administració d, allà però també a la d, aquí. Tots posem el crit al cel amb les barbaritats del govern espanyol, però costa més criticar els nostres, i més si som de la banda independentista. I motius també en tenim: la gestió de les residències de gent gran ha sigut nefasta, ja veurem en el procés de la denúncia quins documents tenia el govern català dels experts sobre suspendre el MWC, i per últim, la meravellosa picabaralla d,avui entre el conseller Buch i el periodista a qui el perden les formes. Tothom va veure en directe a les rodes de premsa de la setmana passada com el periodista sabia perfectament distingir entre el procicat i el seu consell tècnic i el consell assessor d,experts mèdics, i vèiem com seguia insistint quina llista demanava. Sí, el conseller ha mentit. I hem de saber gestionar millor, periodistes i tuitaires, què fem quan son els nostres els que s,equivoquen.

CARLES ADELL
13.04.2020 | 18:40
Davant d’aquesta pèssima gestió del “gobierno de España” hem de reconèixer els nostres autèntics herois: El personal sanitari. Els ciutadans no en fem prou d’agraïr-los el seu esforç i sacrifici a base d’aplaudiments simbòlics, els hem de fer costat: A les properes eleccions hem d’exigir als partits polítics que posin en valor aquest personal que està en risc i ho dóna tot pels malalts. Hem d’exigir que els programes electorals continguin propostes concretes envers aquest col·lectiu: recursos humans, econòmics i materials… i un sou digne i d’acord amb la seva responsabilitat i el bé que fan a la societat. Algun dia arribaran eleccions, i aleshores no oblidem de votar als qui es comprometin a millorar la Sanitat pública , i els que hi pasin de puntetes… una patada al cul. A fer punyetes!

sergi gonzalez
13.04.2020 | 19:42
Hola.
1714 mils mascaretes. Per que Vilaweb sembla que no s ha fet reso d’aquesta provocació feta des de Madrid.? O si mes no , no he sabut veure a on. Avui el comentari de Buch parant els peus a la mofa, i la reacció de Colau ja no permet mirar cap a altre banda. No es tracta de desviar l atenció , si no de denunciar que Madrid vol desviar l atenció fent una provocació mofa inacceptable. Cola l ha cagat un cop mes ficant-se amb les declaracions de Buch. I mira que soc dels que pensa que hauria d’haver dimitit per com va portar la conselleria a l octubre del 2019 , pero francament no es pot passar per alt aquesta manera de fer de Madrid. M ha semblat correcte i prou dura la reacció de Buch. Al nivell que les circumstancies exigeixen. No ens deixem trepitjar, que prou victimitzada està la cultura d’aquest païs com per fer com si res hagues passat.
S'ha afegit la noticia a Favorits