La fiscalia demana tres anys i set mesos de presó per als vui acusats de l’accident del metro de València

  • Considera que coneixien o havien de conèixer deficiències que detalla en el seu escrit i que posaven de manifest defectes 'molt greus' de seguretat en la L1

VilaWeb
Redacció
20.11.2018 - 17:19

El ministeri fiscal ha presentat al Jutjat d’Instrucció número 21 de València el seu escrit de qualificacions per l’accident de la Línia 1 de Metrovalència, que el 3 de juliol de 2006 va causar la mort a 43 persones i emn va ferir 47 més. Demana tres anys i set mesos de presó tant per a qui era el gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) en el moment del sinistre, Marisa Gracia, com per a cadascun dels set ex-directius amb responsabilitats en aquesta data.

Fiscalia considera que els vuit acusats, des dels seus llocs de responsabilitat, coneixien o havien de conèixer deficiències que detalla en el seu escrit i que posaven de manifest defectes ‘molt greus’ de seguretat en la L1. Aquestes deficiències les resumeix en falta d’implementació de mesures tecnològiques de control de la velocitat en la línia; del material mòbil rodant; de la formació i selecció del personal per a la tasca de maquinista i la inexistència d’un pla de prevenció de riscos laborals en aquesta activitat de transport, que ‘neutralitzés’ els riscos de ‘velocitat, descarrilament i bolcada’ dels trens per la L1.

Per això considera que els fets serien constitutius de 43 delictes d’homicidi, per imprudència greu professional; de 37 delictes de lesions, per imprudència greu professional, i d’un delicte contra els drets dels treballadors, en la modalitat de seguretat i higiene en el treball. A tots ells els demana a més inhabilitació especial, en el cas de Gracia per a l’exercici de càrrec directiu en empresa pública o privada durant cinc anys i sis mesos, i el mateix període per als altres set ex-directius.

A més de Marisa Gracia, els altres acusats són Manuel Sansano, encarregat de la Direcció per a l’Auditoria de la Seguretat en la Circulació; Juan José Gimeno, director d’Auditoria per a la Seguretat i Circulació; Luis Miguel Domingo Alepuz, cap de Taller, encarregat de la planificació i execució dels manteniments del material mòbil; Sebastián Argente, cap de la Línia 1; el director de l’Explotació, càrrec que exercia Contreras Bornez; Francisco García, director de l’Oficina Tècnica i Francisco Orts, cap d’Estudis i Projectes.

‘Tots ells eren conscients que tals deficiències detectades en una activitat de transport de persones comportava un risc molt greu per a la seguretat dels treballadors i per a les persones, com així va ocórrer a les 13.02 hores del 3 de juliol de 2006, entre les estacions de Plaça d’Espanya i de Jesús en la xarxa metropolitana de la ciutat de València’, assenyala l’escrit de la fiscal. Aquest punt va ser on el tren, a una velocitat de 80,89 km/h, va descarrilar.

Successius arxivaments
La jutgessa d’Instrucció número 21 de València, Nieves Molina, va donar recentment per conclosa la investigació sobre l’accident de la Línia 1 de Metrovalència i va processar Marisa Gracia i els altres set directius, després de l’orde de l’Audiència Provincial de reobrir la causa, que la mateixa jutgessa instructora havia arxivat en diverses ocasions.

El fiscal subratlla en el seu escrit que la causa va ser arxivada el desembre de 2007 ‘sense que cap persona haguera declarat com a investigat’ i que la Fiscalia Provincial va sol·licitar la seva obertura el 22 de juliol de 2013, encara que no es va acordar fins a gener de 2014, amb la pràctica de noves diligències. En aquestes circumstàncies entén aplicables dilacions indegudes per la complexitat de la causa, el comportament de l’interessat i l’actuació de les autoritats competents.

 

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any