La detenció de Coma demostra que el franquisme viu en les institucions espanyoles

  • «Podeu dir-ne com vulgueu, però aquesta seqüència d'esdeveniments no la veureu en cap règim democràtic del món.»

Vicent Partal
27.12.2016 - 22:00
Actualització: 28.12.2016 - 01:53
VilaWeb

La detenció de Joan Coma, regidor de Capgirem Vic – CUP, és d’una gravetat extrema, no tan sols per als independentistes sinó per a tots els demòcrates. Ho és tant que hauria d’ajudar a aclarir què és i en què s’ha convertit l’actual estat espanyol.

1. Joan Coma és un regidor de Vic. Elegit democràticament, com a candidat d’un grup legal, Capgirem Vic – CUP, que va ser la tercera força més votada de la ciutat, amb el 17% dels vots i 4 regidors.

2. Joan Coma ha estat detingut a les ordres d’un tribunal d’excepció, hereu directe del TOP franquista, un autèntic esguerro legal i antidemocràtic que no hauria de funcionar en un estat modern. Només se’n pot explicar l’existència per la repressió organitzada pel franquisme i la posterior amnèsia pactada per les forces polítiques de la transició, amb l’objectiu de salvar les responsabilitats legals de la dictadura.

3. El jutge instructor de la causa, Ismael Moreno, va ser inspector de segona del Cuerpo Nacional de Policia franquista, càrrec a què va accedir l’any 1974, amb el dictador encara viu. Amb el temps, aquest senyor ha acumulat tot d’actuacions polítiques controvertides com a jutge, per bé que el simple fet d’haver exercit un càrrec policíac de la dictadura hauria de ser motiu suficient per a impedir-li d’actuar com a magistrat.

4. Joan Coma ha estat detingut perquè es va negar a declarar davant l’Audiència espanyola, cosa, no declarar, que és un dret. Això ja és una arbitrarietat però el fet extraordinàriament greu és el motiu pel qual l’han encausat. Ha estat encausat simplement per unes declaracions fetes en el ple municipal, en l’exercici del seu càrrec. Declaracions que, a més, eren de suport a una decisió del Parlament de Catalunya.

5. L’acusació formal contra Joan Coma parla de ‘sedició’ i va ser presentada per l’únic regidor d’una plataforma d’extrema dreta, que a la ciutat de Vic va obtenir un 5% dels vots a les eleccions. ‘Sedició’ és un terme militar molt ben definit per tots els règims dictatorials, on és emprat habitualment com un anatema i una eina repressora contra qualsevol moviment democratitzador, ni que siga pacífic.

El terrible resum de tot això, doncs, és que un jutge ex-funcionari policíac del franquisme que ara exerceix en un tribunal d’excepció ha ordenat la detenció d’un càrrec electe català per haver defensat en el ple una decisió del Parlament de Catalunya. I tot això demostra  que vivim en un estat on es pot detenir un polític que exerceix les funcions pròpies només perquè defensa verbalment les seues idees, idees que, per cert, no són il·legals d’acord amb l’ordenament jurídic vigent.

Podeu dir-ne com vulgueu, però aquesta seqüència d’esdeveniments no la veureu en cap règim democràtic del món. Heus ací la gravetat real del moment. La detenció de Joan Coma posar en relleu i documenta sense possibilitat de discussió que el franquisme perviu en les institucions espanyoles i en el sistema legal establert. I és un crit d’alerta contra una degradació de la democràcia que ja ens amenaça a tots. Independentistes i no.

PD: Una abraçada gran, Joan Coma, i espere veure’t ben aviat passejant novament per Vic, amb la llibertat personal restaurada i tornant a lluitar per la llibertat de tots.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Blesa
Josep Blesa
28.12.2016  ·  01:42

I en partits col·laboracionistes del colonialisme espanyol com el de Coscu, Franco Rabell, o Fatxín, & CO, etc….tant com Alejandro Lerroux i Primo de Rivera o Azaña i Franco. Com els Rivera i l’Aznar d’ara.

Açò és com la faena dels sexadors d’animals: si toques collons, mascle !

Al remat, ja no saps ben bé si van de conya o treballen per al CNI espaÑol.
Tenim durícia al bescoll a aquestes alçades de la pel·lícula que ja no ens enganyen, vitat que no?

Jordi Pedemonte
Jordi Pedemonte
28.12.2016  ·  01:43

Crec que simplement és una provocació a les CUP. Volen que reaccionin igual que en els primers pressupostos quan es va expulsar els okupes del banc expropiat de Barcelona i ells van reaccionar votan no als pressupostos del 2015.
La reacció que haurien de tenir és promoure una lectura del mateix text que ha portat en Joan Coma a Madrid a tots els ajuntaments. Crec que la resposta democràtica que necessita l’independentisme és una resposta de masses dels càrrecs públic repetint el que hagin fet els nostres càrrecs electes encausats per temes independentistes o polítics.
No poden detenir a tothom, hauran de trobar un altre sistema, hi serà el tot o res.

Jordi Camprubí
Jordi Camprubí
28.12.2016  ·  01:46

La primera rèmora del franquisme que encara s’arrossega és la monarquia espanyola imposada pel dictador ja que, cal no oblidar, que el dictador va anomenar com el seu successor al pare de l’actual rei d’Espanya. A partir d’aquest fet no ens ha de sorprendre de Espanya sigui una anomalia democràtica i que per tant sigui possible encausar una persona per manifestar, com a càrrec públic, la seva opinió. La transició, ho he manifestat manta vegada, va representar un engany que tant les dretes democràtiques com les esquerres es van empassar i així ens ha anat i ens va.

Pep Agulló
Pep Agulló
28.12.2016  ·  01:47

Estic d’acord amb que es digui que “Joan Coma ha estat detingut a les ordres d’un tribunal d’excepció, hereu directe del TOP franquista” però més endavant es diu: “que el franquisme encara perviu en les institucions espanyoles” com donant entendre que dins les institucions démocratiques espanyoles hi ha reductes franquistes. La transició no va ser de la dictadura a la democràcia. Va ser la pervivència del franquisme pactada amb els estalinistes i “socialistes”. Les institucions espanyoles són, doncs, franquistes no pas demòcrates. Vénen del règimen anterior, sense cap purga ideològica, com ho mostra el fet que el jutge instructor és un policia franquista, quan hauria hagut de ser jutjat pels crims de la dictadura al nivell de la seva participació. Aquest fet és revelador de fins a quin punt l’Estat neofranquista davant actituds netament democràtiques es regira amb visceral violència (de moment judicial) amb aquest autisme característic dels orats, que treginen des de temps immemorials, de l’imperi.

Solidaritat amb Joan Coma i demés encausats per defensar el camí de la llibertat i de la dignitat. Que els partidaris de la submissió a l’Estat reflexionin davant d’aquests fets.

Joan Ortí
Joan Ortí
28.12.2016  ·  01:48

La detenció de Joan Roma es un grotesca escenificació del sistema que impera en el govern de l’estat, un simulacre de democràcia, on ja fa temps que tot el govern hauria d’estar empresonat i ho hauria d’estar per portar a la fallida tècnica de tot l’Estat, amb un deute superior al 100% del PIB. I tots sabem com i perquè s’ha arribat en aquesta situació.
La transició demostra perfectament que no ha servit de res i què el regim franquista continua ben viu! Fet que no deixa de ser una desgracia en el mon occidental que existeixi encara un país amb aquestes característiques de feixisme, anomenat, “monarquia parlamentaria bananera” i que la tinguem que patir encara avui al segle XXI, els catalans, talment com si la guerra civil no s’hagués acabat, aviat farà vuitanta anys!!
Una amarga i dolorosa innocentada, emmascarada de voluntat de diàleg. Ja n’hi ha prou.

Joan Guasch
Joan Guasch
28.12.2016  ·  01:49

De tot plegat n’hauríem d’aprendre a trobar la manera d’explicar als despistats que encara es creuen que Espanya és un gran país la realitat, i que si no es volen enfonsar en la misèria més els valdria pujar al vaixell de la independència, que és, al cap i a la fi, el vaixell del futur, l’únic que els (ens) pot garantir mínimament feina, pensió, etc. No em refereixo, és clar, a aquells obsedits amb Espanya com si fos encara un imperi democràtic i just, quan ja fa temps que s’ha fet evident que només és el xiringuito de quatre sangoneres que ens volen deixar a tots en la misèria, econòmica i moral. Com ho fem per treure les teranyines mentals als que encara, de bona fe, creuen en país que no existeix? La supèrbia d’aquest Estat fallit hauria de ser la seva perdició i la d’aquells que li fan la gara-gara.

Josep Usó
Josep Usó
28.12.2016  ·  01:50

Quan es diuen es coses pel seu nom i amb claredat, tothom ho entén millor. De manera que a un càrrec electe l’han detingut per ordre d’un jutge que treballava de policia d’una dictadura i que ara treballa a un tribunal d’excepció d’un país que ja no sap com justificar que és una democràcia. Per a la vostra informació, un diccionari antic (1971, de quan Vivia Franco) defineix la sedició com “Tumulto, levantamiento popular contra la autoridad”. Evidentment, en castellà, que en català no n’hi havia. I d’ací, sedicioso, que és aquell que “toma parte en ella” (en la sedición, deu ser). Està clar que no troben aigua a la mar. Deuen estar molt desesperats. I de veure les concentracions d’anit, encara més. Ja veurem què en diuen els parlaments dels països democràtics. Ferms endavant, més que mai. I una abraçada a Joan Coma.

Narcís Bonet
Narcís Bonet
28.12.2016  ·  01:51

Cal recordar les paraules de Fraga Iribarne:
“Felip IV va ocupar Catalunya, Felip V també l’ocupà al 1714, Espartero també ocupà Catalunya al segle IXX i nosaltres l’ocupàrem el 1939. ..
Som doncs un poble, un pais, una nació ocupada per Espanya !
Cal recordar-ho als que no comprenen l’independentisme.

Victor
Victor
28.12.2016  ·  10:14

I on són el PSC i Iceta ? Ja s’han passat al bàndol franquista ? Tenen por ? Caldrà recordar , per la hostòria, la seva vergonyosa actuació actual .

Enric
Enric
28.12.2016  ·  10:21

Però el sr. Lluís Mesell (concepte, no persona) de Catalunya Sí Que No Pot, revolucionari de saló, bolxevic de camamilla, pretén pactar amb el règim del tsar la revolució del poble.

Enric
Enric
28.12.2016  ·  10:27

Com ja ha dit algun subscriptor avui mateix, Franco només va fer seva l’essència de “l’esperit español” de conquesta i domini dels quatre-cents anys anteriors. No va inventar res.

Francesc
Francesc
28.12.2016  ·  10:47

Dos apunts sobre aquest tema:
1-No ha sortit ningú a les Espanyes a denunciar aquesta salvatjada. Més endavant s’ho trobaran quan s’ho apliquin entre ells. Com deia aquell: Quan van venir a buscar els jueus no em vaig preocupar perquè jo no ho era etc.
2-En Joan Coma és a l’AN perquè un “senyor” que es diu Josep Anglada el va denunciar, i no és precisament nascut a Valladolid o Dos Hermanas aquest “pájaro”.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes