El govern espanyol i Ferrovial, a la guerra pel trasllat de la multinacional als Països Baixos

  • Els accionistes de la multinacional decidiran demà si n'aproven el trasllat als Països Baixos, una operació que el govern espanyol ha refusat reiteradament

VilaWeb
Blai Avià i Nóvoa
12.04.2023 - 21:00
Actualització: 12.04.2023 - 21:26

La guerra oberta entre el govern espanyol i Ferrovial pel trasllat de la multinacional als Països Baixos no sembla pas que vulgui afluixar, poques hores abans de la junta d’accionistes que ha d’aprovar una de les operacions empresarials més controvertides d’aquests darrers anys al mercat espanyol. Després de setmanes d’oposició verbal, l’executiu ha passat a l’acció i ha amenaçat la companyia amb un càstig fiscal milionari en cas que finalment decideixi de fer efectiu el trasllat. Ara com ara sembla una opció assegurada, atès que els principals accionistes de la companyia –incloent-hi el fons de pensions de l’estat noruec, que originalment hi era més reticent– ja han donat verbalment el vist-i-plau a l’operació.

Oposició frontal del govern

“La legislació és clara. Quan no hi ha motius econòmics [per al trasllat], hi ha determinats elements fiscals que no es poden aplicar a l’empresa.” Amb aquesta contundència ha parlat avui –en declaracions a la premsa– la ministra d’Hisenda espanyola, María Jesús Montero, sobre el trasllat de la multinacional.

El criteri de la ministra és clar: “No hi ha cap raó de les que ha adduït Ferrovial per a traslladar-se de seu. Això ho ha de saber la junta d’accionistes i l’empresa, perquè, efectivament, si té cap altre motiu per a traslladar-se sigui aquest el que acabi imperant.” I ha afegit: “Quan l’Agència Tributària sàpiga la situació real i concreta, haurà de valorar si les raons de l’empresa es corresponen amb la legislació vigent o no.”

Montero no és pas l’únic membre del govern espanyol frontalment contrari a un hipotètic trasllat de Ferrovial. Aquesta setmana, la portaveu, Isabel Rodríguez, ha declarat: “Al govern d’Espanya li agrada que les empreses espanyoles tinguin la seu aquí.” I la vice-presidenta i ministra d’Economia, Nadia Calviño, ha dit públicament que no creu que hi hagi cap fonament per al canvi de seu de la multinacional. Calviño ja havia dit que Ferrovial “ho deu tot a Espanya” i havia recordat als directius que l’empresa havia crescut gràcies a la inversió pública dels contribuents espanyols.

Possible penalització milmilionària

Si bé el seu to no és nou, les paraules de Montero són significatives perquè constitueixen una de les referències més concretes d’un membre del govern espanyol a les possibles penalitzacions fiscals que Ferrovial pot rebre en cas que finalment es traslladi als Països Baixos.

Generalment, les empreses que es fusionen amb una filial estrangera –com vol fer ara Ferrovial– poden tenir uns certs avantatges fiscals, mercès al règim especial de fusions, també anomenat “de neutralitat fiscal”. La condició indispensable per a acollir-se a aquest règim, tanmateix, és que les autoritats fiscals considerin que l’operació sigui justificada per un motiu econòmic vàlid.

Però el govern espanyol ha expressat reiteradament aquests darrers dies que el trasllat de Ferrovial no respon a aquesta lògica i que, en conseqüència, la companyia no es podria acollir al règim fiscal de fusions en cas que s’acabés traslladant a Amsterdam.

Si les autoritats fiscals espanyoles no accepten els arguments de Ferrovial per a justificar el trasllat, l’operació pot ser considerada com a evasió fiscal i la possibilitat d’acollir-se al règim de fusions li serà denegada. Això obligaria Ferrovial a pagar un 25% de les plusvàlues latents dels actius que traspassi en la fusió en concepte d’impost de societats. Les conseqüències d’aquesta decisió poden ser milmilionàries, atès que la companyia té actius per valor d’uns quants milers de milions d’euros.

Les autoritats fiscals espanyoles, en guàrdia

L’advertiment de Montero arriba tan sols dos dies després de la carta que el secretari d’Economia espanyol, Gonzalo García Andrés, va enviar abans-d’ahir a la multinacional per avançar-li la possible posició de les autoritats fiscals sobre el trasllat.

La missiva, que cita un estudi conjunt de la Borsa i els Mercats Espanyols (BME) i la Comissió Espanyola del Mercat de Valors (CNMV) sobre el trasllat de la companyia, assegura que mantenir la seu a l’estat espanyol no implica cap impediment per a cotitzar a Nova York, d’acord amb el règim de doble cotització. Aquest és el principal motiu que Ferrovial –que els anys vinents desplegarà un 92% de les seves inversions als Estats Units– al·lega per a anar-se’n als Països Baixos. La Moncloa, doncs, no creu que la multinacional tingui cap motiu econòmic vàlid per a traslladar-se a Amsterdam, condició indispensable per a acollir-se al règim fiscal de fusions.

“Fins ara, no s’han identificat obstacles normatius en la regulació espanyola perquè aquesta possibilitat es pugui acomplir a curt termini”, explica García Andrés. I afegeix que l’objectiu de la carta és “poder informar adequadament la junta general sobre les diverses opcions en aquest àmbit, com també sobre els possibles riscs i contingències“.

Ferrovial, al seu torn, respongué a la polèmica amb una nova missiva, publicada ahir al diari El Mundo, en què exigia al govern espanyol que fos respectuós i li reclamava que no “prejutgés ni condicionés” els seus accionistes, tot confiant que li respectarà la decisió.

Al text, la multinacional es justificava tot al·legant que a l’estat espanyol la doble cotització “manca de precedents i està subjecta a interrogants tècnics i operatius”. I la contrastava amb “l’alternativa expedita i ben coneguda” que el sistema té als Països Baixos.

García Andrés, de fet, ja havia reconegut a la seva missiva que aquest sistema era inaudit l’estat espanyol, si bé havia afegit que no hi veia cap impediment i que, en cas que n’aparegués cap, les autoritats espanyoles es comprometien a impulsar els canvis legislatius necessaris.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any