07.05.2026 - 21:40
|
Actualització: 07.05.2026 - 21:54
L’11 de maig és Sant Ponç, el patró dels herbolaris i apicultors, i un any més algunes ciutats s’omplen d’herbes remeieres, mel i fires. La del carrer de l’Hospital de Barcelona, al Raval, és la que té més renom, atès que és la més antiga de totes: es fa d’ençà de l’edat mitjana –i en aquest carrer, documentada d’ençà del 1817. Enguany, la fira es farà aquest dilluns, 11 de maig, amb parades durant tot el dia.
Les fires s’organitzen entre el maig i el juny perquè és quan les herbes remeieres arriben al moment màxim de floració, i és en aquest estat quan es pot treure més rendiment de les seves propietats. Parades plenes d’espígol, farigola, romaní o camamilla omplen carrers i places, juntament amb productes com la mel o les confitures.
Hi ha folkloristes que creuen que aquestes fires podrien ser hereves de les festes que es feien en temps remots en honor de Flora, la deessa romana de la vegetació. A partir del segle XVI, aquella celebració pagana de final de primavera sembla que es va cristianitzar i va passar a coincidir amb la festivitat de Sant Ponç.
Fira de Sant Ponç a Barcelona
Com dèiem, la fira del carrer de l’Hospital és la més coneguda. La llegenda explica que sant Ponç va arribar a Barcelona fugint dels seus perseguidors romans i que, en veure la pobresa i les malalties de la ciutat, va començar a preparar remeis amb herbes, ungüents i mel.
Durant la jornada, el carrer s’omple de parades amb mel, fruita confitada, melmelades, mató, formatges artesans i herbes medicinals. També s’hi poden trobar productes de cosmètica natural, licors d’herbes i aliments ecològics, en una combinació de tradició i noves tendències vinculades a la salut i el benestar.
En alguns indrets es manté la tradició de beneir les herbes, amb la creença que així adquireixen més poder guaridor, o de desar-les a casa durant tot l’any.
Més fires d’herbes aromàtiques i remeieres
Tot i que la fira de Ciutat Vella és la més arrelada, se’n fan moltes per tot el país. Aquestes són algunes de les principals d’aquest 2026:
- Fira de Sant Ponç, Sarrià (Barcelona): 11 de maig.
- Fira de Sant Ponç, el Farró (Barcelona): 9 de maig.
- Fira de Sant Ponç, les Roquetes, carrer de Romaní (Barcelona): 15 de maig.
- Fira de Sant Ponç, Sant Llorenç Savall (Vallès Occidental): 10 de maig.
- Fira-Mercat de Sant Ponç, Cànoves i Samalús (Vallès Oriental): 9 i 10 de maig.
- Fira de Sant Ponç, Viladecans (Baix Llobregat): 10 de maig.
- Festa i Fira de les Trementinaires, Tuixent (Alt Urgell): 29, 30 i 31 de maig.
- Fira Remeiart, Santa Margarida i els Monjos (Alt Penedès): del 29 de maig al 7 de juny.
- Aplec de Sant Ponç, Sant Julià de Vilatorta (Osona): 11 de maig, a les 10 del matí, a la Capella de Sant Ponç, a la masia de Puigsec.
- Fira de les Herbes, Selva (Mallorca): 13 de juny de 2026.
Aquesta darrera fira és una de les celebracions més singulars de les Illes: tot el poble s’omple de plantes aromàtiques i medicinals i es recuperen tradicions com la destil·lació de murta, amb usos medicinals, cosmètics i gastronòmics.

