Norman López: “Em fa molt feliç que la gent aprengui català veient-me”

  • Entrevista al primer creador de continguts en català que ha arribat a deu mil seguidors a Twitch

VilaWeb
El creador de continguts Norman López, que a Twitch opera amb l'usuari @Lopeznorman44 (fotografia: Marina Huete)
Pol Baraza Curtichs
07.12.2022 - 21:40
Actualització: 08.12.2022 - 10:32

Norman López (Manresa, Bages, 1996) va arribar a deu mil seguidors a Twitch diumenge. S’ha convertit en el creador de continguts en català amb més seguidors d’aquesta plataforma de vídeos en directe. Aquesta fita històrica la va aconseguir el darrer dia del primer saló Saga, pensat per a visibilitzar els videojocs, les competicions i les retransmissions d’esports electrònics en català.

A Twitch, amb el nom d’usuari @Lopeznorman44, hi penja continguts principalment de videojocs amb clau humorística. El projecte, que forma part de la cooperativa de comunicació Gedi –del qual és uns dels impulsors–, el va engegar el març del 2020, al començament del confiament per la covid. “Amb la pandèmia vam decidir que era el moment d’innovar”, diu. D’aleshores ençà, el projecte no ha deixat de créixer. Ell està convençut que com més va més importància té el català a internet i que un dels desafiaments pendents és la professionalització del sector: “Permetrà que més gent vegi el potencial que té el català dins aquest món.” Hi parlem, entre més qüestions, sobre els inicis, els projectes que té entre mans, la importància de fer continguts en català i les principals reclamacions.

Heu fet història. Sou el creador de continguts en català amb més seguidors a Twitch. Quina ha estat la clau de l’èxit?
—Fa gairebé tres anys que amb la productora Gedi Mèdia treballem perquè la gent s’interessi pel meu contingut. Vinc del periodisme esportiu. Amb aquesta mateixa productora ja feia retransmissions de bàsquet a Ràdio Manresa i a la televisió local. Amb la pandèmia, s’atura l’esport. Sempre havia tingut al cap comunicar i explicar el món dels videojocs, creia que era el futur. Amb la covid vam decidir que era el moment d’innovar. El bar del costat de casa organitzava uns tornejos de Fortnite i quan vaig saber que no tenien narrador, em vaig oferir. Al cap de no res, teníem quatre-cents inscrits i molts espectadors. A l’estiu, el bar va tornar a obrir i nosaltres vam tornar a tenir els clients habituals. I al desembre ho vam reprendre amb més cara i ulls, desenvolupant estratègia a TikTok i a Instagram.

Abans de la pandèmia ja estàveu interessat a obrir un canal?
—Sí, sempre he estat jugador i m’ha agradat la comunicació, però no tenia temps de fer una cosa amb cara i ulls i que m’hi sentís còmode. A l‘streaming hi dediques moltes hores. I la pandèmia va ser l’excusa per a dur-ho a terme.

Per què a Twitch?
—És la plataforma de directe per excel·lència. Crec fermament en el poder del directe, de la naturalitat que pot mostrar, de tots els inputs positius que té. Al final, és la plataforma on em sento més còmode. Si YouTube fos la millor, no hauria tingut cap dubte a iniciar-m’hi.

El fet de fer contingut sobre videojocs és tan sols per interès vostre o també perquè ho demana el públic?
—És per interès personal. Sempre he jugat a les coses que m’han agradat. Al principi, feia narracions de Fortnite i no era el joc que més m’agradava. Per això, vaig deixar de fer-ne i no hi he tornat. A poc a poc he emigrat cap a videojocs que m’han agradat més, i ara em centro en l’automobilisme. Els videojocs són el fil conductor del canal, però també parlem d’infinitats de coses que passen al nostre entorn.

Sou tan fanàtics que fins i tot heu muntat un circuit de Fórmula 1 amb els carrers de Manresa.
—[Riu] Aquesta idea va néixer quan tenia set o vuit anys. Sempre m’ha agradat l’automobilisme. Dibuixava circuits que passaven per davant de casa dels pares. Era una idea que considerava absurda i la vaig repescar en el moment de fer alguna cosa per crear continguts. De la mateixa manera que penso quins directes fer durant la setmana, vaig mirar fins i on podíem arribar amb això. Vaig llegir que l’Ayuso volia emportar-se la Fórmula 1 a Madrid en un circuit urbà. “Si Madrid pot fer-ho, per què no ho pot fer Manresa?”, vaig pensar. Em vaig informar sobre les normatives. Durant un directe ho vam dibuixar al Google Earth i la gent em va demanar que ho fes. Vam treballar moltes hores i amb molta gent per fer els dissenys 3D. Ha estat un autèntic èxit. Més de mil cinc-centes descàrregues. La cosa s’ha fet gran.

“Els videojocs són el fil conductor del canal. Parlem de videojocs, però també d’infinitats de coses que passen al nostre entorn”

Com és el vostre dia a dia?
—[Riu.] Divers, molt canviant. Bàsicament, a primera hora faig clips dels directes dels dies anteriors, agafo els millors moments i els comparteixo a la xarxa. També acostumo a tenir reunions i més històries, gairebé sempre relacionades amb el canal. A la tarda, narracions i directes. I el cap de setmana, als matins.

Us hi dediqueu professionalment?
—LopezNorman44 és la meva principal feina. No visc només de les visites, sinó de tot allò que genera. De projectes, de presentacions, de formacions, una mica tot. En el projecte no estic sol. La productora m’ajuda en coses que es veuen a fora i a dins del directe, com la gestió dels temps, el contacte amb clients, patrocinadors, premsa. Hi ha dues persones que m’alliberen, i això em permet de crear continguts.

Els creadors de continguts en català es poden guanyar la vida a Twitch?
—És complicat. Demana moltes hores, no tan sols de directes. El creixement dins la plataforma és molt complicat. Si només fas directes, és difícil que la gent et descobreixi. Has de crear un ecosistema a Instagram, TikTok i a Twitter. Ser a tot arreu. I això reclama moltes hores. No tan sols ho tenim complicat els que fem contingut en català. Viure únicament de les visites és difícil.

La fita històrica l’heu aconseguida mentre participàveu en el primer saló de videojocs Saga. Per què és important que existeixi?
—Té un punt romàntic. Que el primer streamer en català amb deu mil seguidors hi arribi mentre participa en el primer saló de gaming en català. I no és buscat. El Saga ha estat i serà molt important perquè posa en comú tots els sectors del gaming. No solament els desenvolupadors i programadors, sinó també les competicions que es fan en català. Reuneix creadors de contingut, empreses que prenen aquesta opció, governs, comunitats de jugadors… L’objectiu és crear sinergia de videojocs a Catalunya i a tots els territoris de parla catalana. Ha estat la demostració que el videojoc en català té molt a dir. I de fet, Catalunya és terra de videojocs. Fins ara, tot allò que s’havia mostrat o intentat era en castellà. I moltes lligues professionals i videojocs es creen a Barcelona. És la primera vegada que mostrem la força de gent que fa coses en català.

“El Saga ha estat i serà molt important perquè posa en comú tots els sectors del gaming”

Quines són les principals reclamacions?
—La professionalització. En català hi ha molts creadors, però tothom ho fa per afició, perquè no hi poden dedicar les hores necessàries per a mostrar-se i ensenyar el màxim potencial. Cal que les empreses i les institucions coneguin els creadors del contingut, i que les organitzacions de competició es professionalitzin. Al Saga vam fer un campionat presencial, i això era impensable fa dos anys. D’aquí a quinze dies es farà la copa catalana d’eSports, també presencial. Això dóna molt poder i múscul. La gent veu que ens ho prenem seriosament. La professionalització permetrà que més gent vegi el potencial que té el català dins aquest món.

El punt de partida no és bo. Ara, la situació millora?
—Avui estem infinitament pitjor que l’any que ve. Es fan passes gegants, però ens comparem constantment amb el castellà perquè és l’idioma amb què convivim. Què passa? Que aquest és un dels idiomes més importants del món i la comparació sempre ens fa sentir petits. La professionalització dels creadors de continguts en català va endarrerida. Però avancem molt. Enguany s’han fet trobades de creadors de continguts d’arreu dels Països Catalans, la fira del gaming, presencials d’eSport… S’han fet coses que fa un any no existien. Això fa pensar que el sector avança a passes de gegant.

El vostre cas desacredita un discurs com més va més present: el d’aquella gent que comparteix continguts a internet en castellà perquè diu que en català no tindrien prou èxit i que no arribarien a prou públic. Què els diríeu?
—Hi ha un error de concepció. A internet, el fet important no és que et vegi més gent, sinó l’adequada. Aquest nínxol és molt gran, en català. Deu milions de persones, aproximadament. És molta gent, i fer contingut en la nostra llengua ja és un nínxol. I fer-ho en videojocs, un altre. Em segueix gent de la resta de l’estat espanyol. I em fa molt feliç que la gent aprengui català veient-me. M’hi trobo cada dia. Al final, és això: naturalitzar el català a internet. Ha de ser una llengua més important a internet. I cada vegada hi ha més gent que se n’adona.

Feu el contingut en català des del començament. Algú us ha dit que seria millor fer-ho en castellà?
—Sí, m’ho han dit moltes vegades. Però, vaja, ho faig per naturalitat. Vaig començar a fer contingut en català perquè no hi vaig pensar. Entenc que hi hagi gent que pensi que ho faig per pur activisme i que sóc un cap quadrat. Al final, no em sentiria del tot còmode fent-ho en castellà. El català és la meva llengua i m’hi expresso segurament millor. Amb el català, tothom té una cultura popular comuna. Puc fer broma de castells, de gegants o de Plats bruts. El dilluns no hi ha streaming perquè hi ha Crims, per exemple. Tot això m’ho atorga la llengua.

“A internet, el fet important no és que et vegi més gent, sinó l’adequada”

Heu rebut ofertes en castellà?
—Sí, no les he rebutjades per l’idioma, sinó perquè no em quadraven. De fet, he narrat partits en castellà a la ràdio. Si una persona sap idiomes, no hauria de ser cap problema.

Per acabar. Què fareu ara? Teniu nous projectes?
—Per sort, en tenim bastants. El primer, continuar amb el circuit urbà de Manresa, que té un altíssim potencial competitiu, cultural, turístic i fins i tot gastronòmic. Treballem per obtenir finançament per a desenvolupar-lo bé, llançar més actualitzacions. I és reproduïble a diversos punts del territori. També treballem amb la copa catalana d’eSport. Sempre he tingut ganes de crear nous projectes, de no limitar-me a seure a l’estudi i obrir el directe. Sempre he tingut ganes d’aportar una mica més. I així es presenta el 2023. Ah, i a partir d’ara també sortiré a l’SX3, al Ràndom, de tant en tant, parlant de videojocs.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any