Més de trenta entitats LGBTI denuncien una ofensiva de Mazón contra les persones trans

  • Denuncien que el PP ha aprofitat unes esmenes de la llei d'acompanyament del pressupost per modificar la llei trans

VilaWeb
25.04.2025 - 09:57
Actualització: 25.04.2025 - 11:40

Trenta-quatre entitats de defensa dels drets LGBTI han denunciat la “deriva autoritària i profundament regressiva” del PP al País Valencià. Segons que diuen, a les Corts, el PP promou una “estratègia de desmantellament de drets i exclusió institucional” de les persones trans, i ho fa amb la complicitat del govern del Consell.

En concret, denuncien que el Consell ha utilitzat les esmenes a la llei d’acompanyament del pressupost per a modificar “per la porta del darrere” la llei trans aprovada durant el govern del Botànic. “Aquesta maniobra busca alterar el marc de drets del col·lectiu trans, especialment de les infàncies, sense sotmetre’s al debat públic, vulnerant el dret a la participació de les persones afectades i trencant amb el diàleg institucional que hauria de regir qualsevol canvi en polítiques d’igualtat”, es queixen.

De fet, diuen que no és un fet aïllat, i que d’ençà que el PP de Carlos Mazón governa la Generalitat “ha desplegat una estratègia sistemàtica de desactivació dels espais de participació del col·lectiu trans i LGBTI que no li són afins”. Diuen que no han facilitat la participació en els òrgans consultius convocant reunions en horari laboral sense oferir alternatives, i que han intentat excloure les entitats de defensa dels drets LGBTI. Tot això, afegeixen, sense assumir responsabilitats ni respondre públicament davant les entitats socials.

En aquest sentit, recorden l’intent de designar el batlle de Gàtova, Jesús Salmerón, com a representant del col·lectiu trans al Consell Valencià d’Inclusió i Drets Socials, sense que ni tan sols fos trans. Arran de l’onada d’indignació, la Generalitat va recular i finalment va designar un altre representant. “Aquesta voluntat de control polític dels espais de representació forma part d’una ofensiva més ampla per a silenciar veus crítiques i deslegitimar al moviment organitzat”, denuncien les entitats.

Per tot plegat, demanen la convocatòria urgent dels espais formals de participació social dels col·lectius LGBTI per a tractar “la gravetat de les reformes legislatives en curs”. “No es tracta d’una simple activació formal dels òrgans, sinó de la necessitat de donar resposta a una agressió institucional que posa en risc la protecció de drets fonamentals”, diuen. A més, demanen que la consellera d’Igualtat, Susana Camarero, participi en aquestes reunions perquè doni explicacions per les decisions polítiques del PP, tant des del Consell com des de les Corts.

Entre els signants d’aquest comunicat hi ha el col·lectiu LambdaChrysallis; la Penya Valencianista LGTBI; els clubs esportius Samarucs Dracs; Escola Valenciana; Maestrat LGTBI+; i Kaleydos, Organització Intersex per la Diversitat; entre més.

“No acceptarem més menyspreu institucional, ni més maniobres per a silenciar-nos.
Exigim respecte, interlocució real i la retirada immediata de qualsevol intent de buidar els nostres drets per la via pressupostària o administrativa”, avisen. Les trenta-quatre entitats deixen clar que, històricament, el País Valencià ha estat un referent en drets LGBTI gràcies a la participació activa del teixit associatiu, i diuen que no permetran que s’esborri aquest llegat ni que s’imposi un retrocés sense resistència.

obres
actors
  • Carlos Mazón
  • PP
  • Generalitat Valenciana
  • Corts Valencianes
  • Jesús Salmerón
  • Lambda
  • Chrysallis
  • Escola Valenciana
  • Maestrat LGTBI+
  • Kaleydos (Organització Intersex per la Diversitat)
  • Penya Valencianista LGTBI
  • Samarucs
  • Dracs
llocs
  • Gátova
  • Maestrat
  • Comunitat Valenciana
esdeveniments
  • Convocatòria urgent dels espais formals de participació social dels col·lectius LGBTI per tractar la gravetat de les reformes legislatives en curs
  • Intent de designar el batlle de Gátova, Jesús Salmerón, com a representant del col·lectiu trans al Consell Valencià d'Inclusió i Drets Socials; finalment reculat i designat un altre representant
temes
  • Política
  • Drets humans
subtemes
  • Drets de les persones trans
  • Participació veïnal i reconeixement
  • Desmantellament de drets i estratègies polítiques
  • Drets de les persones trans
VilaWeb ja ha explicat com el govern de Carlos Mazón ha fet servir el pressupost com a eina política, sotmetent-se a Vox i introduint-hi retallades que afecten directament els drets de les persones trans en el debat pressupostari a les Corts, marcat per la “falange de l’odi” i l’exclusió dels damnificats de la gota freda no nascuts a l’estat espanyol . En aquest context, les més de trenta entitats LGBTI que denuncien la reforma “per la porta del darrere” de la llei trans s’afegeixen al clima de contestació social que ja es va expressar en les grans mobilitzacions que, sota el lema “Amb Mazón no hi ha reconstrucció”, reclamaven responsabilitats per la gestió de la gota freda i en les protestes que exigien presó per a l’ex-president davant les Corts .

Per una visió més àmplia del rerefons polític d’aquesta ofensiva contra els drets trans, es pot llegir com les víctimes de la gota freda han mantingut la pressió als carrers, transformant el crit de “Mazón, dimissió” en “Mazón, a presó” i denunciant un govern que consideren negligent, opac i insensible amb els col·lectius vulnerables . Igualment rellevant és el retrat de la crisi interna del Consell arran de la marxa de Gan Pampols, criticada per l’oposició com una maniobra propagandística per tapar la mala gestió i l’absència de respostes reals als municipis afectats , que ajuda a entendre el deteriorament del diàleg institucional que ara denuncien les entitats LGBTI.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor