Joan-Lluís Lluís, últim guanyador del premi Sant Jordi.

Òmnium Cultural ha fet saber avui que la Fundació Enciclopèdia Catalana coeditarà durant els pròxims tres anys el Premi Sant Jordi de novel·la juntament amb Òmnium Cultural. La decisió s’ha pres després d’haver obert un concurs per a l’edició de l’obra, amb unes condicions prou exigents (per saber-ne més llegiu l’article ‘Què en pensen, els editors, de les noves condicions de publicació del premi Sant Jordi?‘).

Hem demanat a Jordi Lon, membre de la comissió de cultura dins la junta directiva d’Òmnium, quin dels segells d’Enciclopèdia Catalana (Catedral, Rata, Enciclopèdia Catalana mateix) serà el que editarà el premi. Lon ha explicat a VilaWeb que això encara no s’ha decidit, perquè les bases del concurs especifiquen que l’edició del premi Sant Jordi es farà d’ara endavant en una col·lecció pròpia, que tingui continuïtat més enllà dels tres anys de vigència de cada segell editorial. Es decanten perquè sigui com més genèric millor, de manera que és possible que sigui la marca Enciclopèdia Catalana la que acabi apareixent en la col·lecció.

Proa no ha estat la guanyadora el concurs en cap cas. És el segell que Enciclopèdia Catalana va aportar al Grup 62. Tal com ja va anunciar a VilaWeb Emili Rosales, director editorial del Grup 62, Proa s’ha presentat amb un projecte diferent, que no ha guanyat. De fet, han estat sis els grups editorials o editorials que s’han presentat al concurs per a editar el Premi Sant Jordi. Òmnium Cultural ha decidit de no fer-ne públics els noms, però a més d’Enciclopèdia Catalana i el Grup 62, també el grup Ara Llibres va anunciar que s’hi presentaria.

Les propostes d’Enciclopèdia Catalana que han convençut Òmnium
Segons que ha fet saber Òmnium en una nota de premsa, la proposta d’Enciclopèdia Catalana ha convençut l’entitat per dos eixos de treball sobretot: convertir els socis d’Òmnium en prescriptors del premi i crear una campanya de foment de la lectura.

La creació d’una campanya de foment de la lectura per a incrementar nous lectors en català es planteja a través d’accions de treball conjuntes entre Enciclopèdia i Òmnium, que encara no s’han definit, però que segons Jordi Lon giraran al voltant d’accions directes en instituts, perquè els lectors joves entrin en contacte amb autors guanyadors del Sant Jordi i també la presència d’autors en centres cívics i biblioteques de municipis on el català tingui poca incidència en l’àmbit lector. Enciclopèdia ha proposat que el pla es doti de finançament, de manera que a partir dels deu mil exemplars venuts, un 2% de la facturació es destinarà al pla i en el cas de superar els trenta mil exemplars, el percentatge serà del 5%.

Enciclopèdia i Òmnium pensen coordinar aquestes accions amb el Pla de Lectura 2020 que ha preparat la Generalitat amb el sector? Segon Lon, la intenció és que tan aviat com s’hagin definit les accions que cal fer s’explicaran al departament de Cultura perquè s’estableixi alguna mena de coordinació.

Aquestes accions tindran de protagonistes els guanyadors del premi Sant Jordi, tant el de la pròxima edició com els anteriors. Jordi Lon assegura que cal posar en valor els guanyadors i els títols i això també farà que la col·lecció dels premis Sant Jordi pugui incloure la reedició de novel·les guanyadores en edicions anteriors.

El nou jurat del premi
La nota d’Òmnium també fa conèixer el nou jurat del premi Sant Jordi. Seran els professors i especialistes en literatura catalana Maria Campillo i Ferran Gadea, la poeta i periodista literària Míriam Cano, la llibretera Fe Fernández i el crític i periodista literari David Guzman. El jurat ha estat elegit per la junta directiva d’Òmnium Cultural.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

 

Vicent Partal
Director de VilaWeb