MINUT A MINUT

[EN DIRECTE] Talls de carretera a Catalunya en el primer dia de vaga educativa

  • Tota la informació actualitzada del primer dia del cicle de vagues

VilaWeb
12.05.2026 - 08:25
Actualització: 12.05.2026 - 09:25

Primer dia del cicle de vagues educatives convocades pels sindicats USTEC, CGT, Professors de Secundària i la Intersindical, plantejat com una resposta al malestar acumulat del sector docent amb el Departament d’Educació. Els sindicats consideren insuficient l’acord signat pel govern amb CCOO i UGT, perquè, segons denuncien, no resol problemes estructurals com la precarietat laboral, la manca d’inversió i la pèrdua de poder adquisitiu del professorat.

El conflicte s’ha agreujat arran de la polèmica per la infiltració de dues agents dels Mossos d’Esquadra en una assemblea sindical de docents, fet que ha provocat acusacions de vulneració de drets sindicals i ha obert la porta a possibles accions judicials contra Interior. Les mobilitzacions s’allargaran fins al 5 de juny amb vagues i protestes descentralitzades arreu de Catalunya.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Tall de la B-20 dels sindicats educatius.

 

Seguiu a continuació tota la informació actualitzada sobre el cicle de vagues.

09.17h

Niubó veu maximalitza demanar un augment de 400 euros

La consellera d’Educació, Esther Niubó, ha qualificat de “maximalista” la proposta d’un augment salarial d’uns 400 euros mensuals per desconvocar les protestes, que la portaveu d’USTEC, Iolanda Segura, ha expressat en una entrevista a l’Ara. “Aquests plantejaments maximalistes no ajuden a acostar posicions”, ha dit Niubó a Catalunya Ràdio.

La consellera ha defensat que el govern ja ha avançat amb una pujada del 30% en el complement específic, que implica uns 200 euros al mes més en un període de quatre anys. Ha subratllat, també, que més enllà de la qüestió salarial, els mestres demanen més recursos, i ha confiat que és en aquest terreny on es podran trobar “vies de consens” i “marges” per avançar en la negociació. Ha reiterat la invitació als sindicats a participar en la reunió prevista per dijous.

Niubó ha remarcat que el govern fa un “esforç sense precedents” perquè s’atenguin les reclamacions de la plantilla docent i que, tal com ho entén, això ja ho fa l'acord tancat amb CCOO i UGT, sindicats minoritaris. Segons la consellera, el pacte comença a posar les bases per millorar el sistema. Considera que és “prou ampli i potent” perquè s’hi afegeixin la resta de sindicats “i explorar els marges que té”.

08.55h

Mapa de retencions

Aquest és l'estat del trànsit ara com ara a les carreteres catalanes, moltes d'elles afectades pels talls dels docents en vaga. La majoria dels talls es concentren a Barcelona i la seva rodalia.

08.50h

Tall de la C-17 amb taules i cadires escolars

Un grup de docents ha tallat la carretera C-17 amb taules i cadires escolars.

08.47h

Condicions per aixecar la vaga

La portaveu d’USTEC, Iolanda Segura, ha dit que, si el Departament d’Educació planteja un augment salarial d’entre 400 euros i 500 mensuals, podrien parlar d’aixecar la protesta. “És una proposta que podria posar-se sobre la taula i veure si el col·lectiu la considera acceptable, perquè amb això revertim una situació d’injustícia salarial”, ha dit en una entrevista al diari Ara.

També ha explicat que caldria fixar un calendari d’aplicació i ha apuntat que, per exemple, 200 euros podrien arribar aquest primer any i la resta, en dos anys o tres més. Això els permetria “acabar de negociar”, però ha advertit que no signaran res si el col·lectiu no hi dóna el vist-i-plau. En tot cas, ha remarcat que consideren l’augment de 200 euros mensuals inclòs en l’acord actual ni tan sols es pot sotmetre a una consulta.

Sobre la dotació de plantilles, ha valorat positivament l’anunci fet per la conselleria la setmana passada de 500 noves dotacions per a l’escola inclusiva a partir del curs vinent. Segura ha afirmat que aquests recursos no quedaven recollits en l’acord i que “van ser una proposta d’USTEC”.

08.39h

Tall de la Gran Via de Barcelona

Al tall de la Gran Via, els vehicles que volen sortir i, sobretot, entrar a Barcelona intenten de fer mitja volta com poden. Entre els vehicles afectats pels talls, hi ha diversos autobusos, com ara els que van cap a l’aeroport. Entre les pancartes dels participants en la protesta, s’hi poden llegir missatges com “Estem cremades” i “Més recursos socials i menys policials”.

Uns minuts després que els docents hagin començat el tall de la Gran Via, ha arribat una patrulla dels Mossos d’Esquadra per seguir la situació. La presència dels agents uniformats ha provocat càntics com ara “Menys policia, més educació” i que, pel megàfon de la protesta, anunciessin amb ironia l’arribada de “dos companys de claustre”, en al·lusió a la crisi oberta aquests darrers dies entre la comunitat educativa i el govern per la infiltració de dues mosses en una assemblea de docents.

08.28h

Quins són els serveis mínims?

Els serveis mínims decretats pel Departament de Treball són d’una persona de l’equip directiu per cada centre; un docent per cada tres aules d’infantil, primària i secundària; la meitat de la plantilla per a l’educació especial i un 33% de les plantilles a les llars d’infants.

Per al complex educatiu de Tarragona s’han decretat uns serveis mínims del 50% del personal de menjador i cuina, una persona de manteniment per torn i la plantilla habitual en infermeria, vigilància i torn de nit dels tutors.

Quant als monitors del menjador, del servei de cuina, d’acollida, d’extraescolars i d’atenció als alumnes amb necessitats educatives especials, haurà de treballar la meitat de la plantilla.

08.22h

Talls de carretera

Els docents tallen diverses carreteres de Catalunya arran de la vaga. El primer tall ha estat poc abans de les set del matí a la B-20 a Santa Coloma de Gramenet (Barcelonès), a l'altura de la sortida 19 i en tots dos sentits. Poc després, s’ha sumat un altre tall a la B-20 a l’altura de Mundet, que s’ha aixecat abans de les vuit. Posteriorment, un centenar de docents han tallat la Gran Via, a la zona de Can Batlló (Barcelona).

Cap a les 7.20, un altre grup ha tallat la C-32 a Mataró (Maresme) en sentit Barcelona. Més tard, s’hi ha afegit un tall de trànsit a la AP-7 a Montornès del Vallès (Vallès Oriental) en sentit sud.

A més, hi ha una marxa lenta de docents a la C-55 en direcció cap a Barcelona, i la C-17 resta tallada a Malla (Osona). Els manifestants hi han cantat proclames contra la consellera d’Educació, Esther Niubó, i la consellera d’Interior, Núria Parlon, i han fet crides a secundar la vaga.

Tall de la B-20 dels sindicats educatius.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor