Els sindicats i Niubó es reuniran avui, després d’una reunió sense gaires avenços

  • Els sindicats reconeixen que hi ha hagut pocs avenços i Educació es compromet a continuar negociant

VilaWeb
20.05.2026 - 21:28
Actualització: 21.05.2026 - 09:15

Primer pas per a desencallar la crisi en l’educació a Catalunya. Els sindicats en vaga i el Departament d’Educació, amb la consellera Esther Niubó al capdavant, han acostat posicions en la reunió de la taula sectorial d’aquesta tarda a la conselleria. No han arribat a cap acord, però les dues parts s’han compromès a continuar negociant. Les converses es reprendran aquesta tarda i divendres. En les següents reunions, començaran parlant de salaris.

Iolanda Segura, portaveu de la USTEC, reconeix que en la sessió d’avui hi ha hagut pocs avenços. Segons Segura, s’avança poc en l’aspecte salarial i demà el sindicat hi durà una nova proposta. També reclama concreció sobre la proposta de desplegaments de recursos anunciats. “No ens mourem d’aquest espai fins que no arrenquem una millora en tots els punts. Volem parlar de burocràcia i democràcia als centres”, ha dit Segura després de la reunió. Sobre els salaris, els sindicats reclamen un augment lineal que abasti tots els treballadors. “Si no hi ha acord sobre salaris, continuarem divendres. No ens podem allargar”, ha dit.

Laura Gené, secretària d’Ensenyament de la CGT, diu que la reunió d’avui ha estat un petit pas: “Hem aconseguit no tan sols asseure’s, sinó avançar el calendari intensiu de negociacions.” Gené ha assenyalat que en la negociació també s’hi ha de parlar de l’escola inclusiva, de dotacions i de plantilles ajustades al nombre d’alumnes per grup. Gené ha denunciat que CCOO i la UGT, els sindicats que van signar l’acord amb el departament, han provat de blocar la negociació: “Els demanem que tinguin responsabilitat, que assumeixin l’error.”

Ignasi Giménez, secretari de Millora Educativa, ha explicat que el departament està disposat a continuar negociant i que hi ha voluntat d’acostar posicions: “Farem tant com sigui possible, ens reunirem tantes vegades com calgui, quan calgui, per afavorir un clima per a arribar a aquest acord que tots esperem”, ha dit. Així mateix, ha explicat que la proposta del departament preveu l’acceleració de l’acord de CCOO i la UGT. També ha dit que s’estudiaran nous complements que poden tenir a veure amb la millora educativa, i també de restablir-ne de perduts.

El secretari de Millora Educativa, Ignasi Giménez, adreçant-se als mitjans (fotografia: ACN).

Per part de CCOO, Ester Vila, portaveu de la Federació d’Educació, diu que treballen conjuntament amb Educació i la UGT per desplegar l’acord. Vila diu que part del treball ha estat presentat en la taula sectorial d’avui i creu que les reivindicacions dels sindicats són les mateixes que les del pacte del 9 de març. Lorena Martínez, de la UGT, en la mateixa línia que Vila, també ha dit que les demandes dels sindicats són recollides en l’acord i refusa les noves negociacions. “No es tracta de dissenyar un nou calendari de negociació, sinó de continuar treballant en la comissió de seguiment”, ha dit.

Els sindicats mantenen les vagues

Tot i les converses, els sindicats mantenen les vagues i han fet una crida a participar en la de tot Catalunya del 27 de maig. “El departament no mou fitxa, ens veiem obligats a mantenir la pressió als carrers”, ha dit Iolanda Segura, portaveu de la USTEC. I ha afegit que el pressupost ja no és cap excusa ni cap escull per a arribar a un acord.

Carles Amigó, de la Intersindical, ha convidat CCOO i la UGT a tornar als carrers i a reclamar més millores laborals. “La comunitat educativa ha dit no, els esperem i tant de bo vinguin. Ha estat una pantomima, posaven més bastons a les rodes que no pas lluitaven amb els altres sindicats”, ha dit.

La reunió al Departament d’Educació ha començat tocades les 17.30. Els sindicats han fet palès que s’avança gràcies a les mobilitzacions. També han assenyalat que en l’acord amb CCOO i UGT no hi havia moltes de les coses que ara proposen. Per tant, creuen que els marges són ampliables. Al començament, la consellera ha exposat la proposta, que els sindicats consideren incompleta, sense detall dels costs ni de l’augment de dotacions.

Els sindicats s’han queixat que les mesures de salaris no eren generals, per bé que la pèrdua del poder adquisitiu afectava tothom i, per tant, les millores no solament podien repercutir en una part. També volen tractar qüestions com els estadis. Sobre l’educació inclusiva, els sindicats creuen que hi ha falta detall i concreció. Volen que s’hi destinin 6.000 dotacions. En la proposta inicial, Educació preveia 1.348 dotacions per al curs vinent.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor