MINUT A MINUT

Confusió, queixes i retards en les primeres hores del tall del túnel de Roda de Berà

VilaWeb
Redacció
01.10.2024 - 08:01
Actualització: 01.10.2024 - 12:14

Les obres al túnel ferroviari de Roda de Berà (Tarragonès) obliguen a interrompre la circulació entre les estacions de Tarragona i Sant Vicenç de Calders (Baix Penedès) durant cinc mesos, a partir d’avui. Això blocarà els trens que connecten Barcelona amb el sud. Segons Renfe, el tall afectarà uns quinze mil usuaris diaris de les línies R13, R14, R15, R16 i R17 de Rodalia.

Renfe ha activat un pla alternatiu de transport (PAT), que consisteix a substituir els trajectes que habitualment fan els trens amb autocars —una norantena– i en el desviament temporal del recorregut de les línies R13, R14 i R15. Dit això, el tall no afectarà els usuaris que viatgin en trens Euromed o Intercity.

Uns quants usuaris s’han queixat de retards i de mala organització en el pla alternatiu de transport. Renfe ha reconegut que caldrà ajustar algunes coses del dispositiu, però ha assegurat que les primeres hores han transcorregut amb normalitat. “No hi ha hagut caos”, ha dit el secretari de Mobilitat i Infraestructures del govern.

12.05h

"No hi ha hagut caos"

El secretari de Mobilitat i Infraestructures del Departament de Territori, Manel Nadal, ha fet un balanç positiu del primer dia de tall ferroviari i ha assegurat que no hi ha hagut caos. En aquest sentit, ha dit que és evident que s'ha produït "un cert canvi" en la mobilitat, tot i que no ha volgut avançar dades del nombre de viatgers.

També ha indicat que caldrà veure si hi ha un augment substancial de l'ús de vehicle privat per part dels usuaris, ja que a la capital tarragonina l'afluència d'usuaris s'ha reduït. El secretari ha demanat disculpes als passatgers pels canvis que suposa el pla alternatiu en els seus hàbits.

"Les obres del túnel de Roda de Berà són molt necessàries, milloraran el servei de Rodalia", ha defensat.

12.02h

Cunit adverteix del col·lapse de la R2

El govern de Cunit (Baix Penedès) reclama a Renfe que ampliï el servei al corredor sud per evitar el col·lapse que ha viscut la línia R2 Sud arran de les obres a Roda de Berà. Bona part dels usuaris que han arribat en busos alternatius a Sant Vicenç de Calders, procedents de Tarragona, han optat per acabar el recorregut fins a Barcelona amb Rodalia en lloc del tren regional. Això ha fet que els trens arribessin a Cunit gairebé plens en hora punta i que a Cubelles, la següent estació, ja no hi hagués seients lliures.

El primer tinent de batlle de Cunit, Jaume Casañas, demana doblar el nombre de vagons i que els regionals amb destí a Barcelona parin a totes les estacions fins a Vilanova, on l'oferta de transport és més àmplia.

11.58h

Queixes i confusió entre els usuaris

El tall al túnel de Roda de Berà condicionarà la mobilitat d'uns 15.000 usuaris de la xarxa ferroviària durant cinc mesos. Avui, en el primer dia de la incidència, uns quants s'han queixat dels retards i de la mala organització del pla alternatiu de transport. "Això és un infern", ha dit un d'ells.

11.33h

Volen autobusos directes a Sant Vicenç de Calders

Els usuaris afectats pel tall ferroviari a l'estació de trens de Tarragona han exigit que també s'habilitin busos directes a Sant Vicenç de Calders, com els que surten des del centre de la ciutat. És el cas, per exemple, de la Concepció i el Lluís, dos dels usuaris que s'han vist obligats a agafar el servei que fa parada a Altafulla i Torredembarra, perquè l'altre els queda massa lluny. "Hi ha molts busos, però les esperes en aquests dos municipis han fet que arribem tardíssim", han denunciat. "Hem tardat més d'una hora per fer un trajecte que es fa en vint minuts", han dit. Ambdós han descrit la jornada com un desastre i han apuntat que Renfe "és un exemple de prendre decisions malament".

11.29h

Tarragona i el Vendrell faran canvis

Els batlles de Tarragona i el Vendrell, Rubén Viñuales i Kenneth Martínez, han dit que faran els canvis necessaris per millorar el flux de trànsit de les desenes d'autobusos mobilitzats en el pla alternatiu de transport. "No podem dir que tot hagi anat perfecte, però hem de veure quins canvis són necessaris perquè sigui una maquinària ben coordinada", ha dit Viñuales als mitjans, augurant que el nombre d'usuaris anirà a més els pròxims dies. En el cas del Vendrell, el batlle ha assegurat que han redistribuït el trànsit i ha requerit que les obres no s'allarguin més del previst per minimitzar les molèsties als veïns.

09.56h

Rodalia farà "petits ajustos"

Rodalia farà "petits ajustos" per millorar el pla de transport alternatiu pel tall ferroviari a Roda de Berà, amb l'objectiu d'encaminar els usuaris de manera més eficient cap als seus destins o sincronitzar més els trens i els autobusos per evitar desajustos. Així ho ha indicat el director de Rodalia, Antonio Carmona, en una declaració als mitjans de Sant Vicenç de Calders estant. Carmona ha dit que es posaran senyals a terra, i espais per a les files de gent. "Demanem disculpes pel canvi en la mobilitat de les persones, però és una inversió històrica del govern espanyol", ha dit Carmona, que ha demanat als passatgers "capacitat d'adaptació".

"Quan fem obres a casa, ens canvien les rutines per la vida diària, i ens hem d'adaptar", ha afirmat Carmona, afegint que entenen la molèstia, però que és per "donar el millor servei possible".

09.47h

Imatges de Sant Vicenç de Calders

L'estació de Sant Vicenç de Calders és un dels punts més calents en el primer dia d'afectacions ferroviàries pel tall del túnel de Roda de Berà. En aquesta estació és on arriben els autobusos del pla alternatiu i es recupera la connexió amb Barcelona.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
Interior de l'estació de Sant Vicenç de Calders (Fotografia: Albert Salamé)
Interior de l'estació de Sant Vicenç de Calders (Fotografia: Albert Salamé)

09.04h

Col·lapse pels autobusos

Els autobusos del servei alternatiu de transport fan cua per intentar d'accedir a l'estació de Sant Vicenç de Calders, que és el punt on es recupera la circulació ferroviària. La infrastructura té un aparcament petit i no està preparat per encabir tants vehicles.

VilaWeb
VilaWeb

08.48h

Usuaris opten per l'alta velocitat

El primer tren Avant que ha sortit des de l'estació del Camp de Tarragona (7:35) en direcció a Barcelona ha registrat un nombre elevat de passatgers. Uns quants d'aquests usuaris han explicat a l'ACN que habitualment es desplacen en trens regionals, però avui han optat per aquest servei d'alta velocitat perquè es volien assegurar d'arribar a l'hora a la feina.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

Altres usuaris del servei d'alta velocitat han explicat que han percebut més gent de l'habitual. Els dos primers trens Avant han sortit de l'estació sense incidències remarcables.

08.47h

Restablerta la circulació a Maçanet-Massanes

La circulació de trens entre Maçanet-Massanes i Blanes s'ha restablert poc després de les 8.30, després del tall relacionat amb un atropellament, segons que han informat Adif i Renfe. La incidència havia afectat la circulació de l'R1 i l'RG1 des de poc abans de les set del matí.

08.27h

Confusió a Sant Vicenç de Calders

Passatgers corrents, unes quantes cares malhumorades, informadors intentant de posar ordre i una àmplia flota de busos amunt i avall. Aquest és el panorama a primera hora a l'estació de tren de Sant Vicenç de Calders, on s'acaba el tall ferroviari. "És un infern", afirmen alguns usuaris, entre els quals hi ha hagut queixes per retards de més de vint minuts sobre l'horari previst.

VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb
VilaWeb

El tall de trànsit al túnel de Roda de Berà per les obres del corredor mediterrani ha convertit Sant Vicenç en el punt clau de les comunicacions entre les Terres de l'Ebre, el Camp de Tarragona i Barcelona. El dispositiu de busos ha estat "un estrès màxim" per a unts quants viatgers, que lamenten que "mai és possible arribar a l'hora a la feina". Aquest operatiu es mantindrà fins al març.

08.26h

"He hagut de sortir cinc hores abans"

Els usuaris de Tarragona que habitualment pugen al tren a l'estació, avui han hagut d'agafar un dels autobusos del pla alternatiu de transport. La majoria d'usuaris estaven informats sobre els canvis d'horaris i alguns han hagut de matinar per arribar a Barcelona. "Vaig a l'aeroport i he hagut de sortir cinc hores abans perquè no vull perdre el vol", ha dit el Juan Monsalve a l'ACN.

La portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, Ana Gómez, ha explicat que alguns dels xofers s'han perdut, però que els busos han circulat sense incidències destacables. "Esperem que el servei no empitjori al llarg del dia", ha afegit.

08.19h

Estrena "agredolça" de l'Avant a Tortosa

Estrena "agredolça" del servei Avant entre Tortosa i Barcelona. Entitats i usuaris han celebrat la recuperació d'aquest comboi, que sobre el paper ha de permetre retallar una hora el temps de trajecte fins a la capital del Principat. Tanmateix, critiquen que això s'hagi fet precisament ara, quan es preveuen problemes importants de mobilitat amb les obres del corredor mediterrani al túnel de Roda de Berà. A més, lamenten l'elevat preu dels bitllets i abonaments —Un 40% més, segons que ha calculat Diàspora Ebrenca— en comparació amb altres usuaris de Catalunya.

08.13h

Com afecta el tall a la connexió entre Barcelona i València?

Els usuaris que viatgen en els trens Euromed i Intercity no tindran cap modificació arran del tall. Ara, els que viatgen amb servei regional han de modificar el recorregut. Així, poden baixar a les estacions d'Hospitalet de l'Infant, Cambrils, Vila-seca o Tarragona per agafar un dels autocars fins a Sant Vicenç de Calders. En el cas de baixar a Cambrils, també poden agafar el tren Avant provinent de Tortosa, o un dels trens Intercity que van en direcció a Barcelona.

08.11h

Imatges del servei alternatiu a Tarragona

07.58h

Sense incidències, segons Renfe

El president de Renfe, Raül Blanco, ha assegurat que el desplegament inicial del pla alternatiu de transport pel tall de Roda de Berà funciona amb normalitat. En una breu declaració de Sant Vicenç de Calders estant, Blanco ha dit que valoraran dia a dia el funcionament del servei de transport alternatiu amb l'objectiu que "tot flueixi i els usuaris estiguin ben informats i arribin a temps".

Blanco ha remarcat que es tracta d'un pla complex. Per la seva banda, el secretari de Mobilitat del govern català, Manel Nadal, també ha valorat positivament les primeres hores, tot i admetre que durant el dia pot haver-hi algun ensurt.

Els representants de la Generalitat, com a titulars del servei, i de Renfe, però també el director de Rodalia, Antonio Carmona, han visitat a primera hora l'estació de Sant Vicenç de Calders. Està previst que la primera valoració oficial del funcionament es faci cap a les 10 del matí, una volta passada l'hora punta.

07.57h

Renfe habilita 87 autobusos per cobrir el tall

Renfe destina 87 autobusos al servei per carretera que ofereix com a alternativa per les obres al túnel de Roda de Berà (Tarragona), que s'allargaran fins al 2 de març. El dispositiu tindrà un cost de 30 milions d'euros i comportarà que els vehicles facin 600 viatges diaris entre Sant Vicenç de Calders i unes quantes estacions al sud del tall. En total s'han habilitat 30.000 places i 150 persones dedicades a informar els passatgers.

07.53h

Interrompuda la circulació entre Maçanet-Massanes i Blanes per un atropellament

Interrompuda la circulació de trens entre Maçanet-Massanes i Blanes per un atropellament, segons que ha informat Adif. Això afecta la circulació de les línies R1 i RG1. Els usuaris del tren afectat han estat evacuats, segons que ha informat Renfe.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor