Els productes orgànics, els superaliments i la cuina per plaer, a l’Alimentaria

  • L'esdeveniment celebra enguany el quarantè aniversari

VilaWeb
ACN
24.04.2016 - 22:00
Actualització: 24.04.2016 - 23:33

El Saló Internacional de l’Alimentació i Begudes Alimentària 2016 obre d’avui a dijous al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona. S’hi esperen 140.000 visitants i 4.000 empreses de 70 països. Enguany, les principals tendències giren entorn dels productes orgànics i els aliments de proximitat menys processats. També creix la demanda de superaliments, és a dir, productes millorats i funcionals per a augmentar el benestar i prevenir malalties. La recerca de plaer, l’entreteniment i la diversió per a crear experiències alimentàries és una altra de les tendències a tenir en compte. Organitzativament, la principal novetat és la presentació del saló ‘Multiple Foods’, que ocuparà tres dels sis pavellons operatius de la Fira i aplegarà les empreses multiproducte per canal, categoria de producte o tendència de mercat.

Enguany Alimentaria fa quaranta anys i els organitzadors esperen que sigui ‘l’edició més internacional, innovadora i gastronòmica de la seva història’. L’assistència prevista és de 140.000 visitants, dels quals 40.000 es preveu que siguin estrangers, i hi haurà més 10.000 reunions de negoci entre els expositors i els 800 compradors clau de tot el món convidats directament per l’organització. S’hi aplegaran els darrers llançaments de la indústria i s’hi mostraran les principals tendències del sector, sense deixar de banda la gastronomia i la restauració, els grans aliats del sector.

L’organització ha augmentat la inversió d’un 35% per convidar directament 800 compradors clau de diversos països, com ara importadors i grans operadors de la distribució i el canal Horeca. L’oferta comercial es distribuirà als salons tradicionals dividits per productes i sectors, que es repartiran en els 90.000 metres quadrats d’exposició. Es tracta d’Intervin (vins i espirituosos), Intercarn (carns i derivats), Restaurama (restauració) i Interlact (lactis i derivats). La novetat serà Multiple Foods, un saló més transversal que reuneix pràcticament la meitat de les empreses participants a la fira agrupades per àmbits d’especialitat.

Al Multiple Foods s’inclouran les participacions autonòmiques i els pavellons internacionals, a més de segments de mercat en alça com ara Healthy Foods (aliments ecològics, funcionals, infantils i per a necessitats especials), Fine Foods (gourmet); Mediterrean Foods (olis, fruites i vegetals), Snacks, Biscuits & Confectionery (dolços i aperitius); i Expoconser (conserves i semiconserves), a més de la zona Premium que comptarà amb una dotzena de firmes selectes de l’alta gastronomia. Una altra novetat destacada és la incorporació a Restaurama dels fabricants de begudes i de congelats.

Les principals tendències del mercat
L’espai The Alimentaria Experience comptarà amb els noms destacats de la restauració, com Joan Roca o Ángel León, però també amb joves promeses com Eduard Xatruch, Oriol Castro, Virgili Martínez, Ana Merino i Beatriz Sotelo, que formen part del grup de 40 cuiners que participaran en els tallers i mostres programats per experimentar en primera línia les noves tendències de la gastronomia.

Alimentaria inaugura l’espai Vinorum Think, on es revelaran les darreres novetats del sector, els vins catalans i espanyol que marquen tendència i els secrets per a entrar en mercats clau, com ara l’asiàtic, gràcies a experts, crítics de vi, enòlegs, sommeliers i xefs. El programa el completa un conjunt de conferències, tasts i demostracions culinàries. Els espais de degustació de la Barra d’olis d’oliva gourmet i la mostra ‘Espanya, el país dels 100 formatges’ completaran l’experiència gastronòmica.

El saló també inclou, per primera vegada, el concepte Halal per a potenciar el coneixement d’aquest tipus de productes agrupats sota aquesta etiqueta i esdevenir un punt de trobada entre exportadors i visitants. Les tres activitats programades són el Halal Supermarket, el Congrés Halal i el Halal Showcooking.

The Alimentaria Hub, amb l’espai Innoval com a referència, serà l’eix central per a conèixer les últimes tendències, innovacions i negoci del sector i esdevindrà un termòmetre de tendències que apostin per aliments a la carta, productes orgànics i de proximitat, sense oblidar l’interès per allò natural i ecològic , que es tradueix en una recerca d’una noves fonts de proteïnes. L’organització preveu que es faran més de 200 activitats, s’exposaran 300 nous productes que mostraran les tendències en alimentació dels anys vinents i es faran més de 10.000 reunions empresarials amb compradors internacionals.

Innoval és el lloc de la fira que agrupa els últims llançaments de la indústria i que serveix de termòmetre de tendències. Enguany es presenten al voltant de 300 productes. Snacks a base de pèsols; brioixeria amb ‘Chlorella’, alga rica en proteïnes; el primer vermut ecològic del món; una tònica artesanal de maduixes salvatges; salsitxes de frankfurt vegetals, embotits i formatges per a vegans; galetes que ajuden a reduir el colesterol; brou natural de carxofa ecològic; i cafè soluble amb magnesi per combatre la fatiga són alguns dels productes que es veuran a l’exposició.

Un impacte econòmic de 170 milions
Alimentària 2016 tindrà un impacte econòmic de 170 milions d’euros per a la capital catalana, segons dades de l’organització. Com a exemple, els hotels de la capital catalana tenen aproximadament un 90% de les places reservades, en bona part gràcies als 140.000 visitants que rebrà el certamen. De fet, la indústria de l’alimentació i begudes és el primer sector industrial en facturació dels Països Catalans i d’Espanya, amb vendes de 93.000 milions d’euros el 2014, un 1,9% més respecte l’any anterior (segons les últimes dades disponibles de FIAB), que equival gairebé al 3% del PIB de l’estat espanyol.

Vaga de metro i dispositiu de mobilitat
Coincidint amb la fira Alimentària, els principals sindicats del metro de Barcelona han convocat dues jornades de vagues parcials demà i demà passar, ‘com a mesura de pressió contra la paralització de les negociacions del conveni col·lectiu’. Les aturades previstes per a demà són de les 8.00 a les 10.00 hores i de les 17:45 a les 21:00 hores. I demà passat, de les 9.00 a les 15.00 hores i de les 22.00 hores fins al final del servei. Dimecres els treballadors del metro es manifestaran a partir de les 10:30 hores des de la plaça d’Urquinaona fins a la plaça de Sant Jaume.

Segons TMB, els serveis mínims per a demà seran del 50% entre les 8.00 i les 10.00 hores (amb intervals de 6-8 minuts a les línies convencionals) i entre les 17.45 i les 20.00h (amb intervals de 8-10 minuts a les línies convencionals). De les 20.00 a les 21.00h, els serveis mínims seran del 30% (amb intervals de 13-16 minuts a les línies convencionals). Pel que fa a dimecres, els serveis mínims seran del 30% entre les 9.00 i les 15.00h (amb intervals de 10-16 minuts a les línies convencionals) i entre les 22.00h i el final del servei (amb intervals de 23-33 minuts a les línies convencionals).

Per garantir la mobilitat dels assistents, Fira de Barcelona ha contractat serveis d’autobús llançadora entre els principals hotels que allotgen els assistents i el recinte firal de Gran Via. A banda, l’organització ha augmentat la capacitat d’aparcament per a vehicles privats amb els pàrquings disponibles al centre comercial de Gran Via 2 i ha acordat amb les autoritats de millorar la regulació dels semàfors al voltant de la Fira per facilitar el pas de vehicles. A banda, el servei dels FGC reforçarà les freqüències dels seus trens durant el certamen i diversos expositors han contractat vehicles privats. Amb tot, l’organització recorda que durant la vaga el servei de metro continuarà funcionant, tot i que amb els serveis mínims.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any