Els pilars de la terra

  • A Madrid, i segurament alguns a Barcelona, comptaven que amb l'alliberament dels presoners la gent ho deixaria estar, però no, ni parlar-ne

Vicent Partal
18.07.2021 - 21:50
Actualització: 18.07.2021 - 22:00
VilaWeb

Hi ha companys periodistes per qui sent un respecte diguem-ne reverencial. Puc estar-hi més d’acord o menys en tal o tal qüestió, però els reconec que porten dins seu la millor cara de la professió: la capacitat de veure-hi i sentir-hi més enllà d’on hi veu i hi sent la gent corrent. Gonçal Mazcuñan, un dels homes que va posar dempeus durant la transició el Regió7, n’és un. De manera que aquest dissabte, quan vaig rebre un missatge de correu seu, com faig sempre, vaig parar-hi un esment especial.

Mazcuñan em feia arribar un vídeo personal i una nota molt breu, aclaridora. El vídeo mostrava un fragment de la marxa del conseller Jordi Turull travessant el Principat, concretament al tram de Sant Benet a Sant Fruitós de Bages, durant la vuitena etapa. A un costat, s’hi veia una dona amb samarreta groga i barret, fent sonar el “Cant dels Ocells” amb la flauta travessera, mentre la llarga corrua de caminants l’aplaudia quan passava. De sobte, el conseller emergia entre els caminants, barret de palla i motxilla a l’esquena, i enregistrava les imatges amb el mòbil. Primer en horitzontal i després en vertical. I quan la dona ja enfilava les darreres notes, amb una mirada profunda i sentida, Turull desava el mòbil en la butxaca per anar a fondre-s’hi en una abraçada.

Una escena bonica, una més, podríem pensar. Però la mirada de Mazcuñan no és mai anecdòtica. Per això al correu m’indicava que la dona en qüestió era Anna Ortega, ànima de Música per la Llibertat, el grup, la iniciativa, que ha escampat arreu del país la tradició de tocar una versió del “Cant dels Ocells” solidària amb els presos polítics. La que Turull mateix havia escoltat des de la cel·la tantes nits.

La història mereix ser contada i jo la conte com me l’expliquen. El primer de novembre de 2017, una setmana després de proclamar-se la independència, setmanes després de l’empresonament de Jordi Cuixart i Jordi Sànchez i tan sols hores abans que el vice-president Junqueras i set consellers de la Generalitat ingressassen a la presó espanyola d’Estremera, Anna Ortega va recuperar una flauta que feia molts anys que no tocava i es va plantar a la plaça de l’Ajuntament de Sant Fruitós de Bages, tota sola, amb els seus fills. A les nou del vespre en punt. Va pensar que fer sonar el “Cant dels Ocells” era allò que ella podia fer per protestar. Que tenia la responsabilitat indefugible de protestar i que no havia d’esperar ningú per a posar-s’hi. L’endemà s’hi uniren tres persones. Dos dies després ja eren una dotzena i ben aviat la Música per la Llibertat es va anar expandint i estenent en moltes viles i ciutats. Primer al Bages: Artés, Sallent, Manresa, Santpedor… I després en molts més indrets, no solament del Principat, sinó de tots els Països Catalans. Alguns ho han fet cada dia. Molts altres un dia la setmana. Tots fent sonar l’himne del mestre Casals. Solament ells, tots els qui han fet això en qualsevol plaça del país, saben què ha estat tanta perseverança. Trobar els músics, coordinar-los, fer les pancartes, repartir-les a l’hora de començar i plegar-les al final, enregistrar-ho, penjar-ho a la xarxa, fer-ho arribar dins les presons. La idea era simple, i tan simple com era. Però algú l’havia de tenir, i va ser l’Anna.

Divendres, el vespre abans de rebre el correu de Mazcuñan, vaig ser a Vic en un acte organitzat precisament per l’ANC i les Àvies i Avis de la Plaça (vídeo). A la mateixa ciutat on el dia abans s’havia fet una gran concentració que simbòlicament havia passat el relleu dels presoners del govern a la resta de represaliats. I encara no havia entrat al recinte del Sucre, on es feia l’acte, que els avis i les àvies, vestits amb samarretes grogues, ja em van explicar que havien decidit de continuar fent les concentracions cada dimarts, encara que els presos ja fossen al carrer. I que havien decidit de fer més coses, encara. I em van insistir, sobretot, que informàs els assistents que preparaven un autobús per a baixar avui a Barcelona a donar suport a Pol Serena, militant de Jovent Republicà que és jutjat al TSJC, on li demanen vuit anys de presó arran de la vaga contra el judici de l’1-O.

Acabada la conferència, Joan, un amic dels Alamús que també era a la sala, em va explicar que a Lleida havien pres la mateixa decisió: continuar. I m’arriben notícies de més bandes del país on passa això mateix. La gent vol continuar protestant, conscients que els indults han tancat, si de cas, nou carpetes personals però que hi ha l’exili i una repressió ferotge que no s’atura. I que, siga com siga, amb això no han enterrat ni poden enterrar la qüestió de fons.

No tinc la sort de conèixer personalment Anna Ortega, però aquests anys he conegut moltes Annes Ortega per tot el país. Gent d’una resiliència a prova de bomba que a mi m’agrada d’anomenar els pilars de la terra, perquè per a mi ho són. Són persones poc conegudes pel gran públic i fora del seu àmbit territorial, que defugen qualsevol notorietat, però que no defugen mai cap feina. I n’hi ha a cabassos. És gent que t’explica el país com si fos una part més del seu cos. Gent amb qui saps que pots comptar-hi sempre, fins i tot si els demanes la cosa més insòlita a l’hora més intempestiva. Gent que pot fer quilòmetres per debatre i per escoltar, per donar un colp de mà. Gent que no es descuida mai d’explicar amb un missatge concís i breu les novetats importants que no haurien de quedar fora del radar. I n’hi ha tants…

Ara, ahir ho vam tornar a viure amb l’estúpida utilització partidista de la polèmica sobre els hidroavions. Vivim un moment de molta confusió política, d’un gran desencís amb la classe política. I per això crec que és important de remarcar que aquesta gent, els pilars de la terra, és la que al capdavall és important. I que les seues decisions són les que a la llarga pesen i marquen la diferència. Per més desapercebudes que puguen passar al gran públic. Per més que no es vegen mai a TV3. Com ara aquesta decisió de continuar al carrer tocant el “Cant dels Ocells” malgrat que els presoners ja siguen a casa. A Madrid, i segurament alguns a Barcelona, comptaven que alliberant-los la gent ho deixaria estar, però no, ni parlar-ne.

D’ençà del 2006, el Principat ha viscut una epopeia extraordinària, el moment més vibrant de la nostra vida i pense que algunes lliçons ja les hauríem d’haver apreses. Entre el 2006 i el 2012, polítics de partits diversos van creure que aquest país era un país dòcil que podia ser conduït per les avingudes que ells pensaven que els afavorien. Fins que es van trobar arrossegats, de baix estant, per la rierada que havien construït quatre clarividents a Arenys de Munt i per allò que havien fabricat discretament milers i milers de dissidents –de gent que dissentia i dissenteix i dissentirà sempre de la política professional i professionalitzada. Allò que vam viure entre el 2015 i el 2017 és difícil de descriure, perquè per primera volta vam caminar junts, també amb els polítics, i vam fer allò que no hauríem somniat mai. I després, sí, els partits han tornat a fer política de part. Obsedits i encegats. I com a societat hem tornat enrere. Tant, que podem interpretar que els polítics professionals, al govern i a l’oposició, encara espantats per la llum del Primer d’Octubre, intenten de tancar la revolució per dalt, malden per donar per acabada la revolta catalana i volen tornar a sentir-se com si fossen els propietaris del país, en compte de ser-ne els servidors.

Tot plegat decep i entristeix, és cert. Però, al costat d’això, Anna torna a tocar la flauta travessera i Gonçal Mazcuñan em demana que m’adone del significat d’això. Mentre les àvies de Vic decideixen que avui baixaran a Barcelona a acompanyar aquest noi i que demà seran allà on sempre han estat, protestant tossudament alçades. I, què voleu que us diga? Són aquestes petites coses que fan que jo estiga tranquil i relaxat, satisfet de viure aquest moment en aquest país. Perquè comprove que els pilars de la terra no s’han mogut ni es mouran i que, per tant, com vam aprendre molt abans del gran Octubre, tot és i tot serà possible. Llegiu aquest editorial com el meu senzill homenatge a tota aquesta gent.

PS. Fa un parell de setmanes, us vam oferir un especial de les “Històries de VilaWeb” en què explicàvem divuit rutes de muntanya pels Països Catalans. Avui us oferim una visita a divuit platges i cales, amb un format espectacular que fins i tot us permetrà d’apreciar-les amb fotografies immersives. Ho trobareu ací.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Jaume Bonet
Jaume Bonet
18.07.2021  ·  22:09

La gesta del primer d’octubre del 2017 la feu la gent, no els polítics.
No deixem que la malaptesa d’alguns trenqui l’empoderament del poble.
Mantinguem la il·lusió, els ànims i el combat.

Dels dirigents segur que qualcun se’n pot salvar, però si no fos així, si resultàs que cap d’ells no és de fiar, no reneguem d’allò que la gent va conquerir. Facem memòria:

El 2010, després de la sentència del TC contra l’estatut que el Congreso ja havia rebaixat a bastament, els dirigents convocaren una manifestació però el poble els passà per davant, la gent es va col·locar davant la capçalera dels polítics , i capgirà els eslògans oficials transformat-los en IN-INDE- INDEPENDÈNCIA.

El 2012, quan l’ANC ja havia nascut i convocat per l’11 S, n’Artur Mas , d’entrada, desaconsellava la manifestació per la independència i, quan veié que seria un èxit gros, deixà de desaconsellar-la però digué que ell no hi aniria.

El 2012, després de l’aclaparadora manifestació independentista, n’Artur Mas intentà negociar amb en Rajoy, l’anà a veure amb 23 propostes de les quals en Rajoy no li’n va acceptar cap ni una. És molt probable que si en Rajoy li n’haguera acceptat una partida en Mas no hagués acabat fent el pas cap a “l’autodeterminació” per dir-li un nom, però el poble va començar les consultes locals sobre la independència, sense esperar què faria en Mas.

Les cadenes humanes, les manifestacions massives, la consulta del 9 N, etc., foren gestes de la gent que a vegades tenien els polítics fent-los costat, a vegades els tenien decantats cap a un costat i de vegades els tenien en contra (i aigualint la cosa o desentenent-se’n com feren tants molts pel 9 N, i a d’altres envits).

El 27 S fou tothom qui es mogué, no només els polítics.

Va funcionar bé lo del les urnes perquè eren pocs els polítics professionals implicats i molta la gent sense professió de polític que hi participà. I el primer d’octubre va funcionar bé de partida, perquè la gent (no els polítics) s’havia empoderat de les escoles i dels centres de votació, i va continuar bé perquè la gent (no els polítics) s’enfrontà a la bèstia, s’organitzà, es mobilitzà.

Que probablement els partits, veient la força de l’ANC i d’Omnium, han intentat col·locar els seus “manobres” estratègicament dins aqueixes organitzacions, jo ho crec (és cosa pròpia dels partits el fer coses així), però no crec que hagen pogut col·lapsar del tot la capacitat de les esmentades associacions de connectar amb allò que la gent exigesca.

Els partits estan actuant de manera decebedora, sembla que vulguin desmobilitzar la gent, fer perdre les ganes i el coratge: les declaracions d’en Jordi Sanchez i d’en Junqueras, pidolar un referèndum quan el poble ja l’ha fet i ja l’ha guanyat, parlar d’autodeterminació i d’amnistia quan el poble ja va guanyar la INDEPENDÈNCIA.

Les eleccions generals i/o autonòmiques no són ni lo únic ni lo principal com quedà demostrat amb les mobilitzacions esmentades i les altres que no hem esmentat, i amb la consulta del 9N, i amb el referèndum del primer d’octubre i amb la vaga general del 3 d’octubre, i amb l’ocupació de l’aeroport, i amb el tall de La Junquera, i etc., etc., etc.

Hi hagué l’error de que la gent encara es fiava dels dirigents polítics, cosa que no crec que ara succeís. L’onze de setembre d’enguany pot esser un clam per la independència (NI AMNISTIA NI AUTODETERMINACIÓ. INDEPENDÈNCIA), i pot ser un clam contra els qui han sembrat el desànim (QUI DUBTI DE QUE JA L’HEM FET I L’HEM GUANYAT QUE ES RETIRI A CASA SEUA) (no cal acusar ningú de traïdor, però si demanar-los que es decantin) .

I pot esser un clam exigint a ANC i a Omnium que deixin de fer seguidisme dels partits i que treguin fora de ses directives la gent compromesa partidàriament. És lícit estar compromès amb un partit i ho és estar compromès amb una organització no partidista, però és il·legítim que una militància contamini l’altra militància.

Si la gent ho fa així, els partits se sentiran pressionats, com s’hi sentiren per a fer la deriva que han anat fent aquests darrers 9 o 10 anys, però si no reaccionen correctament tampoc no hem d’abaratir el somni, ni abandonar-lo, ni deixar d’actuar per a fer-lo realitat.

Malgrat les eleccions no siguin lo principal potser no caldrà deixar-les del tot de banda: sembla que sí que hi ha polítics que creuen fermament que el primer d’octubre és la data fundacional de la república catalana independent. Caldrà esperar i veure si són capaços d’aconseguir el control de l’estructura dels seus partits (a qualcun d’ells com a mínim) i/o, en cas de no ser capaços d’agafar el control de cap dels grossos, si surten dels seu partits per aliar-se amb les altres candidatures sense representació parlamentària i generar una nova opció per a votar.

En darrer extrem tendríem el recurs de votar les opcions extraparlamentàries que no aconseguiren cap escó, però que a l’hora de sumar els vots de les opcions “teòricament” independentistes, permeteren sumar el 52 per cent dels votsa candidatures, percentatge que hauria estat molt superior si els 600 o 700 mil decebuts amb els partits grossos haguessin anat a votar els extraparlamentaris.

EN QUALSEVOL CAS EL POBLE JA HA SENTIT LA LLIBERTAT, I
“QUI HA SENTIT LA LLIBERTAT TÉ MÉS FORCES PER VIURE”

I la lluita per independència de Catalunya forma part de l’empoderament de la gent contra els poderosos del món, de la lluita per la democràcia a nivell mundial.

Josep Usó
Josep Usó
18.07.2021  ·  22:30

Aquells que varem viure els fets que van fer un primer cim el 2017 recordem perfectament com els “polítics” es van haver d’afegir al poble per a no quedar molt fora de joc. Com molts d’ells fa massa temps que viuen en els seus despatxos fent la feina de controlar aquells que els poden prendre el lloc, no tenen temps d’assabentar-se del què de veritat passa. El poble seguirà endavant. I molts dels professionals de la política es tornaran a quedar darrere. Serà llavors, quan perdran la única feina que sembla que saben fer: aparentar que tenen alguna mena d’importància.

Jesús Albiol
Jesús Albiol
18.07.2021  ·  22:45

La resisliencia social – també el sentit del vot- ha de fer passar a tots els actors de l’àmbit polític democràtic pels carrers de l’amnistia i l’autodeterminació. Com més empoderem els polítics, millor podran conduir la societat cap a eixos indrets; queixar-se de que fan política de vol curt, que volen tancar per dalt el procés i demés, només donen motius perquè ho facin. En canvi, votar-los, exigir-los, ajudar-los, acompanyar-los … els fa cada cop més difícil renunciar a eixes dos vies.
Resiliencia vol dir resistir, mantenir-se ferm, mantenir la integritat i la dignitat malgrat les circumstàncies, no claudicar, … això és el que cal per no recular i seguir endavant.

Frank Compernolle
Frank Compernolle
18.07.2021  ·  23:13

Impressionat per aquest editorial de Vincent Partal. La bellesa i la paciència com a arma contra la força bruta de la intolerància.

Shaudin Melgar
Shaudin Melgar
18.07.2021  ·  23:27

Els teus articles sempre m’agraden, Vicent. I com que acostumo a estar-hi d’acord (a més d’anar sempre de bòlit per culpa de la feina) no puc dir gaire en un comentari. En el d’avui només voldria comentar que a les meves classes de cultura catalana, que ja coneixes, a més d’explicar la història dels Països Catalans, l’art, etc. i tot el que ha estat el procés cap a la independència, explico moltes petites històries de gent catalana; gent que conec bé o no tan bé o que només sé què fan, totes dedicades al país i a la independència. Durant 25 anys he contat moltes d’aquestes històries a les classes. Abans estaven més enfocades a dedicació al país i a la llengua; després s’hi va afegir la independència i tot el que ha arrossegat. Tinc moltes històries de l’1 d’octubre de 2017, de com el van viure gent diferent, a tall d’exemple perquè hi ha històries de molts moments o de gent que persisteix fent alguna cosa, com ara les Ávies i Avis de la Plaça o la flautista Anna Ortega, que ens has explicat, gent moltes vegades anònimes. I quan fas una classe i, a més de la història del país, antiga o recent, intercales totes aquestes històries de gent que no són ni polítics, ni famosos, de gent que podria ser els meus estudiants o els seus pares o avis, l’impacte en els alumnes és molt més notori.

Enric Carbó
Enric Carbó
18.07.2021  ·  23:58

A Tortosa també han continuat manifestant-se cada dilluns

jaume vall
jaume vall
19.07.2021  ·  00:00

Bon editorial. Una troballa aquest paral·lelisme, o tal vegada aquesta fusió entre l’anècdota i la categoria, entre el primeríssim pla i la visió panoràmica, entre la inofensiva gota i la imparable onada.
Sí, celebrem que podem comptar amb aquests pilars de la terra, imprescindibles perquè com a país estiguem ben falcats en la base social. Ara bé, igual com són necessaris, no són suficients. Tres pilars : el poble, les institucions, els altres països.

josep soler
josep soler
19.07.2021  ·  00:14

La “gent” no hem deixat correr. Només ho han fet els vividors de la política, per no posar en perill la nòmina.

Si l’esquerra borocràtica és l’altra dreta: els polítics que diuen ser independentistes i venedors de “taules” són l’altre unionisme.
I quan són les dues coses, és allò que en diuen ‘via àmplia”.

Juan Martin ALEGRIA
Juan Martin ALEGRIA
19.07.2021  ·  00:25

Moltes gràcies, Jaume Bonet.

Sr. Partal, n’hi ha prou d’emotives proclames.

Josep Maria Martín
Josep Maria Martín
19.07.2021  ·  00:48

Bonica història la de aquesta gent sensible, tendra i compromesa amb la patria.
Història real.

En sóc testimoni cada dilluns a Plaça de la Vila. Encara que plogui o geli.

Hem de denunciar que questa gent ara és menyspreada i tractada d’inútil per polítics principalment d’ERC que veu amb satisfacció com va agafant volada la seva política de vassallatge.
Junts i CUP van fent costat a Junqueras dissimuladament.
ANC i Omnium van fent costat a Aragonès dissimuladament.

És la SEGONA TRAÏCIÓ DELS LIDERS.
Traïcio que consumarà, completarà, culminarà el gran somni d’Espanya: fer desaparèixer per sempre Catalunya.

Escampem la bondat dels Pilars de la Terra.

Antoni López
Antoni López
19.07.2021  ·  01:35

Sr.Director: La seva editorial d’avui m’ha emocionat, i m’explico. El meu pare va esperar poc per allisonar-me politicament. Era republicà i separatista i quant jo em queixaba per la imposició del castellà al cole, em deia: ” aixó es poc important mentre parlem i llegim català a casa; al cole HAS DE SER-HI I AGUANTAR. LES IDEES SON EL QUE ET FARÀ AGUANTAR, PERÓ HI HAS DE SER.

Ferran Ribó
Ferran Ribó
19.07.2021  ·  01:46

Vicent una altra volta has aconseguit trasvalsar el meu ànim en llegir l’editorial d’avui. I he d’afegir que he llegit el primer dels comentaris, de’n Jaume Bonet, amb la mateixa atenció que l’editorial. I també altres comentaris següents.
Aixo m’ha fet pensar que la comunitat de VILAWEB també és un dels moltíssims altres pILARS DE LA TERRA dels nostres països Catalans. Gràcies per renovar la flama del poble, amb perseveranca i sabiduria.

Núria Castells
Núria Castells
19.07.2021  ·  01:49

A la Garriga també hem decidit continuar manifestant-nos.
Els presoners polítics han sortit de la presó amb un indult parcial i reversible (quina vergonya aliena sentir el cínic de Sánchez Castejón dient, amb arrogància castellana, que “hay un tiempo para el castigo y un tiempo para el perdón”. Es deu pensar que és el déu de l’Antic Testament, pobre estúpid!).

Ells han sortit però ens queden milers de represaliats i se n’hi aniran afegint, ja que la repressió no s’aturarà. I aquesta gent s’ha de protegir tant com puguem perquè la solidaritat és l’arma més poderosa que tenim. Cada persona que s’arrisqui o que sigui perseguida ha de saber que no estarà sola enfront de la fúria de l’estat. N’ha de poder tenir la certesa absoluta. Així que les concentracions populars tenen motiu més que suficient per continuar.

És més: les concentracions populars han de servir per a dir-nos, a nosaltres mateixos, que facin el que facin els polítics professionals, el poble seguirà la lluita.
I que si els polítics professionals pretenen desmobilitzar el poble, el poble trobarà altres líders.
I seguirà.
Perquè som el poble de l’1-O. I això no s’oblida fàcilment.

Consol A
Consol A
19.07.2021  ·  07:17

A Granollers ens continuem manifestant cada dimarts.

Carlos Armengol
Carlos Armengol
19.07.2021  ·  07:22

Els dimecres a la plaça del Rei de Barcelona, també continuen (des de novembre de 2017, amb alguna adaptació en els moments més greus de la pandèmia). Aquest dimecres, 21 de juliol de 2021, dedicat de manera especial als repressaliats més anònims.

Maria Rosa Biadiu
Maria Rosa Biadiu
19.07.2021  ·  07:50

Gràcies Vicent! Una altre volta m’has enlairat l’esperit,la il·lusió i l’esperança. Enamorada del nostre poble i dels petits grans de sorra que la nostra gent va aportant dia si dia també , i gràcies a ells ,a nosaltres ho farem deixant als polítics relantius amb un pam de nas.

Joan López
Joan López
19.07.2021  ·  08:06

Un editorial que feia falta, força I salut per tota aquesta gent,que mantè viu l’espirit I fà nosa a els politics autonomics. Per cert lo de TV3 una llàstima,cada dia pitjor.

joan rovira
joan rovira
19.07.2021  ·  08:39

Sr. Partal, naturalment que hi són les “persones” (comentari d’en Jaume Bonet); que ho dubtava? Però els “càrrecs”, encara no; que no ho sap?

-Per això, cal desmuntar “carreu” a “carreu” l’edifici colonial que l’estat absolutista, mitjançant els seus intermediaris, sotmet a les “persones” d’aquesta nació.
(Tal com va fer el M.H.P. Torra en reconèixer que la Generalitat era un impediment per a la construcció de la República catalana)

-Per això, cal desmuntar “carreu” a “carreu” l’entramat dels interessos colonials que, mitjançant els col•legis professionals, departaments universitaris, sindicats, premsa, etc., sotmeten als ciutadans d’aquesta nació.
(Tal com es va fer palès en les darreres eleccions a l’ICAB. Què passa amb el col.legi d’economistes que només al final ha donat suport al Sr. Andreu Mas-Colell. I tots els altres col.legis professionals? I, el col.legi de periodistes?)

-Per això, cal proveir-nos amb un “llenguatge” nou i clar que desmunti:

1. La “dissonància cognitiva” que el poder colonial sotmet als ciutadans i remarqui, capgirant el sentit i rellevància, dels “anònims” amb noms i cognoms que fan coses i els “càrrecs” amb noms i cognoms que se n’aprofiten.

(D’aquí el suggeriment imprescindible de parlar clar i evitar l’especialització per separat, perquè viuen junts i uns fan i els altres utilitzen la teranyina colonial per viure:
“Anònims”: Anna Ortega, Pau Casals, etc.
-“Càrrecs”: està ple d’aprofitats en tots els partits, professions, departaments universitaris, etc., que no han denunciat el sistema colonial i, a sobre, els hi permet fer el que fan, ara sí com “anònims”. Cal posar la catxa de la “dissonància cognitiva” al descobert! Per exemple: (Puigcercós, Ridao, etc.) (Macias, Puig, etc.) (Navarro, Hereu, etc.) (Herrera, Domènech, etc.) i etc. i totes les institucions que ningú vota i són els que prenen les decisions econòmiques, al servei de l’estat colonial: AMB, CZF, Fira, Turisme, Ports, Aeroports, Ferrocarrils, etc. Un entramat colonial colossal on els “càrrecs” es reparteixen, sense que ningú els voti, les nòmines; amb els esforços fiscals dels “anònims”. Inaudit que encara, quaranta-sis anys després, no s’expliqui.

2. La planificació, a banda de les persones, que el sistema colonial programa de manera precisa la transmissió de les plusvàlues, mitjançant els partits i les professions, a determinats lobbys internacionals, espanyols i catalans.

(S’estudia fora com l’estat, mitjançant l’AMB, controla el 65% del PIB de Catalunya que representa el 15% de l’Estat espanyol.
-Només cal veure com, un cop foragitada l’activitat de BCN, ara sota qualsevol excusa es vol implantar el TRAM, les superilles, etc., sense explicar el motiu: la”sharing economy” prevista per a BCN.
-Mentrestant, es vol ampliar l’aeroport, els Jocs d’hivern, etc., sense cap explicació per part dels urbanistes, economistes, etc. de l’organització territorial del Principat en relació a la resta dels Països catalans -en xarxa, concentrada, dispersa, etc.-
Com tanta incongruència, no forma part d’un debat permanent? També a la premsa! Doncs, perquè les elits colonials sostrauen aquest debat dels ciutadans, que converteixen en mers espectadors dels càrrecs, i se n’apoderen per tal de distribuir-se els encàrrecs i les plusvàlues que genera aquest gran negoci de l’urbanisme colonial).

Acabo, totalment d’acord, que les “persones” són els “pilars” de la terra on s’assenta la República catalana i afegeixo, els “càrrecs” seran anecdòtics, en tant que la premsa hi ajudi -s’haurà acabat relatar la història com una efeméride d’uns quants- perquè el que és important són les polítiques que fan una vida en comú per a les persones que habiten un territori i decideixin fer-lo, siguin la tretzena o primera generació, com a seu.

MONTSERRAT VILA
MONTSERRAT VILA
19.07.2021  ·  08:40

A Valls tampoc ho deixem estar. Cada dia 16 feiem concentració pels presos, la seguirem fent per denunciar la Repressió. També Cada primer dissabte de mes fem el VxLL, el seguirem fent per reivindicar la República. Els dimecres el col.lecitu d’avis Taca d’Oli es segueix trobant a la Plaça del Blat. SEGUIM. FINS QUE HO ACONSEGUIM!

Joan F Ruiz
Joan F Ruiz
19.07.2021  ·  08:51

I perquè no surt, de tant en tant o cada dia, a TV3 i CatRadio Anna Ortega i altres de semblants?

Tenim poca opció de TV en català, TV3 era, insisteixo en “era”, un referent. Avui dia és la corretja de transmissió de “l’eixamplament de base” d’ER, junquerista.
Veig el TN vespre i veig com cada dia ens intenta colar “sin que se note el cuidado” més espanyolisme, i notícies “culturals” edulcorades per a despistar la gent. Ni una vegada, que jo recordi ha sortit l’Anna Ortega, Músics per la llibertat, o d’altres manifestacions de que el poble català manté la flama. És evident no l’interessa als Rufián, Junqueras, Aragonès, etc., per a ells cal alliçonar el poble perquè pari l’altra galta davant l’opressor, els hi va la nòmina, la poltrona.
D’altres programes ja ni els veig, com el FAQS, per la desagradable sensació que m’han produït molts dels convidats anticatalans que han portat, no ens calia veure aquesta gentussa, per això ja hi ha les altres TVs.

Quant diferent aquesta TV3 o CatRadio de la que emetia entre el 2015 i el 2017!!!
Suposo que hi ha bons periodistes, no depurats encara per ER, però no els veig.

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
19.07.2021  ·  08:54

Exacte, Partal. Si algú es pensava que amb els indults deixeriem de anar diàriament o setmanal a les places a protestar, està greument equivocat. Seguim i seguirem, que tothom ho tingui clar. Malgrat la repressió, malgrat la pandèmia, malgrat tot. Perquè les causes de la protesta segueixen i més aviat van augmentant. I els que pretenen minusvalorar els fets de l’Octubre del 17 que sàpiguen que aquells fets donaran llum a unes quantes generacions, tres com a mínim.

És molt senzill: jo no vull viure en un país o estat on el ministre de l’Interior és un jutge responsable de no haver investigat tortures en molts casos, i que acumula condemnes per aquesta causa del TEDH! I que té la indecència de no dimitir quan aquests fets es fan publics. I això només és un petit (!) exemple….

Per tant seguim i seguirem. Donec Perficiam!!

jordi Rovira
jordi Rovira
19.07.2021  ·  09:14

Sí senyor, una sentència molt ajustada! I sobretot la part final, més que un complement, una veritable ubicació que defineix. “De la terra” doncs, indica tot allò assentat per sobre de qualsevol exercici de poder, i de qualsevol voluntat política artificial. De fet, tots els tractats de política i de “Bon Govern” van d’això mateix: com fer que el poder des de dalt substitueixi la connexió entre “La Terra” i els homes que n’obeeixen el seu batec i viuen amb ella . Si la substitució té bons resultats i dóna millors fruits, guanya el poder. Quan no, apareix el malestar i la idea de revolució s’esdevé obligada. Sobre la verificació dels fruits en forma de resultats, tots entendrem que és un tema controvertit. Tan controvertit que s’acaba mesurant amb compromisos posats sobre la taula. Els comptem amb vots, però també es compten amb voluntats ( a voltes capricis ). Avui, l’editorial en relata unes quantes: les voluntats anònimes del independentisme. I mentrestant, a l’altra costat, les voluntats anònimes de l’unionisme: Del Toro, De los Cobos, Marchena,…, Llarena. Fins i tot avui i podem posar els Lucena, o els Bramon de torn. O tots aquells i aquelles que “fan passar bou per bèstia grossa” des de qualsevol dent d’un petit engranatge. L’efecte Txornòbil està aquí. Un lloc que és clarament a l’anvers de la promesa del “peix al cove”. De tant poc creïble que resulta aquesta última, tan ferm el clam de continuar. Vés! Saber fins on arriba el grau de desconfiança en forma d’espietes, no ens en doni pista ferma. Sí! El seu poder fa temps que no porta res de bo. Estan més encallats que no intenten parar-nos a nosaltres.

Joan Mollà
Joan Mollà
19.07.2021  ·  09:40

A Sants també ens manifestem des de novembre del 2017, tots els dilluns a les 8 del vespre, faci fred o calor, sigui Nadal o Cap d’Any. Algunes vegades, Vicenç, t’hem convidat i has vingut a donar-nos ànims.
Certament, amb la sortida dels 9 presos res no acaba: hem de seguir lluitant pels exiliats i pels més de 3000 represaliats. I per anar fent realitat el nou País que somniem. Per això una de les consignes de més èxit és “Només la República ens alliberarà” ( la catalana, evidentment ). En tot cas, aquesta persistència de prop de 4 anys tracta de mantenir el caliu per, quan sigui el moment, encendre la flama de la llibertat.
Només afegir que tenim un poble meravellós, i que ens mereixem una classe política millor. Que pensi en el País i no en les poltrones i la lluita fratricida. Perquè qui no vol la unitat no vol, realment, la independència.

Rafael Benavent
Rafael Benavent
19.07.2021  ·  09:48

Vicent, al detall d’Anna Ortega pots afegir el de tants votants anònims per la Independència, toçuts, persistents, contra corrent de l’estatus quo establert, costera amunt, reafirmant-se cada dia… i creixent. Amb ell, descrius un autèntic poema: el testimoni d’una convicció amb el qual ens sentim representats.

Anna Linares
Anna Linares
19.07.2021  ·  10:20

Editorial magnífic, no hi afegiria ni una coma, gràcies per tant Vicent Partal

Víctor Torguet
Víctor Torguet
19.07.2021  ·  10:25

Jo també crec en aquests “pilars de la terra”. I no són poca gent. N’Hi ha de totes les edats i condicions. És transversal i amb massa crítica suficient.
I és per això que veig força clarament que amb una bona organització d’aquest col·lectiu (que exclogui del lideratge als actuals polítics professionals fake-indepes d’ERC, Junts i la CUP), s’acceleraria el camí cap a la Llibertat.
La Independència només l’aconseguirem amb accions contundents i sense violència (tot i que l’estat opressor en farà servir tanta com pugui i, en bona part, a través dels òrgans repressors de la Generalitat col·laboracionista). Amb un col·lectiu motivat, entusiasta, coratjós, perseverant i amb valors ferms de defensa de la llibertat i de lluita contra l’opressió i la repressió, podem tornar a la via que s’està intentant dinamitar (sense èxit) des de l’Octubre de 20217.
Amb aquests “pilars de la terra” ben coordinats podríem aconseguir-ho tot, viure l’alliberament de CAT i deixar de somiar-ho…

Pep Agulló
Pep Agulló
19.07.2021  ·  10:41

HOMENATGES CONTRA L’AUTOCOMPLAENÇA

Cal fer aquests homenatges als herois i heroïnes que mantenen viu el caliu de la revolta. Destacant-los, també atiem la crítica a una gran part del nostre poble, que en no moure’s, no sent que porta cadenes…

Annamanu Ràfols
Annamanu Ràfols
19.07.2021  ·  11:34

Aquets son l’ànima del poble. Els pilars de la terra. Gràcies a tots vosaltres.

Els dits polítics viuen una realitat paralela : la seva amb els seus interessos.
No sé si el gran somni d’Espanya es que desaparegui Catalunya com comenta el Sr. Josep Maria Martín . Observo però el que li ha anat passant a Espanya al llarg dels segles , i es va veient que el cercle s’els tanca . Com ha recordat avui el president de Mèxic en referència a Espanya, es que ha d’aprendre a no robar. Ancorada en un passat ja defenestrat té a la punta dels dits haver de claudicar , com ha hagut de fer tantes altres vegades. Espanya no es forta es agressiva .

ramon Feixas
ramon Feixas
19.07.2021  ·  11:52

És ben cert que, quan va sentir-se el so del cant del ocells, la marxa va donar una sensació d’assumpte més profund, dins l’arc, meandre del Llobregat. El so dels instruments ha tingut un paper emotiu durant el procés. El conseller Turull de nord a Sud, de mar a terra endins ensenya a estimar la terra, trepitjant-la, amb els desnivells llaurats dels curs d’aigua , que van de terra mar solcant la terra, pels puja-baixes dels caminants. També el procés republicà és irregular. Però el poble català sap el que vol ser i la fermesa dels seu govern legítim encara que castigat, fa palanques i passeres allà a on no hi cal un pont.

Gaspar Coll
Gaspar Coll
19.07.2021  ·  12:09

Vicent, molt d’acord amb el que expliques, i també molt especialment amb la conferència -debat que fa uns dies vas fer a Vic i què en dónes l’enllaç. Ara quasi bé tot queda en la resiliència de la gent que combatem humilment allà i de la manera que sabem, que podem. És solatge del bo, del que és la base del bon vi. Segur que al final, més aviat que tard, aflorarà i desbordarà bona part de la classe política que es pensa que pot matar el “procés” i que no va enlloc gestionant una autonomia caduca. Preparem-nos per temps encara més durs, quan el feixisme espanyol recuperi el poder del tot i quedi totalment desemmascarat davant el món. Espero que a les hores Europa ja no doni els dos mesos de coll que ara concedeix a Polònia i Hongria per a què canvien les seves lleis homòfones.

Antoni Cerdà
Antoni Cerdà
19.07.2021  ·  13:03

Venim de lluny i anem més lluny, segles de resistència, ens contemplant. Cada nacionalment català des de Sants a Dénia i de Formentera a Calaceit, passant pel Capcir i Perpinyà, hem transmès a milers de generacions, la nostra parla, la nostre manera d’entendre el món.
Les petjades queden per sempre escrites als nostres cervells.

Rosa Sole
Rosa Sole
19.07.2021  ·  15:29

A Sant Fost de Campsentelles seguim cada dimarts, a la plaça de la vila, per els represaliats, per els exiliats, per la independència.

Roser Caminals
Roser Caminals
19.07.2021  ·  15:43

Admirables els pilars de la terra, Vicent, de la nostra terra. Però tal com diu Jaume Vall, no n’hi ha prou. Els pobles segueixen en peu, però necessitem una inundació als carrers de Barcelona.

Josep Soler
Josep Soler
19.07.2021  ·  16:30

Molt encertat l’article del Vicent. De debò.
Efectivament si ens sostenim -i ho estem fent- amb autèntics “Pilars de la terra” con son l’Anna Ortega -i tants d’altres com ella- el final d’aquesta lluita cap a la llibertat, no podem ser pesimistes.
Potser alguns, que ho em somniat sempre, no ho arribarem a veure -per culpa de tenir ja una certa edat- , però també sabem, que al llarg dels anys, el progres que s’ha anat construint, ha estat real, constant i inexorable, a causa precisament de les moltes Anna Ortega que ens a han precedit, al llarg de les nostres vides.
Ahir vaig tenir coneixement, per la mateixa protagonista, avui nonagenària (quina altra Anna Ortega) que va compartir -molt mes que els joves que érem nosaltres- tants anys de lluita al costat de Lluís Mª Xirinacs. Ella havia estat anteriorment una “Nena de la guerra” en els anys 1941-1945 a Rússia. Ahir doncs li arribava el reconeixement del Vice-consul Rus, de Catalunya.
Per a quan la nostra Generalitat tindrà un gest equivalent per a tant dolor sofert, per a tants i tants patiments, a conseqüència d’aquell vergonyós: “alçament militar franquista”?.
Mentre hi hagin Annes Ortega en el camí, no podem perdre i no perdérem l’esperança.

Joan Royo
Joan Royo
19.07.2021  ·  17:07

Amb un nuc a la gola i estrenyent els punys he llegit aquest editorial. Tota la raó, la bona gent d’aquest país té memòria, ni oblida ni perdona tot el patiment de segles. Guanyarem i tant que guanyarem. Hem de tornar al carrer i arrossegar els polítics porucs i miserables que han traït els vots que se’ls dóna.

M. Carmen Revéa
M. Carmen Revéa
19.07.2021  ·  17:09

Gràcies Vicent per tant. M’he emocionat amb la lectura del teu article. Segurament perquè m’hi he sentit reflectida. A la nostra ciutat, Granollers, la protesta que hem fet i també hem decidit seguir fent és els dimarts. Hem seguit amb la flama encesa de l’esperança i compromís de seguir, malgrat la pandėmia, tot adaptant el format a les circumstàncies. Seguim.

Victor Serra
Victor Serra
19.07.2021  ·  20:16

Es molt emocionant i té molt de mèrit, però no n’hi ha prou. El polítics indultats s’han d’implicar en aquesta lluita social i la majoria d’entitats cíviques, partits polítics independentistes, mitjans de comunicació, empresariat independentista……tothom és imprescindible per continuar lluitant i ningú farà res tot sol.

Rosa Sucarrats
Rosa Sucarrats
19.07.2021  ·  20:23

Molt bon editorial. Soc de Terrassa i aquí, d’ençà el 14 de novembre del 17,també es fa diariament els cants del Raval davant de l’ajuntament. El temps que ho va impedir la pandèmia, es van fer virtuals. Els de Terrassa som molt de Terrassa i ens ha dolgut no estar enomenats en aquest bon editorial. Ho dic perquè avui, a l’hora dels cants s’ha fet menció i recomanació d’aquesta lectura i el desig de que consti també que es fan diriament.
Salutacions

Martí Gené
Martí Gené
20.07.2021  ·  01:45

A Palma continuam cada dijous amb el #CantDelsOcells, ara per l’amnistia dels represaliats arran del primer d’octubre, del novembre de 2017 ençà!

Miren Karmele Pastor
Miren Karmele Pastor
20.07.2021  ·  01:49

Sí, llegir aquest editorial com el seu senzill homenatge a tota la gent que tant s’ho mereix i amb la gran emoció de lo elegant i bonic que l’ha sortit, ha set un gran plaer. I tant que val la pena recordar les àvies tossudament alçades i tanta altre gent que son on sempre han estat, que ni s’han mogut ni es mouran, aquests “pilars de la terra” amb tan ben trobada i poètica manera d’expresar, -gracies subtil director Partal- l’esperit de la Catalunya que vol ser i serà, que fa real i posa de peus a terra, en acció, el “nosaltres som el somni” de na Muriel ( que especialment ara trobem a faltar…). FeliÇ avui de llegir la majoría dels molt engrescadors comentaris. Desde en Jaume Bonet tan interessant fins a l’últim.
Especialment m’ha agradat en Pep Agulló tan breu, amb el seu ” atiem la crítica a una gran part del nostre poble, que en no moure’s, no sent que porta cadenes”…Molt bo…!!! I perdó que escrigui tan tard. Tenía obligacions, però no volía deixar de fer comentari de tan contenta que m’heu fet sentir.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any