
Per: Vicent Partal


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.

Fes-te subscriptor de VilaWeb
L’autoproclamada autoritat competent va continuar demostrant ahir que la seua gestió de la pandèmia és marcada pels interessos polítics. Sánchez ha ordenat ara, ni més ni menys, de fer el desconfinament basant-se en les províncies, una barbaritat monumental que no és que desafie el criteri científic sinó que desafia la raó més bàsica i elemental.
Per ordre del govern PSOE-Podem, per exemple, els veïns d’Igualada, malgrat la situació especial de la conca d’Òdena, es desconfinaran de la mateixa manera i seguint el mateix ritme que els de Barcelona o els del Garraf. Tot i tenir taxes crues de defunció per cada deu mil habitants de 35,79, 18,57 i 8,81 respectivament. O es desconfinaran de la mateixa manera els veïns dels Ports, on la Covid-19 ha tingut la incidència més baixa del País Valencià, que els de la Plana Alta i Baixa, dues de les zones amb més casos. I què en direm, de les Illes? Amb l’excepció de Formentera, tot passarà a ser un mateix garbuix i a funcionar igual malgrat les abismals diferències que hi ha entre cadascuna i dins cadascuna.
La gravetat de la decisió és més gran encara si parem esment en el disseny i la capacitat del sistema sanitari i la lògica que hi ha al darrere. A cap dels Països Catalans les províncies no existeixen a l’efecte de la gestió dels problemes sanitaris. La ‘província’ de Castelló, per continuar amb l’exemple anterior, la Generalitat Valenciana la divideix en els departaments sanitaris de Vinaròs, Castelló, la Plana i Sagunt. Sagunt és a la ‘província’ de València però és des de Sagunt que es gestionen sanitàriament àrees, per exemple, de l’Alt Millars i l’Alt Palància, que oficialment formen part de la província de Castelló. El centre de Salut de Viver és a la ‘província’ de Castelló, però depèn de l’Hospital de Sagunt que és a la de València. Almenara, Xilxes i la Llosa són oficialment de la ‘província’ de Castelló, però comparteixen àrea de salut amb Sagunt. I si Sánchez decideix que a Castelló es desconfina d’una manera i a un ritme i a València d’una altra, què caram faran els professionals sanitaris? Com s’hauran d’organitzar per atendre la crisi?
L’organització territorial de la sanitat valenciana, de la del Principat o de la de les Illes és el resultat d’un esforç de racionalització dels recursos a la recerca d’una millor atenció als pacients que ha durat moltes dècades. Ha costat molt d’adaptar el sistema d’assistència primària i hospitalària. Sobre el terreny s’ha optat, detall a detall i experiència rere experiència, per prioritzar el servei i l’atenció a tota la ciutadania, per sobre d’una geografia oficial completament obsoleta i fora de lloc. I el president del govern espanyol engega a rodar tota aquesta feina ara, just quan hi ha l’emergència sanitària més gran de la història. Quina irresponsabilitat!
Però no ens enganyem. Tots sabem perfectament per què Sánchez l’engega a rodar. Amb aquesta decisió no vol sinó evitar que les comunitats autònomes recuperen finalment el paper que havien d’haver tingut durant tota la crisi. Per no haver de reconèixer que es va equivocar imposant l’estat d’alarma i la recentralització i quines conseqüències més greus ha tingut el seu error.
Això és l’única cosa que explica per què desconfina per províncies i renuncia insistentment a reconèixer el paper de les comunitats autònomes, que són les que estan preparades i poden encarar la crisi de la millor manera. Sánchez, al final, no fa res més que recuperar un ordenament territorial, desaparegut en la pràctica diària de la gent, buidat de continguts i de capacitats i que no està preparat per a fer res, només per a no retornar a les Generalitats la gestió d’una crisi que no els havia d’haver retirat mai. En definitiva, perquè no es faça més visible encara l’enorme desastre de la seua gestió i no es palese quina insensatesa més enorme era allò de dir que el virus no entén en territoris.
I els morts? Doncs qualsevol diria que no li importen ni a ell ni a tota la col·lecció de personatges de la cort que dia a dia intenten de posar el debat en el lloc on no toca. Perquè, segons les dades oficials d’ahir, ja hi ha hagut 23.822 morts a l’estat espanyol. Això vol dir tan sols 1.600 baixes menys que a la primera guerra del Golf Pèrsic, la de la invasió de Kuwait.
PS. Demà, de sis a set de la vesprada, us oferirem un nou debat des del confinament, aquesta vegada amb l’arqueòleg Eudald Carbonell, a qui Andreu Barnils va fer fa pocs dies aquesta entrevista. Els subscriptors de VilaWeb, com cada setmana, poden enviar les preguntes al convidat i tots els lectors podran seguir el debat en directe a VilaWeb, YouTube i Facebook.
47 comentaris dels subscriptors

Josep Usó
28.04.2020 | 22:27
Està clar que el senyor Sánchez no reconeixerà mai un error. I que gairebé mai n’encertarà cap. El que li passa és que ell deu creure que espanya és Madrid. I que la resta som això: províncies. De la mateixa manera que tots podem veure que el virus entén de territoris, a la Catalunya Nord o a l’Alemtejo hi molts menys morts, però molts menys, que a les àrees fronteres, el Principat i Extremadura respectivament, hi ha una dada que ell encara no ha vist. Acceptem la xifra oficial de morts. Acceptem que la població de l’estat espanyol és de 47 milions de persones. De moment, n’han mort el 0,05%. Dit duna altra manera. Una de cada dues mil persones. Oficialment. Però tota la cort de personatges pintorescs es dediquen cada dia a donar la raó a aquell que els ha pujat al càrrec. Han de retornar el favor. Si tingueren prestigi, fa temps que haurien dimitit.

jaume vall
28.04.2020 | 22:34
Gent “assenyada” , tant catalana com espanyola, ho justificaran. Tot, abans que la gestió sobirana de Catalunya els deixi en evidència. Molt malament. D’acord. I?
Com va dir en Pep Agulló ahir. : “La pregunta és. I ara què fem?”
i com va reblar Carles Balbastre
“Ens jugàvem la llibertat, el benestar i la cultura. Ara hem vist que ens hi juguem, sobre tot, literalment la vida.”
A més a més de felicitar les anàlisis del director, i d’aplaudir la persistència dels altres comentaristes, ” i ara què farem?”

Josep Almar
28.04.2020 | 22:35
Que voleu que us digui? Ja no tinc paraules. I el TSJC exigint que la Generalitat subministri el material que, a on han pogut, han incautat.
Impotència i ràbia a parts iguals

Maria Rosa Guasch
28.04.2020 | 22:46
I Jo pregunto: ningú plantarà cara a aquests ineptes i insensats?

Encarnació Parets
28.04.2020 | 22:59
Madrid és una província, oi? Doncs ací teniu el raonament del president Ken. D’on no n’hi ha no en raja i nosaltres hauriem d’anar passant de tanta manca de rigor intel.lectual i fer via. Si els nostres governs no ho volen fer, ho podem fer cadascú de nosaltres. Encara som lliures. O no?

Ramon Perera
28.04.2020 | 23:10
Mirant una mica la història es veu que la majoria dels governs de l’entitat política avui anomenada Espanya han estat tant incompetents com l’actual. La veritat és que no em veig en cor de valorar de manera precisa el seu grau d’incompetència. Si no fos que m’estic expressant en un mitjà públic, no tindria més remei que deixar anar unes quantes barbaritats.També es veuen dues coses més. Una és que aquelles incompetències estaven estretament relacionades amb la trista desaparició a bocins d’un dels imperis més extensos territorialment que ha conegut la humanitat. L’altra és que Espanya no ha après res de la experiència viscuda.
Arribat a aquest punt, se m’acudeixen dues reflexions. Una és que en front de l’afirmació de que la crisi política espanyola està causada pel cas de Catalunya, és igualment cert que el cas de Catalunya està ocasionat per la incompetència de la classe política espanyola. Probablement les dues versions es realimenten mútuament.
D’altra banda, si per tractar un episodi relativament banal a nivell d’estat com és aquesta epidèmia, Espanya no ha sabut posar-hi un govern ni tan sols una mica millor que el que ara hi ha, potser és que es troba en una situació de decadència irreversible.

Carme Garcia
28.04.2020 | 23:14
Hi haurà algún sanitari que denuncíi el gobierno Sanchez, pel qué està fent?.
Ara no sortirà cap sindicat a demanar que auxí no es pot fer un desconfinament, perqué aumenta el perill .
On són aquts sindícats valents?
Fa molta vergonya i pena veure gent que l’importa més la seves cadires que la vida de la gent

Joan Pujolar
28.04.2020 | 23:39
Bé, el Gobierno de España ja ha presentat el seu pla. Cap problema, que l’apliquin els españols.
Els catalans tenim el nostre govern i el seu pla és el que seguirem. Sense enfrontaments ni discussions.
Senzillament actuem.

joan rovira
28.04.2020 | 23:55
La manera de comportar-se del govern espanyol com que no actua, en aquest cas tan singular, d’acord amb l’organització sanitària del País Valencià, el Principat i les Illes; demostra l’ocupació colonial i, en tant que ni respecta l’organització territorial de la Constitució, s’acosta perillosament a l'”auctoritas” que assenyala G. Agamben.
No solament és una intromissió molt greu, sinó que reflecteix un cop més que la mentalitat castellana o espanyola i la catalana són molt diferents. Insisteixo en el fet que la llengua castellana no distingeix entre “conocer”, “saber” i “entender”, perquè els seus significats reboten, sense cap explicació, entre si.
En conseqüència, es demostra que és una llengua creada, no per l’ús, sinó per una jerarquia en algun moment determinat; que explica una manca de recursos per conèixer, saber i entendre una cosa o una situació. D’aquí, que quan s’enfronten a un repte responen sempre igual; amb la falsa “auctoritas” del segle XVIII: la força.
PD. DRAE:
conocer
2. tr. Entender, advertir, saber, echar de ver a alguien o algo.
saber1
1. tr. Tener noticia o conocimiento de algo.
entender 1
1. tr. Tener idea clara de las cosas.
2. tr. Saber con perfección algo.
3. tr. Conocer, penetrar.

Rubén Cruz
28.04.2020 | 23:57
Bé. Qui li diu al MHP Torra que faci via?
Potser va sent l’hora de desobeir un xic… I després un altre bocí, i un altre cada vegada més seguit, i agafem embranzida, i ens rebelem

jordi Rovira
29.04.2020 | 00:18
El més sensat és fer cas dels qui ens hagueren dut a un control i una gestió normal si fóssim un país normal; vull dir una terra amb un govern. I és només això el que hem de fer. Complir amb els plans clars i fiables de les nostres autoritats. Aquelles que van anunciant què s’ha de fer, quan i com just en el moment que ho saben. Aquelles que s’han pres la molèstia de comptar què hi ha, donar la cara i prendre les mesures que podien. Aquelles que responen amb la responsabilitat de qui sap que fa, doncs hi és a sobre… És clar que vull dir que aquest pallasso de fireta que passa el plateret a la Moncloa, a mi no em mereix cap respecte. Ni un!

Gerber van
29.04.2020 | 00:19
És tot orgull Espanyol d’en Sánchez i els seus. I ho pagaran molt car.

Jaume Riu
29.04.2020 | 00:59
Quant partits de futbol no s’han guanyat sense jugar bé, sinó perquè el contrincant ho fa fatal?
Seria imperdonable que Catalunya no sigui aviat un estat independent en forma de república amb un estat en contra que juga fatal.

Antoni Morell
29.04.2020 | 01:20
Tota aquesta tropa de misteriosos ministres, on van fer el batxillerat? Llavors, com encara no hi havia la Universitat JC1º, no podem trobar-hi més justificació que la ignorància volguda en geografia, història, filosofia (ètica)….
Aquest comentari va d’aspectes territorials (geografia i demés coneixements bàsics,) que no deuen figurar els programes dels Màsters de les Fabriques oficials de titulacions.
De sobte han descobert l’existència de la Val d’Aran! Serà perquè parlen Aranès? A quina administració li passaran el mort.
Per sort l’ambaixador a Andorra (PSC) no ha complicat al Vaticà ni al Governa francès.
Els comtats de Treviño i Llívia, com s’ho manegaran? Saben que han de passar per un altre territori per anar al que els hi correspon.
El fet que la Presidenta de la Diputació de BCN sigui del PSC pot dificultar l’enteniment amb l’Alcaldessa Colau (ja no Podem) per ser la presidenta de l’AMB.
I que passa amb les CCAA uniprovincials? Han parat compte que, a part de Madrid, hi ha: Rioja, Múrcia, Astúries, Cantàbria, Navarra, Ceuta i Melilla… si no tenim en compte que en Balears i Canàries cada illa es encara una província …
Això no ho arranja ni el Virus de la Corona! I seguirem veien com fan i desfan sense que els “pensants, intel·lectuals, Institucions oficials..” deixin que aquest Trumpeta de casa nostra vagi fent experiments i acabin vacunant-nos amb lleixiu.

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
29.04.2020 | 02:18
01. Deia aquell protofeixista español que havia de nom Miguel de Unamuno ( i 7 llinatges més bascos darrere), que cada cultura pensa segons TOT allò que han “discorregut” anteriorment llurs gents en l’idioma que la vehicula. Si guaitem la nostra veiem que el sentit profund és el de projectar-se des del present cap endavant. I aquesta és la seua empremta més destacada. I això és el que va fer desnacionalitzar-me d’espanyol per a mudar-me nacionalment “valencià” i TOT allò s’espargeix.
02. Que l’actual governança de l’estat español pense en “províncies” és el més normal a tenor allò que el seu il·lustre ancestre els va adoctrinar, al què li dolia !….”España”. Aquell “fulano” no podria ni imaginar el que ens dol a nosaltres que ni tan sols tenim tanta càrrega sentimental. Literalment, i no com a metàfora aliena !
03. Que un tal Javier de Burgos a mitjan segle XIX muntàs a cavall un genet i fera un recorregut d’una jornada va dur a delimitar unes demarcacions que volien copiar i estrafer aquells departaments francesos que l’Assemblea Nacional Constituent s’havien tret de la mànega. Per tant, doncs, des d’una desraó a una altra.
04. Si Joan Fuster dedicà un capítol sencer per a descriure “El Provincialisme” en plena Segona Dictadura española, en el llibre “Nosaltres, els valencians”…en aquest període actual, els dirigents – o el que siga allò- español estan disposats a posar en voga a tota virolla el nostre intel·lectual com si el temps no haguera transcorregut. Quasibé podríem batejar-lo com la 3ª Dictadura española contemporània.
05. Després d’aquesta exposició històrica podem veure que Montesquieu ens ensenyà sobre el Pacte Social, entre ciutadania i representants elegits per sufragi. Hom crea un estat polític amb la prerrogativa de l’ús de la força legal a canvi de que la ciutadania siga protegida per a aquella estructura artificial.
06. Però si eixa estructura atzarosa no protegeix els ciutadans, té legalitat eixa estructura político-administrativo-punitiva? Què caldria fer-ne ? Quina legitimitat en té?
07. No cal ser massa sagaços com per a trobar que des dels segles XVIII, XIX ençà, hi ha moltes persones que s’han trobat en aquest junyent que vivim. Els mateixos Pares dels EUA començant per Thomas Jefferson i passant per Henry-David Thoreau ens han ensinistrat en la desobediència. En el “no-creure” que és la manera tradicional -si més no a València- que duu aparellada el descrèdit dels mites que volen governar-nos.
08. I com s’hi descreu? Re: no creient. Fent-hi el contrari o diferent al que t’han manat, però -sobretot- millorant la proposta dels manaires. Però si els “creus”, tu mateix esdevens còmplice de la maldat. I dels morts que tenim i tindrem als taüts.
09. L’entrebanc és que si has obeït ja eres part del problema perquè t’han envescat i contra més rodes per desfer-te’n, més envescat et trobes. Els paranys d’acaçar pardalets són així. Com sempre cal donar-se’n una oportunitat de rectificació caldrà dir que no es tracta tan sols de que no creguen/obeïsquen els nostres representants legítims de les batlies, Consells, generalitats, etc. sinó que aquesta societat o societats hem de desobeir els manaires il·legítims que ens porten de cap a un rebrot.
10. I cal que posem en perspectiva un parell de consideracions.
A) La COVID-19 a la Xina estava localitzada en dues àrees. Dues àrees geogràfiques que el seu govern han mantingut enclaustrades per a
l’entrada i eixida de xinesos, però no pas per a forasters. Per això no ha escampat arreu de la Xina.
I B) Tots els representants polítics – tret d’excepcions anticipadores- són culpables de manca de previsió. Si alguns s’hem anticipat a les
conseqüències que prevèiem sense tindre les dades internes que ells manegen, com és que hi ha aquesta mortalitat exagerada ? Doncs,
perquè arreu no s’han acomplert el “pacte social” adés al·ludit entre ciutadania i representant.
11. Si els polítics -d’on siguen- no tenen cap altra ocupació més important que la de protegir i prevenir llurs ciutadanies, sembla clarament, que el poder ha trencat aital pacte. I ja va sent hora de no caure en el missatge de la dilució de responsabilitats. Açò no s’absol resant uns parenostres i unes avemaries. Això que ho practiquen les societats immadures i ancorades en la Edat Mitjana.
12. I si heu d’atonyinar els que teniu ben a prop no dubteu a fer-ho. Perquè això farà que els il·legítims ens respecten. Perquè, al capdavall, els legítims propers estan servint de coixí paracolps als llunyans il·legítims.
PS-1: un parell d’agraïments als senyors J. Vall i Lluís Castillo per sengles referències als meus comentaris.
PS-2_ I un punt important sobre l’actualitat ancorada en la pandèmia de còlera d’acaballes del XIX al nostre país que no vaig voler incloure per la llargària. Igual que avui usem carasetes o mascares per a protegir-nos, aleshores, no els quedà més remei per a desinfectar viles i ciutats front el còlera que emblanquinar totes les façanes dels edificis amb calç. Com a profesional he rehabilitat desenes d’edificis que indefectiblement les façanes duien en la capa de pintura d’aquella època o bé el blanc o bé anaven amb el “blavet” deixatades en la calç. La Conselleria de Cultura Valenciana i el Pla General d’Ordenació Urbana demanava que els professionals inventariàrem les diferents capes de pintures per a traure una mena de “carta de Colors municipals”. I açò, amics, és ciència i fa la història que relliga els pobladors d’aquella època amb els actuals. I en definitiva aqueix lligam material i de coneixement profund és el fet nacional consistent en la projecció d’un grup humà a través dels temps. Per això, és tan important allà on anem a treballar immergir-se en el coneixement d’aquell lloc. L’internacionalisme no pot ser superficial i banal com passa a hores d’ara.

JORDI PIGRAU
29.04.2020 | 03:46
Bé. Qui li diu al Sr Torra que faci via? Si algú es pensa que aquest Sr farà via, va llest. No s’ha atrevit ni amb els Presos….
De sobte han descobert l’existència de la Val d’Aran.Voleu dir? la Val d’Aran es una comarca colonitzada per Juancarlistas i felipistas(ho dic pels que esquien.) La Mireia Boya(CUP) es va presentar per alcaldessa de Vielha i va fer el ridícul..

ENRIC ROIG
29.04.2020 | 04:11
GERBERT VAN:
“Ells ho pagaràn molt car”. Ells pagaràn amb la vergonya, despreci i ostracisme (amb sort per a nosaltres) i potser amb algún judici misericordiòs una part minima de les seves porcades i estupideses, mentre la part grossa dels despropòsits la pagarem els ciutadans (com es norma tradicional a la puita Ñ).

Anna Maria Porta
29.04.2020 | 08:14
Tan costa marxar ? Potser cal que ens hi arromanguem tots plegats i amb el nostre MHP al davant i nosaltres empenyent , diem PROU !!

Albert Miret
29.04.2020 | 08:19
Són feixistes espanyols a les ordres d’un que enyora la división azul, i no s’hi pot fer res més que desobeir-los i abandonar-los a la seva sort. Així van néixer i així es moriran. L’assassí Franco volia províncies?, ells també. Per què? No ho saben, però segurament per destruir les autonomies i tornar directament a la dictadura del seu estimat.
A mi el que em sap més greu, és que aquest govern va ser possible -entre altres- gràcies a uns vots catalans mal dirigits, i espero que tothom en prengui bona nota i deixem d’una vegada de fotre el passerell per sempre més, però també és cert que son tots iguals, i que un altre govern seria exactament igual. Són FEIXISTES, i com a tals sempre seran dictadors IGUAL com els feixistes dels segles passats, i amb això, que no respon a cap raonament normal, és impossible entendre-s’hi raonablement per les persones normals. Només es pot vèncer o marxar. Perquè odien la democràcia, i tots els que s’hi vulguin aliar han de tenir ben clar que ells sempre tornaran a la base, que han de fingir que son demòcrates només per poder malgastar diners europeus i catalans, sense saber ni en què consisteix la democràcia, i tots aquells que s’hi uneixin també hauràn de seguir la seva ruta cap al res … I el cop d’estat, continua “sin que se note el cuidado”, i aquí, anar badant com sempre i deixant que el càncer es transformi en metàstasi, com el poble alemany als quaranta. No aprenem mai res!

Carles Farre
29.04.2020 | 08:33
Està clar que en aquesta dinàmica d’enfrontament, res del que es faci des de Madrid estarà be, i viceversa, ara be, govern català i govern espanyol, comparteixen les mateixes i inútils solucions per guarir els infectats, en el govern català i en el govern espanyol, i en concret en l’àmbit sanitari, prevalen els mateixos interessos mafiosos del sector farmacèutic, amb la necessària col·laboració dels fariseus del temple de la sanitat, s’hauran gastat mils i mils d’euros amb respiradors i tota mena de adminicles, per no esmentar les pèrdues econòmiques astronòmiques de moltes empreses, autònoms arruïnats, la temporada turística a prendre pel sac. etc
Pensar que gaire be en la seva immensa majoria s’hagués pogut evitar, si s’hagués utilitzat des de un bon principi l’MMS, barat i eficaç, del qual aquí s’ha presentat abundant documentació, i molts testimonis, entre gent normal, i metges també, algun dia algú haurà de donar explicacions, l’explicació de perquè no s’ha volgut fer ni un sol assaig per part de les autoritats sanitàries, la podeu trobar en aquests enllaços:
https://www.youtube.com/watch?v=XubxZab7O40
https://www.youtube.com/watch?v=XubxZab7O40
Mentre estan fen temps per trobar alguna mena de vacuna que mig funcioni, i obligar-te a posar-te-la, carnet vacunacions, passaport immunitària, geolocalització, amb la futura finalitat del absolut control el ramat humà, per la qual la tecnologia 5G, es necessària i imprescindible, i suposo que ja us heu llegit els enllaços que al seu dia vaig posar sobre els efectes sobre la salut de les ones electromagnètiques, a mig i llarg termini, i aquesta tecnologia, irradia amb una potencia d’unes 10 vegades superior a l’anterior 4G, i amb repetidors a cada cantonada com el qui diu:
https://www.adslzone.net/2018/09/13/problema-antenas-5g-celdas/
Si voleu continuar vivint en la matrix, vosaltres mateixos..
https://www.youtube.com/watch?v=cWRyva6Ry4g
Salut

Pep Agulló
29.04.2020 | 09:39
I PERQUÈ NO A PER REGIONS MILITARS !
Sánchez s’ha equivocat, a fet curt amb la seva obsessió contra la més mínima cessió de la gestió de la pandèmia a Catalunya i de passada a altres comunitats. Hauria d’haver concebut el desconfinament segons l’esquema de les “regiones militares” i haver-ho anunciat amb aquells militarots al darrere… No és una broma, entra perfectament dins el seu esquema ideològic… Ja sé que tot és molt tràgic però quan ja no tens més adjectius per actituds tan criminals, en aquest Estat, qualsevol aberració té moltes probabilitats de ser una realitat.
La jugada política de Sánchez és aprofitar la pandèmia per retrocedir el més que pugui les ja migradíssimes competències autonòmiques sense haver d’acudir a modificar la Constitució com voldrien el PP, Vox i la plaga feixista. Ell els fa la feina. De manera que cada dia que passa, si seguim el seu relat, el govern català haurà de lluitar més pel poc que tenia el dia anterior… És la mort per asfíxia.
Recordeu el tren espanyol que baixa desfrenat, sense aturador… El problema és que ara hi hem pujat nosaltres, caldria començar a donar passes per saltar i tornar al nostre terreny.
Desobeir. Algú cita Henry-David Thoreau. Torra està processat. Torrent que haig de dir-vos, etc. No podem demanar-los res al govern i institucions que nosaltres no estiguem disposats a fer. Podríem començar a obrir camins amb comportaments cívics que erosionin les directrius de Madrid. Per dignitat i supervivència no podem permetre acceptar més barbaritats quan ens juguen la vida.
Si Sánchez ordena, la Generalitat no pot ni vol contraordenar, doncs que aconselli. I la ciutadania segueixi, apel·lant a l’objecció de consciència, els consells. P. ex. la sortida al carrer per franges horàries. Hem de reforçar els ajuntaments, els poders locals del consell per la República, Òmnium i ANC, etc. començant per accions simples però remuntem…

Oriol AGELL
29.04.2020 | 09:53
Hem insistit per activa i per passiva a dir que aquesta emergència no és cap guerra i no som ni serem soldats. En lloc de comparar les defuncions amb les baixes bèl•liques de guerres, podem comparar-les amb la quantitat d’avions caiguts a què equivalen (un avió ~200 persones). Així, els civils que som entenem millor el desastre (com si avui a tal lloc haguessin caigut x avions).

Josep Múria
29.04.2020 | 09:59
Ara què volen?! Tornar amb més força al 1833 ?! . I perquè no al 1707-1714 ?!. Obrim el ulls d’una vegada i tinguem clar que porten este camí… És indignant!! . Els agrada molt això de pro-vincia: ells són els vencedors i nosaltres els vençuts, és clar! … i per això els agrada tant sentir-nos dir: “sí, sí, sóc de Godall província de Tarragona” o “de Tamarit província de Huesca” o “de Dénia província d’Alicante”…
Qualsevol cosa l’aprofiten per a destruir-nos destrossant-nos: des de l’idioma (tortosí, lapao, alacantí…) fins a la salut (felicitacions, Vicent, per l’editorial).
Ja n’hi ha prou!! Fotem lo camp ja !!*!!

Jaume Bosch
29.04.2020 | 10:05
El virus ha mutat, tú, ara sí que hi enten de territoris!
Marxem!

Joan Xuriach
29.04.2020 | 10:05
“Quan el govern viola els drets del poble, la insurrecció és el més sagrat dels drets i el més indispensable dels deures” marquès de la Fayette
Des del decret de Nova Planta, ens trobem en aquesta situació: violació continuada dels drets civils, polítics, econòmics, socials, lingüístics i culturals. Un intent de genocidi en tota regla. De nosaltres, els ciutadans, depèn que no assoleixin finalment el seu objectiu.

Joan Llaveria
29.04.2020 | 10:11
De moment estan fent números; ja s’han estalviat més de 9000 milions en pensions!!

Robert Mora
29.04.2020 | 10:22
Que s’utilitzen les circumscripcions electorals sense atribucions de cap altre tipus per procedir al desconfinament es un destrellat que fa dubtar de salud mental dels responsables del govern.
Les províncies són un residu del passat que s’aprofitaren inicialment per definir els territoris de les comunitats autònomes i que a partir d’eixe moment l’única atribució que els resta són les diputacions provincials (permanentment posades en qüestió, i que només la inèrcia política les manté vives amb respiració assistida), i com a circumscripcions electorals.
Les àrees sanitàries definides pels Serveis de Salud de la Comunitat autònoma en qüestió, és superposen i ignoren als límits provincials. A més a més els focus infecciosos res tenen a veure amb els límits territorials polítics ni provincials ni de comunitat autònoma. Les úniques autoritats LÒGIQUES per decidir els límits dels territoris a definir per a procedir al desconfinament són els Serveis de Salud de les Comunitats Autònomes que tenen organitzat el territori amb criteris de salut pública i d’assistència sanitària en les dues vessants, hospitalària i primària.
Des del començament de la pandèmia s’estan prenent decisions que no atenyen a la lògica sanitària.
L’estultícia mitjana de la població, llur ignorància respecte de la realitat política i llur adherència a l’autoritat per inane i absurda que resulta treballa a favor d’una involucio política molt preocupant. El franquisme sociològic continua viu.
Sortirem de la pandèmia, clar que si, però serà MALGRAT “el gobierno” i no gràcies a ell.
La utilització de les circumscripcions electorals per fer-les servir pel desconfinament ja supera tota els llindars de l’absurd.

Jaume Palau
29.04.2020 | 10:30
Benvolgut Vicent: Primer, gràcies per les tres editorials que ens vas obsequiar; Segon una observació numèrica al teu article: com molt bé dius les xifres de persones que en perdut la vida son les oficials, i no representen,ni de bon tros, las reals i que, potser amb totes les precaucions, son reals en el cas de Catalunya, i Tercer, soc de l’opinio que, al menys el govern català tindria que posar una denuncia davant l’OMS i el TJ de la UE contra el govern espanyol per haver retirat les competències a aquells que tenien una millor l’experiencia pergestionar aquesta pandèmia,i traspassar-la a gent incapacitada, amb el resultat, que no es podrà saber mai, de la quantitat de sanitaris morts o afectats, per protecció inadequada i de mes infectats i morts entre la població que es podien evitar. Sotmès el nostre poble sota la bóta de l’opresio Hem de altar la nostra veu, se’ns faci cas o no! , Però no ens poden fer callar. Ara si afegeix un altre despropòsit com molt bé des rius en el confinament. Gràcies una vegada mes per estar al peu del Cano del bon periodisme, dins dels mediocritat que llastimosaent ens envolta, amb comptades excepcions, moltes d’elles col·laboradores de VilaWeb.

Bonifacia Córdoba
29.04.2020 | 10:32
Vull donar testimoni.. pels excèptics de tot allò que en diu en Carles Farre.
Ho que nomineu llexiu m’ha donat el resultat seguent:
El mal de cap y congestió nasal que duia fa setmanes va desaparèixer tan sols amb el primer got. Y el nas s’em va obrir de tal manera que començo a respirar amb tota normalitat…
El mal de cadera pel qual em trobo de baixa perque anava coixa (coja) no el sento quasi i en puc caminar bastant bé… amb tan sols un got… i encara m’en tinc que beure tres més.. i no es tracta d’una questió de fe.
En quan a l’article d’en Partal
De llautò res snyr. Boada. El parlament és una casa de grillos des de fa temps podria dir més però tinc molta mandra ara mateix. N’hi ha una presència de politics d’ànimes febles i temeroses malgrat sembli l’invers… MHP Torra lidiant-ne com pot sense el suport que li cal per enfortir l’esencia que ens farà lliures. I ara la pandèmia els va de conya per enfeblir-nos encara més com poble. Cony quin despropòsit tot plegat quan tenim a tocar la desobediència… que més ens pot passar? Perdre el sofà o la cadireta??

Joan F Ruiz
29.04.2020 | 10:34
Bé, primer deixant a banda la obsessiva insistència del Sr. Carles Farre amb el tema del MMS, que avui, ni en altres ocasions, no venia al cas de comentar el que es deia a la editorial.
***
Ahir, i avui, altres subscriptors parlaven de la desobediència, per causes mes que justificades, de les directrius polítiques, que no són pas ni científiques ni humanes ni tenen criteri sanitari, que fa el gobierno naZionalista espanyol de Pedro Sànchez. Un gobierno on els “esquerranosos” de Podemos hi són i beneeixen.
Doncs desobeim, sense fer proclames que convidin al fatxenda espanyol a respondre per demostrar que els té mes ben posats.
Apliquem de fscto la lògica comarcal, la lògica de la estructura del territori i la estructura sanitària que realment te, no pas l’anacronisme administratiu d’unes províncies del segle XIX.
Clar que cal que la nostra administració faci pinya com un tot, no deixant al MHP Torra sol.
Aquí rau gran part del problema que deriva en més patiment i morts de catalans. L’egoisme partidista d’uns i d’altres dins de l’independentisme, i especialment el marcat per les directrius de suport al gobierno d’espanya donades per mossèn Junqueras i executades pel insigne Gabriel Rufián o en Roger Torrent, tots ells d’Esquerra Republicana Convergent ERC.
També n’hi ha pels del PdCAT o la CUP, molt purista sobre el paper però gens constructiva.
Com a mínim CUP i JxCat van votar en contra de perllongar l’estat d’alarma, un estat que està permetent als neofranquistes del PSOE continuar recentralitzant, Esquerra Republicana Convergent ERC (no és la ERC que jo pensava) en canvi va donar suport abstenint-se i va fer el muntatge teatral de dir que era un no encobert, Quin morro!!!
Ja sabem que al PSOE només li cal el PP per continuar laminant l’estat de les autonomies, però com a mínim podem tenir la dignitat de votar NO.
Clar que això no està en la línia del “no nacionalista” Rufián. Recordem les recents editorials del Sr. Partal i conclurem que si Rufián es declara no nacionalista català, és que és naZionalista espanyol.
Desobeir per causa sanitaria justificada és el que cal fer, i desobeir fent pinya, govern i Parlament, desobeir sense escarafalls publicitaris, i el que tingui certa por o sigui submís que s’apliqui les paraules que va dir al 2017 en Roger Torrent (maldita hemeroteca!!!), que faci un pas al costat i no posi pals a les rodes.

Josep Ramon Noy
29.04.2020 | 10:54
L’actuació del gobierno costa de analitzar; no és gens fàcil. Perquè és una barreja inextricable de imbecilitat, ignorància i filldeputeria, de manera que és dificil saber on comença una cosa i acaba l’altre. En tot cas és clar que a l’status quo dominant a España les autonomies li fan molta nosa, molta. Són un obstacle i un fre potencial a les seves ànsies de poder i de lucració deshonesta i imparable. Potencial: o sigui que ho poden ser, que no vol dir que ho siguin. En el millor dels casos les veuen com a competidores a l’hora de repartir el botí. O sigui que de fet per l’satatus quo ja podem anar oblidant la sagrada Constitució, de la que només els interessa l’article 2. Per ells els demés són per dissimular i enganyar als babaus, i mai es compleixen.
Així les coses l’actuació de Podem-Comuns també costa de entendre. Perquè volen ocupar “poder”? Un poder que és del tot ineficaç per a les finalitats i objectius que diuen o que s’els suposen. Per aturar la ultra-dreta? Però si la tenen a casa, al menys dins el PsoE! Si són els primers en defensar actituts patriòtiques. A què juguen? Em temo que ni ells ho saben a hores d’ara: van navegant sense timò ni rumb.
Què esperem a marxar d’aquest desori?

Salvador Aregall
29.04.2020 | 11:14
No puc estar més d’acord amb l’editorial però no puc estar més cansat de dir i analitzar sempre el mateix, és la cançó de l’enfadós, la roda de hàmster. De què parlarem demà?, de proves defectuoses, de mascaretes insuficients, de desconfinament mal plantejat, dels diners promesos que no arriben? … sí ja ho sabem, estem molt convençuts que l’estat ho fa malament i aprofita l’ocasió per centralitzar tot el què pot i tirar tanta aigua com pot al braser de l’independentisme català. HO SABEM. Com també sabem l’afer Costa –que il·lustra perfectament a què es dediquen els nostres polítics-, intentant evitar la foto Torrent-Aragonés. HO SABEM. I ara ens sabem sols, sense dirigents, sense líders, sense camí a seguir, essent, com som, un poble ple de gent brillantíssima que haurien d’agafar el relleu, segurament fora dels partits tradicionals. Cal tornar a començar. No faré més comentaris a editorials llepaferides, amb respecte.

Josep Salart
29.04.2020 | 11:43
No vull parlar cada dia d’españa, ni del Japó, ni de Rocatitiu dels Àpits ni de S’Amarruga de Baix.
Vull que Vilaweb faci una entrevista al President Puigdemont. No sé si Vilaweb entén de fronteres o no te conexió. Potser rebentaríem l’audiència i ens podríen picar el crostó.
Sí que la tindrà amb el senyor d’Atapuerca que, si mireu hemeroteca, us sorprendría quan el senyor Eudald Carbonell no volía la independència nostra.
Be, és savi.

Lluis Molist
29.04.2020 | 12:17
Em sap greu, molt de greu, pero ja no tinc esmena ni per llegir les editorials, ja ho faig només entre línies, estic fart tant de ploriquejar, tant les editorials com les opinions dels lectors. !!
Hem perdut lo que varem guanyar l’1 d’octubre, ens ho hem deixat arrabassar, ens hem comportat com uns covards ( POLICTIS BOTIFLERS AL DaVANT ,( la gran majoria ))
Ciutadans diguem prou. !!! Lluitem !! guarim les ferides, corona-virus i rencunies ………..i tots al carrer…!! ben alçats …!! la lluita continua…!!

Angels Linares
29.04.2020 | 13:16
Jo necessito adherir-me a unes directrius que em deixin manifestar el meu NO més potent a tanta submissió.
Què fan Omnium i ANC?.

Josep Pasqual Gil
29.04.2020 | 13:44
Buidar autonomies, reomplir ministeris, recentralitzar, protagonisme militar i policial, ignorar epidemiòlegs , treure recursos sanitaris i ara restauració provincial… I el No-Do per quan? Pla per tornar a la normalitat… de 1975.

Umberto Ciotti
29.04.2020 | 13:59
CUANDO HOY 29.04. 2020 “LA RAZON, EL MUNDO Y ABC”, PRENSA DE LA DERECHA ESPAÑOLISTA, REPROCHA A SANCHEZ DE NO HABER MINIMAMENTE ESCUCHADO LAS AUTONOMIAS QUIERE DECIR SIN NINGUN LUGAR A DUDA QUE HA HABIDO LUGAR UN HECHO APABULLANTE:
ESTE GOBIERNO PSOE – PODEMOS, SANCHEZ – IGLESIAS POR LA INCONTENIBLE DERIVA DE SU BESTIALIDAD ESPAÑOLISTA, HA LLEGADO A POSICIONARSE MAS A LA DERECHA TODAVIA DE LA PEOR DERECHA FRANQUISTA
CHUSMA SALIDA DE LAS PEORES CLOACAS, ESTO ES ESTA “IZQUIERDA” ESPAÑOLISTA PSOE – PODEMOS, JUNTOS CON ESTOS DELINCUENTES DE ER QUE APOYARON EN ENERO LA INVESTITURA DEL GOBIERNO FRANQUISTA SANCHEZ – IGLESIAS

Llorenç Marquès
29.04.2020 | 15:18
Molt be, d’acord, oi que ja tenim molt clar que això de P. Sanchez es una autentica aberració, que lo del Covid-19 els hi ha vingut com anell al dit per recentralitzar, per treure l’exercit i per una banda fer por, i per l’altre fer-se propaganda, oi que tenim molt clar que el “gobierno” no es mou per interessos sanitaris si no per interessos polítics, i per això vol que siguin la diputacions provincials, qui marquin el ritme d’aquest estat de setge,……oi que tot això i molt més ho tenim molt clar?…doncs que espera el nostre govern, per contra atacar? per desobeir?, per tenir una força de voluntàries i voluntaris, per defensar-nos i protegir al nostre govern i a la nostre sanitat i gent,……si ja res ens es prou greu com per alçar-nos, si ens creiem inferiors a altres èssers humans, de carn i os i temporals com nosaltres, per molt gornits i armats que vagin, si només sabem oferir queixes i ens fem els ofesos i prou,….ens estan prenen els carrers, amb una estratègia diabòlica, ens estan portant com a un ramat, cap un nou ordre mundial, ens tenen drogats de deutes, i enganxats a la societat de consum, ens han tret el valor i la dignitat, per desobeir, per dir que el “gobierno” no val més que totes i tots nosaltres, i que totes i tots nosaltres junts, valem més que ells, per tant cal donar públicament suport al nostre govern, per desconfinar per zones o áreas sanitàries,……i que es retirin els militars i s’acabi l’estat d’alarma, torno a recordar las paraules molt importants, del MHP Francesc Macia, que junt amb l’1 d’Octubre, tindrien de ser la nostra guia….”El seny, -per qui ho relacioni amb prudència-, si no va acompanyat d’una ferma voluntat de COMBAT, només serveix per tapar covardies”….em pregunto i us pregunto, fins quant ens anirem ajupin, sota aquells que “por derecho de conquista” es creuen els amos?……el MHP Quim Torra, demana que ens retornin las competències, i la virreina Sra Cunillera es fa la sueca, i respon que “No se de que me hablan”,……es pot suportar aquest menys preu?,….si la paraula final la tenen a Madrid con “el mando unico”, vol dir que las nostres competències no tenen cap poder de decisió, son paper mullat, per fer bonic o per adornar el relat espanyol….Pensa demostrar el nostre govern, que es un govern votat per el poble?, o que pensa fer….potser quatre accions polítiques de cara a la galeria?, si es senten desprotegits, es per que volen, doncs tenen molta, molta gent darrera seu, i no només per a fer manis, per lo que sigui, -sempre i quant no sigui pagant als espanyols amb el xantatge de multes-, no ens podem empobrir més, per que ens treu capacitat de combat, i ells ho saben molt be,….i lo que pugui tenir qui ens amenaça, -es a dir, allò que ens fa por-, si es vol, ho podem tenir nosaltres, els pessimistes o espantats, que com a mìnín i per favor, que no entorpeixin el camí…..per que arriba un moment que em fan més preocupació els de dins, que no pas els de afora…..que ja sabem on son i com son…..

Roser Caminals
29.04.2020 | 15:59
Els darrers articles del Vicent són d’un valor inestimable, i els hem d’aprofitar com a medis no per perpetuar les lamentacions sobre el govern espanyol, sinò per trobar respostes a la pregunta clau: i ara, què fem?
Anna Maria Porta es/ens pregunta, “Tant costa, marxar?” Doncs, sí. Qui es pensi que alliberar-se d’un estat autoritari és fàcil i es fa en dos dies, que faci un repàs a la història.
Pep Agulló respon avui a la seva pròpia pregunta de la manera més productiva possible:
“Desobeir. Algú cita Henry-David Thoreau. Torra està processat. Torrent que haig de dir-vos, etc. No podem demanar-los res al govern i institucions que nosaltres no estiguem disposats a fer. Podríem començar a obrir camins amb comportaments cívics que erosionin les directrius de Madrid. Per dignitat i supervivència no podem permetre acceptar més barbaritats quan ens juguen la vida.
Si Sánchez ordena, la Generalitat no pot ni vol contraordenar, doncs que aconselli. I la ciutadania segueixi, apel·lant a l’objecció de consciència, els consells. P. ex. la sortida al carrer per franges horàries. Hem de reforçar els ajuntaments, els poders locals del consell per la República, Òmnium i ANC, etc. començant per accions simples però remuntem…”
Indirectament, s’hi suma Joan F. Ruiz quan diu “desobeim” i no pas “que la Generalitat desobeixi,” Una Generalitat amb un President que està sol i amb un braç lligat a l’esquena, en plena pandèmia. La iniciativa de desobeir i, finalment, trencar, ha de bullir des de baix. Arran de l’acte a Perpinyà, el Consell per la República havia començat a mobilitzar els consells locals. Quan se superi la plaga, la mobilització s’ha reactivar en forma d’un segon tsunami autènticament democràtic, deslligat dels partits. Per iniciar la ruptura, el govern de l’exili ha de sumar més de 88,000 seguidors.

Antoni Biada
29.04.2020 | 17:57
Totalment d acord
Aquesta gent el cap no el.tenen per pensar
Fantàstic que ara la gent de Bellver de Cerdanya no puguin anar a Guils o Puigcerdà
Quina desgràcia tenim amb aquests incompetents amb poder
El cistell de raons per marxar esta sobre saturat

LLUÍS CASTILLO
29.04.2020 | 18:24
Bona editorial com quasi sempre Director, també molts dels comentaris, per cert, avui surt citat varies vegades Henry David Thoreau, jo em vaig quedar en la seva observació molt aplicable a nosaltres: “Most people lead lives of quiet desperation”, doncs sí massa “quiet”. Salut.

Mercè ariza
29.04.2020 | 18:36
El sr Carles Farre ho explica molt bé estic d´acord en tot el que ha dit i si es demanen signaturas per denunciar a Europa aquestas maniobras criminals de impedir la projecció del MMS que salva les pandemias que hi hagi a arreu .jo firmo.

PAU BOLDU
29.04.2020 | 19:16
El falangisme franquista d’esquerra no té límits. Psoe,comuns.erc son realment un retorn a 1939

Mª Glòria Aymerich
29.04.2020 | 21:09
Que facil ès dir marxem! però tenim una hisenda propia a punt ? I les institucions intervingudes, què fem? I quants mossos tenim al nostre costat?
Respecta al Sr. C.Farre, li dono tota la raò amb el MMS I les antenes que polulan per tot arreu i són tan perilloses pel esser humà.

Salvador Llopis
29.04.2020 | 21:38
Hem abaixat el llistó. De desitjar la independència hem passat a defensar la, diguem-ne, autonomia. Ens anem acostant a reivindicar la província.

Rosa Gispert
29.04.2020 | 22:18
Demostra ignorància del país que governa i mala fe per obligar-nos a fer coses que tots sabem que no funcionaran.
Per això crec que hem de parlar obertament dels 23.000 morts que ha ocasionat la política negligent de Sánchez i el seu gobierno progressista. Parlar-ne i parlar-ne, sense defallir, fins que la gent ho tingui clar, Sánchez=morts evitables.

JAUME GUIU
29.04.2020 | 22:22
Bona nit a tothom, Carles Farré, malgrat el que pugui llegir, no deixi d’insistir en la seva croada pels remeis alternatius als oficials.
Jo procuro guardar-me tots els videos que vostè penja abans no els retirin de circulació, ja fa molt de temps que vaig llegir en Josep Pàmies i la seva lluita contra la farmaciologia tal com l’entenen les empreses i la sanitat oficial, no ens volen curats si no cronificats. es a dir consumidors perpetus de medicaments.Continuï, si us plau. I penjo un enllaç a veure que els hi sembla: https://youtu.be/dQkgXabo-A0
S'ha afegit la noticia a Favorits