El govern ha aprovat el decret de creació dels ensenyaments d’arts escèniques i el títol de la Generalitat de tècnic superior en tècniques de direcció coral, del qual se n’estableix el currículum. Els nous ensenyaments comprendran les titulacions del sector escènic, com les relacionades amb el circ o l’actuació teatral, que fins ara no estaven específicament contemplades en la formació professional ni amb prou rellevància en els ensenyaments artístics. També inclouran el nou títol propi que es crea per a cobrir la necessitat de formació existent en el sector escènic.

Els nous ensenyaments busquen donar resposta a les diverses manifestacions artístiques que tenen com a comú denominador la pertinença a les arts escèniques, que fins ara no disposaven de família professional pròpia. En els ensenyaments d’arts escèniques s’hi inclouran els títols propis ja creats per la Generalitat en l’àmbit del circ i de l’actuació teatral- els de tècnic d’animació en circ, tècnic superior en tècniques d’actuació teatral i tècnic superior en arts del circ- i el nou especialitzat en tècniques de direcció coral.

Títol propi de tècnic superior en tècniques de direcció coral
La Generalitat ha creat títol propi de tècnic superior en tècniques de direcció coral. Es tracta d’una necessitat de formació expressada per aquest sector i per les diferents entitats que en formen part, algunes de les quals han participat a través d’experts en la redacció del currículum del títol. La competència general que s’atorgarà a través d’aquests nous estudis és la de saber aplicar les tècniques de direcció coral, basades en l’elaboració personal d’un repertori musical i vocal, i en tècniques d’expressió artística i comunicació. També el fet de ser capaç de gestionar el projecte musical i les relacions amb l’equip artístic i l’organització, sigui en actuació en viu o enregistrament amb criteris artístics, de qualitat i de seguretat.

Entre els objectius generals del cicle, amb una durada de 1.425 hores, es troben els de conèixer i aplicar els fonaments del llenguatge musical i l’harmonia en la creació i interpretació, els de conèixer i aplicar amb sentit crític l’anàlisi musical al repertori, els d’adquirir oïda musical en l’escolta i la interpretació, els de conèixer un repertori ampli de peces per a la interpretació coral i aplicar tècniques de cerca i gestió de la informació, o els d’assolir la preparació física idònia per a la direcció coral.

Pel que fa al camp professional, els futurs titulats podran treballar aplicant tècniques de direcció coral, de forma autònoma o per altri en assaigs, actuacions en viu i/o enregistraments, com per exemple per associacions culturals, productores d’espectacles, empreses de serveis i/o entitats que realitzin concerts, dinamització basada en el cant i/o preparació en tècniques d’expressió vocal i comunicació.

Cal destacar la incorporació de la llengua anglesa en aquests estudis, amb la finalitat de fomentar el seu ús en situacions professionals habituals i en la presa de decisions en l’àmbit laboral. Per això, en aquest cicle s’han de dissenyar activitats d’ensenyament i aprenentatge que incorporin la utilització de la llengua anglesa, almenys en un dels mòduls. Així mateix, en el mòdul professional de projecte integrat també s’ha d’utilitzar la llengua anglesa.

Vull la teva col·laboració

Tenim un compromís amb tu. Entenem el periodisme com un combat diari. I necessitem del teu suport.

Per a tu fer-te subscriptor és un esforç petit, però per a nosaltres el teu suport ho és tot.

Ajuda VilaWeb.

Vicent Partal
Director de VilaWeb