De la Serna planteja un pla de millora de les Rodalies a la Comunitat Valenciana amb una inversió de 800 milions

  • El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha anunciat este dimecres el compromís de presentar en el mes de novembre un pla director per a millorar el servici de Rodalies a la Comunitat Valenciana, que comptarà amb una "elevadíssima inversió" d'entorn dels 800 milions d'euros per a la "renovació general" del mateix, que assumirà íntegrament el Govern central.

VilaWeb
Redacció
04.10.2017 - 19:09

VALÈNCIA, 4 (EUROPA PRESS)

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha anunciat este dimecres el compromís de presentar en el mes de novembre un pla director per a millorar el servici de Rodalies a la Comunitat Valenciana, que comptarà amb una “elevadíssima inversió” d’entorn dels 800 milions d’euros per a la “renovació general” del mateix, que assumirà íntegrament el Govern central.

Així ho ha assenyalat després de la seua reunió amb el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, en una compareixença en la qual ha indicat que al llarg del mes d’octubre hi haurà reunions amb la Generalitat per a acabar de coordinar i determinar les actuacions a realitzar –que impliquen diferents àrees com a línies, carrils, catenàries, recursos humans, material rodant i uns altres– després d’un estudi “molt exhaustiu i detallat” de l’estat de la xarxa de Rodalies.

Puig ha valorat esta iniciativa, assegurant que encara que les actuacions en este servici “són probablement menys vistoses que l’AVE” però són, no obstant açò, “fonamentals per milers de persones tots els dies”, per la qual cosa este pla és “extraordinàriament positiu”. “Les Rodalies no poden ser la germana pobra de les infraestructures ferroviàries, com ho ha sigut en els últims anys a la Comunitat Valenciana”, ha lamentat.

Respecte a eixe pla, ha dit De la Serna, serà realista i no inclourà “res que no es puga dur a terme” ni farà “trampes amb les xifres”. Sobre els terminis, ha indicat que donada l’envergadura de les actuacions no són d’un o dos anys.

Puig ha indicat després de conéixer este pla que l’objectiu de la Generalitat és que el servici funcione i sobre la petició de transferir la competència, ha dit que no és ara una prioritat perquè este pla pot suposar una solució i volen treballar conjuntament amb Foment.

ESTACIÓ CENTRAL

També ha anunciat que este mateix mes hi haurà un esborrany del conveni per a l’Estació Central de València, per a posar “negre sobre blanc els compromisos i el calendari”.

El Govern central preveu assumir el 100% del cost, que ha xifrat entorn dels 1.000 milions d’euros. Es procediria a licitar la redacció del projecte des d’Adif, sobre la base del projecte que existia però amb els canvis necessaris per a adaptar-ho a la legislació ferroviaria.

DIÀLEG “PERMANENT”

Puig ha qualificat de positiva la reunió, ha valorat l’espai “permanent” de diàleg amb Foment i ha mostrat la seua predisposició a treballar conjuntament amb el Ministeri, mentre De la Serna ha agraït la “hospitalitat” i ha fet un repàs de les infraestructures que s’estan executant en estos moments a la Comunitat.

“És fonamental comptar amb un marc estable a través del qual poder avaluar com ho hem fet i com van avançant les diferents accions i els compromisos, amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida dels ciutadans”, ha declarat Puig.

El ministre ha recordat, en l’àmbit de les carreteres, per exemple, la construcció del pas inferior de Xirivella, la variant de La Font de la Figuera (a la qual li queda quasi el 50% d’execució), l’accés sud al Port de Gandia, la variant de la A-38 a Sueca, el Port de Querol o la variant de Benissa. Les obres ja en marxa suposen 320 milions d’euros, ha dit.

A més, ha anunciat dos licitacions importants com el tercer carril de la V-21 o l’accés al Port d’Alacant. També ha dit que, més enllà de les obres, s’ha donat una “accelerada molt important” en l’àmbit administratiu a altres com l’accés a l’aeroport de València, la duplicació de la variant de Torrevieja, la ronda sud d’Elx, l’augment de capacitat del by-pass i d’alguns trams de la V-30, la CV-10 a Castelló o l’accés sud per la V-31 a València, entre d’altres.

També ha recordat el pla d’inversió en carreteres anunciat pel Govern central i dotat amb 5.000 milions d’euros, al qual Puig ha plantejat tres actuacions que podrien adequar-se als objectius del pla: el by pass, la CV-10 i la via Ontinyent-Oriola. “Hem de participar, seria bo recuperar el temps perdut”, ha dit.

Pel que fa als ferrocarrils, el ministre ha remarcat que el Corredor Mediterrani va “al ritme més accelerat” que se li pot imprimir, a més de l’anunci del pla de Rodalies.

COMISSIONS BILATERALS

Per la seua banda, Puig ha reivindicat que els pròxims Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) s’incloga la partida de 38 milions per al transport metropolità de València, ja que “seria difícilment digerible que no fóra així”, i també ha anunciat que en el marc de cooperació estable amb Foment s’han creat quatre comissions bilaterals.

La primera, segons ha avançat, atén les grans infraestructures, especialment al seguiment de l’execució del Corredor Mediterrani i la finalització de la concessió de l’AP7; la segona comissió és l’encarregada d’estudiar el pla de renovació de Rodalies del Govern d’Espanya; la tercera s’ocuparà del seguiment de les inversions en carreteres i la quarta comissió està relacionada amb les plataformes logístiques.

Puig també ha reiterat a De la Serna la seua col·laboració i cooperació en l’àmbit europeu i ha explicat que dimarts que ve, 10 d’octubre, viatjarà a Brussel·les per a intervenir en esta institució, on traslladarà el seu suport als corredors europeus i reclamarà per a ells un “finançament adequat” i “el compromís d’altres països membres”.

AP7

Respecte a l’AP7, ha argumentat que “no s’ha de prorrogar” i que “ha de ser absolutament lliure de peatge, sobretot en totes les zones que no tenen cap altre tipus de via pública de servici potent”.

Sobre l’impacte que podria tindre de no aprovar-se als PGE de 2018 en l’execució d’infraestructures, el ministre ha dit que en el cas de les línies d’alta velocitat com el Corredor Mediterrani “no existeixen limitacions perquè es puguen anar alliberant recursos necessaris” però en altres infraestructures com carreteres o trens convencionals evidentment “tot depèn dels pressupostos que un tinga” i són estos els que marquen el ritme d’execució.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any