13.05.2026 - 21:40
|
Actualització: 13.05.2026 - 21:50
Dia clau en les vagues d’ensenyants al País Valencià i al Principat. La Conselleria d’Educació ha convocat els sindicats STEPV, CCOO, UGT i CSIF a una reunió a les nou del matí, després de tres dies de vaga indefinida als centres públics valencians, i el Departament d’Educació ha convocat avui a les 9.30 una sessió de la mesa sectorial de negociació amb els sindicats USTEC, Professors de Secundària, CGT i la Intersindical.
Tots dos governs provaran de reconduir un conflicte que s’ha agreujat aquestes darreres setmanes i que ha situat les condicions laborals dels docents i el deteriorament del sistema educatiu al centre del debat polític.
Posició rígida d’Educació, però també dels sindicats
Al Principat, el departament arriba a la taula amb una posició rígida. El govern creu que l’acord a què va arribar amb CCOO i UGT és el remei i que s’ha de treballar d’acord amb aquest document. Això, d’entrada, ofereix molt poc marge de maniobra als sindicats en vaga, que consideren que l’acord és insuficient i que no resol els problemes actuals.
L’executiu afirma que entén el malestar dels docents i que la taula d’avui, a la qual assistirà la consellera Esther Niubó, és una mostra que hi ha bona disposició per a explicar l’acord i el desplegament i per a escoltar. “D’avui per a demà no podem arreglar una qüestió que s’ha espatllat aquests últims deu anys”, deia la portaveu del govern i consellera de Territori, Sílvia Paneque, dimarts després del consell executiu.
Però la posició dels sindicats també és forta. Durant aquests dies de mobilitzacions, han deixat ben clar que no hi haurà acord sense un pla de xoc que permeti de millorar les condicions econòmiques, les plantilles i l’escola inclusiva. A més, els docents tenen el suport de les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (AFFAC), que reivindiquen la millora retributiva dels docents i diuen que cal adaptar el sistema educatiu a les necessitats actuals.
Al País Valencià, els sindicats també reclamen millores salarials, una reducció del nombre d’alumnes per grup, més estabilitat laboral i un augment de recursos als centres públics. El govern ha anunciat ara que presentaran una “proposta integral” per a reprendre les negociacions i hn insinuat que aturar les mobilitzacions facilitarien les negociacions. Tanmateix, el coordinador d’acció sindical de l’STEPV, Marc Candela, ja ha avisat que la vaga “continua fins que no hi haja un resultat satisfactori per al professorat” i, per tant, que no la desconvocaran sense compromisos concrets.
Condicions econòmiques, plantilla i escola inclusiva
Les condicions econòmiques, el reforç de les plantilles i el desplegament real de l’escola inclusiva són alguns dels principals camps de batalla dels sindicats tant al Principat com al País Valencià. Els representants dels docents reclamen plans de xoc concrets, pressupostats i amb calendari per a capgirar el deteriorament del sistema educatiu públic.
Al Principat, la USTEC-STEs adverteix que no hi haurà acord sense mesures immediates per a recuperar el poder adquisitiu dels docents, reforçar les plantilles i reduir el nombre d’alumnes per grup. Els sindicats exigeixen un augment retributiu real, millores en els estadis professionals, el retorn del deute acumulat i una clàusula salarial automàtica vinculada a la inflació per a blindar els sous en el futur. Consideren que els anuncis generals no són suficients i reclamen garanties visibles tant a les nòmines com als centres.
Al País Valencià, els sindicats situen la recuperació salarial i la reducció d’alumnes per grup entre les prioritats principals de la vaga indefinida. Reclamen d’abaixar progressivament el nombre d’alumnes per aula, fins a quinze a infantil i primària i vint a secundària, crear dues mil places noves de professors i reforçar el personal d’atenció educativa i inclusiva. També exigeixen menys càrrega burocràtica, estabilitat laboral per als interins, més inversió en infrastructures i mesures per a protegir l’ensenyament en català.
L’escola inclusiva també té molt de pes en el conflicte al Principat, tot i que aquí és on hi ha certes discrepàncies entre els sindicats. El sindicat Professors de Secundària considera que el problema no és tan sols de recursos, sinó de model. El portaveu, Andreu Navarra, diu que el decret d’escola inclusiva “és un disbarat, un caos”, i defensa una revisió profunda del sistema.
La resta de docents creuen que s’ha d’acabar de desenvolupar el model. La USTEC assegura que l’augment d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu ha afegit tensió als centres i denuncia infrafinançament. Segons les dades del curs 2025-2026, un 40,6% dels alumnes del Principat, uns 314.000, té reconegudes necessitats de suport educatiu, una realitat que afecta especialment l’escola pública, on es concentra més del 75% d’aquests alumnes.
Per això, el sindicat posa damunt la taula un decàleg de mesures per a reforçar els centres: més professionals especialitzats, com ara tècnics d’educació infantil, integradors socials, especialistes en educació especial i mestres d’audició i llenguatge; una aula d’acollida amb més recursos per als alumnes nouvinguts; una unitat de suport intensiu a l’escola inclusiva (SIEI) a cada centre ordinari; i un increment progressiu de les plantilles d’atenció educativa.
També reclamen de reduir el nombre d’alumnes per aula, especialment als dispositius d’atenció inclusiva, estabilitzar les places temporals convertint-les en estructurals i recuperar hores de coordinació per als professors i el personal d’atenció educativa. A mitjà termini, proposen d’avançar cap a aules amb quinze alumnes a primària i vint a secundària i d’incrementar un 50% la plantilla vinculada a la inclusiva.
La infiltració dels Mossos hi afegeix tensió
La infiltració de dues agents dels Mossos en una assemblea de docents continua afegint tensió al conflicte educatiu. La consellera d’Interior, Núria Parlon, i el director dels Mossos, Josep Lluís Trapero, han admès al parlament que l’operació va ser “un error” i han demanat disculpes als sindicats afectats.
Parlon i Trapero demanen disculpes per les infiltracions de Mossos i admeten que va ser un error
Tanmateix, la USTEC i la CGT consideren insuficients les explicacions del govern i han anunciat accions judicials. Els sindicats denuncien una vulneració greu de drets fonamentals, com ara la llibertat sindical i el dret de reunió, i exigeixen saber qui va autoritzar l’operació i quin ús s’ha fet de la informació obtinguda. “Ens trobarem als tribunals”, va advertir ahir l’advocat de la USTEC, Ivan Vázquez.

