La Fundació Mapfre ha estrenat la programació expositiva del 2018 a Barcelona amb una mostra sobre el fotògraf hongarès Gyulá Halász, Brassaï. És un recorregut exhaustiu per la trajectòria de l’artista que aborda la seva fascinació per la vida nocturna de París, repassa com va esdevenir un dels pioners de la fotografia moderna treballant amb un estil franc i directe, i mostra com amb el seu talent aconseguia de retratar instants de la vida quotidiana amb imatges icòniques i amb molta força. L’exposició, que es podrà veure fins al 13 de maig, compta amb més de 200 peces entre fotografies d’època, dibuixos, una escultura i material documental.

Comissariada pel conservador en cap del departament de fotografia del Museu d’Art Modern de Nova York entre 1991 i 2011, Peter Galassi, la retrospectiva s’agrupa en dotze seccions temàtiques. Però els grans protagonistes són les dues seccions dedicades al París dels anys trenta. I és que, durant aquella època, Brassaï va mantenir una intensa activitat al voltant de París i la seva vida nocturna. L’hongarès sentia fascinació per la ciutat i per això la seva obra és plena de retrats, nus, natures mortes, imatges de la vida quotidiana, racons pintorescos i monuments copsats durant el dia. ‘Els anys trenta, va fer una sèrie de fotografies de París de nit com ningú no havia fet abans. Va retratar parts de la ciutat millor que com s’havia fet fins al moment’, detalla el comissari de la mostra, Peter Galassi.

D’aquesta manera, Brassaï es va convertir en una de les figures més destacades entre els fotògrafs europeus i americans perquè, en el període d’entreguerres, va enriquir molt el potencial de la fotografia com a forma d’expressió artística. Precisament, Peter Galassi explica que a començament de segle, la fotografia només es valorava en funció de la seva capacitat per a emular l’aparença de les arts més tradicionals. Al voltant de 1930, va sorgir una generació de fotògrafs que van impulsar una nova tradició en la fotografia i la van convertir en un art molt ric. Van rebutjar l’anterior concepció de la fotografia i van explorar el potencial artístic de les instantànies comunes i corrents. ‘Brassaï va fer aquest descobriment i el va portar fins a les últimes conseqüències’, diu Galassi.

Entre les dotze seccions de l’exposició, hi ha ‘París de nit’, que mostra una visió molt personal de l’artista. Les fotografies evoquen el ritme dinàmic i vibrant de la ciutat. ‘Plaers’ agrupa imatges protagonitzades per petits delinqüents, prostitutes i altres personatges dels baixos fons parisencs, juntament amb altres entreteniments públics. Tot i que l’especialitat de Brassaï va ser la nit, també hi ha un ‘París de dia’, que ofereixen monuments, racons pintorescs i detalls de la vida quotidiana. ‘Grafits’, en canvi, presenta les instantànies dels grafits que apareixien a les parets de la capital francesa, i a ‘Minotaure’ es reuneixen els treballs que el fotògraf va fer per al primer número d’una revista i que significaria el començament de l’amistat amb Pablo Picasso.

 

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb