El Fòrum Gastronòmic que es fa a Girona és una prova de foc per a nous productes que les empreses treuen al mercat. S’hi lliuren els premis Innòforum que reconeixen les millors propostes noves en tres categories: producte, gust i embalatge.

Ahir al Fòrum Gastronòmic s’hi van tornar a aplegar grans xefs, com ara Andoni Luis Aduriz, Sergi de Meià, Rafa Peña i Roberta Sudbrack. A més, van començar les sessions a l’Àgora, on es destaca el valor dels oficis alimentaris tradicionals. Els forners i els elaboradors de formatge i embotit en són els protagonistes. Així mateix, s’hi ha reforçat el vessant més professional amb el Fòrum Empresa i la tercera Jornada de Mercats Municipals de Girona.

Entre les novetats d’enguany hi ha un coulant amb gust de calçots d’una empresa de menjar preparat del Gironès, la mel amb or i safrà d’uns apicultors del Baix Ebre, unes càpsules de dosi única amb sucs de fruita fets per una empresa de Terrassa i unes galetes amb castanya i xocolata negra de Vic. La majoria de productes són noves línies d’empreses consolidades, però hi ha companyies que s’han creat només per llançar nous productes al mercat.

Propostes innovadores
Enric Martore, representant de l’empresa de Terrassa que fabrica càpsules amb sucs de fruita explica que és una proposta nascuda d’experiències prèvies que havien tingut en el sector de les begudes alcohòliques. ‘Treballant a fora vam veure pràctiques gens habituals, amb diversos productes i ho volíem convertir en una idea pròpia’, diu. El resultat és una línia de sis productes fets a base de sucs de fruites i espècies, presentats amb format de dosi única per a barrejar amb el vermut. S’inspiren –diu– en les càpsules de cafè, però sense necessitat de fer servir cap màquina. Transformem un vermut en un còctel’, resumeix. A més, diuen que és molt senzill de preparar: només cal ajuntar el gel, el vermut i la càpsula i després remenar-ho tot. L’empresa confia que el Fòrum Gastronòmic li serveixi per a trobar nous distribuïdors i tenir més presència al mercat.

Entre les novetats que es poden veure al Fòrum, hi ha també revisions de productes existents. L’empresa de menjars preparats Cuinats Jotri de Juià (Gironès) fa un mes que ha tret al mercat un coulant de calçots. El responsable d’innovació de l’empresa, Francesc Baltrons, ressalta que volien fer una proposta que aglutinés receptes de la cuina catalana, però canviant-ne la presentació. ‘Hem jugat amb un producte que estem acostumats a veure d’una altra manera, però posat amb una textura que associem al dolç’, explica. Fa referència a la unió del gust d’un calçot amb unes postres –el coulant– que solen fer-se a base de xocolata. El plat elaborat per Jotri, que es pot preparar al microones, es menja obrint el coulant, fet amb un pa de pessic a base de calçots i amb salsa de romesco a dins. ‘Un cop obert, la idea és barrejar el pa de pessic amb la salsa’, explica.

Una altra proposta innovadora és la que ha fet l’empresa vigatana Artipà, que s’ha especialitzat a fer productes que evitin problemes d’intoleràncies a ingredients com els ous, la llet o el blat. ‘Ara mateix tenim quaranta productes diferents al mercat i el darrer és una galeta de xocolata negra amb castanya’, diu el responsable de l’empresa, David Rovira. Afegeix que és un producte de temporada i que enguany l’han fet evolucionar posant a l’interior una melmelada, també de castanya, que li dóna un gust molt reeixit.

Una altra proposta és una mel de luxe, en tots els sentits. Rafael Múria pertany a la cinquena generació d’una família d’apicultors que ha creat una línia de productes que es pot trobar a llocs selectes com ara els magatzems britànics Harrod’s. Enguany ha tret al mercat dues propostes que barregen la mel amb dos productes cars: el safrà i l’or. ‘És més fàcil de treballar amb l’or que no pas amb el safrà’, diu Múria. La raó és que les palletes d’or no tenen gust i només calia que quedés ben barrejat a l’envàs, però el safrà necessita quatre mesos de maceració dins la mel per a maridar-lo amb formatges frescs o carns blanques. Els apicultors del Perelló (Baix Ebre) han llançat el producte al mercat després de mesos de proves. L’or i el safrà s’uneixen a la línia de mel gourmet de l’empresa SAT Apícola Perelló, que ja tenia productes com la tòfona blanca i negra. L’empresa ven molt a l’exterior i a botigues d’alta gamma. Precisament, el llançament de la mel amb or és una petició que han rebut dels països àrabs on exporten. El producte va sortir a la venda a la primavera i ha tingut molta acceptació en aquests països, segons Múria.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb