Tot i que ja fa més d’un mes que va arrencar, aquest cap de setmana hi haurà un dels punts culminants del festival Temporada Alta de Girona. S’hi estrenen quatre espectacles: la instal·lació de teatre documental Macho Man, en què Àlex Rigola investiga sobre les diverses cares de la violència masclista; l’espectacle sobre l’abús de poder Epodermis, escrit i dirigit per Carol López; Requiem pour L., un espectacle de dansa dirigit per Alain Platel a partir del Rèquiem de Mozart i Alba (o el jardí de les delícies), l’obra de Marc Artigau guanyadora del Premi Quim Masó 2017.

Qui són les víctimes? Com reaccionen els poders davant la situació? Aquestes són algunes de les qüestions que formula Àlex Rigola a l’espectacle-instal·lació sobre violència masclista Macho Man, que es pot veure fins diumenge al saló de descans del Teatre Municipal de Girona. Ofereix un viatge escènic en què els espectadors es desplacen per deu espais diferents, guiats per la veu d’una dona que ha estat víctima de violència masclista. Els deu espais tenen un mecanisme d’interacció per a ensenyar diverses cares de la violència masclista: en l’àmbit de la parella, familiar, laboral, social i judicial.

Carol López explica que va concebre la idea d’Epodermis arran d’un article de premsa en què es parlava de l’abús de poder. De relacions de poder, n’hi ha en tots els àmbits de la societat: el polític, l’educatiu, l’eclesiàstic, el familiar… L’ésser humà s’aferra a la seva petita o gran àrea de poder i d’allà estant, massa sovint, se sent superior a l’altre. Aquest espectacle que es pot veure a la sala la Planeta analitza aquesta vella necessitat humana de menysprear i abusar. Els dos intèrprets ens mostraran un seguit d’escenes d’opressors i oprimits, però cal estar alerta perquè sovint es pot ser víctima i botxí alhora.

I des de Flandes arriba Requiem pour L., la darrera proposta del duet format per Fabrizio Cassol i Alain Platel. És un espectacle extraordinari de dansa i música que parteix del Rèquiem inacabat de Mozart i passa per la influència eclèctica del jazz, l’òpera i la música africana. Catorze instrumentistes i cantants d’arreu del món, reunits per a una celebració, musical, física i visual, de la fusió i el mestissatge cultural. Una missa fúnebre per a un món cada vegada més gran i amb les distàncies com més va més curtes.

Finalment, al Canal Lluís Marco i Montse Guallar protagonitzen Alba (o el jardí de les delícies), una història de robots que ofereixen companyia, escrita per Marc Artigau. Va ser l’obra guanyadora del premi Quim Masó 2017 i és un text d’enjòlit de ciència-ficció que gira entorn d’una professora universitària jubilada que compra un sistema d’intel·ligència artificial. L’obra presenta qüestions cada vegada més presents sobre la realitat virtual, les relacions humanes i l’enamorament.

Aquesta és una de les moltes propostes que us oferim per al cap de setmana. Si voleu descobrir-ne més, cliqueu a Què podem fer aquest cap de setmana: deu propostes

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

 

Vicent Partal
Director de VilaWeb