Trump diu que signaran demà l’acord de pau amb l’Iran, però l’Iran demana més dies

  • El primer ministre paquistanès ha avisat aquest matí que l'acord és imminent

VilaWeb
Mural sobre les converses entre l’Iran i els Estats Units a Islamabad, el Paquistan, aquest abril (fotografia: Europa Press/Ahmad Kamal).
13.06.2026 - 14:04
Actualització: 13.06.2026 - 20:06

La signatura de l’acord entre els Estats Units i l’Iran sembla imminent. Aquest matí, el primer ministre del Paquistan, Shehbaz Sharif, ha anunciat que es podria tancar en les pròximes 24 hores, mitjançant una signatura electrònica telemàtica del document negociat. Segons que ha dit, la iniciativa obrirà un període de 60 dies per a noves negociacions sobre el programa nuclear iranià i el control de l’estret d’Ormuz, entre altres qüestions.

Malgrat l’optimisme de Sharif, el govern iranià ha dit que l’acord no se signarà demà mateix i l’ha situat, més aviat, “en els pròxims dies”. “Però hem de ser cauts a l’hora de fer-ne comentaris a causa de les reserves de l’altra part sobre aquest procés”, ha dit el portaveu del Ministeri d’Afers Estrangers iranià, Esmaeil Baqaei.

I més tard, en canvi, el president dels Estats Units, Donald Trump, ha tornat ha dit que “és previst que l’acord se signi demà i, immediatament un cop s’hagi signat, l’estret d’Ormuz s’obrirà a tothom”. Trump ha reivindicat l’acord com a “totalment contrari” al que va signar el seu antecessor Barack Obama el 2013, que diu que va suposar “un camí fàcil, bonic i suau cap a una arma nuclear” iraniana: “És un mur cap a cap arma nuclear! De fet, ja no volen cap arma nuclear, ni en tindran cap, ni mitjançant la compra, el desenvolupament o qualsevol forma d’adquisició”, ha escrit a Truth Social.

Ha reivindicat que la relació del seu govern amb l’Iran “és molt diferent i millor” que la d’administracions anteriors, i que en aquest acord “no hi haurà pagament de diners en efectius”, a diferència, diu, “dels centenars de milers de milions de dòlars de pagaments d’Obama”. “En el moment oportú, quan tot estigui en calma, anirem a buscar la pols nuclear, enterrada a les profunditats de les poderoses muntanyes de granit enfonsades, gràcies als nostres bells bombarders B-2 i els seus brillants pilots, i la barrejarem i la destruirem, sigui a l’Iran o als Estats Units”, diu.

Escriu que espera que el procés de negociació funcioni sense problemes, però si no és així, amenaça: “Tenim l’alternativa definitiva, que esperem que no es torni a utilitzar mai més.”

Negociacions i escenari internacional

Inicialment, algunes fonts negociadores apuntaven que la signatura final del memoràndum es faria a Ginebra (Suïssa). La data podria ajornar-se, però, fins que es faci la cimera de líders del Grup dels Set (G7) prevista per a la setmana vinent a Evian, als Alps francesos, del 15 al 17 de juny.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor