Fes-te subscriptor de VilaWeb

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros el mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n'hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots? Fes-te'n subscriptor ací.

Wikileaks afirma que el govern dels Estats Units i George Soros estan al darrera de la filtració dels anomenats ‘Papers de Panamà’.  Des de fa unes hores el compte oficial de twitter de Wikileaks està publicant piulades crítiques amb l’operació.

No va ser així en un primer moment. En un primer moment Wikileaks va anunciar l’aparició dels ‘Papers de Panama’ dues hores abans que es fessin públics i va saludar la seva aparició com a positiva.

Al cap d’unes hores un usuari va explicar a Wikileaks que li semblava sospitós que la filtració fes mal a tota la gent que els Estats Units voldria que fes mal, a la qual cosa per primer vegada Wikileaks respon dient que l’operació l’ha pagada el govern americà.

Concretament diu que ha estat finançada per USAID però preserva el ‘bon treball’ dels periodistes. USAID és una agència dels Estats Units, creada pel president Kennedy per ajudar altres països del món. Wikileaks no explica, però, el perquè de l’afirmació.

Immediatament després reclama que els onze milions de documents de la filtració siguin fets públics amb un cercador, tal i com fan ells, per tal que qualsevol persona pugui treballar amb les dades. De moment només es coneixen les dades que volen filtrar els diversos diaris, que no representen encara ni l’u per cent del volum total.

Posteriorment l’aparició d’una notícia a The Guardian que afirma que el govern australià te les dades de la filtració referents als australians que tenen empreses opaques a Panamà comença a aixecar sospités. I Wikileaks demana explicacions sobre qui és el hacker que ha penetrat el despatx Mosack Fonseca i pregunta, ara ja amb insistència, per quin motiu no es fan públics tots els papers, com és habitual en ells.

La següent piulada afirma que la Fundació Soros és una de les que finança l’ICIJ, el consorci que ha treballat la filtració en companyia del diari alemany Suddeutsche Zeitung. I critica el fet que el seu director Gerard Ryle digui que ells no són Wikileaks i que per això no faran públics els papers en la seva totalitat.

Finalment, després d’aclarir un malentès en una piulada, que ha provocat que la premsa russa afirmi que Wikileaks diu que tota l’operació és un complot contra Putin, Wikileaks sentencia:  ‘Dir que els Papers de Panamà són, per ells mateixos, un complot contra Rússia no té cap sentit. Tanmateix l’encobriment dels resultats (que no els ensenyin en públic tots), l’organització basada a DC (Districte de Colúmbia) i el diner d’USAID inclinen l’operació (en el sentit de tombar-la cap als interessos d’algú)’  

 Malgrat aquest aclariments molts diaris russos i d’altres països afirmen que Wikileaks ha dit que tota l’operació és un complot contra Putin. Això no és cert. La confusió prové d’una piulada on critiquen un article a USAID basat en els ‘Papers de Panamà’ que Wikileaks defineix com ‘US govt funded’, o sigui ‘finançats pels Estats Units’.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any
120€/any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.