Visa pour l'image

Més enllà de la crisi del coronavirus i de la pandèmia mundial, el món no ha parat de girar. Alhora que sentíem parlar sobre la quarta onada o el ritme de vaccinació, milions de ciutadans han hagut d’abandonar les seves cases, famílies i vides, passant a convertir-se en refugiats i les guerres han continuat matant. Per això, el festival de fotoperiodisme Visa Pour l’Image de Perpinyà d’enguany se centra en els conflictes bèl·lics i en el drama dels refugiats, unes altres crisis que han continuat penetrant les nostres societats. “De Birmània a l’Alt Karabakh i d’Etiòpia a Colòmbia, la covid-19 no ha aconseguit de sufocar la marxa del món”, explica Jean-François Leroy, director del festival. Tanmateix, també dedicarà dues exposicions a la pandèmia.

Del 28 d’agost al 26 de setembre, el fotoperiodisme té una cita a Catalunya Nord. S’hi podran veure vint-i-cinc exposicions de franc –obertes a tothom– i diverses projeccions que tornaran a convertir Perpinyà en un espai de referència per al sector. Hi haurà xerrades i fòrums perquè el festival també vol ser un espai d’intercanvi i de diàleg per al gremi. La setmana professional anirà del 30 d’agost al 4 de setembre i les setmanes escolars –en què caldrà reservar–, del 13 al 17 de setembre i del 20 al 24 de setembre.

Què hi trobarem?

Les exposicions es podran veure a les parets del Convent de Mínims i l’Església dels Dominicans, entre més ubicacions. Hi haurà mostres sobre migracions, refugiats climàtics i guerra. A través de la mirada dels fotoperiodistes, es traça un recorregut pels esdeveniments més importants d’aquest principi de segle. Una mirada personal, crítica i valenta, però sobretot que vol mostrar realitats imprescindibles de ser conegudes.

És el cas de l’exposició de l’AFP “Síria: una dècada en guerra“, que retrata el conflicte bèl·lic d’ençà de la Primavera Àrab, quan semblava que el país propiciava una revolució històrica que l’empentaria cap a un canvi transcendental. També d'”Armenis, un poble en perill“, d’Antoine Agoudjian, que parla de la situació de la república d’Artsakh arran de l’ofensiva de l’Azerbaitjan, amb el suport de Turquia.

La naturalesa mai no ha facilitat la vida al Bangladeix. La major part del país és a menys de deu metres sobre del nivell de la mar i viu moltes inundacions, ciclons i tornados de manera pràcticament quotidiana. A mesura que avança l’alerta del canvi climàtic, més bangladeixans acaben essent migrants climàtics. Abir Abdullah precisament vol copsar aquesta realitat amb l’exposició “Migrants climàtics al Bangladeix.”

Un pas més cap a l’est. “La primavera birmana“, d’un fotògraf anònim per al The New York Times, retrata el panorama del territori després del cop d’estat i com s’ha provat d’eliminar la dissidència organitzada del moviment pro-democràtic a través de la repressió dels militars.

Feliç vida en parella: Haití, en la prosperitat i en l’adversitat“, de Valérie Baeriswyl, recull la fractura social que viu el país caribeny. Una realitat emmarcada pels desastres naturals, la pobresa i la violència i que arran del terratrèmol de l’any 2010, obliga parelles a casar-se per compartir despeses.

També hi haurà l’exposició “Els últims dies del camp de Mòria“, en què es relaten històries dels últims moments d’aquesta zona de l’illa de Lesbos, que va ser calcinada per les flames el setembre passat. A més, dedicarà tres exposicions als conflictes de la regió del Tigre, a Etiòpia: “Tigre: Etiòpia s’enfonsa en el caos“, d’Eduardo Soteras; “Etiòpia, exilis i derivats“, d’Olivier Jobard i “Fugir de la guerra de Tigre“, de Nariman El-Mofty.

El Visa d’enguany també dedicarà un espai a la situació originada arran del coronavirus amb el reportatge “Crisi rere crisi, els refugiats i la pandèmia“, dels fotògrafs de l’agència MYOP, que retrata la doble vulnerabilitat a què han estat sotmesos els refugiats durant la crisi sanitària, i “Vida i mort a Nova Delhi en la segona onada“, que mostra la situació extrema que s’ha viscut a l’Índia arran de la pandèmia.

Més enllà de les exposicions

A més de totes les exposicions, es faran sis projeccions nocturnes, una al dia, del dilluns 30 d’agost al dissabte 4 de setembre, a Campo Santo. Les sessions començaran amb un repàs cronològic de les notícies de l’any amb blocs de dos mesos. Es presentaran reportatges i articles sobre la societat, els conflictes i les històries que han estat notícia, i debats sobre silencis mediàtics. Enguany seran al programa la crisi del Líban, la destrucció de la selva amazònica o la retirada de les tropes nord-americanes de l’Afganistan, entre més temes. Durant la mateixa setmana, pels que no puguin anar a Perpinyà, hi haurà projeccions de reportatges en línia a la pàgina web del festival.

La Cambra de Comerç i Indústria dels Pirineus Orientals (CCI), organitza el Festival Off de Perpinyà. Del 28 d’agost a l’11 de setembre, hi haurà vuitanta-nou exposicions a botigues del centre de la vila que recolliran fotografies quotidianes, artístiques o treballs lliures.

Restriccions i mesures

El festival requerirà als assistents el certificat de vaccinació, una PCR negativa o una prova d’antígens feta les darreres quaranta-vuit hores. La màscara també serà obligatòria. Les mesures compleixen amb de l’exigència de l’ús del passaport covid per a fer vida social a l’estat francès. Aquesta restricció va originar malestar als ciutadans i ha causat manifestacions i protestes.

L’obligatorietat ‘de facto’ del vaccí comença a Catalunya Nord i l’estat francès

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.