Un expert de la Universitat de València conclou en un estudi que ‘MasterChef’ adapta el nacionalisme espanyol modern

El professor de Comunicació Audiovisual Àlvar Peris apunta a la selecció de l’escenografia, dels comensals participants i dels llocs de realització

VilaWeb
ACN
28.12.2015 - 18:00
Actualització: 28.12.2015 - 19:00

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

El professor de Comunicació Audiovisual de la Universitat de València, Àlvar Peris, sosté que el programa ‘MasterChef‘ de TVE adapta el nacionalisme espanyol modern. Segons que ha informat avui la Universitat de València, Peris, al seu estudi Els programes televisius de cuina i la identitat nacional. El cas de MasterChef, publicat a la Revista de Recerca i d’Anàlisi (Societat Catalana de Comunicació) del novembre, afirma que al programa ‘es mesclen trets de la modernitat global amb d’altres de perfil més tradicional associats a una concepció conservadora i unitarista’ del nacionalisme espanyol. La Marca Espanya, la presència de l’exèrcit espanyol en el programa en dues ocasions o la selecció d’espais i paisatges identificats com a part indiscutible d’una determinada idea d’Espanya per una àmplia part de la ciutadania són els tres elements sobre els quals pivota l’argumentació de l’investigador de la Universitat.

L’estudi atén al fet que la gastronomia és part indiscutible de la cultura sobre la qual s’edifica actualment la identitat d’una societat. Tenint en compte la forta penetració de la televisió d’entreteniment, Peris detalla com la selecció de l’escenografia, dels comensals participants i dels llocs de realització dels capítols de ‘MasterChef’ s’ha fet per a adaptar i legitimar ‘un nou discurs de la nació espanyola’.

Àlvar Peris emmarca aquesta investigació en l’interès que els últims anys hi ha per rastrejar en els continguts televisius pràctiques nacionalistes, no sols en els programes de caràcter informatiu, sinó en gèneres d’entreteniment com la ficció o la telerealitat. Aquests solien interpretar-se, en general, com a simples artefactes d’evasió que poc o no res havien de dir sobre la configuració de les identitats i, menys encara, de les nacions.

‘El canvi experimentat per la gastronomia espanyola en els darrers anys ha despertat en les institucions, els mitjans i, consegüentment, en molts ciutadans, un sentiment d’orgull nacional desconegut fins al moment. En una època de crisi econòmica i política profunda, la gastronomia ha aconseguit ser un dels pocs valors que encara inspira un extraordinari reconeixement fora de les fronteres espanyoles’, diu el professor associat de la Universitat.

Segons Àlvar Peris, a més, alguns dels capítols de ‘MasterChef’ ‘han servit per a realitzar homenatges a institucions o col·lectius que han estat històricament associats a la nació espanyola en el seu vessant més tradicionalista i conservador, com són l’Exèrcit, el món dels bous o l’Església’.

‘L’elecció del conjunt de personalitats a les quals els aspirants han hagut de cuinar en les diferents proves, la major part pertanyents als sectors més exclusius i benestants, conformen un mosaic representatiu, tot i que parcial, de la cultura i societat espanyoles’, assenyala el treball.

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies