ACN Girona.-Les vendes de caganers als Estats Units s’han disparat arran de la publicació aquest dilluns passat al diari New York Times d’un article sobre aquesta figura. L’empresa de Torroella de Montgrí (Baix Empordà) Caganer.com va rebre més de 200 comandes del país nord-americà en només un dia i mig. Les dues figures més sol·licitades són el president electe dels EUA, Donald Trump, i la que va ser la seva rival en la carrera a la Casa Blanca, Hillary Clinton. El gerent de l’empresa, Sergi Alòs, ha explicat que encara és aviat per dir-ho però que segurament aquest serà l’any que més en vendran. “La realitat és que ens hem vist desbordats, però afortunadament teníem prou estoc per abastir la demanda”, ha detallat Alòs.

Hillary Clinton i Donald Trump s’han convertit en ambaixadors de la cultura catalana als Estats Units. Cada cop més cases americanes tenen caganers d’aquests dos personatges que fabrica l’empresa gironina Caganer.com. Tot i que la companyia de Torroella de Montgrí ja exportava des de fa uns anys aquestes figures tradicionals del pessebre, l’aparició en un article al New York Times ha generat una allau de comandes dels EUA. El gerent d’aquesta empresa familiar, Sergi Alòs, ha destacat que, tot i que Trump i Clinton són els més sol·licitats, “hi ha cada cop més demanda del caganer tradicional”.En aquest sentit, Alòs ha explicat que “és molt rellevant” que els ciutadans nord-americans comprin el caganer de tota la vida, perquè demostra un interès creixent per la cultura catalana als EUA. “Els fa gràcia saber la història del caganer, i això és bo. Quan un estranger ve aquí s’emporta un caganer en comptes d’un barret mexicà”, ha explicat.Alòs posa èmfasi en el fet que molta de la demanda de figures de Donald Trump ve d’estats on el republicà va guanyar. El mateix passa amb Clinton i abans amb Obama que encara continua sent el caganer més venut als EUA. Alòs comenta que “aquest fet demostra que els ciutadans americans no compren els caganers per burlar-se’n”.El gerent de Caganer.com ha ressaltat que hi ha persones que fan demandes de quinze o vint figures. “D’una banda són grups d’amics que es volen estalviar diners en el transport, i de l’altra són persones que converteixen el caganer en un regal original”, ha explicat.Cada figura costa setze euros i el transport fins als Estats Units ronda els vint, tot i que s’encareix en funció del nombre de caganers i del pes de la caixa.El 50% de vendes a públic de foraUn altre dels factors importants és l’augment de vendes a persones de fora de Catalunya en fires i mostres. Ara mateix representen el 50% del total, una crescuda exponencial en els últims anys que fa ser “molt optimista” al gerent de Caganer.com. Alòs explica que fa uns anys el 90% dels caganers, els comprava públic català. Ara, en canvi, la meitat de totes les compres en fires són d’estrangers. “Ho compren com un ‘souvenir’ del país”, assegura el gerent.Alòs però, remarca que no significa que els catalans hagin deixat de comprar sinó que cada cop més gent de fora s’interessa pels caganers, gràcies a la repercussió que ha pres els últims anys. A més, el gerent de l’empresa baix-empordanesa reconeix que han aconseguit desestacionalitzar la compra de caganers, tot i que el Nadal continua sent l’època que més vendes genera.Una empresa familiarCaganer.com és una empresa familiar fundada el 1992 que divideix la seva producció entre el taller on va arrencar l’empresa, diversos centres amb persones amb discapacitat i el Centre Penitenciari Puig de Les Basses, on s’hi ha destinat el 80% de la producció.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Vicent Partal
Director de VilaWeb