20.12.2021 - 18:40
El claustre i consell escolar de tres instituts de la comarca del Gironès han aprovat i subscrit un manifest contra la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que imposa el castellà en un 25% de les hores lectives. Són l’institut de Sarrià de Ter, l’institut de Celrà i l’institut Salvador Espriu de Salt.
El manifest fou elaborat originalment per l’institut de Sarrià de Ter, i posteriorment el subscrigueren els altres dos. Inicialment s’informà que el document l’havien elaborat els responsables de l’institut Salvador Espriu, però més tard el mateix centre aclarí en una piulada que l’autor original n’era l’institut de Sarrià de Ter.
El Claustre i el Consell Escolar de l’@EspriuSalt, davant la sentència del TSJC, aquesta setmana han aprovat el Manifest sobre el tractament de les llengües a l'Institut. https://t.co/Co4yGpCvj3 @somescola @educaciocat @diariARA @LaVanguardia @DiarideGirona
— Institut Salvador Espriu (Salt) (@EspriuSalt) December 18, 2021
Així, els centres han anunciat que mantindran el seu projecte lingüístic actual de forma íntegra “d’acord amb la normativa vigent i d’acord amb el posicionament del Departament d’Educació”. “El català és i ha de ser llengua vehicular als centres de Catalunya perquè és la llengua pròpia i perquè, de les dues oficials, és aquesta la que es troba minoritzada per causes històriques, geogràfiques, demogràfiques i sociològiques”, expliquen al manifest.
Els instituts, a més, defensen que el català “és i ha de ser llengua vehicular als centres de Catalunya perquè és la llengua pròpia” i perquè, de les dues llengües oficials “és la que es troba minoritzada per causes històriques, geogràfiques, demogràfiques i sociològiques”. A causa d’aquesta minorització, segons afegeixen, els instituts han de “donar al català el paper preeminent que li correspon a fi de contribuir al seu coneixement, al seu ús i, també, a la seva pervivència”.
A més, els instituts aprofiten per mostrar “indignació i rebuig al fet que un tribunal de justícia es posicioni sobre un assumpte estrictament pedagògic”, en tant que el projecte lingüístic de l’institut, “és una potestat del consell escolar”, no pas de les autoritats judicials.