Avui ha començat el curs escolar al País Valencià, però hi haurà sis centres que hauran d’esperar, segons que informa À Punt. A banda dels dos de Benigànim, població que es troba en situació de confinament fins al 14 de setembre arran d’un brot de coronavirus, tampoc no ho obriran les portes el centres d’Albal (Horta Sud), Atzeneta del Maestrat (Alt Maestrat), Tavernes de la Valldigna (Safor) i Oliva (Safor).

En tots aquests casos esmentats es dóna la mateixa casuística: un o més professors del centre han donat positis i la resta de companys docents estan esperant el resultat de la PCR per a confirmar que no estan contagiats.

Per la seva banda, a Sant Joan de Moró (Plana Alta), cap dels 575 alumnes que es van sotmetre ahir al test serològic de detecció de covid-19 programat per l’ajuntament davant l’inici de curs, gratuït i voluntari, ha donat positiu.

En un comunicat, el consistori ha recordat que estaven convocats tots els nens i joves de la localitat nascuts entre 2003 i 2020 amb l’objectiu d’iniciar avui el nou curs escolar amb la seguretat més gran possible. Dels 730 veïns convocats, van ser 575 els que van passar per l’Edifici Polifuncional.

El batlle, Vicente Pallarés, ha destacat que no s’ha registrat cap cas positiu, tot i que hi va haver dos escolars en què les proves ‘els donaven com a positius febles, el que ha obligat a repetir-les i, fins i tot, a realitzar-los els tests als membres de les seves respectives famílies, donant tots ells com negatius’.

Tornada a les aules

Avui, 7 de setembre, és la data marcada en roig als calendaris de moltes llars al País Valencià. 794.243 alumnes han tornat avui a trepitjar unes aules que van abandonar amb presses i corregudes el 13 de març passat, unes hores abans de decretar-se l’estat d’alarma.

Tot i que la letalitat és molt més baixa que en aquell moment, la incidència del virus continua sent molt alta. La frase que s’utilitza més és que es tracta de minimitzar els riscs i conviure-hi. Les escoles valencianes són, després de les de Catalunya Nord,  les segones del país que obrin portes als alumnes d’infantil, primària, secundària, batxiller, formació professional i educació especial. La resta de territoris n’estaran pendents per prendre nota d’allò que funciona i, sobretot, d’allò que cal millorar.

A banda les programacions, els centres disposen de diversos documents fonamentals per a gestionar les sospites i els positius tant en l’alumnat com en el personal educatiu. Són, entre més, el protocol de prevenció i actuació, i la norma de gestió de casos. A més, la direcció de cada centre tindrà un telèfon directe de la persona responsable del centre de salut que li correspon i una persona de cada escola i institut rebrà formació per a aprendre a detectar els símptomes de covid-19.

Noves rutines a casa

La novetat principal d’aquest retorn no seran enguany les motxilles, ni els quaderns ni les llapisseres noves, sinó que serà l’adaptació al postconfinament de les màscares, la distància i el gel hidroalcohòlic. Però també hi haurà canvis de fons com, per exemple, la desaparició de conceptes pedagògics de pedra picada, com ara que és a l’escola on s’aprèn a compartir els objectes, a compartir l’espai i a compartir les afectivitats més properes.

Els canvis comencen abans d’eixir de casa, quan s’haurà de prendre la temperatura als xiquets per comprovar que no són a més de 37,5 °C. I una cosa que ja és rutinària: recordar d’agafar la màscara si l’alumne té més de sis anys. Sobretot, no se l’ha de dur al centre si té cap símptoma.

Funcionament a l’escola

En arribar al centre també es comprovarà la temperatura dels alumnes. No debades la conselleria ha adquirit cinquanta mil termòmetres perquè n’hi haja un a cada aula.

L’entrada i eixida del centre educatiu es farà per portes diferents sempre que siga possible. S’ha programat perquè es puga fer de manera escalonada, i les famílies ja han estat informades dels horaris.

Una altra de les normes dels protocols és la creació de grups de convivència estable. Són obligatoris des d’infantil fins a segon de primària. A la resta de nivells ho decideix cada centre. Quan això no siga possible, s’ha d’assegurar que la distància interpersonal és d’un metre i mig pel cap baix.

Rentar-se les mans cinc vegades al dia serà una altra norma indefugible.

L’espai covid

Cada centre ha de tenir un anomenat ‘espai covid’, on aïllaran qualsevol persona que tinga símptomes. Quan això passe, la direcció es posarà en contacte amb el centre de salut al qual és inscrit per començar la resta de mesures que siguen necessàries.

Què passa quan hi ha un cas?

Si es detecta un cas positiu entre els alumnes, tots els seus companys es posaran en quarantena a casa, si es tracta d’un grup bombolla. Les classes continuaran de manera telemàtica durant catorze dies. Si es tracta d’un grup de majors en què s’ha optat per la distància personal, seran els contactes estrets del positiu els qui faran quarantena, però la resta continuarà anant al centre.

Es considera que tres casos és un brot. Si això passara en diverses aules, s’aplicaria el mateix protocol. I si hi ha brots en diversos grups de l’escola, es decidirà quines mesures s’adapten. En tot cas, la intenció de la conselleria és que el tancament d’un centre siga una mesura que no es prenga mai.

Els centres, oberts a l’agost

La conselleria d’Educació, Cultura i Esport va establir a finals de juliol la manera com han de ser les escoles i els instituts en temps de pandèmia. El mes d’agost, tot i que el professorat fa vacances, ha servit per a aclarir dubtes, matisar i corregir alguns aspectes que no eren gaire clars.

El dimecres, 2 de setembre, el president de la Generalitat, Ximo Puig i el conseller Vicent Marzà visitaven una escola a València on comprovaven com s’havien adaptat les instal·lacions a les noves necessitats. Allí agraïen l’esforç al personal docent i no docent dels centres i feien una crida a les famílies perquè pensen que els centres escolars són els llocs més segurs on poden ser els seus fills.

En la conferència de premsa de presentació de curs, el conseller Vicent Marzà va aprofitar per complementar les grans xifres de cada any amb les específiques del curs 2020-2021, tant quant al personal docent com quant a les inversions que s’han hagut de fer i que han tingut un cost de 207 milions d’euros.

La reducció del nombre d’alumnes per aula ha obligat a la contractació de 4.374 docents més per a atendre els més de 3.000 grups que s’han creat. Com que la gestió dels menjadors també serà diferent, amb grups més reduïts i no simultanis, s’han contractat 3.000 monitors.

La conselleria considera que, amb totes aquestes accions, els centres educatius seran ‘el lloc més segur on poden ser els infants i els joves valencians’. I afegeix que les escoles seran ‘centres de detecció del virus, i no de contagi’.

Relativa satisfacció del professorat i les famílies

Els protocols anticovid els han pactat les dues conselleries implicades, les AMPA i els sindicats de l’ensenyament. Marc Candela, secretari general de l’STPV, el sindicat que aglutina més del cinquanta per cent dels 76.063 docents, considera complertes pràcticament totes les demandes. Encara així, insisteix a demanar proves PCR multitudinàries al personal docent, a dotar-los de màscares FP2 i a incorporar una infermera a cada centre.

Quant a les famílies, Màrius Fullana, president en funcions de la confederació d’AMPA Gonzalo Anaya, que en reuneix unes cent mil, confia que els centres compliran tots els protocols. Per a resoldre dubtes disposen de la pàgina web que ha obert la conselleria. Amb tot, expressen dubtes sobre si es podran realitzar o no les activitats extrascolars i insisteixen a demanar al ministeri de treball una solució per als pares d’un alumne que s’haja de quedar a casa fent quarantena.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any
120€/any
Si encara vols ajudar-nos més, pots fer-te'n com a Protector.

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.