La publicitat de la Generalitat manté la desproporció en favor del grup Godó, l’Ara i el Nacional

El repartiment depèn de la Secretaria de Difusió de la Conselleria d'Economia, en mans de Junts d’ençà del mes de maig

VilaWeb
Josep Rexach Fumanya
16.05.2022 - 21:50
Actualització: 17.05.2022 - 21:00

VilaWeb necessita el vostre suport

Aquest diari existeix perquè més de vint mil lectors han decidit que poden i volen pagar cinc euros al mes perquè tots rebeu tota la informació amb accés obert. Però no n’hi ha prou. En necessitem més. Tu ho vols i pots?

Fes-te’n subscriptor aquí.

El 2021, la Generalitat de Catalunya va tornar a batre el rècord de despesa en publicitat institucional i va gastar més de trenta-cinc milions d’euros en campanyes publicitàries als mitjans de comunicació.

Aquest és el primer exercici en què la gestió de la publicitat institucional depèn de Junts, partit que ara administra la Secretaria de Difusió, amb Jofre Llombart al capdavant. Aquest organisme depèn del Departament d’Economia, encapçalat per Jaume Giró. Tanmateix, cal recordar a l’hora de valorar les xifres que la nova etapa del conseller no va arrencar fins al mes de maig, quan ja havia començat la contractació de publicitat del 2021.

Com en els informes anteriors, aquest tampoc nou inclou quins són els criteris que expliquen el repartiment d’aquests diners que, una vegada més, apareix com clarament desproporcionat a la incidència real de cada mitjà.

Així el Grup Godó continua emportant-se la part més grossa del pastís. El 2021 va contractar 4,4 milions d’euros de publicitat institucional de la Generalitat. La Vanguardia continua essent el mitjà imprès que en contracta més, tot i que amb una reducció considerable: de 2.648.987 milions passa a 1.444.141. La versió digital d’aquest mitjà també va contractar 1.030.554 euros, de manera que va acabar percebent-ne 2,4 milions.

Contractació de publicitat en mitjans impresos. A l’esquerra, les dades del 2021, i a la dreta, les del 2020

Un altre gran beneficiat del repartiment és el diari Ara, que és el segon mitjà. Entre la versió en paper (416.370) i la digital (1.547.172) l’any passat va contractar gairebé dos milions d’euros en publicitat. És destacable l’augment en l’apartat en línia, que passa d’1.126.333 euros a 1.547.172. El Periódico, en canvi, cau a la tercera posició, perquè va perdre respecte a l’any anterior més de 100.000 euros de publicitat per al seu mitjà digital i 240.000 per al de paper. En total, el 2021 va contractar 1,8 milions en publicitat.

El Nacional, el digital més beneficiat

En l’apartat digital, al costat de l’Ara, l’altre gran beneficiat fou El Nacional. El diari digital dirigit per José Antich va pujar al tercer lloc –just darrere l’Ara i el Grup Godó–, gràcies a un augment en publicitat de 72.000 euros respecte a l’any anterior, completant un total de 662.242. El quart lloc va ser per a El Periódico (502.108) i el cinquè per a Nació Digital (455.191). Aquest digital ha perdut dues posicions en la llista de subvencions, amb 150.000 euros menys que en l’exercici anterior. El 2020 va contractar 607.761 euros de publicitat i, en canvi, l’any passat, 455.191. El grup editor que ha comprat Nació Digital també té el Diari de Sabadell i el Diari de Terrassa. Tots dos mitjans, entre la versió digital i la de paper, van rebre un augment en la contractació de publicitat institucional de 85.000 euros el 2021.

Contractació de publicitat en mitjans digitals. A l’esquerra, les dades del 2021, i a la dreta, les del 2020

El Punt Avui, en la versió digital, també va augmentar considerablement la contractació de publicitat del 2021: de 257.187 euros a 377.944. Time Out és la publicació de lleure que en va contractar més, fins a 257.000 euros i també percep publicitat per la seva versió en paper (117.974 euros).

VilaWeb va contractar 158.087 euros i és un dels diaris que rep menys publicitat de la Generalitat, una situació que es repeteix des de fa anys.

Quant a les ràdios, el mitjà que el 2021 va contractar més publicitat institucional fou RAC1, també del Grup Godó. Va percebre 2.086.193 euros, molt per sobre de la segona cadena, Catalunya Ràdio, que en rebé 749.620 euros. En televisió, el 2021 TV3 va contractar 3.514.205 euros de publicitat. I es destaca l’augment de 8TV, que va passar dels 16.105 euros del 2020 als 206.552 del 2021.

Junts encara podem anar molt més lluny. Amb VilaWeb.

Fes-te’n subscriptor i construeix amb VilaWeb el nou diari que els Països Catalans necessiten ara.
Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes
Ara també ens pots ajudar fent una donació única.
Fer una donació
a partir de 10 €

Més notícies