05.06.2025 - 12:42
|
Actualització: 05.06.2025 - 13:01
Els passatgers d’un avió poden reclamar pel retard en el lliurament del seu equipatge des del mateix moment en què han perdut les maletes, i no han d’esperar a rebre’l per part de l’aerolínia, segons que ha dictaminat el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE). En concret, els jutges europeus interpreten que la normativa del Conveni de Mont-real estableix que els danys causats per una maleta extraviada es poden comunicar a l’aerolínia “tan bon punt el passatger en tingui coneixement, i a tot tardar en els 21 dies a partir de la posada a disposició d’aquests equipatges”. Un passatger va demandar Ibèria per haver-se negat a reemborsar els productes que va comprar per poder seguir el viatge mentre no es localitzaven les seves maletes.
El 15 de desembre de 2021, el passatger afectat va viatjar en un vol d’Ibèria de Frankfurt del Main a Ciutat de Panamà, amb escala a Madrid. Com que el seu equipatge no va arribar a temps a la destinació final, el passatger va denunciar immediatament la incidència i es va posar en contacte amb el servei de cerca d’Ibèria aquell mateix dia.
Arran de la manca de resposta, el passatger va informar Ibèria que, si no rebia una comunicació abans del 18 de desembre, adquiriria els articles substitutius per poder continuar el seu viatge. I així ho va fer, atès que l’aerolínia no va contestar. L’equipatge va ser lliurat el 20 de desembre a Ciutat de Panamà.
El passatger va demandar la companyia en un tribunal de Frankfurt per reclamar el reemborsament de les despeses per la compra d’articles de substitució, el cost del transport i el preu dels bitllets d’un vol alternatiu, atès que van haver d’ajornar part del viatge. El tribunal va desestimar la reclamació perquè va considerar que no s’havia respectat el termini de 21 dies per a reclamar que marca el Conveni de Mont-real sobre transport aeri internacional.
El passatger va recórrer davant el Tribunal Regional Civil i Penal de Frankfurt, que va plantejar una qüestió pre-judicial al TJUE. En concret, va demanar si aquest termini s’havia de considerar com un límit rígid, o si bé era possible reclamar fins i tot abans del lliurament de l’equipatge, sempre que hi hagi una certesa raonable sobre el perjudici patit.
En la seva resposta, el TJUE diu que si la normativa estableix un termini de 21 dies a partir de la data a disposició dels equipatges per fer una reclamació, tan sols determina el darrer dia del termini i suggereix que la protesta es pot fer en qualsevol moment entre la constatació del retard en el lliurament dels equipatges o mercaderies i l’expiració d’aquest termini, i, per tant, fins i tot abans d’aquesta data.
La sentència no especifica, però, si es pot reemborsar per totes les compres fetes durant el període en què no es van tenir les maletes, element que ara haurà de discernir el tribunal alemany que va fer la pregunta pre-judicial.
En aquesta línia, el TJUE diu que la reclamació prèvia al termini de 21 dies permet a les aerolínies, fins i tot, de reunir amb més rapidesa els elements necessaris per a poder aportar possibles proves de si tenen responsabilitat o no en el retard del lliurament de l’equipatge.
Sobre això, apunta que la normativa recull que el transportista no és responsable pel dany causat per un retard si prova que ell, els seus dependents i agents han pres totes les mesures raonables per evitar-lo o els ha estat impossible prendre-les.