Una pacient denuncia que un metge de l’ICR la va fer fora per parlar en català i va haver d’esperar hores a ser atesa

  • Montserrat Forcada i la seva filla menor no van poder ser ateses perquè cap oftalmòleg entenia el català · Finalment, les van atendre, hores més tard en un altre centre de l'Institut Català de la Retina

VilaWeb
04.07.2025 - 19:33
Actualització: 04.07.2025 - 20:34

Una pacient de l’Institut Català de la Retina (ICR), Montserrat Forcada, ha denunciat públicament que un oftalmòleg del centre es va negar a atendre-la a ella i la seva filla menor d’edat perquè es van expressar en català. Segons que ha explicat a VilaWeb, el metge les va fer fora de la consulta després de dir-los textualment: “Són vostès les del català? Doncs ara mateix les trec de la meva agenda.”

Forcada explica que fa anys que tota la família –el seu pare, el seu marit, la seva filla i ella mateixa– fan les revisions oftalmològiques en aquest centre, al carrer de Pau Alcover de Barcelona, i que aquests darrers anys no les atenien mai en català, tot i que sí que les entenien. “Nosaltres som gent que mantenim la llengua, no canviem mai, ni tan sols si anem a la policia ni enlloc”, remarca.

L’incident més recent ha passat aquesta setmana, però tot va començar ara fa un any. Aleshores, en l’anterior revisió, van tenir cita amb el mateix doctor, Emmanuel Esteban Martínez. “Quan nosaltres vam parlar en català, ens va dir que no, que féssim el favor de parlar en castellà perquè ell no entenia el català.” En aquell moment, Forcada li va oferir de parlar a poc a poc o traduir-li paraules concretes. El metge no va posar bona cara però va continuar la visita, i ho va justificar perquè feia poc temps que havia arribat procedent de l’Argentina. Segons el seu relat, aleshores, amb ironia, els va dir que aprendria català: “Només faltaria, una llengua molt maca.”

Aquesta vegada, a mitja revisió, amb les pupil·les dilatades per les gotes, es van topar amb el mateix metge, que només posar els peus a la consulta els va etzibar: “Són vostès les del català?”, i les va fer fora totes dues. “Ens va dir que no ens volia a la seva agenda i que féssim el favor de marxar.” Forcada explica que, una vegada fora de la consulta, i com que eren a mitja visita i venien de fora de Barcelona, va provar que les atengués un altre metge. La persona que hi havia a recepció va trucar a uns quants oftalmòlegs per si n’hi havia cap que, com a mínim, entengués el català, ja no que el parlés. No en va trobar cap dels qui hi havia en aquelles instal·lacions.

Finalment, dues hores més tard, un altre metge –que no parlava català però sí que l’entenia, tot i haver de traduir-li algunes paraules– les va visitar al centre de Ganduxer. Prèviament, va formalitzar una queixa per escrit, després d’haver estat ateses per un responsable, que es va mostrar atent i sí que li va parlar en català.

Aquella mateixa nit, va fer uns missatges a la xarxa X explicant el cas. “Estava una mica indignada”, admet. El seu testimoni es va fer viral, amb milers de reaccions i repiulades de noms coneguts. L’endemà, a mig matí, explica, li van telefonar de l’Institut Català de la Retina. Una responsable li va dir que estaven “molt sensibilitzats amb el tema de la llengua”, si era possible de retirar la denúncia i li va proposar de reunir-se amb ella; un tema encara pendent.

Sobre això, explica que hi ha usuaris que li han fet arribar casos anteriors amb el mateix metge, i que tot plegat no és un fet aïllat: “Aquest senyor no ens va voler visitar. A mi i a la meva filla. Això és un fet objectiu”, afirma. “És un senyor molt prepotent.”

També s’hi ha posat en contacte el Departament de Salut de la Generalitat, i ho ha denunciat allà. Forcada diu que continuarà endavant i presentarà una denúncia amb Acció Cassandra, i també davant el Col·legi de Metges de Barcelona, la Plataforma per la Llengua i Política Lingüística. Demana unes disculpes del centre i que facin fora el metge. Subratlla que no ho fa per publicitat ni per interès personal: “Només cerco el benefici per la llengua i el país.”

VilaWeb fa trenta anys. Ens feu un regal?

Cada dia oferim el diari amb accés obert, perquè volem una societat ben informada i lliure.

Ajudeu-nos a celebrar-ho fent una donació única i sense cap més compromís.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor