Un llibre descobreix la personalitat i valors que s’amagaven darrere de l’arquitecte

BARCELONA, 7 (EUROPA PRESS)

L’arquitecte català Oriol Bohigas ha reivindicat aquest dimarts la figura i obra del difunt arquitecte de la modernitat José Antonio Coderch: “Cal estudiar a fons Coderch per trobar moltes referències”.

Amb motiu de la presentació del llibre ‘Recordando a Coderch’ (Librooks), 15 anys després de l’última publicació d’una obra dedicada a l’intel·lectual, Bohigas ha subratllat que l’aportació del racionalista “va ser menys teòrica i més d’eficàcia realista”.

“L’arquitectura de Coderch es defineix tota en els últims anys de la seva vida, més com una voluntat d’expressar uns vincles de caràcter popular i tradicional i de deixar la recerca a termes i àmbits aliens a la realitat constructora del país”, ha defensat Bohigas, que li va encarregar l’ampliació de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (Etsab).

Bohigas és una de les 21 personalitats entrevistades per l’autora de la publicació, la periodista Pati Núñez, per reconstruir la personalitat i valors que s’amagaven darrere de l’artífex de l’edifici de la Torres Trade i de la Casa de la Marina, entre altres edificis singulars.

Rafael Moneo, Josep Llinàs, Joan Margarit, Oscar Tusquets i Federico Correa són uns altres dels personatges que també van conèixer Coderch i que en aquest tius d'”arxiu viu” aporten la seva visió i anècdotes per apropar la figura de Coderch, ha subratllat la periodista.

PROJECTE INÈDIT

En una segona part, el llibre recull documentació del projecte inèdit ‘L’Herència’, l’últim i més innovador treball de Coderch, que va sortir a la llum en una exposició el 2014, un any després de la celebració del centenari del naixement de l’arquitecte.

El projecte, que Coderch va lliurar poc abans de morir a un mecenes amic de la família i aquest al seu torn a un altre arquitecte, està format per una planta que estudia de forma molt detallada totes les possibilitats de creixement d’un habitatge al ritme de l’evolució familiar, ha explicat la comissària de l’exposició i arquitecta Elina Vilá.

Per a l’arquitecta, ‘L’herència’ no és un projecte per realitzar en un terreny, sinó que “és un estudi sobre distribució de plantes”, seguint l’obsessió de Coderch per la versatilitat de l’habitatge en funció de les diferents etapes de la vida.

Núñez que, al costat de Vilá i Pepe Coderch –fill de l’arquitecte–, va emprendre una recerca de dos anys per fer-li un homenatge a l’intel·lectual, ha subratllat que aquest llibre suposa una culminació i última peça d’un coneixement mostrat ja en forma d’exposició i de pel·lícula amb els testimoniatges a càrrec de Poldo Pomés.

NOMÉS UN ENCÀRREC PÚBLIC

Parafrasejant Bohigas, Núñez ha explicat una de les anècdotes contingudes en el llibre i que relata com “tan conservador com era Coderch, mai va rebre encàrrecs del règim” franquista, i al final de la seva vida li va dedicar un plànol a Bohigas, agraint-li que va ser la primera persona amb càrrec públic que li va encarregar un projecte.

VALORS DE CODERCH

Núñez ha subratllat que el llibre parla molt dels valors de Coderch –del que Bohigas ha explicat que mai parlava en català, malgrat que ho escrivia bé– i de com la seva personalitat va influir molt en els seus projectes, dels quals no s’ha publicat moltes obres.

El director d’Etsab, Jordi Ros, ha destacat que una de les peces més emblemàtiques de Coderch és l’escala d’evacuació de la bicentenària escola, que ha considerat “la més bonica de la ciutat”.

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]