13.05.2025 - 08:14
|
Actualització: 13.05.2025 - 11:16
Òmnium Cultural dóna suport al Pacte Nacional per la Llengua, tot i que admet que no pot considerar-se complet mentre no obtingui el suport de formacions com Junts i la CUP. En un comunicat, l’organització assegura que cal anar més enllà i garantir que aquest acord “tingui traducció política” i serveixi per a impulsar una política lingüística ambiciosa i transversal.
“El pacte neix del parlament i de la societat civil, i hauria de transcendir governs i legislatures”, recorda Òmnium, que subratlla que s’hi ha implicat des del primer moment. Tanmateix, considera que l’actual situació d’emergència lingüística exigeix una resposta més ferma: “Necessitem grans majories per a deixar de gestionar la situació de la llengua amb pedaços.”
Compromisos ferms, però dotacions insuficients
L’entitat també adverteix que, tot i que el pacte estableix compromisos en àmbits com l’audiovisual, l’educació, la sanitat, l’entorn digital i l’economia, les mesures que s’han anunciat fins ara són insuficients. “La dotació pressupostària no és a l’altura dels objectius del pacte i caldrà revisar-la”, diuen.
Per aquest motiu, Òmnium es compromet a fer-ne un seguiment exhaustiu i a fiscalitzar-ne l’aplicació. A més, assenyala que la plena normalització del català no admet més dilacions i que cal una actuació coordinada i de país per a garantir-ne l’ús normal i la condició de llengua de cohesió, pertinença i oportunitats per a tothom.
Defensa de l’escola catalana
Quant a l’ensenyament, Òmnium recorda que el text del pacte “diu nítidament” que el català ha de continuar essent la llengua vehicular del sistema educatiu. L’entitat insisteix que aquest punt és clau i adverteix que qualsevol intent de desmuntar el model d’escola catalana o d’acceptar la ingerència judicial per imposar el castellà significaria un incompliment greu de l’acord.
Reforçar el catalanisme polític
Finalment, l’organització es posa a disposició del conjunt del catalanisme democràtic per reforçar els consensos nacionals i recorda que continuarà exigint compromisos ferms, sigui quin sigui el color del govern. “Treballarem sempre per la llengua i per enfortir els pilars de la nostra nació”, conclou el comunicat.