L’obscura aerolínia espanyola que no es fa enrere en les deportacions a Ruanda

  • Privilege Style ha rebut una allau de crítiques, tot i que té uns quants precedents d'actuacions polèmiques

VilaWeb
Redacció
23.06.2022 - 19:40
Actualització: 23.06.2022 - 19:43

El Tribunal Europeu dels Drets Humans (TEDH) la setmana passada va aturar, a l’últim moment, els plans del govern britànic de deportar a Ruanda refugiats d’arreu del món que havien arribat irregularment al Regne Unit. Una política molt criticada pels defensors dels drets humans i que l’ONU considera una violació del dret internacional.

L’aerolínia espanyola Privilege Style, contractada per a fer aquest el vol, és ara al centre de la polèmica. Mentre que la resta de companyies implicades habitualment en les deportacions, com ara Titan Airways i AirTanker, havien descartat de participar en aquesta operació, l’empresa espanyola no s’ha fet enrere i, de fet, ha estat l’única que no ha revocat la decisió de fer el vol.

El propietari de Privilege Style, amb base d’operacions a Madrid, és l’empresari gallec José Manuel Álvarez, “Chema”, vinculat d’ençà de fa anys al turisme. El grup d’investigació Corporate Watch ho descriu així: “Una història molt espanyola en una indústria turística nepotista que no ha canviat gaire d’ençà dels dies del Generalísimo Franco. […] Unes poques empreses familiars pròximes a corporacions amb suport estatal.” I explica que el seu pare tenia connexions amb la indústria turística “dinàstica espanyola” i que ell mateix va poder obrir el negoci i aconseguir el primer avió gràcies a Ibèria, “que li va vendre un avió de segona mà a molt bon preu”.

Tot i la campanya viral en contra, amb desenes de milers de missatges enfront de l’actuació de la companyia, l’única resposta que ha donat ha estat desactivar els comentaris i missatges de les xarxes socials. El grup de pressió Freedom from Torture fins i tot es va manifestar davant la seu de la companyia, a Palma: “Privilege va pensar que ens podria ignorar, per tant, hem decidit de viatjar a la seu de Mallorca.”

La imatge de l’aerolínia ha estat greument afectada i fins i tot s’ha estès a empreses que hi col·laboren, inclòs el grup de viatges TUI AG. Les empreses de xàrter, com ara Privilege Style, tenen un paper important en la indústria de l’aviació, atès que fan de transportistes d’últim recurs per a marques més grans en moments de necessitat.

De fet, la companyia espanyola senorgulleix al seu web de tenir una disponibilitat immediata per a fer vols privats, dues hores després de l’avís. I unes quantes vegades s’ha incorporat com a “deportador d’últim recurs” quan la resta d’aerolínies s’havien fet enrere.

Com que és un cas mediàtic, el de Ruanda ha suscitat una allau de crítiques a l’aerolínia, però habitualment participa en aquestes pràctiques i és una de les poques que fa deportacions per a governs europeus. L’any 2021, Privilege Style va fer catorze vols per a deportar refugiats per al govern britànic, però no és el seu únic client i molts altres governs també l’han feta servir. Segons Corporate Watch, la companyia espanyola va ser l’encarregada de deportar persones a Nigèria encadenades per les cames.

No obstant això, no solament es dedica al negoci de les deportacions, sinó que l’empresa és coneguda per traslladar turistes alemanys a la Mediterrània i per haver transportat els jugadors d’equips esportius mediàtics. El Sevilla FC i l’Atlètic de Madrid en són clients habituals, però també n’han contractat els serveis el FC Barcelona, el Reial Madrid i el València Bàsquet.

Mentre que el 13 de juny traslladava turistes de Tenerife a Düsseldorf, l’endemà el mateix avió havia de ser l’encarregat de deportar desenes de persones a Ruanda. Un negoci fosc, que passa d’un dia per l’altre de viatges de luxe a les deportacions més controvertides que els governs europeus proven de fer d’amagat.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any