09.06.2025 - 18:06
|
Actualització: 09.06.2025 - 21:34
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat a la Tercera Conferència dels Oceans (UNOC3) de Niça que l’estat espanyol tramitaria la creació de noves àrees protegides, entre les quals, l’espai marítim de la costa central catalana i les muntanyes submarines del canal de Mallorca. D’aquesta manera, s’incorporaran a la Xarxa Natura 2000. Amb les noves àrees, l’estat espanyol assolirà el 25,7% de protecció del litoral, un 5,8% més que el 2023, en la línia del compromís d’assolir una protecció del 30% el 2030.
A més, segons Sánchez, els mesos vinents es tramitaran com a àrees marítimes protegides l’àrea de cria del catxalot del nord de Menorca, i el Parc Nacional del Mar de les Calmes, a les Illes Canàries.
En la seva intervenció, Sánchez ha defensat la importància dels mars i oceans com “la memòria a llarg termini del clima del nostre planeta”, una memòria que “es va debilitant, any rere any, a conseqüència de l’emergència climàtica”.
Per això, ha instat els països participants a adoptar mesures concretes de protecció, però també a “acompanyar les polítiques amb recursos suficients”.
En aquest sentit, ha anunciat que el govern espanyol faria una nova aportació de 8,5 milions d’euros al Fons Blau de Cooperació per al Mediterrani, de manera que esdevindria el principal donant d’aquesta iniciativa.
També ha destacat que l’estat espanyol va ser el primer de la Unió Europea a ratificar l’Acord sobre la Conservació i Ús Sostenible de la Biodiversitat Marina, que defensa una pausa cautelar per evitar l’aprovació de plans d’explotació minera als fons marins fins que no hi hagi una normativa que garanteixi la seva protecció.
L’estat espanyol també assumirà pròximament la presidència del conveni sobre la protecció del medi marí de l’Atlàntic nord-est, el més rellevant del món en aquest àmbit.
Pacte Europeu dels Oceans
Sánchez ha participat en la presentació del Pacte Europeu dels Oceans, aprovat per la Comissió Europea el dijous passat. Aquesta iniciativa reuneix totes les polítiques europees relatives als oceans i planteja com a objectiu aprovar un Reglament d’Oceans el 2027.