03.03.2025 - 16:27
|
Actualització: 03.03.2025 - 17:36
L’Agència Espacial Europea (ESA) ha suspès l’enlairament del coet Ariane 6, que hauria d’haver fet avui el primer vol comercial amb el llançament del satèl·lit militar francès CSO-3. La suspensió se suma a quatre anys d’endarreriments respecte a les previsions inicials, mentre que el seu principal competidor, el Falcon 9 de SpaceX, domina el mercat dels llançaments espacials. El desplegament havia de ser a les 16.24 GMT (17.24 hora central europea) des del Centre Espacial de Kourou, a la Guaiana Francesa.
El coet portarà el satèl·lit CSO-3 fins a una òrbita solar a 800 quilòmetres d’altitud, amb una injecció prevista una hora i sis minuts després del desplegament.
El CSO-3 és el tercer satèl·lit del programa MUSIS, dissenyat per a l’observació terrestre amb finalitats de defensa i seguretat. Com els seus predecessors, llançats el 2018 i el 2020, ha estat fabricat per Airbus i estarà sota el control de la Direcció General de l’Armament (DGA) de França.
Com és l’Ariane 6?
L’Ariane 6 és el successor de l’Ariane 5, retirat el 2023. Hauria d’haver entrat en servei el 2020, però la crisi en el sector aeroespacial europeu va endarrerir la seva estrena fins al 9 de juliol de 2024, quan un vol experimental va enlairar-se amb èxit.
El nou coet, desenvolupat per l’Agència Espacial Europea i gestionat comercialment per Arianespace, compta amb dues versions: l’Ariane 62, capaç de posar en òrbita fins a 10,3 tones en òrbita baixa terrestre, i l’Ariane 64, que pot portar fins a 21,6 tones.