Només un quart dels gironins mantenen el català si els responen en castellà

  • Una enquesta pionera a Girona constata la davallada de l’ús social de la llengua

VilaWeb
25.05.2026 - 14:30

Un 60% dels habitants de Girona utilitzen el català sol o combinat amb el castellà com a llengua habitual en les relacions socials. Ara bé, només un de cada quatre (24,7%) manté el català quan el seu interlocutor els respon en castellà.

Primera enquesta d’usos lingüístics

Aquestes dades formen part de la primera enquesta d’usos lingüístics que s’ha fet a la ciutat, impulsada per l’ajuntament i encarregada a la Universitat de Girona (UdG). L’estudi, que les autoritats han qualificat de pioner a Catalunya, mostra un retrocés evident respecte a l’ús social de la llengua a Girona i posa fi a la idea que la ciutat era una excepció destacada (“a Girona rai”).

El batlle, Lluc Salellas, ha remarcat que gairebé el 95% de la població gironina entén el català. Segons ell, això vol dir que “tots els que la fem servir habitualment el podem parlar amb gairebé tothom”. Salellas ha animat la ciutadania a continuar mantenint el català en les converses quotidianes.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor