Una negligència en l’ajust del fre va ser la causa del xoc entre dos trens a Vila-seca el juny de 2022

  • Una de les dues locomotores accidentades havia estat reparada aquell mateix dia en un taller de GMF a Constantí

VilaWeb
ACN
02.05.2023 - 11:10
Actualització: 02.05.2023 - 11:38

El xoc frontal entre un tren de rodalia i un de mercaderies a Vila-seca va ser causat per una “una manca d’ajust” dels frens després d’una operació de manteniment “extraordinària”. L’acció s’havia dut a terme aquell mateix matí, als tallers de GMF de Constantí, però no es va acabar d’ajustar manualment. Així ho conclou la investigació de la Comissió d’Investigació d’Accidents Ferroviaris (CIAF) del Ministeri de Transports espanyol, que ha avançat RAC-1 i ha tingut accés l’ACN. Els fets van passar a tres quarts de deu de la nit del 12 de juny de 2022 i va causar sis ferits greus, setze de lleus i set contusionats. A més, l’informe detalla que el responsable del centre de control va donar positiu en una prova d’alcoholèmia.

El tren de mercaderies va sortir a les 21.35 de Reus, direcció Barcelona. A les 21.44, el maquinista, en adonar-se d’una insuficiència en el fre, va avisar al lloc de comandament, el Control de Tràfic Centralitzat (CTC), ja que no havia pogut aturar-se en un semàfor en vermell a l’entrada de la bifurcació de Vila-seca. El tren de rodalia estava aturat a uns 100 metres aproximadament i el tren de mercaderies va acabar xocant tres minuts després de l’avís.

Les màquines de tren són propietat de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), qui s’encarrega de fer-ne també el manteniment. L’informe també assenyala que el novembre de 2021 ja s’havien reperfilat les rodes de la locomotora i que amb poc temps s’havia produït un desgast de les rodes “accelerat i no habitual”.

Positiu en alcohol

Segons explica el document, abans del xoc, el maquinista del tren de mercaderies va contactar amb el responsable del CTC i aquest li “va demanar al maquinista diverses vegades que repetís la informació que estava intentant transmetre”. Després de l’advertència, des del CTC van intentar posar-se en contacte amb el tren de rodalia, però no va ser possible. Un fet que és “molt freqüent”, segons es detalla en l’informe.

El responsable del lloc de control va donar positiu en un test de consum d’alcohol, tot i que el CIAF no ho ha inclòs com a factor desencadenant de l’accident.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any