Avui, a la Rambla de Catalunya, davant la llibreria la Casa del Llibre, l’escriptor i enigmista Màrius Serra i l’especialista en jocs Oriol Comas, han fet una prèvia divertida de la diada de Sant Jordi, a quaranta-vuit dies de la data. Han muntat una petita paradeta amb roses vermelles i una pila d’exemplars de la nova obra de Serra, ‘La novel·la de Sant Jordi’ (Amsterdam). Es tracta d’una novel·la de gènere negre, protagonitzada per Oriol Comas, que s’esdevé durant la diada de Sant Jordi, de les sis menys cinc minuts del matí fins a les dotze menys un minut de la nit. ‘Tot allò que és narratiu implica domesticar el temps’, reflexiona l’escriptor. I en aquest espai temporal, Màrius Serra esbudella amb paròdia i sàtira l’interior del sector editorial i els egos dels escriptors, mentre s’esdevenen una sèrie d’assassinats que Oriol Comas mira de resoldre per mitjà de jocs. I per sumar joc i crítica, l’autor hi trena una novel·la dins la novel·la, la que ha escrit un Màrius Serra de ficció, que permet a l’autor una paròdia de l’autoficció i alhora una dosi sana d’autocrítica.

Mentre Oriol Comas va llançant dos daus de sis cares, Màrius Serra explica diferents elements de la novel·la: ‘La primera cosa que vull dir és que fa trenta anys que em documento sense saber-ho per fer aquesta novel·la. El meu primer Sant Jordi el vaig viure l’any 1988. Havia publicat el meu primer llibre i amb un amic també amb opera prima ens vam posar en una parada de la Rambla. Aquell Sant Jordi ens vam indignar perquè la gent ens confonia per llibreters i ens demanava la darrera novel·la de Manolo Vázquez Montalbán. D’aleshores ençà, aquesta feta ha anat expandint-se i creixent fins a cotes inquietants. I jo durant molts anys em deia: Algun dia escriuràs aquesta història i hi haurà sang.’

‘La segona cosa que vull destacar és que és una novel·la que s’inscriu dins el gènere negre, tot i que és més a prop de l’enigma. Sóc lector moderat de novel·la negra (m’interessen Mankell, Fred Vargas, Lemaitre, Camilleri…) i m’hi he acostat amb una gran humilitat. Perquè fer novel·la negra és d’una gran dificultat. He fet un plantejament inicial de cinc personatges que es lleven tots a la mateixa hora el dia de Sant Jordi, un dels quals és un assassí. És una novel·la amb un punt de paròdia i de sàtira. La paròdia ja l’havia assajada a la novel·la Farsa, que va guanyar el premi Ramon Llull, i que era una sàtira sobre el Fòrum de les Cultures del 2004, però que no va fer gaire efecte perquè tothom ja veia que era un desastre. En aquest cas, la sàtira gira al voltant de l’autoficció, perquè trobo que hem quedat embafats d’aquest monotema.’

Dins la novel·la apareix Màrius Serra com a personatge també. És un dels protagonistes d’aquest Sant Jordi, perquè la seva novel·la Eleusis per Sant Jordi és una obra candidata a ser de les més venudes de la diada. I què explica aquesta novel·la dins la novel·la? Una novel·la que se situa en el primer Sant Jordi de la República. Hi moren alguns autors reals a mans d’un grup de joves poetes indignats, que juguen a un joc, l’Eleusis. És el joc preferit d’Oriol Comas, creat per Robert Abbott, un dels grans inventors de jocs del món.

Explica Màrius Serra que va acabar la novel·la a l’estiu, però que el pes de l’actualitat, primer amb els atemptats de l’agost i després amb la repressió de l’1-O, van posar-lo en crisi fins al procés de galerades. ‘Això em va fer patir molt. Al final ho vaig resoldre col·locant els fets d’actualitat en la novel·la del Màrius Serra de ficció.’

La novel·la de Sant Jordi és plena de personatges reals, que la gent del sector podrà reconèixer, però amagats sota noms falsos, que contenen joc verbal, excepte el personatge de l’Oriol Comas i Coma. Segons Serra: ‘La raó de ser de l’Oriol Comas és el joc entès com a manera de relacionar-se amb el món i fer cultura. Tota la seva vida s’ha dedicat als jocs. La novel·la conté molts jocs, dos dels quals els ha inventat l’Oriol Comas especialment per a aquesta història. Un es diu L’Ego, una manera de joc de pistes que fan uns estudiants el dia de Sant Jordi per a descobrir quin dels autors que signen llibres té l’ego més inflat. L’altre és el Joc de lo Siginero, que serveix per a aprimar-se.’

Màrius Serra explica que aquesta novel·la és escrita a dues mans i a dos cervells. Comas forma part de l’autoria: l’un és el novel·lista, l’altre el lector constant. Serra ha revelat que aquesta és la primera d’una sèrie de novel·les amb l’Oriol Comas com a personatge protagonista, que anirà resolent casos relacionats amb el món del joc.

Arribats en aquest punt, Oriol Comas explica com es van conèixer amb Màrius Serra, l’abril del 1990, arran de l’adaptació de l’Scrabble al català, un capítol accidentat que després, moltes nits a la barra de la sala Bikini, van llimar. Temps després, Oriol Comas va cartografiar Verbàlia, treball de tres anys que va acabar convertit en un joc. I va ser el maig del 2015 quan Màrius Serra li va presentar aquesta aventura literària amb un decàleg a manera de contracte.

Amb La novel·la de Sant Jordi, Màrius Serra ha canviat d’editorial: ha deixat el Grup 62 (grup Planeta) per anar-se’n a Amsterdam, que amb el segell Ara Llibres conformen el Grup Som. Preguntat si aquest canvi és conseqüència del canvi de seu del grup Planeta, Màrius Serra explica: ‘Estic content d’Amsterdam i m’agrada que l’editor hagi decidit d’esborrar la pàgina número 155 del llibre com a senyal de protesta. L’aplicació del 155 em molesta profundament. Però canviar d’editorial sempre és una suma de diferents causes. Aquesta novel·la no la veia en un gran grup. Però jo negocio amb les editorials novel·la a novel·la. Ara m’hi trobo bé, a Amsterdam.’

[VilaWeb no és com els altres. Fer un diari compromès i de qualitat té un cost alt i només amb el vostre suport econòmic podrem continuar creixent. Cliqueu aquí.]