La “marca Espanya” s’esfondra a Pedrafita do Cebreiro

La comptabilitat de Bárcenas sobre els donants del PP i les notes econòmiques de les campanyes electorals de Fraga expliquen moltes coses

VilaWeb
Fotografia: Europa Press.

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Martxelo, Vicent, dimarts passat va caure el viaducte principal de la A-6 a l’altura de l’ajuntament de Pedrafita do Cebreiro. La infrastructura és clau en la connexió de Galícia amb la resta de l’estat espanyol i, quan es va fer, va ser considerada com una de les grans fites de l’enginyeria de les empreses espanyoles d’obra civil. Tant va ser així que fins i tot va rebre uns quants guardons per la tecnologia emprada i pel seu acabat.

El pont sobre la A-6 entre els ajuntaments de Pedrafita do Cebreiro i Vega de Valcarce va caure després de vint-i-dos anys en funcionament. Va ser inaugurat per l’ex-ministre de Foment espanyol Francisco Álvarez Cascos, en un acte en què també hi va ser el president de la Junta de Galícia d’aleshores, Manuel Fraga. Els primers inconvenients es van començar a detectar ara fa cinc anys. De fet, l’autovia era tancada quan es va esfondrar perquè s’hi feien obres de millora.

El Ministeri d’Infrastructures espanyol es va limitar a fer responsable de l’accident un “defecte ocult” durant la construcció i a no dir res sobre l’empresa que va erigir el viaducte. El director general de Carreteres del Ministeri de Foment espanyol, Javier Ferreiro, va destacar que durant l’estiu passat s’havia decretat el tancament del viaducte després d’haver-hi detectat nivells alts de corrosió en el cablejat, i va dir que el col·lapse podria ser causat per “un defecte en la infrastructura que no s’havia detectat fins aleshores o que s’havia desencadenat a conseqüència de les obres”.

Les explicacions dels responsables del govern espanyol contribueixen a crear més dubtes a Galícia, atès que semblen respondre exclusivament a l’objectiu d’amagar els noms de les empreses que van executar els trams de la A-6 afectats. La major part van ser construïts per les grans empreses espanyoles d’obra civil; en un cas, mitjançant la Unió Temporal d’Empreses, i en uns altres, en solitari.

La “marca Espanya” es va esfondrar, així, a Pedrafita de Cebreiro. La caiguda del viaducte evidencia la manera de construir les infrastructures a l’estat espanyol, la lògica d’edificació basada en els subcontractes i les maneres de fer d’unes companyies que aconsegueixen els contractes públics per raons diverses. La comptabilitat de Bárcenas sobre els donants del PP i les notes econòmiques de les campanyes electorals de Fraga expliquen moltes coses.

Més notícies

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes