Li sobra, i li fa nosa, el parlament al president Aragonès?

  • Que el govern tire endavant l’anomenat acord de claredat havent-lo rebutjat el parlament és un símptoma molt preocupant d’autoritarisme i d’imposició

VilaWeb
Fotografia: EFE/Quique Garcia.

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

S’acaba de saber que el govern de la Generalitat de Catalunya ha encarregat al politòleg Marc Sanjaume, professor de la Universitat Pompeu Fabra, la coordinació d’un grup d’experts que tindria per missió fer un primer esborrany d’un “acord de claredat” per a presentar a les autoritats espanyoles amb la voluntat de sol·licitar un altre referèndum d’autodeterminació.

El govern, qualsevol govern, pot encarregar els estudis que vulga sobre els temes que li puguen semblar interessants. Però en el cas que ens ocupa hi ha una particularitat digna de ser remarcada i que fa que la situació siga excepcional. Com tothom deu recordar, el setembre de l’any passat el president Aragonès va presentar al parlament aquesta proposta i la cambra la va rebutjar de manera directa i contundent. Únicament els comuns van sumar els seus vots als d’Esquerra Republicana i ni tan sols Junts, que en aquell moment es mantenia dins el govern de coalició, s’hi afegí.

I això no és tot. En menys d’una hora el govern espanyol –que seria el destinatari de la proposta–, mitjançant la portaveu, Isabel Rodríguez, ja va rebutjar la idea i va deixar clar que sobre això no hi havia res a parlar. És, doncs, una opció que no té recorregut.

I en aquestes condicions –amb un rebuig tan explícit del parlament– l’actuació del govern insistint a mantenir la proposta adquireix una dimensió francament preocupant. Perquè implica un menyspreu, poques vegades vist, al sentit i l’acció del parlament.

En una democràcia parlamentària, el govern deriva del parlament i no a l’inrevés. Per això els ciutadans voten els seus representants a la cambra però no voten directament qui els governarà. És a la cambra parlamentària on resideix la poca o molta sobirania cedida als polítics pels ciutadans amb els seus vots. I per això hi ha una prevalença que dóna lògica al sistema. El president el tria la cambra i no a l’inrevés. L’acció de govern és fiscalitzada per la cambra i no és el president qui fiscalitza la cambra. I és el parlament que té la darrera paraula sobre si cal fer eleccions o no, i les pot convocar fins i tot si el president s’hi resisteix.

És per aquest pes, per aquesta força institucional del parlament, que ben sovint i arreu del món els governs autoritaris xoquen amb les cambres legislatives. Bàsicament, perquè una volta instal·lats en el poder executiu les comencen a veure com una molèstia, com una nosa, com un impediment que frena la seua actuació i no els deixa fer allò que volen fer.

Que això passe a Catalunya és francament preocupant i decebedor. D’una perspectiva purista, la situació de la cambra ja és insòlita per si. El president Aragonès va arribar al poder impulsat pels vots d’ERC, Junts i la CUP, però ara ha perdut els dels dos darrers. Per a ser exactes, dels 74 vots que van permetre la seua investidura ja en té tan sols 33. I ha pactat el pressupost amb dos grups que van votar contra la seua investidura com a president, en una ziga-zaga ideològica molt qüestionable. Perquè podem convenir tots que els seus electors, en el moment d’emetre el vot, no podien ni imaginar-se que acabaria passant això.

El debat sobre si aquest govern pot continuar governant o si caldria fer eleccions és un debat que en la majoria dels països europeus ni es proposaria. Simplement, cap polític no provaria de governar en aquestes condicions, amb aquestes xifres tan minoritàries, i les eleccions gairebé s’haurien convocat de manera automàtica després de trencar-se la coalició. Ara, si això és fort i per desgràcia molt significatiu, jo trobe que encara és molt més fort que el govern menystinga la voluntat explícita del parlament impulsant des de l’executiu una proposta tan concreta i precisa que el legislatiu ha rebutjat.

Ens ho explicaran com voldran, que de paraules no els en falten, però aquest menysteniment tan evident i tan clar del paper del parlament diu moltes coses sobre la manera com el govern Aragonès entén la democràcia. I són coses preocupants. Perquè, en definitiva, allò que trau el nas per la porta és l’autoritarisme i la imposició. Tan d’esquerres i progre com vulgueu, però autoritarisme i imposició al cap i a la fi.

PS. No sé si cal recordar-ho, però passa que, a més, l’acord de claredat que vol vendre el govern Aragonès és una mentida. En aquest article ja vaig explicar que l’acord de claredat havia estat proposat pel Canadà per a frenar la independència del Quebec, i és incomprensible, per tant, que es vulga fer servir ara i ací.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
CARLES MILLAN
CARLES MILLAN
08.03.2023  ·  22:06

Té tota la lògica que el govern Aragonès cerqui un acord que al Canadà va servir per a frenar la independència del Quebec, ja que el seu partit, ER, ja ha demostrat a bastament que hi està en contra, de la independència.

Jordi Torruella
Jordi Torruella
08.03.2023  ·  22:14

Partits autonomistes autoanomenats independentistes. Recordeu-ho en pròximes eleccions.

Jaume Riu
Jaume Riu
08.03.2023  ·  22:15

RECTIFICACIÓ
He de rectificar el meu comentari d’ahir perquè hauria d’haver dit que el tretzè congrés del PSOE celebrat a Suresnes es va celebrar de l’11 al 13 d’octubre de 1974, i no al gener de 1968 com vaig escriure per error. El PSOE es va refundar i va abandonar la ideologia marxista en aquell congrés.
Però el més greu del meu comentari equivocat és que vaig citar Helmut Kohl allà on naturalment havia de dir Willy Brant.
Tota la resta és ben certa encara que sembli política ficció com observa Francisco Sánchez (09:39).
Avui ja se sap que la seducció del PSOE es va fer per iniciativa de la CIA, i va ser pensada per l’almirall Carrero Blanco, vicepresident del govern de Franco, segons explica, entre d’altres, el periodista d’investigació Alfredo Grimaldos en el seu llibre “Las claves de la Transición (para adultos)”. Hi ha declaracions del general Manuel Fernández Monzón, que era portaveu del Ministeri de Defensa -i no l’ha desmentit mai ningú-, que explica com els Serveis Secrets de Carrero Blanco coordinats per la CIA van fer els passaports oportuns per Felipe González, Manuel Chaves, Alfonso Guerra i d’altres personatges que després serien promocionats a càrrecs de govern a l’estat de les autonomies, amb el desenllaç que coneixem.
Lamento moltíssim les errades meves d’ahir, fruit de la improvitsació i de l’enrabiada en calent tot llegint a la nit l’editorial de Vicent Partal amb l’anàlisi que fa del PSOE que, per altra banda, comparteixo plenament i encara es va quedar curt.
Amb l’editorial d’avui em fa l’efecte que els republicans que governen a Catalunya fan pensar en els socialistes que governen al regne d’Espanya, amb la mateixa justificació democràtica -cap-, i des del PSOE i des d’ESC fan el que volen pel mateix motiu, amb les mateixes conseqüències. Per això volem seure junts a taula.

jaume alcacer
jaume alcacer
08.03.2023  ·  22:20

Tot s’hi val , quan els objetius son seguir cobran a final de mes……

Victor Serra
Victor Serra
08.03.2023  ·  22:21

Els d’ERC ja fa anys que pensen que els únics que tene raó són ells. No els importa el que pensen els altres. Per això encara que la realitat els demostri que s’equivoquen , ells segueixen endavant en l’error.

Mercè Duran
Mercè Duran
08.03.2023  ·  22:28

Potser tocava una editorial del que ha passat avui al carrer .
El feminisme dividit i escridasant-se al Congrés i als carrers.
Està ben demostrat que quan els partits polítics es fiquen en moviments socials ho emmerden tot.
Patètics tots els polítics i polítiques darrera una pancarta lila, sobretot amb les seves sigles….

Josep Usó
Josep Usó
08.03.2023  ·  22:30

Que Esquerra no és d’esquerres ja es veia. Que són autoritaris i no democràtics ja no es pot amagar. Treballen per l’amo, perquè ells en tenen, d’això. Em resulta sorprenent que els vote tanta gent. Perquè si es mira només la gestió que fan d’allò que toquen, és per a fugir corrent.

Jaume Bonet
Jaume Bonet
08.03.2023  ·  22:34

L’autodeterminació ja és feta i la DUI proclamada (deixada llavors en espera) fou l’octubre del 2017; reclamar un altre referendum és trair els votants de l’1 Oct. del 2017 i sa victòria èpica contra l’estado. Qui no tengui coratge de tirar-la endavant que es retiri de polític.

L’estado sap prou bé que el referendum ja està fet i guanyat,és per això que(tot i que aparentin lo contrari)estan preparant un nou referendum (la tupinada ja la tenen a punt) que pugui invalidar l’anterior, i en la jugada bruta sembla que hi col·laborin tots(amagant-se’n)…
… fixau-vos-hi bé amb allò que deia La Razón (que ERC aniria a la manifestació per demanar el referendum) volen aparentar que els idependentistes demanen un referendum, però els independentistes de veritat saben prou bé que ja està fet i guanyat (i l’estado també ho sap)…I això és molt important: el referendum ja està FET I GUANYAT i la independència proclamada i pendent d’executar: aquest és el posicionament que cal mantenir i que l’estado no vol de cap manera (tupinada i cens inflat i modificat ja els tenen a punt) … I sembla que la cúpula d’ERC estigui fent el joc als de l’estado (i potser qualcú de Junts més d’amagat)

Sembla ser que ara ja hi ha ministres del Gobierno de España que diuen que lo de la taula de diàleg ha de concloure amb una”consulta” “fixau-vos que dic consulta i no referendum”afegeix ..a poc a poc es van acostant a la tupinada esmentada (faltarà que ho consenti el poble, o no)

I ara en Rufian demana un referendum (es veu que la tupinada la tenen ja bastant avançada)

Joan Rius
Joan Rius
08.03.2023  ·  22:36

ERC, a prop de les municipals, persevera en demostrar que és un partit independentista i, a més, amb la insistència li diu al PSOE que està d’acord amb que la proposta no tingui recorregut. Els ideòlegs d’ERC es creuen que som idiotes?

Carles Serra
Carles Serra
08.03.2023  ·  22:39

Apreciat Vicent l’història d’ER ja demostra abastament que sempre ha preferit pactar amb aquesta espaÑa franquista i corrupte, abans que lluitar per ser lliures d’aquesta espaÑa que ens roba, ens reprimeix i fa el genocidi de la nostra cultura i llengua; la mostra és que en una de les enquestes un % important de simpatitzants d’aquest partit no volia d’ésser lliures d’aquesta espaÑa, un dels exemples més clar és aquest Rufian.
Per la resta apreciat Vicent alçades d’ara que vols que et digui, ER ha demostradament que són botiflers, traïdors i la mentida per bandera.
Només esperar que al final i hagi la llista cívica per fotre’ls fore d’aquesta gestoria mal anomenada govern.

Joan Benet
Joan Benet
08.03.2023  ·  22:41

Són una plaga…

Josep Calbet
Josep Calbet
08.03.2023  ·  22:42

Ho diu bé en Carles Millan, ER defensa l’ acord de claredat per frenar l’ independència; tot dient que són independentistes, afegeixo.
ERC amb C de cinisme.

FERRAN FUERTES
FERRAN FUERTES
08.03.2023  ·  22:55

ER vol aconseguir el poder fora dels vots de la gent, perque sap q ara és l’unica oportunitat q té, car q mai arrivará als vots q assolia el pujolisme. Aixó és el junquerisme.

Melitó Camprubí
Melitó Camprubí
08.03.2023  ·  22:57

Vosté, Sr. Director, diu menyspreu a allò que altres podrien anomenar convicciò en les pròpies idees.
Sigui com sigui, els temps que vivim no són de coherència política ni de consistents ideologies ni de compromís amb els companys.
Bauman ja va avisar: per qualsevol projecte a mig termini, és necessita compromís.
Passa que, als que tenim una edat, ens costen d’entendre els nous marcs socials.
I dic marcs i dic socials conscient de fer servir un llenguatge arcaic i poc adequat.
A la nostra època els editorials – i els comentaris – els haurien fet persones d’entre 20 i 25 anys.
On és aquesta gent? Allà hi ha el futur…o el no futur.

Anna CASACUBERTA
Anna CASACUBERTA
08.03.2023  ·  22:58

El Govern actual no te vergonya ni la coneix. Dimissió i eleccions.

Ramon Isern
Ramon Isern
08.03.2023  ·  23:00

Però a aquesta gent, qui els vota?

Martí Millanes
Martí Millanes
08.03.2023  ·  23:11

En aquesta vida, el que mai es pot fer és creure’s, que com ets al costat correcte de la història, pots menystenir als teus adversaris. I això, a casa nostre els partits dits d’esquerres ho fan sovint. Ho fa Aragonès i ho fa Ada Colau. El fet de creure que tens raó, no vol dir que puguis imposar aquesta raó. Però aquests dos personatges, ho estan fent. I el senyor Pedro Sánchez, a l’altra banda de l’Ebre, també ho fa. Tenim mala peça al teler!

Gerber van
Gerber van
08.03.2023  ·  23:22

Des del moment que JxCat va deixar el govern, m’ha sorprès molt que no hagi mai presentat una mocio de censura. Perquè si es produeix una ruptura de govern, ja no hi ha cap motiu perquè ERC encara tingui legitimitat per seguir governant amb el mandat (ara caducat) que va donar el Parlament. Em sorprendria que des de aleshores no hi hagués una majoria per gaunyar una mocio de censura. Perquè no ho va fer, JxCat, i també la CUP qui va donar suport a aquest govern, són en part responsables d’aquesta debacle autoritari d’ERC.

jaume vall
jaume vall
08.03.2023  ·  23:24

Sr. Director, essent cert el que diu, arribem tard en copsar com de poc honesta i fiable és la direcció d’ERC.

Potser també arribarem tard a proposar una afiliació massiva al CxR, (que no és el mateix que Junts).

Potser també arribarem tard a promoure una alternativa “cívica” a tots aquests partits buròcrates que no prioritzen els interessos de la nació.

Potser tots plegats arribarem tard a decidir-nos a treballar seriosament i eficaç per a la nostra soberania real.

joan rovira
joan rovira
08.03.2023  ·  23:29

Si relacionem “Tamames i la proposta de Vox per a Catalunya”(1) amb “l’acord de claredat d’Aragonès” -escenificació del rebuig del govern espanyol actual inclòs- m’atreviria a suggerir tal com vaig fer a l’esmentat article que formen part del mateix guió-pla; que més aviat que tard, per raons continentals proposaran, tan rebaixat i esbiaixat com puguin, a Catalunya.

I sembla que han trobat, presumiblement, de manera planificada de fa molt temps, àdhuc amb el govern anterior, de portar-lo a la pràctica, de diferent manera de com els actors originals haurien acordat. La possibilitat a la vista de l’entrevista de Josep Casulleras a Damià del Clot (2) sobre de les dues cares A i B de l’estat espanyol, on anem coneixent qui el controla, existeix.

PS.
(1) Article del Sr. Ot-Bou (VilaWeb 2023/03/02).
(2) Entrevista del Sr. Josep Casulleras al Sr. Damià del Clot autor d'”Anatomia del Deep State espanyol” (VilaWeb 2023/03/08).
(3) Recomano la lectura del comentari del subscriptor Sr. Jaume Riu 22:15 per tal que ens adonem que res del que succeeix a la Península i a Catalunya i els Països catalans és aliè al coneixement tant dels poders del continent com globals, de sempre i, especialment d’ençà del 1714.

Carles Lombarte
Carles Lombarte
08.03.2023  ·  23:40

El que entenen per democracia els polítics suposadament d.esquerres es ben curios, a Barcelona també vem votar que no voliem tramvia per la Diagonal i ens l estan endinyant. La pasta es la pasta.

M Carme Molist
M Carme Molist
08.03.2023  ·  23:48

Subratllar el que diu en Joan Rius:
“ERC, a prop de les municipals, persevera en demostrar que és un partit independentista i, a més, amb la insistència li diu al PSOE que està d’acord amb que la proposta no tingui recorregut. Els ideòlegs d’ERC es creuen que som idiotes?”

teresa labourdette
teresa labourdette
08.03.2023  ·  23:52

No hi ha taula de diàleg però sembla que ERC està seguint un full de ruta dissenyat amb el PSOE per desmuntar l’independentisme. Ara bé, la processó va per dintre, els qui som independentistes ho seguim essent i qualsevol dia pot explotar. “El foc colgat” com diu Josep Costa.

Josep Jallé
Josep Jallé
09.03.2023  ·  00:00

És el que hi ha, a cara destapada. Agafats a la mamella, sense pudor ni honor. Amb els vots que tenen, democràticament ja haurien convocat eleccions des de la primera setmana. Només van ser ràpids per inhabilitar a la presidenta Borràs, sense el benefici de la innocència, cercant la llepada a l’espanyolisme per a resistir un pressupost més, amb el tripartit de torn, ja viscut amb Carod-Rovira … i a la Vila de Cardedeu on ho vaig viure i patir el 2003, fa vint anys.
I la rancúnia anat amunt vers amb tots aquells que hem mantingut la coherència de lluitar per uns ideals de democràcia, no de simulacre, i de llibertat, no d’esclavatge al servei de la butxaca. Vergonya, cavallers, vergonya?. Ca. Per la normativa de la casa m’abstinc de qualificar-los, però, com tots els mals somnis, passaran. Salut!.

Lluís Paloma
Lluís Paloma
09.03.2023  ·  00:04

Si el Parlament pot convocar eleccions, per què no ho fa? Diria que aquesta és la pregunta del milió.

Roser Bravo
Roser Bravo
09.03.2023  ·  00:09

Tant clar és l’article que resulta impossible aceptar, que els partits independentistes avui a l’oposició, no facin un vot de censura al Govern i exigeixin, d’immediat, eleccions anticipades… Que no acabi tot això fent tant responsables als que governen com els que formen els partits de l’oposició!!!

Jacint Pallejà
Jacint Pallejà
09.03.2023  ·  00:39

Possiblement hi ha tres tipus de polítics, els barruts, els que estan en possessió de la veritat i els disposats a gestionar la complexitat.

Allunyeu-vos dels primers, fugiu dels segons i recolzeu els tercers, que tenen molta feina…

Josep Puigdollers
Josep Puigdollers
09.03.2023  ·  00:46

Diu en Vicent partal: “cap polític no provaria de governar en aquestes condicions, amb aquestes xifres tan minoritàries, i les eleccions gairebé s’haurien convocat de manera automàtica”.
Amb la capacitat tan esquifida de govern real que te la Generalitat, poca importancia te governar o no, i encara menys si la poca força que es te no es fa servir.
La Generalitat dins d’Espanya es com el Mag d’Oz, una màscara. Que prenguin nota els actuals politics, les màscares tard o d’hora acaben caient, i més si aquesta mascarada te el nom de El Estado de las Autonomias, una estructura que només serveix perquè uns puguin donar les culpes als altres sense assumir responsabilitats i economicament totalment insostenible.

Josep Ramon Noy
Josep Ramon Noy
09.03.2023  ·  01:03

Vicent, no ho entens, home: O.Junqueras i darrera seu tot Erc, té la veritat i el camí al cel, i els demés estan tots equivocats i per tant no cal fer-los cap cas! Què sabem els demés, pobres ignorants….Per tant si Erc diu que cal fer un nou referèndum i amb aquestes condicions, cal tirar-ho endavant així, i prou. Què sap el Parlament, què saben els votants! Només jo sé i puc fer la independència, i si no no valdrà la pena fer-la!

Malauradament aquest raonament és el que s’imposa; l’unic inconvenient , greu, és que porta directa a la follia del que el fa. I és clar: un govern de folls porta la nació al desastre; com el Quixot que embesteix sense dubtar els molins de vent que creu gegants enemics, pesi als prudents consell i advertències del seu escuder…i es desperta del somni foll ferit i atonyinat. Però no serveix de res que el Parlament, la resta dels seus companys dels partits indepes, i el gobierno de España, li diguin que no, que això no pot ser i que no serà. Però venen eleccions i cal cuidar la clientela…, a veure si aconsegueixen embaucar als votants altre cop!

Marcel Barbosa
Marcel Barbosa
09.03.2023  ·  04:43

Ja és hora que deixem de parlar del govern català, només tenim uns mercenaris del 155 del PPSOE. Fixeu-vos que tot, tot el que fan beneficia a l´estat i ens perjudica. Cal exigir que marxin del nostre Parlament aquests intrusos. Cap vot a les municipals per aquests titelles.

Pep Vinyals
Pep Vinyals
09.03.2023  ·  05:26

Faran el que convingui i, com dius Vicenr, de paraules no els en falten, per tal de mantenir-se al poder.
Coincideixo amb Jaume Bonet quan diu que la tupinada d’una “consulta” ja la deuen tenir prou avançada…

Shaudin Melgar
Shaudin Melgar
09.03.2023  ·  05:26

Aquest home (Pere Aragonès) és una vergonya i ben grossa, però el que més em fot és que ha estat votat, que molts catalans l’han votat.

Agustí Delgado
Agustí Delgado
09.03.2023  ·  06:41

ERC s’ha engolit i ha fet miques tota l’energia acumulada pel poble de Catalunya per als fets d’octubre del 2017. Només això ja posa en qüestió qualsevol cosa que vulguin fer.

Carme Garcia
Carme Garcia
09.03.2023  ·  06:51

Esquerra es un partit autoritari, no compte mai amb l’opinió dels altres, el perquè de la sortida de Junts del Govern es el resultat de la imposició de les seves idees front el de les altres, exactament com va passar quan el govern del President Torra, van anar per ell i ho van aconseguir.
El que més greu hem sap el menysteniment de 1 de Octubre i la insensibilitat cap a la gent que barem fer tants esforços la nit abans i la gent que va rebre cops de porra dels “matons” enviats per españa.
Aquestes coses signifiquent i defineixen el caràcter autoritari de la gent de ER, i hem sap greu, que el poble es deixi enganyar només per unes sigles que cada cop deriven més cap a l’ autoritarísme.

Isabel Blazquez
Isabel Blazquez
09.03.2023  ·  07:29

Val, se sap el que fa ER al parlament, però i el menysteniment de la resta del parlament que ho veuen, no hi fan res? Ho estan encobrint? No s’hi pot fer res? Amb 33 escons de 135, s’haurien d’haver fet eleccions. Que algú m’ho expliqui.

Joaquin Navarro
Joaquin Navarro
09.03.2023  ·  08:07

L´Oliveta o el Petit dictador. Li ve de Familia.
https://aboriginemag.com/origens-catalans-del-partit-popular-iii/?mode=grid

Jaume Caralt
Jaume Caralt
09.03.2023  ·  08:17

Van incomplir els acords de govern amb la CUP i Junts i s’han quedat sols.
Ara quan PSC i Comuns els aprovin els pressupostos, ja podran incomplir tots els acords que hagin subscrit amb ells.
Van a la seva. Diuen unes coses i després fan tot lo contrari. Igual com el que deien abans de l’ú d’octubre.

Jordi Parera
Jordi Parera
09.03.2023  ·  08:23

ERC esta al govern perque no li importa no tenir suports i una moció de censura no suma, qui recolzaria a qui ? el parlament esta molt fragmentat, junts no donaria suport al Psc el psc tampoc a junts, la cup nomes donaria suport als comuns…
Er mentrestant fent planter, controlant TV3 i anar cobrant, i qui dia passa any empeny. Qui no ho vulgui veure els continuara votant, aquest es el problema.

Albert Miret
Albert Miret
09.03.2023  ·  08:24

Espanya vol acabar amb Catalunya. ERc també ho vol fer transformant-la amb una terra només productora de diners per a espanya,”és el que deu dir el contracte de venda del país que van signar, però sense drets. Junts, no se sap què fan, ni què pensen. Potser és que ja no existeixen i ens pensem que sí. La llista cívica, que seria la salvació de milions de vots, tarda, ha entrat en el “estamos trabajando en ello” que traduït vol dir que “no sabem què collons fer”. La CUP, ni s’ho planteja. I hom es pregunta si aquest parlament és simplement una menjadora comunitària d’incapaços de guanyar-se la vida treballant… Treballar en el sentit que treballar no és anar a seure a llocs diferents per a fer reunions, que no cal que resolguin res, simplement anar canviant de cadira per a evitar les morenes, però sense cap pretensió de solucionar ni millorar res de res.
O els independentistes aixequem el cul de la cadira, i, almenys localment ens fem llistes cíviques poble per poble, o ens en anem tots al cine a menjar crispetes.

Pep Agulló
Pep Agulló
09.03.2023  ·  08:28

Tornant en la lògica que insinua Joan Rovira, sembla que ERC aspiri a ser la branca autonòmica de la claveguera de l’Estat.

Planificant un fracàs de qualsevol pseudoreferèndum a través de l’autoritarisme.

Això, ves si no és de claveguera?

PAU BOLDU
PAU BOLDU
09.03.2023  ·  08:31

Contracte sense concurs, sense publicitat, pura MALVERSACIO ERCorruptes, per tapar la nefadta Educacio publica de foment de la pederasteria. Badalona enfonsaria un govern en un pais democratic.,Aqui, fot el camp de viatge i cal viva pern part del cambray.elena i fiscalia psoe. Vilocio multiple al novembre i surt ara, Aragones dimissió, cafre !!!

Raimon Elgueta
Raimon Elgueta
09.03.2023  ·  08:38

Sí senyor, tenim un govern amb conviccions pròpies, que no inclouen el respecte al funcionament democràtic, i que gestiona la complexitat, amb resultats brillants. I sobretot amb mirada llarga. Tan llarga com calgui per fer possible qualsevol escenari i no veure el que passa.

Jordi Torres
Jordi Torres
09.03.2023  ·  08:42

El setembre de 2016, el president Puigdemont es va sotmetre a una qüestió de confiança per tal de convalidar la seva legitimitat democràtica davant del Parlament, un cop perdut el suport de la CUP als pressupostos. Tal com va dir durant el seu discurs, ho va fer pel “risc seriós de trobar-nos amb un govern sense els suports inicials i, per tant, un govern inviable”.

El president Puigdemont, ens agradin més o menys les seves posicions polítiques, tenia molt clares les atribucions que ha de tenir un govern en una democràcia parlamentària i, en conseqüència, la supeditació del seu executiu al Parlament de Catalunya. Si teniu temps, us recomano que escolteu els primers sis minuts i mig del seu discurs, en els que fa un resum de la situació d’excepcionalitat que s’hi vivia i ens dona una lliçó pràctica de com un demòcrata hauria de reaccionar davant d’aquesta mena de situacions.

https://www.ccma.cat/catradio/alacarta/questio-de-confianca-al-president-puigdemont-els-moments-clau/questio-de-confianca-discurs-integre-del-president-puigdemont/coleccio/6470/934338/

Res a veure, doncs, amb l’actual president de Catalunya, que té una legitimitat democràtica de trenta-tres escons sobre cent trenta-cinc (24,4%), un cop perdut el suport dels dos partits que el van investir. Un president que ha pactat els pressupostos amb dues altres formacions que, com diu el Vicent, de ben segur no estaven a la ment dels seus electors en el moment d’emetre el vot. Un president que practica una política d’autonomisme minvant contrària als seus compromisos electorals.

Si l’oposició no vol engegar una moció de censura, sigui per manca de coratge o per càlcul polític, hauríem d’exigir al president Aragonès que se sotmetés a una qüestió de confiança. Així veuríem quina legitimitat parlamentària li queda a aquest govern, abans de dur el país cap a l’enèsima claudicació anomenada “Acord de claredat”, que de clar només té el nom.

Rosa Guallar
Rosa Guallar
09.03.2023  ·  08:45

A ERC fan el què els conve a ells i prou. Es van presentar amb el compromís de fer un PLA PILOT DE RENDA UNIVERSAL A CATALUNYA” i en comptes d’executar el compromís ho portan a ser votat al Parlament. Com que guanya el NO se’n renten les mans i el PLA a la paperera. Ara al revés, el Parlament vota NO AL FASTIGOS, IGNOMINIÓS I HUMILIANT REFERÈNDUM DE LA — CLAREDAT i tot i això ERC el tira endavat.

Antoni Cuadrench
Antoni Cuadrench
09.03.2023  ·  08:46

Aragonès.
Quan no et queda res per oferir: o plègues, o per subsistir surts amb una Pepa.
L’agonia de país desorientat que deixa esquerra espero que sigui curta.
Cal que entre tots siguem capaços de retrobar el camí que haviem somniat.

Pere Subirana
Pere Subirana
09.03.2023  ·  08:54

Aragonés menysprea el Parlament, i ho fa per autoritarisme. Si, però què importa?

El Parlament s’ha menyspreat tants cops ell solet, que ja no ve d’aquí. Tots els partits l’han menystingut quan han treballat per l’autonomisme i no per a la independència. L’esperit del vot s’ha perdut.

El Parlament, com a institució autonònica que és, és del tot menyspreable per a qui es vulgui indepe. Està format per uns polítics i uns funcionaris atemorits que mai faran res que alteri els espanyols.

Les solucions vindran d’altres indrets, no del Parlament.

Joan López
Joan López
09.03.2023  ·  09:13

Si fem un resum del que assolit aquet govern de aragones(erc),es per plorar
Mai ha existir la taula de dialec.
Ha castellanitzat tv3
Els diners per el corredor mediterrani,sen van cap madrid i el corredor atlantic o mesetari.
A les escoles el català ha perdut seguritat jurìdica.
I podrìa omplir fullas i mes fullas de tot el que fà,contrari a Catalunya
Resumin Erc es un tross de m…a fastigosa.

J. Miquel Garrido
J. Miquel Garrido
09.03.2023  ·  09:15

Ja ens vau advertir dels partits S.L., de com el seu objectiu és guanyar cotes de poder pel sol fet d’engreixar la seva maquinària.
Hem vist com un partit pretesament progressista com el PSOE és en realitat una empresa clientelar sustentadora del règim del 78.
I un vell i savi, en Ramon Cotarelo, ens advertia fa pocs anys que anessim amb compte, que ERC no era independentista. I em permeto d’afegir: el referent d’ERC és el PSOE.
I ja seríem al cap del camí, oi?

Francesc Xavier Moncho
Francesc Xavier Moncho
09.03.2023  ·  09:17

Les claus del tema, Vicent, són en el teu propi editorial. Partim d’una falsa democràcia, la Parlamentària que permet precissament el que denuncies, és a dir, que un cop cedit el vot i la confiança els nomenats pel Parlament puguin fer el que els doni en gana, fins i tot contra el programa que es va votar. L’altra clau: superada aquesta barrera passem a l’autoritarisme, literalment i és així des del moment que continuen al govern exercint unes funcions sense ni tant sols tenir el recolzament de la cambra. La Llei electoral catalana continua essent una aberració democràtica i em aquests moments el Parlament hauria de tenir mecanismes per dissoldre el govern minoritari.

Miquel-Àngel Montserrat
Miquel-Àngel Montserrat
09.03.2023  ·  09:45

ERc és, cada cop més, la còpia catalana del P·SS·OE.
Un cop el PSC ha desaparegut del tot, el paper de Partit del Manteniment del Poder ha passat a ERc.
Poder que no el volen per a res en concret, ans per mantenir-se i ocupar-lo.
Una mica d’esquerres, una mica catalanista, una mica al centre de tot i de res. Fatxenderia i prou. Com el P·SS·OE.

Joan F Ruiz
Joan F Ruiz
09.03.2023  ·  10:01

Sr. Partal,
Aragonès és part del problema autoritari de la ER del Gran Botifler Oriol Junqueras, però no l’origen.

Aragonès és l’escolanet del envejós i rancúniòs Junqueras, autèntica alma mater de la deriva dictatorial, i que si es fixa, darrerament està molt amagat per a no cremar-se massa.

En una democràcia sana el govern en minoria plantejaria un qüestió de confiança o convocaria eleccions.
ER juga amb la seva servitud a l’espanyolisne del PSOE-PSCi amb el fet d’autoanomenarse independentista.

Si estigués governant un president de Junts en minoria, la proximitat ideològica d’ER amb el PSC/Comuns potser donaria lloc a una moció de censura on ER i el PSC es repartirien Presidència de la Generalitat i Parlament.

És així de patètic, i amb el mossèn Junqueras a l’ombra manipulant i servint a l’espanyolisme.

Marià Puig
Marià Puig
09.03.2023  ·  10:31

No sols és una magnífica editorial, hi ha uns grans comentaris que són un plaer llegir. És un orgull ser un dels subscriptors.

Joan Andreu Juan
Joan Andreu Juan
09.03.2023  ·  11:06

Ben cert Vicent. Estic totalment d’acord amb tu. Passa que aviat arriben les municipals i aquell serà el moment de veure si a ERC li veuen les orelles al llop o si, per contra, la seva política neo-autonomista i submisa amb l’Estat no rep el merescut càstig.

Imma Ramisa
Imma Ramisa
09.03.2023  ·  11:06

Aquest govern ha de dimitir. Si ni ho vol fer l’hem de fer fora amb moció de censura, convocant eleccions rl Parlament,…
Ni pensar-hi a fer un altre referèndum.

Anton Alabau
Anton Alabau
09.03.2023  ·  11:19

I jo em pregunto si dedicar diners a una esmena rebutjada en plè pel Parlament no és malversar fons públics.

Mònica Vidal
Mònica Vidal
09.03.2023  ·  11:35

La pregunta és què faran els votants d’er les properes eleccions.

Aleix Gaus
Aleix Gaus
09.03.2023  ·  11:39

Aquest acord de claredat és una presa de pel més. ERC s´hauria de dir (EEA) ESQUERRA ESPANYOLA AUTONOMISTA) sincerament ho dic tristament

Imma Presseguer
Imma Presseguer
09.03.2023  ·  11:59

És més pura incompetència i manca d’imaginació que una altra cosa.
Com que ja han comprovat que en comptes d’eixamplar la base l’han més aviat desplaçada (cap a la dreta espanyolista), volen fer veure que encara són un partit independentista amb proposicions ridícules i consternants.
No donen per a més.

Joan Royo
Joan Royo
09.03.2023  ·  12:20

Aquest govern ha perdut qualsevol bri de dignitat. La seua política és anar tirant, qui dia passa any empeny. Han ocupat tot el poder autonòmic i com més dure millor. Això de l’acord de claredat és fum, a veure si poden enganyar algú per ampliar la base, fa riure. I en aquesta política ERC demostra una vegada més que el parlament no existeix, ni els compromisos electorals.

Jordi Camprubí
Jordi Camprubí
09.03.2023  ·  12:36

Els governants mediocres, com és el cas del President de la Generalitat sempre es comporten d’una manera prepotent per amagar les seves mancances, els psicoanalistes ho tenen ben estudiat

Jordi Ollé
Jordi Ollé
09.03.2023  ·  12:44

El problema no està en aquest Govern, ni en aquest President, que també, sinó en que ens hem volgut creure que el Govern i el Parlament d’una institució colonial autonòmica espanyola, eren una eina adient per l’alliberament Nacional.
Hem tingut debats massa simples, enaltint la democràcia, però obviant que el “demos” de la mateixa el fixen els espanyols, sota el seu criteri i les seves condicions.
Com podem voler expressar-nos en termes d’alliberament nacional, si en el demos hi ha una folgada majoria que són i es senten adscrits a una altra naciói cultura, que és la seva i no la volen variar. És el demos que Espanya ha bastit per les eleccions autonòmiques d’una regió espanyola.
Fins que no abordem aquest debat, seguirem decebent-nos i enfrontant-nos entre nosaltres. Aquest és el problema, per mí, l’absència d’un debat de fons, que trenqui paradigmes adquirits que són tramposos i falsos, i doni un nou camí al moviment d’lliberament nacional, entenent la Nació com a complerta independentment de a quin estat o comunitat autònoma estiguin adscrits, els membres d’aquest Poble que es vol autodeterminar.
La lliure-determinació s’atorga als Pobles, (Carta de drets de les NNUU) en tant que subjectes polítics d’àmbit cultural (llengua-costums-corpus ètic-fonaments de dret….), no als territoris, ni a les regions autònomes, ni a individus d’altres nacions que puguin residir en el territori històric d’aquest Poble.
Naturalment, persistir en el paradigma erroni, degrada la vàlua d’aquestes institucions autonòmiques espanyoles al que són, estructures colonials per gestionar les competències que l’estat graciosament ha concedit a una part del seu territori, i que es reserva el dret d’intervenir-hi a posteriori, quan li plau. I aquesta degradació afecta també a la pròpia lectura interna.
El Govern no respecta les decisions del Parlament, les majories canvien en funció de la supervivència del mateix, al marge dels acords d’investidura, etc….
El relat electoral i dels pactes d’investidura són clarament retòrics, atès que tothom sap que no es compliran, que més enllà de expressar desitjos, no comportaran la més mínima acció de govern fora dels marges dels guardians d’un gueto.
Però és natural que així sigui en aquestes condicions que hem considerat adients. Els partits, que són estructures de col.locació de quadres, depenent electoralment d’un demos en que els catalans (membres d’una cultura a preservar) som clarament minoritaris. Per tant és evident que el discurs i el relat que emeten i en el futur incrementaran és alarmantment desnacionalitzador.
Aquest és el veritable objectiu del ocupant, que els guardians del gueto, acabin desnacionalitzant i diluint el missatge per mantenir les minses quotes de poder, que les seves estructures necessiten per sobreviure en l’administració. I això acabi desmobilitzant un moviment de base que si entenia l’alliberament en termes de Poble i de cultura.
Però la casta política necessita càrrecs, donat que fora de l’administració i fa molt fred i no hi sabrien sobreviure.

Rafael Benavent
Rafael Benavent
09.03.2023  ·  12:49

ERC…., qui t’ha vist i qui et veu! Ha estat qüestió del partit o dels seus dirigents actuals?

enric llopis
enric llopis
09.03.2023  ·  13:05

A qui li pot estranyar d’un president amb antecedents franquistes. Com diuen els castellans “de casta le viene al galgo” o alguna cosa semblant. Cínic!

manuel vidaurrazaga
manuel vidaurrazaga
09.03.2023  ·  13:47

I degut a tot aquest desgavell no es pot fer una
“Iniciativa legislativa popular” per demanar eleccions?

Miquel Urquizu
Miquel Urquizu
09.03.2023  ·  13:48

I tan que li fa nosa! La xorrada aquesta del ‘acord de claredat’ ja ha estat rebutjada per aquest mateix parlament.

Aquest president, d’esquerres i progre que vostè li diu, te tots el números per a passar a la historia de Catalunya de com Judes el gran traïdor.

Fa setmanes que per aconseguir informació del temes candents que passen al mont hem d’anar a buscar-la a Youtube. Estic pensant en manifestacions a les grans ciutats demanant una taula de negociació per a Ucraïna, en lloc de més armes. i què la OTAN deixi de gastar els nostres recursos.

PEPE PEDREGAL
PEPE PEDREGAL
09.03.2023  ·  14:01

Imatge xulesca i prepotent. No oblidem que aquest govern és producte d’un frau electoral de “er”

Xavier PALOMER
Xavier PALOMER
09.03.2023  ·  14:37

Algú que ja no te l’escalf de qui li va donar i manté la seva posició no en te res de demòcrata. A partir d’aquí el que vulgueu i si a les municipals guanyen quota de municipis, que “deu ens ampari” …

Adrià Arboix
Adrià Arboix
09.03.2023  ·  14:46

Trist i patètic.

Josep Soler
Josep Soler
09.03.2023  ·  15:09

Molt bé l’article de Vicent però o ens decidim a prendre cartes en l’assumpte o això de la queixa permanent resulta ser d’allò més avorrit d’aquest món.
Ja sabem que aquest govern actual s’ho ha patejat tot.
Ja sabem que aquest President ens està enganyant com a xinets des del primer dia.
Ja sabem que a canvi de la llibertat del Junqueras (i dels altres, perquè no es notés tant la mena d’operació que va fer) va ser la permuta més insòlita i desgraciada que s’hagi fet mai en aquest món.
Però bo i sabent com sabem tot aixó i que amb aquesta gent anem directament al desastre, perquè no aportem alguna solució, alguna suggerencia, alguna sortida possible per tal de sortir d’aquest forat tan immens que aquesta gent ens han ficat?

Àlvar Manresa
Àlvar Manresa
09.03.2023  ·  15:13

A mí m’agradaria saber qui els vota a aquest “gent’.
Tinc por d’una cullerada d’Indra a les properes eleccions. Així que els observadors a apuntar els vots reals que surtin a cada taula electoral i ha fer el recompte total.
Estem avisats.

Marc Mateos
Marc Mateos
09.03.2023  ·  15:16

ELECCIONS JA!

JOAN TORRECILLAS
JOAN TORRECILLAS
09.03.2023  ·  15:35

El petit gran dictador de Pineda.
Els testos s’assemblen a les olles.
Tal veuràs, tal faràs.
Submís amb els amos, tirà amb els seus subdits.
Asun

Marià Armengol
Marià Armengol
09.03.2023  ·  16:43

Doneu-me 68 escons i proclamo l’Independència!…
PS: Preciosa la fotografía que encapçala l’article d’opinió… Vaig corrent cap al WC, m’ha agafat c.guera de cop, només de veure-la!

Roser Caminals
Roser Caminals
09.03.2023  ·  19:23

Curiosament, hi ha paral.lels entre el govern minoritari d’Aragonés i el de Trump als EUA. Aquí no tenim un sistema parlamentari, però Trump no va tenir mai més del 33% de vots. El denominador comú és l’autoritarisme, per més que es presenti amb màscares diferents. Sens dubte el parlament li fa nosa a Aragonés, sobretot quan el lidera una figura netament independentista.

Lluis Molist
Lluis Molist
09.03.2023  ·  20:48

Que malparit que ets MPH (molt poc honorable) president Aragonès. Saps lo que es la democracia del poble. Tú i els teus secuaces.

Oriol Martí
Oriol Martí
09.03.2023  ·  20:53

Com sempre, felicitacions per el que dius.
Aquest editorial connecta, dialècticament amb el que feies dies enrere, de com ara tot resta com somort, amagat però,
que existeix i es desenvolupa encara que la percebem.
Cada dia que passa, tot resta mes clar qui és cadascú.
ERC -i no únicament- és un govern COLONIAL.
Moltes gràcies, Vicent !!!
Oriol Martí

Antoni Sans
Antoni Sans
09.03.2023  ·  21:21

Escriu Rosa,
ER cada dia semblen més als feixistes que diuen que volen combatre. I alguns dels seus acol.lits d, això en diuen coherència
Cada dia és més preocupant la salut mental d’aquest govern i la dels qui els dona suport.

Albert Ventura
Albert Ventura
09.03.2023  ·  21:59

Al President Aragones no solsament li fa nosa el Parlament, el que li fa mes nosa de tot son els catalans.

Paola Polacco
Paola Polacco
10.03.2023  ·  00:18

Vergonya de President! Vergonya de Govern! Dimitiu!
Eleccions ja!

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes